ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

شفاف سازی سایپا در مورد قیمت پراید و تیبا صادراتی به عراق و آذربایجان

مدت ها از عرضه خودروهای ایرانی در بازار کشورهای منطقه می گذرد و همواره شاهد بروز نگرانی هایی در مورد قیمت عرضه این خودروها در کشورهای هدف و قیمت تمام شده خودروهای تولید داخل بوده ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۲۰ شهریور ۱۳۹۵ | ۱۳:۰۰

مدت ها از عرضه خودروهای ایرانی در بازار کشورهای منطقه می گذرد و همواره شاهد بروز نگرانی هایی در مورد قیمت عرضه این خودروها در کشورهای هدف و قیمت تمام شده خودروهای تولید داخل بوده ایم.

شایعات فراوانی که از قیمت 2000 دلاری پراید در عراق و قیمت ناچیز سایر خودروها در آذربایجان حکایت می کردند که البته در اکثر موارد منبع موثقی نیز نداشتند و صرفا بر پایه شنیده ها یا صحبت با یک راننده تاکسی عراقی استوار بودند.

حالا اما مدیران سایپا سرانجام پرده از این راز سر به مهر گشودند و قیمت تیبا و پراید در عراق را به ترتیب 8500 و 8300 دلار در عراق و 7200 و 6000 دلار در آذربایجان ذکر کرده اند.

دلیل اختلاف فاحش قیمت ها در بازار دو کشور نیز اینگونه بیان شده است: "دلیل این موضوع تفاوت قوانین و مقررات داخلی مانند هزینه‌های شماره‌گذاری و غیره در کشورهای عراق و آذربایجان است که باعث تفاوت قیمت‌ها می‌شود."

PRIDE-2

البته این سوال همچنان باقیست که اگر پراید و تیبا در عراق فقط 200 دلار اختلاف قیمت دارند، چرا قیمت همین دو خودرو در بازار آذربایجان به 1200 دلار می رسد؟

از طرف دیگر معاون صادرات سایپا دلیل ارزان تر بودن خودروهای صادراتی نسبت به نمونه های عرضه شده در داخل کشور را اینگونه شرح می دهد.

"در برخی از کشورهای هدف صادراتی، بیشتر از تجهیزات و استانداردهای خودرویی که در ایران اجباری است، اجباری نیست و رعایت نمی‌شود، خاطرنشان کرد: به همین خاطر برخی تجهیزات و آپشن‌ها بر روی خودروهایی که برای صادرات تولید می‌شوند نصب نمی‌شود. ه عنوان مثال در حال حاضر پراید بدون کیسه هوا و بدون سیستم ترمز ABS که در ایران اجباری است و با موتور یورو ۲ برخلاف مورتو یورو ۴ در ایران و همچنین بدون هزینه‌هایی چون بیمه شخص ثالث در داخل به مشتریان عراقی عرضه می شود"

PRIDE-3

ایشان همچنین معتقدند که قیمت خودروهای عرضه شده در بازار ایران با توجه به تجهیزات رفاهی و ایمنی یاد شده، مناسب تر از قیمت نمونه های صادراتی است و همچنین " از قیمت حدودا ۲۰ میلیون تومانی پراید در ایران حدود شش میلیون تومان آن مربوط به خودروساز نبوده و صرف هزینه‌هایی چون بیمه شخص ثالث، مالیات بر ارزش افزوده، شماره‌گذاری، سود بانکی و غیره می‌شود."

در نهایت باید به شفاف سازی سایپا برای پایان بخشیدن به این ابهام چند ساله دست مریزاد گفت، به خصوص آنکه معاون صادرات سایپا راه تحقیق در مورد قیمت خودروهای صادراتی را نیز برای مشتریان شرح داده اند.

" مشتریان می‌توانند با مراجعه به سایت‌های اینترنتی خرید و فروش خودرو در کشورهای هدف صادراتی مانند سایت‌ ام ‌ردی (mredy.com) در عراق، از قیمت خودروهای ایرانی در خارج از کشور مطلع شوند."

به هرحال امیدوارم مشابه این توضیحات از سوی ایران خودرو نیز ابلاغ شود، چرا که در خصوص سمند یا سایر خودروهای صادراتی نیز همواره شایعاتی در مورد قیمت مناسب و تجهیزات رفاهی و کیفیت بالاتر نمونه های صادراتی نسبت به مدل های عرضه شده در داخل کشور مطرح می شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (37 مورد)
  • hakhamaneshs
    hakhamaneshs | ۲۰ آبان ۱۳۹۸

    در این وبسایت سوناتا 2018 رو زده بود 200 میلیون تومان!

  • afshingm
    afshingm | ۶ شهریور ۱۳۹۶

    اینا همش دورغه! یه لینک میزارم اینجا برید ببینید. محاسبه گر میزان گمرکی خودرو ها. من خودم چند تا ماشین محاسبه کردم. مثلا سوناتا وای اف 68 میلیون گمرکی میخوره!!!!!!!
    چه منتی میزارن سر مردم کثافتا ! واسه ایربگ و ترمز abs پول خون باباشونو از ما میگیرند بعد همون ماشینو با چند تا آپشن اضافه تر میفروشند به عراق و غیره! همون موقع که پراید ایربگ و ترمز abs نداشت و قیمتش هم نهایتا 8میلیون بود پرایدو 3 میلیون میفروختن به عراق. فکر کردن مردم نمیفهمن یا گذشته رو یادشون رفته! اینا خودشون خوب میدونن توی کشور های همسایه ماشینای خارجی و عالی با قیمت های مناسب هست واسه همین آشغالاشونو تا خرخره آپشن میبندن بعد میفرستند اونور باز هم از بس بی کیفیت اند کسی نمیخره! واسه اینکه دهن رسانه ها رو ببنده مجبوره بگه اختلاف قیمت واسه تفاوت قوانین شماره گذاریه!
    برو عمو جون خر خودتی! فکر نکن همه جا هم مثل ایرانه که روی یه ماشین 68 میلیون گمرکی ببندن که تو بتونی آشغالتو بفروشی ! برو خودتی !
    این لینک محاسبه گر هزینه گمرکی خودرو هست که گذاشتم اینجا برید خودتون ببینید! من حساب کردم واسه سوناتا وای اف 68 میلیون گمرکی میخوره!!!!!! آخه کجای دنیا اینجوریه!!!؟؟؟ این کارو میکنند که قیمت این ماشینای وارداتی با کیفیت بره بالا که بتونن آشغال های خودشونو به ملت غالب کنند!
    https://arvandplak.ir/%D9%85%D8%AD%D8%A7%D8%B3%D8%A8%D9%87-%DA%AF%D8%B1-%D9%85%DB%8C%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D9%87%D8%B2%DB%8C%D9%86%D9%87-%D8%AA%D8%B1%D8%AE%DB%8C%D8%B5-%D8%A7%D8%B2-%DA%AF%D9%85%D8%B1%DA%A9/
    اونجوری که من فهمیدم این همش یه بازیه تا قیمت خودرو های با کیفیت بره بالا تا بتونن ماشینای بی کیفیت خودشونو بفروشند! واسه همینه که این ماشینا انقدر توی کشور های همسایه ارزونه چون کسی نمیخره!

  • A"hmadrez"A
    A"hmadrez"A | ۲۷ شهریور ۱۳۹۵

    اعلام نکردید درصدی از اون۲۰ میلیون هم در جیب مبارک باید برود

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی