ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تعرفه های جدید کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات با چه اهدافی طراحی شده اند؟

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، خرداد ماه سال جاری پس از چند جلسه و بررسی های بسیار، سرانجام تعرفه های جدید ارتباطات ثابت و سیار را به تصویب رساند و برای تأیید نهایی به دولت فرستاد. ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۶ تیر ۱۳۹۵ | ۱۷:۱۵

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، خرداد ماه سال جاری پس از چند جلسه و بررسی های بسیار، سرانجام تعرفه های جدید ارتباطات ثابت و سیار را به تصویب رساند و برای تأیید نهایی به دولت فرستاد. بر اساس نرخ های جدید، تعرفه ی درون استانی تلفن ثابت از ۳۰ ریال به ۴۵ ریال رسید و مبلغی نیز به عنوان حداقل کارکرد برای تلفن ثابت در نظر گرفته شد؛ ۲۰۰ دقیقه برای مناطق روستایی و ۳۳۰ دقیقه برای مشترکین شهرها. قیمت خط تلفن ثابت نیز از ۵۰ به ۲۰۰ هزار تومان افزایش یافت.

این بازنگری ها در حالی صورت گرفت که در حوزه ی اینترنت ثابت نیز، وعهده هایی مبنی بر کاهش ۲۰ درصدی هزینه ی کاربر نهایی داده شد؛ وعده هایی که کاربران هنوز از چند و چون اجرایی آن اطلاع دقیقی ندارند. سقف تعرفه ی دیتای موبایل نیز به ازای هر کیلو بایت استفاده از ۰.۵ ریال به ۰.۴ ریال کاهش یافت.

پیش از جمع بندی تعرفه های جدید توسط کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، تعیین کف قیمت برای بسته‌ های اینترنت موبایل نیز جزو دستور کار عنوان شده بود اما ظاهراً در نهایت چنین اتفاقی نیافتاده است.

با کاهش درآمد اپراتور های موبایل از محل مکالمه و پیامک، در حالت عادی انتظار می رود اپراتور ها برای جبران این کاهش، هزینه ی دیتای خود را بالا ببرند، اما در عمل شاهد خلاف این موضوع هستیم، به گونه‌ ای که اپراتور ها نرخ‌ های دیتا را به خاطر رقابت بیشتر، به پایین‌ ترین رقم ممکن رسانده‌ اند. همین موضوع باعث شده اپراتور های کوچک‌ تر موبایل و کسب‌ و کار های اینترنت پر سرعت ثابت تحت فشار قرار بگیرند، چرا که بسیاری از کاربران اینترنت ترجیح می دهند از دیتای موبایل خود به جای اینترنت ثابت استفاده کنند.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پیش از این گفته بود: «باید شرایطی را ایجاد کنیم تا بیزینس اینترنت ثابت تحت‌ الشعاع دامپینگ دیتای موبایل قرار نگیرد». دامپینگ اصطلاحی به معنای عرضه ی کالا یا خدمات با قیمتی کمتر از هزینه ی تمام شده ی آن است که به صورت موقت و با هدف از میدان به در کردن رقبا و تسخیر بازار انجام می شود.

اما ظاهراً کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به جای دخالت در طرح‌ های تشویقی اپراتورها و تعیین نرخ کف برای دیتای موبایل، تصمیم گرفته است با کاهش هزینه های ارائه دهنده های اینترنت ثابت، شرایط رقابت آنها را بهبود ببخشد تا در نهایت این شرکت ها مجبور به کاهش قیمت برای مصرف کننده ی نهایی شوند. کمیسیون یاد شده از طرف دیگر نرخ سقف دیتای موبایل را نیز کاهش داده تا اپراتور های موبایل از این جهت با کاهش درآمد مواجه شده و سعی کنند این کاهش درآمد را با افزایش نرخ بسته ها جبران کنند؛ اقداماتی که ممکن است بتواند در درازمدت، شرایط رقابتی لازم برای کاهش قیمت و افزایش کیفیت اینترنت ثابت و همراه را در پی داشته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Abolfazl
    Abolfazl | ۷ تیر ۱۳۹۵

    خسته نباشن

مطالب پیشنهادی