ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ربات جدید دانشگاه MIT مدیریت بخش های مختلف بیمارستان را ساده تر می کند [تماشا کنید]

پروفسور «جولی شاه» از دانشگاه MIT و رئیس گروه رباتیک تعاملی در آزمایشگاه علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی این دانشگاه به همراه تیم تحقیقاتی اش می خواهند ربات هایی را بسازند که نقش عمده ای در ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۴ مرداد ۱۳۹۵ | ۰۱:۰۰

پروفسور «جولی شاه» از دانشگاه MIT و رئیس گروه رباتیک تعاملی در آزمایشگاه علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی این دانشگاه به همراه تیم تحقیقاتی اش می خواهند ربات هایی را بسازند که نقش عمده ای در خدمات مراقبتی بیمارستانی بر عهده خواهند داشت.

تیم پروژه «شاه» اخیراً یک نمونه ربات Nao را به گونه ای برنامه ریزی کردند که بتواند نحوه انجام خدمات پزشکی را مشاهده کرده، و سپس روند مراجعه بیماران به پزشک و انتقال آنها از اتاق عمل به تخت های بستری را مدیریت نماید. این کار به نظر ساده می آید، اما در واقع مدیریت عملیات آن بسیار پیچیده است.

مثلاً در بیمارستان Mount Sinai نیویورک، سرپرستار بخش زنان و زایمان بر 10 پرستار، 20 بیمار و 20 اتاق در آن واحد نظارت دارد. ترکیبات مختلف این افراد و اتاق ها بیش از حد تصور است، و در نتیجه کدنویسی برای آن بسیار سخت خواهد بود.

در همین راستا استاد دانشگاه MIT می گوید:

بیمارستان ها مکان های فوق العاده جالبی هستند، زیرا مدیریت آنها از کنترل ترافیک هوایی هم سخت تر است. ما هنوز نمی توانیم جواب بهینه برای این مسئله را بیابیم، اما کارکنان بیمارستان پس از چند سال کسب تجربه می توانند به راحتی حوزه فوق را مدیریت نمایند.

او ادامه داد «این سؤال پیش می آید که آیا می توان نحوه عملکرد تجربی افراد را به ربات ها آموخت، تا پس از آن ربات ها بتوانند پرستاران و پزشکان تازه کار را راهنمایی کنند؟»

ربات مورد استفاده در این پروژه پس از مشاهده نحوه تصمیم گیری پرستاران، تلاش کرد تا برخی فعالیت ها را مدیریت کند. حاصل کار بسیار عالی بود، زیرا تصمیمات ربات Nao در 90 درصد موارد با موافقت پرستاران بخش مواجه شد.

«شاه» در این رابطه گفت:

این ابزار قادر است بهتر از هر متخصص انسانی، به آموزش افراد تازه کار اقدام کند. هدف نهایی ما، دستیابی به عملکردی فراانسانی از طریق مشارکت بین ربات ها و انسان است.

رئیس پروژه تحقیقاتی فوق در مورد زمان اجرایی شدن آن گفت: «به نظر من بازه زمانی 10 ساله برای ارائه یک پروژه از مقیاس آزمایشگاهی به مقیاس واقعی، زمان منطقی خواهد بود.»

در ادامه ویدئویی از این همکاری بین انسان و ربات در مدیریت یکی از بخش های بیمارستان را می بینید:

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • farapayamak
    farapayamak | ۴ مرداد ۱۳۹۵

    ربات مارو هم ببینید

  • farapayamak
    farapayamak | ۴ مرداد ۱۳۹۵

    روز به روز رباتیته تر می شیم

مطالب پیشنهادی