ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

رکورد گران قیمت ترین خودروهای آمریکایی و انگلیسی جهان شکسته شد؛ اولین ساخته کارول شلبی و جگوار D-Type

شاید بوگاتی شیرون یا لامبورگینی سنتناریو گران قیمت ترین خودروهای تولیدی حال حاضر جهان باشند، اما مسلما قیمت این خودروها فاصله قابل توجهی با سوپر اسپرت های کلاسیک و خودروهای مسابقه ای با ارزش تاریخی ...

حمید رضا زنگنه
نوشته شده توسط حمید رضا زنگنه | ۴ شهریور ۱۳۹۵ | ۱۷:۰۰

شاید بوگاتی شیرون یا لامبورگینی سنتناریو گران قیمت ترین خودروهای تولیدی حال حاضر جهان باشند، اما مسلما قیمت این خودروها فاصله قابل توجهی با سوپر اسپرت های کلاسیک و خودروهای مسابقه ای با ارزش تاریخی دارد.

در این مطلب قصد داریم به معرفی دو دستگاه از گران قیمت ترین خودروهای کلاسیک حراج شده در چند روز اخیر پردازیم. خودروهایی که در کشور خود رکورد گران قیمت ترین ماشین های تاریخ را به سطح جدیدی ارتقاء داده اند.

در دهه 60 میلادی و در دورانی که خودروهای آمریکایی به سمت بزرگ تر شدن و طراحی های نسبتا عجیب و غریب می رفتند، کارول شلبی ایده ای نو در سر داشت. نتیجه ایده پردازی او تولد یک خودروی اسپورت روباز با بدنه انگلیسی و موتور هشت سیلندر V شکل ساخت فورد بود که کبری نام گرفت.

most-expensive-american-car-ever-sold-at-auction-is-carroll-shelbys-cobra-110492_1

نسخه های مختلف این خودروی اسپورت کلاسیک با قیمت های بالایی در بین مجموعه داران معامله می شوند؛ اما وقتی صحبت از اولین نمونه تولید شده باشد، مسلما قیمت نجومی خواهد بود.most-expensive-american-car-ever-sold-at-auction-is-carroll-shelbys-cobra_2

به تازگی در حراجی RM Sotheby که در کالیفرنیا برگزار شده، اولین شلبی کبری ساخته شده با شماره شاسی CSX 2000 رکورد قیمت خودروهای آمریکایی را جابجا کرده و با رقم فوق العاده بالای  13.75 میلیون دلار به فروش رفته است. رکورد قبلی گران ترین خودروی آمریکایی به یک دستگاه فورد GT40 مدل 1968  تعلق داشت. این خودرو در سال 2012 با قیمت 11 میلیون دلار معامله شده بود.

most-expensive-american-car-ever-sold-at-auction-is-carroll-shelbys-cobra_8

بدون شک پیشینه کبری شلبی نقشی اساسی در تحقق قیمت یاد شده دارد؛ زیرا این خودرو علاوه بر این که اولین نمونه تولیدی توسط شلبی است، هرگز مالکی هم جز کارول شلبی افسانه ای نداشته است. نکته جالب اینکه در طول حیات، این کبری مورد بازسازی قرار نگرفته و روکش صندلی های آن دچار پوسیدگی های زیادی شده است.

most-expensive-american-car-ever-sold-at-auction-is-carroll-shelbys-cobra_5

در زیر کاپوت شلبی کبری یک موتور 4.3 لیتری هشت سیلندر ساخت فورد قرار دارد که توان تولیدی آن برای یک خودروی سبک وزن بیش از حد نیاز است. در سال های اولیه تولید، مجله معروف Road & Track موفق به تست این اتومبیل خاص شده و در آن زمان شتاب صفر تا 60 مایل را 4.2 ثانیه اندازه گیری کرده که حتی با استانداردهای امروزی زمان بسیار سریعی است.

most-expensive-american-car-ever-sold-at-auction-is-carroll-shelbys-cobra_9

برای مقایسه اتومبیل هایی مثل ب ام و M3، دوج چلنجر و لامبورگینی گالاردو شتابی 4.2 ثانیه ای دارند. ناگفته نماند تست Road & Track، تنها تست انجام شده بر روی گران ترین خودروی آمریکایی است.

06-shelby-cobra-csx2000-rm-1

آن چیزی که باعث تعجب بیشتر می شود اینست که شلبی کبری CSX 2000 می تواند مسافت یک چهارم مایل را در عرض 13.8 ثانیه طی کند که آن هم در مقایسه با استانداردهای امروزی رقم بسیار مناسبی محسوب می شود.

برای مثال خوب است بدانید که ب ام و 328i که هم اکنون بر روی خط تولید قرار داد برای چنین کاری به زمان 14.7 ثانیه محتاج است و پورشه پانامرا 4s زمانی در حدود 13.5 ثانیه برای رسیدن به پایان 400 متر نیاز دارد.

حداکثر سرعت این شلبی کبری اولیه هم که متعلق به نیم قرن پیش است، به 246 کیلومتر بر ساعت می رسد.

حال به سراغ گران قیمت ترین خودروی انگلیسی تاریخ می رویم که اخیرا در موسسه حراجی RM Sotheby به فروش رفته است.

1955-jaguar-d-type (1)

جگوار دی تایپ D-Type در سال 1954 برای شرکت در مسابقات 24 ساعته لمانز طراحی و تولید شد، که توانست به افتخارات زیادی دست پیدا کند. تولید این خودروی انگلیسی زیبا تا 1957 ادامه داشت.

این خودرو در زمان تولید بخاطر ظاهر آیرودینامیکش بسیار مشهور بود و به یکی از رقبای سرسخت مسابقات لمانز تبدیل شد. این خودرو دارای پیشرانه 6 سیلندر خطی است که 3.8 لیتر حجم دارد و از سیستم سوخت رسانی تمام انژکتوری بهره می برد.

1955-jaguar-d-type (5)

چندی پیش در حراجی مشهور RM Sotheby یک دستگاه جگوار دی تایپ 1955 به قیمت 21 میلیون و 78 هزار دلار به فروش رسید. این نمونه که با شماره شاسی XKD 501  شناخته می شود در سال 1955 به تیم اتومبیلرانی اسکاتلندی Ecurie Ecosse تحویل داده شد.

ران فلاکهارت و نینیان سندرسون راننگان آن در مسابقات لمانز بودند. این جگوار زیبا در مسابقات لمانز سال 1956 با گذراندن 4034 کیلومتر و میانگین سرعت 168 کیلومتر در ساعت توانست به مقام اول دست یابد.

1955-jaguar-d-type (6)

جالب است بدانید در این مسابقه مقام اول تا سوم در دستان جگوار دی تایپ بود. از این خودرو فقط گهگاهی در مسابقات لمانز استفاده می شد تا اینکه در ژوئن 1957 به صاحب جدیدش فرخته شد. این خودروی زیبا در سال 1957 قهرمان مسابقات لمانز شد تا برتری خود را به تمام رقبا ثابت کند.

1955-jaguar-d-type (7)

تا پیش از فروش این جگوار تاریخی، رکورد گران قیمت ترین خودرو انگلیسی متعلق به یک دستگاه آستون مارتین DB4 جی تی زاگاتو بود که در سال 2015 به قیمت 14.3 میلیون دلار به فروش رفته بود.

نکته جالب در مورد حراج جگوار دی تایپ این است که برای به دست آوردن این خودروی زیبا 4 کلکسیونر حرفه ای به مدت 15 دقیقه در حال رقابت بودند.

1955-jaguar-d-type (8)

دلیل اصلی ارزش بالای این خودرو پیروزی و شرکت در دو دوره از مسابقات لمانز است که در کنار حفظ اصالت و دارا بودن تمام مدارک تاریخی، این بریتانیایی زیبا را به یکی از ارزشمند ترین خودروهای تاریخ خودروسازی بدل کرده است.

1955-jaguar-d-type (9)

حتی عکس های تاریخی بسیاری در کنار این خودرو به مالک جدیدش تحویل داده شد که این خودرو را در مسابقات نشان می دهد. تصویر بالا نیز مربوط به یکی از همین تصاویر تاریخی است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • habib TN
    habib TN | ۴ شهریور ۱۳۹۵

    اولین پراید با قیمت 15میلیون دلار به فروش رفت !!

مطالب پیشنهادی