ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

جعبه ابزار: بهترین کاستوم رام های اندروید مارشملو برای گجت های روت شده

با وجود آنکه ماه ها از انتشار اندروید 6.0 مارشملو گذشته، و فاصله زیادی هم تا عرضه نسخه 7.0 این سیستم عامل یعنی نوقا نداریم، هنوز هم جمع کثیری از کاربران در سراسر دنیا از نسخه های ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۷ مرداد ۱۳۹۵ | ۲۰:۰۰

با وجود آنکه ماه ها از انتشار اندروید 6.0 مارشملو گذشته، و فاصله زیادی هم تا عرضه نسخه 7.0 این سیستم عامل یعنی نوقا نداریم، هنوز هم جمع کثیری از کاربران در سراسر دنیا از نسخه های قدیمی اندروید همچون لالی پاپ، کیت کت و حتی موارد قدیمی تر روی موبایل هایشان استفاده می کنند.

اگر چنین مسئله ای را یکی از نقاط ضعف اندروید بدانیم، باید گفت که تعدد برندها و گجت های اندرویدی و یکسان نبودن سطح پشتیبانی نرم افزاری کمپانی های مختلف مهم ترین عوامل بروز این عقب ماندگی کاربران از بروزرسانی های سیستم عامل گوگل بوده اند.

برندهای سازنده تلفن هوشمند، معمولا اول از همه بروزرسانی های اندروید را برای گجت های پرچمدارشان عرضه می کنند و متأسفانه در بسیاری از موارد دستگاه های میان رده را نادیده می گیرند. اگر هم تصمیم به ارائه بروزرسانی برای گجت های غیر پرچمدار خود بگیرند، آنقدر در این کار تعلل می کنند که شاید تا زمان ارائه آن نسخه بعدی اندروید هم از راه رسیده باشد!

اگر از انتظار برای ارائه آپدیت رسمی اندروید در موبایل یا تبلت تان متنفرید، استفاده از رام های کاستوم چاره کار شماست. یک رام کاستوم در واقع نسخه دستکاری شده ای از اندروید خالص است که می توان آن را به طور دستی و به شرط داشتن دسترسی روت، روی کلیه گجت های اندرویدی نصب کرد. در این صورت حتی اگر آپدیت رسمی اندروید برای گجت شما منتشر نشده باشد هم می توانید کلیه امکانات آن را از طریق نصب رام کاستومش تجربه کنید.

در جعبه ابزار این هفته به معرفی پنج رام کاستوم برتر اندروید مارشملو خواهیم پرداخت؛ رام هایی که نه تنها از کلیه قابلیت های این نسخه از سیستم عامل برخوردارند، بلکه امکانات اضافی و منحصر به خودشان را هم در اختیارتان قرار می دهند.

شروط لازم برای نصب یک رام کاستوم 

TWRP-WIPE

نصب رام کاستوم کار هر کسی نیست. اولا زمان نسبتا زیادی از شما می گیرد و ثانیا کوچک ترین اشتباهی در پروسه انجامش می تواند برایتان دردسرساز شود. بنابراین اگر دانش فنی کافی برای انجام این کار را ندارید، بهتر است که نصب آن را به دست متخصصین امر بسپارید.

رام های کاستوم را باید در موبایل تان فلش کنید. برای انجام این کار روش های مختلفی وجود دارند که اگر می خواهید بیشتر در موردشان بدانید، بهتر است نگاهی به این مقاله دیجیاتو بیندازید.

برای نصب یک رام کاستوم وجود سه شرط زیر الزامیست:

  • روت بودن گجت
  • استفاده از یک بوت لودر آنلاک
  • استفاده از یک نرم افزار ریکاوری

اگر شرایط بالا را داشته و به روش فلش کردن یک رام کاستوم کاملا مسلط هستید، حالا می توانید رام هایی که در ادامه به شما معرفی می کنیم را در گجت مورد نظرتان نصب کنید.

CyanogenMod 13

Cyanogen 1

بدون نام بردن از سیانوژن، هیچ فهرستی از رام های کاستوم تکمیل نمی شود. از هر منظر که ببینید، سیانوژن کامل ترین رام کاستومی است که می توانید در گجت های اندرویدی از آن استفاده کنید. در تأیید عملکرد فوق العاده سیانوژن همین نکته بس که مدتی است نه به عنوان رام، بلکه به عنوان "سیستم عامل" پیش فرض در برخی برندهای تلفن هوشمند مثل وان پلاس به کار گرفته می شود.

نسخه 13 سیانوژن بر مبنای اندروید مارشملو طراحی شده، بنابراین از نظر ظاهری در آن تفاوت فاحشی با اندروید خالص نمی بینید. اما اوضاع در کارکرد این گونه نیست. سیانوژن از منظر امکانات شخصی سازی گزینه بسیار کامل تری از اندروید خالص محسوب می شود. در آن می توانید صفحه خانه، لاک اسکرین و حتی منوی Power را شخصی سازی کنید و ضمنا به گزینه ای مشابه قابلیت شیفت شب آی دیوایس ها به صورت پیش فرض دسترسی داشته باشید.

اما گل سر سبد قابلیت های سیانوژن را باید موتور شخصی سازی تم آن بدانیم. گزینه های شما برای شخصی سازی تم در سیانوژن آنقدر زیادند که می توانید محیط اندروید را به طور کامل دگرگون کنید، طوری که دیگر اندرویدی بودن گجت شما برای دیگران قابل تشخیص نباشد.

برای دانلود سیانوژن 13، هیچ وبسایتی معتبرتر از پایگاه اینترنتی خود کمپانی نیست. به هیچ عنوان آن را از منابع متفرقه دانلود نکنید.

Chroma

AndroidPIT-Chroma-ROM-Nexus-6-w782

کروما یکی دیگر از رام هایی است که بر مبنای اندروید مارشملو و برای دستگاه های نکسوس طراحی شده. اگرچه تمرکز توسعه دهنده آن بیشتر بر مواردی مثل بهینه سازی مصرف باتری و بهبود عملکرد و ثبات سیستم در اندروید 6.0 بوده، اما قابلیت های آن برای شخصی سازی سیستم عامل هم مثال زدنی است.

با کروما نه تنها می توانید ریز جزئیات نوار ابزار اندروید (آیکن باتری، ساعت، تقویم، کنترل های روشنایی صفحه، ژست حرکتی نمایان شدن نوار و ...) را تغییر بدهید، بلکه کنترل کاملی بر لاک اسکرین و منوی Power هم دارید و ضمنا می توانید دکمه های فیزیکی کنترل صدا را هم برای انجام وظایف مختلف شخصی سازی کنید. مثلا کاری کنید که دستگاه با فشردن کلید افزایش حجم صدا بازگشایی شود.

کروما فعلا از نکسوس 4، 5، 6، نکسوس 7 های 2012 و 2013 و همچنین تبلت نکسوس 10 پشتیبانی به عمل می آورد. اما می توانید به جزئیات دقیق تری در مورد قابلیت ها و دستگاه های پشتیبانی شده توسط آن در این صفحه به همراه لینک دانلود دسترسی داشته باشید.

Cataclysm

AndroidPIT-Cataclysm-ROM-Nexus-5-w782

Cataclysm رام دیگری است که باز هم فقط صاحبان دستگاه های نکسوس می توانند از آن استفاده کنند. این رام از لحاظ ظاهری کاملا به اندروید مارشملوی خالص شباهت دارد، اما عملکرد بسیار بهتری در سرعت پردازش و مصرف باتری از خود به نمایش می گذارد.

از منظر شخصی سازی هم با فهرست طویل و درازی از امکانات در رام Cataclysm مواجه هستید: دکمه های دسترسی سریع، تنظیمات لاک اسکرین، مدیریت نوتیفیکیشن های LED، چندین حالت حفظ باتری، و امکان تغییر کامل آیکن های نوار ابزار و نوتیفیکیشن ها و ... از جمله آن ها هستند.

در حال حاضر دستگاه های پشتیبانی کننده از این رام کاستوم نکسوس 4، 5، 6، 5X ال جی و 6P هوآوی هستند. برای دانلود این رام و اطلاع از ریز امکانات آن می توانید به این آدرس اینترنتی مراجعه کنید.

Dirty Unicorns

AndroidPIT-Dirty-Unicorns-ROM-w782

Dirty Unicorns کاستوم رام فوق العاده دیگری است که نسبت به دیگر گزینه ها آزادی عمل بیشتری در زمینه شخصی سازی برایتان به ارمغان می آورد. نکته بسیار خوب دیگر در مورد آن، پشتیبانی از دستگاه هایی به غیر از نکسوس است.

Dirty Unicorns در حال حاضر به غیر از موبایل های سری نکسوس گوگل، از گجت های دیگری مثل ایسوس ذن فون 2، اچ تی سی وان M7 و M8، وان پلاس وان و موتورولا Moto X هم پشتیبانی به عمل می آورد.

به غیر از امکانات شخصی سازی فراوان به عنوان مهم ترین علت استقبال از این رام، تنظیمات و قابلیت هایی مثل بخش Dirty Tweaks، دابل تپ برای روشن و خاموش کردن صفحه، ویجت های نمایش مصرف دیتا، تنظیمات سریع، تولبار شناور OmniSwitch، منوی پاور گسترش یافته، مسدودکننده تبلیغات و ... از دیگر امکانات خوبی هستند که با نصب این رام بدستشان می آورید.

برای آشنایی بیشتر با امکانات Dirty Unicorns و دانلود آن می بایست به این آدرس اینترنتی مراجعه نمایید.

crDROID

crdroid-rom

به غیر از صاحبان دستگاه های نکسوس، کاربران گجت های ال جی G2، G3 و G4، سامسونگ گلکسی S3 و S4، اچ تی سی وان M7 و M8 و M9، سونی اکسپریا Z3 و ... می توانند این رام قدرتمند و مملو از امکانات شخصی سازی را در موبایل های خود فلش کنند.

crDROID هم مثل بقیه رام های این فهرست، به میزان بسیار زیادی قابل شخصی سازی است، هر چند که در حالت پیش فرض تفاوت چندانی با اندروید مارشملوی خالص ندارد. اگر از Bloatware ها یا اپلیکیشن پیش فرض نصب شده در موبایل خود بیزارید، crDROID نصب یا حذف آن ها را به دست خودتان سپرده.

با نصب این رام می توانید اندروید مارشملویی را در موبایل تان داشته باشید که اپلیکیشن های پیش فرض نصب شده در آن را خودتان تعیین کرده اید، نه کارخانه سازنده دستگاه. برای دانلود crDROID می توانید به این لینک مراجعه کنید.


توجه داشته باشید که بعضی از رام های این فهرست، علاوه بر دستگاه هایی که رسما پشتیبانی از آن ها اعلام شده ممکن است در گجت های دیگر هم قابل نصب و اجرا باشند. هر چند ممکن است اجرای آن ها در این حالت با مشکلاتی همراه شود.

چه رام های دیگری برای اندروید مارشملو می شناسید که جایشان در این فهرست خالی بوده؟ با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (17 مورد)
  • siavash moradi
    siavash moradi | ۵ اسفند ۱۳۹۵

    XOSP جاش خالیه توی این لیست،اما به نظر من اگه رام سیانوژنی که بصورت غیر رسمی رفع باگ شده و اکثرا تو xds قابل دسترسی هستن خیلی خوبن،اما به طور کل قبل از نصب هر رام کاستومی نظرات افرادی که نصبش کردن رو بخونید

  • sorush33
    sorush33 | ۱۰ مرداد ۱۳۹۵

    آموزنده بود
    خیلی ممنون

  • علی کمالی
    علی کمالی | ۸ مرداد ۱۳۹۵

    سلام. دوستان ایت رام هایی که بر روی M8 نصب میشن، روی E8 duall خم جواب میدن؟

  • mostafa
    mostafa | ۸ مرداد ۱۳۹۵

    رام خیلی هست و یک رام خوب میتونید از SIXperience نام ببرید که بزودی با رام پورت شده نوت 7 برای گوشیای نوت4 و5 ، اس 5 و 6 و 7 میاد

  • mostoul_bm
    mostoul_bm | ۷ مرداد ۱۳۹۵

    رام های XOSP و همچنین MIUI و شاید flyme os و رامهای معروفی مثل PAC man و slim rom جاشون خالیه تو این لیست
    من تمامیه این رامها رو تست کردم رو نکسوس ۵ خودم همشون رو نصب کردم
    رامی به زیبایی و کاملیmiui و بهترین از نظر من XOSP ROM
    پیدا نمیکنید این دومی واقعا فوق العادس
    ولی از من میشنوید همون رام اصلی استفاده کنید چون اگه سمت کاستوم رفتید معتاد میشید بهش

    • امیر رحیمی
      امیر رحیمی | ۸ مرداد ۱۳۹۵

      واقعا!
      وقتی آدم کاستوم رام نصب میکنه بعد چند روز ازش خسته میشه و دوست داره هی رام جدید نصب کنه.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی