ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نروژ با احداث تونل های غوطه ور در آب در پی کاهش مدت زمان سفرهای زمینی است

حدود 1190 فیورد یا آبدره در نروژ وجود دارد، و مردم این کشور ارزش زیادی برای آنها قائلند. اما آبگیرهای پهناور و متعدد، موانع زیادی را برای سفر در این کشور ایجاد می کنند. به ویژه در ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۵ مرداد ۱۳۹۵ | ۰۸:۳۰

حدود 1190 فیورد یا آبدره در نروژ وجود دارد، و مردم این کشور ارزش زیادی برای آنها قائلند. اما آبگیرهای پهناور و متعدد، موانع زیادی را برای سفر در این کشور ایجاد می کنند. به ویژه در زمستان که جاده ها یخ زده است، سفر در جاده های پیچ در پیچ نروژ بیش از یک روز طول خواهد کشید. اما ظاهراً برای حل این مشکل، پروژه مهندسی خلاقانه ای در دست اجراست.

طبق اخبار منتشر شده، این کشور کوچک در سرزمین نوردیک قصد دارد با سرمایه گذاری 25 میلیارد دلاری، تونل های زیرآبی کاملاً شناوری را زیر «سوگنه فیورد»، بزرگ ترین آبدره ی نروژ با عمق 1300 متر و پهنای حدود 900 متر، احداث نماید. پروژه فوق در نوع خود بی نظیر بوده و قادر است زمان سفر بین دو کرانه منطقه را از 21 ساعت به 11 ساعت کاهش دهد.

15223273947_f85a5799a0_k

همانند بسیاری از آبگیرهای پهناور و آرام این کشور، «سونگه فیورد» نیز مسافرت های محلی را با چالش مواجه می کند. افراد ساکن در مناطق اطراف آبگیر فوق یا باید از قایق های مخصوص برای عبور استفاده کرده و یا مجبورند ساعت ها رانندگی کنند. احداث تونل شناور می تواند شرایط را کاملاً عوض کند.

سازمان حمل و نقل عمومی نروژ برنامه خود برای ساخت این تونل ها را در سال 2011 اعلام کرد. از آن زمان، بحث و گفتگوی زیادی حول طراحی بهترین زیرساخت ممکن برای «سوگنه فیورد» در جریان بوده است. در همین راستا پیشنهادات دیگری همچون ساخت پل شناور یا پل معلق ارائه شده، اما هیچ تصمیم خاصی در این زمینه گرفته نشده.

ظاهراً اصرار به انتخاب پروژه پرهزینه تر یعنی ساخت تونل های زیر آب، بیشتر به این خاطر است که این نوع سازه در شرایط آب و هوایی سخت نروژ مقاوم تر بوده و مشکلات کمتری را در زمینه جابجایی کشتی ها و قایق ها روی سطح آب به وجود می آورد، ضمن اینکه ساختار طبیعی منحصر به فرد منطقه نیز کمتر دستخوش تغییر می شود.

در صورت اجرای این پروژه، دو تونل در عرض «سوگنه فیورد» احداث می شود، و شناورهای روی سطح آب، تونل ها را غوطه ور نگه می دارند. برای تقویت ساختار مورد بحث از تیرهای فلزی استفاده خواهد شد.

15406656781_4144c8049a_o

یکی از مهندسین ارشد سازمان حمل و نقل عمومی نروژ می گوید تجربه رانندگی در این سازه شناور مشابه تونل های دیگر است، یعنی اگرچه سازه در آب غوطه ور می شود، اما متلاطم و منعطف نخواهد بود.

ظاهراً تصمیم نهایی مبنی بر انتخاب این پروژه و آغاز به ساخت آن در بهینه ترین حالت، در سال 2017 میلادی گرفته می شود. وضعیت آب و هوایی و خوردگی بر اثر تماس مداوم با آب، که باعث افزایش هزینه های تعمیر و نگهداری می گردد، یکی دیگر از فاکتورهای مؤثر در انتخاب فوق خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی