ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پروسه تست خون در ترانوس چگونه است؟

پیش از این در دیجیاتو پیرامون Theranos خوانده اید. الیزابت هولمز، در حال توسعه تکنیک خاصی برای تست خون است که کار را برای بیماران و پزشکان بسیار ساده می سازد. هولمز با یک قطره ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۸ آبان ۱۳۹۴ | ۲۳:۳۰

پیش از این در دیجیاتو پیرامون Theranos خوانده اید. الیزابت هولمز، در حال توسعه تکنیک خاصی برای تست خون است که کار را برای بیماران و پزشکان بسیار ساده می سازد. هولمز با یک قطره خون همان کاری را می خواهد انجام دهد که امروز با چندین میلی لیتر انجام می پذیرد.

کمپانی 9 میلیارد دلاری ترانوس، اخیرا طی افشاگری وال استریت ژورنال و به میان کشیده شدن سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) به دردسر افتاده است. در گزارش وال استریت ژورنال آمده است که ترانوس به جای استفاده از تکنولوژی منحصر به فردش، نتیجه تست 90 درصد مشتریان اش را به شیوه های سنتی به دست آورده است. در واقع، ترانوس تحت پوشش تکنولوژی جدید، با همان متودهای سنتی تجارت خود را پیش می برد.

در همین راستا، ملیا رابینسون از وبسایت تک اینسایدر به ترانوس می رود تا در جریان پروسه کامل تست خون این سازمان قرار بگیرد و یک بار از ابتدا تمامی ماجرا را به واقع تجربه کند.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید تا در گزارشی تصویری از زبان ملیا رابینسون با ساز و کار ترانوس آشنا شویم.

2
ایده ی اصلی ترانوس این است که به جای سرنگ و سوزن و گرفتن چند میلی لیتر خون، می توان با یک قطره خون از نوک انگشت هم کار را ب انجام رساند.
3
اما چند تن از کارمندان سابق ترانوس به وال استریت ژورنال گفته اند که آن ها برای انجام تست خون مجبور به رقیق تر کردن خون شده اند که در نهایت، نتیجه تست ها هم نادرست از آب در می آمده.
4
من مطمئن نبودم که ترانوس چگونه نمونه های خون را جمع آوری و آنالیز می کند، بنابراین تصمیم گرفتم به یکی از مراکز آن ها در کالیفرنیا بروم و خودم از نزدیک آنجا را ببینم.
5
قدم اول: باید با پزشک ام ملاقات می کردم تا گواهی تست خون را برایم صادر کند.
6
به طور کلی، پروسه خون گیری را در آزمایشگاه های Quest Diagnostics انجام می دهم اما این بار می خواستم روش کمتر آزار دهنده ی ترانوس را هم امتحان کنم.
7
به منظور مورد آزمایش قرار گرفتن در ترانوس، پزشک من باید فرمی را پر می کرد که نشان دهد چه مدل تست خونی را نیاز دارم. یک کپی از آن را می توان از وبسایت ترانوس نیز دانلود کرد. عجیب بود که پزشک من تا به حال اسم ترانوس را نشنیده بود اما فرم را برای من پر کرد.
8
سپس، باید یکی از مراکز درمانی ترانوس را پیدا می کردم.
9
42 مرکز درمانی در منطقه Phoenix وجود دارد و دو مرکز در کالیفرنیا، یکی هم در پنسیلوانیا.
10
شنبه بعد از ظهر، به یکی از این مراکز در پالو آلتو رفتم؛ 50 دقیقه از خانه ام فاصله داشت.
11
به محض رسیدن، یکی از تکنسین های داروخانه ای که با ترانوس ارتباطی نداشت به من گفت که نماینده ی کمپانی بیرون است. این مسئله باعث شد تا جریانات FDA و مشکلات کمپانی در پس زمینه ذهنم عمیق تر شود.
12
وقتی با سرویس مشتریان تماس گرفتم متوجه ماجرا شدم. سیستم کامپیوتری ترانوس در آن مرکز کار نمی کرد. نماینده کمپانی به من گفت که مرکز Redwood City را صبح روز بعد بیازمایم که 15 دقیقه با آنجا فاصله داشت.
13
حین بازگشت اندکی ناامید شدم اما به ناگاه توجهم به یک منو جلب شد. در این منو، 240 مدل تست خون مختلفی که ترانوس ارائه می دهد ذکر شده بود.
14
صبح روز بعد به همان مرکزی که پیشنهاد شده بود رفتم.
15
لوگو و امضای ترانوس روی درب بیرونی ساختمان نصب شده بود.
16
وقتی زنگ را فشردم سریعا درب باز شد و وارد مرکزی بسیار پاکیزه و آرامش بخش شدم.
17
اتاق همانند لابی یک هتل بود و تلویزیونی هم که روی دیوار بود تصاویری از طبیعت را نمایش می داد و سیستم صوتی هم اصوات آرامش بخش عجیبی منتشر می ساخت.
18
یک بانو پشت میز پذیرش با لباس کار آزمایشگاهی نشسته بود و از من اطلاعات را دریافت کرد. پس از دریافت هزینه های تست، به نشستن و منتظر ماندن دعوتم نمود.
19
برای رفع تشنگی یک بطری آب تصفیه شده ترانوس را برداشتم.
20
دو یا سه دقیقه بعد، به اتاقی کوچک دعوت شدم که به شکلی جذاب تزئین شده بود.
21
اما به هر حال ترانوس یک سرویس تست خون است، نه یک سالن زیبایی که به خاطر این چیزها نکته مثبتی دریافت کند.
22
معمولا هر گاه تست خون می دهم، چهار یا پنج ویال (ظروفی که خون در آن قرار می گیرد) را باید پر کنم. نه تنها پروسه پیدا کردن رگ و سوزن فرو کردن در آن سخت است، بلکه در زمان گرفتن خون باید بارها مچم را باز و بسته کنم تا خون جریان پیدا کند.
23
به گیرنده خون این مسئله را هشدار دادم که پیدا کردن رگ هایم کار دشواری است و او به من اطمینان داد که فقط یک ویال از خونم را لازم دارد.
24
یک سوزن بلند و باریک آورد که سوی دیگر آن به ویال 2 اینچی وصل بود.
25
پس از ضد عفونی کردن، سوزن را نزدیک رگ دست راست ام کرد تا آن را در دستم فرو کند اما رگم سُر خورد و سوزن وارد آن نشد. به او گفته بودم چنین اتفاقی می افتد.
26
به سراغ بازوی دست چپ ام رفت تا یک بار دیگر امتحان کند و موفق شد. در کمتر از 20 ثانیه، ویال پر از خون شد، آن هم بدون درد.
28
باید 31.90 دلار بابت این تست می پرداختم و پس از 15 دقیقه کارم در ترانوس تمام شده بود.
29
درد و کوفتگی در محل فرو رفتن سوزن را اصلا تجربه نکردم و روز بعد جای سوزن به طور کل رفته بود.
30
روز بعد با دریافت چند ایمیل از سوی ترانوس از خواب بیدار شدم. اولی من را به یک پرس و جوی آنلاین دعوت می کرد و دیگری حاوی کد ویزیت بود که با استفاده از آن باید یک اکانت می ساختم.
31
30 ثانیه طول کشید تا وارد سیستم شوم. از داشبورد می توانستم اپلیکیشن موبایل ترانوس را دانلود کرده یا مکان های مختلفی که ترانوس در آن ها حضور دارد را مشاهده کنم.
32
در این مرحله است که معمولا باید چندین روز منتظر تماس پرستار کلینیک ماند تا در جریان تست خون قرار گرفت اما برای ترانوس این چنین نیست.
33
در کمتر از 36 ساعت، نتایج تست من آماده بود.
34
برای دانلود و مشاهده نتیجه آزمایش، ترانوس از من درخواست کرد تا یک رمز عبور بسازم.
35
فایل رمزگذاری شده ای که دانلود کرده بودم نیازمند آن رمز عبور بود.
37
به جای شنیدن چندین عدد و رقم غیر قابل فهم که پرستار پشت تلفن برایم می خواند، حالا می توانستم نتایج تست را بسیار کامل و شفاف مشاهده کنم.
38
حتی در یک بخش مجزا، توصیه هایی هم برایم نوشته شده بود. حتی جهت شفاف سازی بیشتر، مکان انجام شدن تست نیز ذکر شده بود.
39
جدا از شروع ناامید کننده که به خاطر مشکلات تکنیکی پیش آمده بود، من از تجربه ترانوس بسیار شگفت زده بودم. سرویس آن ها سریع، ارزان و صادقانه بگویم، آرامش بخش تر بود.
40
من هیچ وقت آن روش انقلابی تست خون ترانوس را تست نکردم اما برایم تفاوتی نداشت که شیوه سنتی را انجام دهم.
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • پارسا
    پارسا | ۲۲ بهمن ۱۳۹۴

    در عکس بالا شیشه های لام - شیشه ای یه چند میل خون گرفتنه شده بود نشان داده شد و مقایسه شده بود حتی گفته شده بود بدون سوزن سرنگ و از نوک انگشت خون گرفته میشه ولی از رگ خون گرفته شد چه فرقی کرد ؟ گرفتن ما رو ؟
    تازه بسیاری از ازمایش های پزشکی باید خون از قسمت پلاسما جدا بشه و نیاز به سانترفیوژ هست مثلا برای تست های هورمونی هورمون سطح پلاسمایی مد نظر است و با خون مویرگی نتیجه تست بسیار متفاوت است ..

  • مهیار
    مهیار | ۹ آبان ۱۳۹۴

    قرار نبود یک قطره خون از نوک انگشت بگیرن؟!؟!
    این که همون رگ پیدا کردن رو انجام داد و به جای یک قطره خون یک ویال خون از رگ طرف گرفتن

  • soroush_showbert
    soroush_showbert | ۹ آبان ۱۳۹۴

    عاقا حقیقتش من چیز زیادی از علم پزشکی نمیدونم
    اما با توجه به اخبار قبلی که در مورد این استارت آپ خوندم میگم اینا یه جای کارشون میلنگه
    اخه مگه میشه با مقدار به این کمی خون بشه سرطان رو تشخیص داد
    وزارت بهداشت آمریکا و مراجع زیربط حق داشتن که بهشون گیر بدن
    در ضمن این شرکت فقط میخوات گجت های گرون قیمتش رو در این رابطه بفروشه (ف کنم 700 دلار)
    به هر حال چشمم اب نمیخوره این پروسه موفق بشه!

  • بهداد
    بهداد | ۹ آبان ۱۳۹۴

    نه دیگه این که همون شد بازم همونقدر خون و همون سوزن و ... گویا این داستان ترانوس داره به انتهاش نزدیک میشه

  • رایموند
    رایموند | ۹ آبان ۱۳۹۴

    درود...
    وای چقدر من آمپول ها می ترسم...علاقه ای ندارم آزمایش خون بگیرم چون باید آمپول سوزن کلفت بزنه توی رگ خون...بعد بیرون بکشه حسابی درد خواهد داشت...:(
    البته واسه ازدواج و دریافت گواهی نامه نیاز به آزمایش خون داره ولی دیگه بی خیال ازدواج و گواهی نامه شدم... :)

مطالب پیشنهادی