ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

میلیاردری که از عرش به فرش آمد؛ چگونه الیزابت هولمز سرمایه 4.5 میلیاردی اش را از دست داد؟

سال گذشته، الیزابت هولمز در لیست وبسایت فوربس با سرمایه ای 4.5 میلیارد دلاری، به عنوان ثروتمندترین زن خودساخته آمریکایی مطرح شد. امروز اما فوربس سرمایه او را 0 دلار در نظر گرفته و هولمز ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ | ۲۱:۰۰

سال گذشته، الیزابت هولمز در لیست وبسایت فوربس با سرمایه ای 4.5 میلیارد دلاری، به عنوان ثروتمندترین زن خودساخته آمریکایی مطرح شد. امروز اما فوربس سرمایه او را 0 دلار در نظر گرفته و هولمز میلیاردر به یک باره از عرش به فرش آمد.

ترانوس، استارتاپ 9 میلیارد دلاری وی که در واقع قرار بود راهی نوین برای تست خون با یک قطره ارائه دهد، سال 2003 تاسیس شد و به سبب تلاش های وی و تیم اش موفق به جذب سرمایه بسیاری شد.

holmesx

بیشتر بخوانید:

از سال قبل، ترانوس مورد بررسی و تحقیقات بسیاری قرار گرفت و پس از ده سال فعالیت، مشخص شد که آزمایش های خون ترانوس به شیوه یک قطره خون چندان دقیق نیستند و هنوز هم در سراسر آزمایشگاه های کمپانی هولمز، چندین ویال خون از مراجعه کننده گرفته می شود. ترانوس قرار بود راه حلی انقلابی ارائه دهد اما طی یک دهه موفق به انجام این کار نشد. در کنار این اخبار ناامید کننده، درآمد سالانه کمتر از 100 میلیون دلاری این کمپانی را هم قرار دهید تا متوجه شوید که ترانوس به هیچ وجه امروز استارتاپ موفقی نیست.

حالا متخصصین حوزه سرمایه گذاری تشخیص داده اند که ارزش کمپانی تقریبا 800 میلیون دلار است و نه 9 میلیارد دلار. دارایی های کمپانی در کنار 724 میلیون سرمایه ای که طی سال ها جذب شده اند، حالا ارزش کلی ترانوس را به 800 میلیون دلار رسانده اند.

x1

در چنین وضعیت اسفناکی، سهام هولمز (که صاحب 50 درصد سهام ترانوس است) عملا هیچ ارزشی ندارند. سرمایه گذاران سهام ترجیحی دارند که این یعنی پیش از هولمز، می توانند تمام دارایی شرکت را از آن خود کنند.

در زمان تسویه حساب، تمام سهامداران به میزان مشخص شده ای سهام ترجیحی دارند و زمانی که همه حساب های بانکی خالی شود، عملا سهام الیزابت هولمز یک دلار ناقابل هم ارزش ندارند.

این امکان وجود دارد که در نقطه ای خاص، هولمز بتواند ارزش کمپانی اش را به لطف همین سرمایه گذاری ها به بیش از 800 میلیون دلار برساند اما احتمال آن بسیار اندک است.

فوربس به سه دلیل ارزش سهام این کمپانی را از 9 میلیارد دلار به 800 میلیون دلار و میزان دارایی هولمز را از 4.5 میلیارد دلار به 0 دلار رسانده است:

  1. نادانسته ها بسیار است: همه چیز به جز ارزش 9 میلیارد دلاری این شرکت راز سر به مهر است که کسی در مورد آن اطلاعی ندارد. آن ها ادعا می کردند که به جای گرفتن چند ویال خون از بیماران، فقط به اندازه سر سوزن خون لازم دارند تا به همه بیماری ها پی ببرند اما تاکنون هیچ داده ای منتشر نشده که این مسئله را تایید کند.
  2. ترانوس در ارائه فناوری نوین اش موفق نشد: همانطور که بالاتر توضیح داده شد، آن ها هدفی جذاب و منحصر به فرد داشتند، اما سازمان غذا و داروی آمریکا حالا به سختی در حال مبارزه با این استارتاپ است و می گوید آن ها نتوانسته اند به وعده خود عمل کنند و حالا صرفا مثل دیگر مراکز چند ویال خون دریافت کرده و آزمایش انجام می دهند.
  3. بازار هدف ترانوس احتمالا اصلا وجود ندارد: در این فضا، رقبای بسیاری وجود دارند که حالا ارزشی بالغ بر ده میلیارد دلار دارند اما متخصصان این حوزه معتقدند که ترانوس شانسی در برابر آن ها ندارد اگر به صورت سنتی بخواهد مبارزه کند.

Elizabeth-Holmes-started-her-blood-diagnostics-company-when-she-was-19-Now-at-30-shes-a-billionaire-

در ماه آگوست که چندان از آن دور نیستیم، هولمز در مجمع سالانه بزرگی شرکت خواهد کرد و در آن ارئه ای خواهد داشت. شاید در آن تاریخ بتوان متوجه نتیجه یک دهه فعالیت وی و همکارانش شویم.

ترانوس که یکی از درخشان ترین ستاره های استارت آپی سیلیکون ولی به حساب می آمد حالا شرایطی بحرانی داشته و امیدی به نجات آن نیست، مگر آنکه نبوغ هولمز بتواند راه فراری برای آن بیابد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • sorush33
    sorush33 | ۱۹ خرداد ۱۳۹۵

    پارسال زندگی نامه شو و نحوه مدیریت شو خوندم خیلی ازش خوشم اومد و به نظرم اومد از اون مدیر های مقتدر و فهیم باشه
    هرچند شکست برای هرکسی ممکنه پیش بیاد ولی سیاست مداوم پنهان کاری هولمز و گروهش فقط برای مدتی تونست اونارو تو اوج نگه داره و اگر میخوان دوباره بایستند نیاز دارند بیشتر شفاف سازی کنن

    ممنون بابت خبر،لطفن بازم خبر های مربوط به ایشون رو پوشش بدین

  • Stack Programer
    Stack Programer | ۱۶ خرداد ۱۳۹۵

    برشکست شده...

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی