ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

مریخ پیمای «کنجکاوی» می تواند اهداف تحقیقاتی خود را به صورت مستقل انتخاب کند

کاوشگر Curiosity که زمان زیادی را برای اکتشاف سیاره سرخ سپری کرده، به تازگی یکی از مهم ترین به روز رسانی های خود را از سوی سازمان فضایی ناسا دریافت نموده است: توانایی انتخاب صخره های موجود ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۳ مرداد ۱۳۹۵ | ۰۱:۰۰

کاوشگر Curiosity که زمان زیادی را برای اکتشاف سیاره سرخ سپری کرده، به تازگی یکی از مهم ترین به روز رسانی های خود را از سوی سازمان فضایی ناسا دریافت نموده است: توانایی انتخاب صخره های موجود در سطح مریخ برای شناسایی بیشتر.

همان طور که می دانید، مریخ پیمای «کنجکاوی» آزمایشات علمی متعددی را روی صخره ها انجام می دهد. این ربات 900 کیلویی می تواند از ابزار لیزری اش به منظور آنالیز ترکیبات شیمیایی صخره و خاک موجود در سطح سیاره مورد بحث استفاده کند. برای این کار، ابتدا یک پالس کوتاه لیزر به سمت هدف پرتاب می شود، سپس بخار یا گاز تولید شده از سطح هدف با استفاده از طیف سنج مورد آزمایش قرار می گیرد.

ابزارهای تعبیه شده در «کنجکاوی» طول موج رنگی پلاسمای تولید شده بر اثر اصابت لیزر را ثبت کرده و برای دانشمندان ارسال می کنند. متخصصین ناسا نیز با توجه به این نتایج، می توانند در مورد ترکیبات شیمیایی سطح این سیاره نتیجه گیری کنند.

البته لیزر مورد استفاده در مریخ نورد ناسا بسیار کوچک و ضعیف است، اما محققین از آن به صورت بی وقفه استفاده می نمایند. تاکنون بیش از 10 هزار نقطه در 1400 محدوده با استفاده از 350 هزار شات لیزری هدف کاوشگر کنجکاوی قرار گرفته اند.

پیش از این، اهداف از سوی دانشمندان سطح زمین انتخاب می شدند، اما اکنون آژانس فضایی آمریکا با استفاده از نرم افزار اختصاصی خود با نام AEGIS (مخفف «اکتشاف مستقل برای دانش افزایی») به Curiosity اجازه می دهد تا اهدافش را به صورت مستقل انتخاب کند.

برای این کار، مریخ نورد از دوربین های متعدد خود برای شناسایی هدف و بر اساس معیارهای تعریف شده توسط دانشمندان استفاده می کند. این پارامترها می توانند مواردی همچون اندازه صخره یا بازتاب پذیری آن را در بر بگیرند.

در همین راستا «تارا استلین» از مهندسین رباتیک ناسا می گوید:

این عملکرد مستقل در برخی موارد بسیار سودمند خواهد بود، زیرا در مواقعی همچون اواسط یک سفر طولانی، یا وقتی که زمان بندی های زمین، مریخ و کنجکاوی با یکدیگر سازگار نیست، برقراری ارتباط با تیم مهندسین مستقر روی زمین بسیار دشوار یا ناممکن خواهد بود.

به نظر می رسد دانشمندان NASA هنوز هم اجرای عملیات اکتشاف را مدیریت می کنند، اما حداقل از این به بعد مریخ نورد به صورت مستقل به انتخاب قربانیانش می پردازد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی