ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

جاه طلبی بی پایان ایلان ماسک؛ ساخت دو سکوی جدید برای فرود همزمان سه موشک

در خبرها خواندید که اسپیس اکس به تازگی توانست راکت فالکون 9 خود را پس از انتقال محموله ناسا به ایستگاه فضایی، با موفقیت روی زمین فرود آورد. عملیات یاد شده، دومین موفقیت این شرکت ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۳۰ تیر ۱۳۹۵ | ۱۱:۳۰

در خبرها خواندید که اسپیس اکس به تازگی توانست راکت فالکون 9 خود را پس از انتقال محموله ناسا به ایستگاه فضایی، با موفقیت روی زمین فرود آورد. عملیات یاد شده، دومین موفقیت این شرکت روی زمین (و در مجموع پنجمین فرود پیروزمندانه) محسوب می شود. حال نوبت به گام بعدی رسیده است: نشاندن سه راکت به طور همزمان.

طبق گزارش Orlando Sentinel شرکت فوق به دنبال کسب مجوز دولت فدرال برای ساخت دو سایت فرود جدید در ایالت فلوریدا در کنار سکوی کنونی است. این دو سکو برای بر زمین نشاندن Falcon Heavy غول آسا به کار خواهد رفت، که بسیار قوی تر از فالکون 9 بوده و از سه بخش تشکیل شده (یک موشک اصلی و دو راکت تقویت کننده).

طبیعتاً اگر این شرکت فضایی پیشرو بخواهد به برنامه خود پایبند بوده و فالکون هِوی را تا انتهای سال جاری به فضا پرتاب کند، برای فرود آوردن آن به سه سکوی مجزا نیاز خواهد داشت. «ایلان ماسک» برنامه مورد بحث را در حساب توئیتر خود تأیید کرده و می گوید: «بی صبرانه منتظرم بازگشت همزمان سه بخش Falcon Heavy را برای فرود ببینم.»

طبق اظهارات «ماسک» و گزارش «اورلاندو سنتینل» دو قسمت از موشک یاد شده تقریباً به طور همزمان و در فاصله «چند دقیقه» از یکدیگر بر زمین می نشینند. SpaceX نیز تأیید کرده که «منتظر پرواز فالکون هِوی در اواخر سال جاری باشید. ما در حال دریافت تأییدیه رگولاتوری برای ساخت دو سکوی فرود جدید در ایستگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال هستیم.»

این شرکت افزود شاید برنامه اش را عوض کرده و از سکوهای شناور بر سطح دریا برای نشاندن راکت های Falcon Heavy استفاده کند. همانطور که پیش تر اشاره کردیم،  فرود موشک روی سکوی شناور به سوخت بسیار کمتری نیاز دارد.

با همه این تفاسیر، پرتاب موشک مورد بحث نقطه عطفی برای اسپیس اکس به شمار خواهد رفت. طبق گفته این شرکت، Falcon Heavy بیش از 5 میلیون پاوند نیروی پیشران دارد (تقریباً معادل 18 فروند بوئینگ 747) و قادر است محموله سنگین تری را در مقایسه با هر راکت دیگری حمل نماید (البته به جز موشک ساترن 5 که در برنامه آپولو استفاده شد).

لازم به ذکر است که طبق اظهارات «ماسک» ظاهراً هدف نهایی پرتاب فالکون هِوی، اعزام فضانوردان برای عملیات در مریخ است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • heydar hejazi
    heydar hejazi | ۳۰ تیر ۱۳۹۵

    شاید مسک خالق جزیره تکنولوژی بشه که در بعد دوم زمین قرار میگیره

مطالب پیشنهادی