ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

بررسی و مقایسه شتاب جک S5 اتوماتیک و دنده ای [تماشا کنید]

جک S5 را می توان در دو سال اخیر، مهمترین خودرو چینی حاضر در بازار ایران دانست. کراس اوور ناشناخته ای که علیرغم عدم ارائه در نسخه اتوماتیک به سبب مشخصات فنی مطلوب و تب ...

تیم خودرو
نوشته شده توسط تیم خودرو | ۲۸ مهر ۱۳۹۵ | ۲۱:۰۰

جک S5 را می توان در دو سال اخیر، مهمترین خودرو چینی حاضر در بازار ایران دانست. کراس اوور ناشناخته ای که علیرغم عدم ارائه در نسخه اتوماتیک به سبب مشخصات فنی مطلوب و تب داغ شاسی بلند سواری، فروشی فوق العاده را در بازار خودرو تجربه کرد و نشان داد که حتی در دنیای پر ترافیک امروزی نیز، شتاب خوب و مشخصات فنی قدرتمند تا چه حد برای مشتریان اهمیت دارد.

DSC_8223

S5 دنده ای با شتابی در حدود 9.5 ثانیه، سریعترین خودرو کمتر از 100 میلیونی در میان مدل های صفر کیلومتر و یکی از سریعترین خودروها در میان خودروهای تا 250 میلیون تومان بازار است و به جز چند مورد خاص مانند MG GS، یارای شکست بسیاری از کراس اوور های گران قیمت تر از خودش را دارد.

DSC_8215

اخیرا کرمان موتور که رضایت مندی بالایی را میان مشتریان جک S5 دنده ای بدست آورد، مدل اتوماتیک این خودرو را هم راهی بازار کرده است، از این رو بر آن شدیم تا مقایسه ای بین این دو خودرو داشته باشیم تا مشخص شود تجهیز به گیربکس اتوماتیک تا چه حد باعث افت شتاب چشمگیر جک S5 شده است.

DSC_8209
لوگو جک اخیرا در چین تغییر کرده و با فونت نوشتاری J.A.C جایگزین شده است.

طراحی ظاهری جک S5 اتوماتیک

برخلاف تصورات اولیه و تصاویری که از نمونه در حال تست S5 اتوماتیک منتشر شده بود، طراحی بدنه این مدل تفاوتی با نمونه دستی ندارد و مورد فیس لیفت قرار نگرفته است.

با این وجود نمای جلو با الگوبرداری (شما بخوانید کپی برداری) از نسل دوم هیوندای توسان از جذابیت مثال زدنی برخوردار است، جلوپنجره با نشان ستاره ای جک به زیبایی این قسمت کمک می کند و ورودی های هوا با سه خط افقی که کروم کاری شده اند تزیین شده است.

DSC_8204

تفاوت مدل دستی و اتوماتیک در این قسمت وجود سنسور روی سپر برای مدل اتوماتیک (مشکی رنگ) مربوط می شود که مدل دستی فاقد آن است.

DSC_8236

نمای جانبی خودرو شباهت انکار ناپذیری با توسان داشته و فقط در جزئیات اختلافاتی با توسان دارد، رینگ های 18 اینچی 5 پره دوبل مدل اتوماتیک در مقابل 17 اینچی 5 پره دوبل مدل دستی،جذاب تر به نظر می رسد و فضای خالی میان گلگیر و چرخ را جبران می کند.

DSC_8227

نمای عقب خودرو در عین حال که شباهت ساختاری با هیوندای توسان دارد،رگ و ریشه هایی از آئودی Q5 در آن دیده می شود،تنها تفاوت مدل دستی با اتوماتیک در این قسمت درج عبارت 6P.C.T در سمت چپ در مدل اتوماتیک است.

DSC_8230

به سلیقه ی مالک جک اتوماتیک زیر سپری برای این مدل تهیه شده است که در تصاویر نیز مشخص است و یک قطعه افترمارک و غیر شرکتی به حساب می آید.

DSC_8241

فضای داخلی و امکانات رفاهی جک S5 اتوماتیک

با بازکردن در خودرو با محیطی نسبتا دلباز مواجه شدیم، جلو داشبورد به همراه LCD که در نور آفتاب دید آن کم نمی شد در بالاترین قسمت قرار گرفته است، دریچه های تهویه به صورت اشکال هندسی در دوطرف LCD جای گرفته اند و پایین تر از آن، قسمتی که شرح آن رفت کلیدهایی برای تنظیم تهویه به چشم می آید.

DSC_8269

دکمه ی فلاشر به دلیل راحتی استفاده در دسترس ترین محل قرار گرفته است، صفحه کیلومتر شمار با شباهتی غیر قابل انکار با صفحه کیلومتر شمار هیوندای سوناتا YF دارد و زیبا و اسپرت به نظر می رسد، فرمان نیز که بهتر بود دکمه های آن در دو طرف  به صورت قرینه باشد به خوبی در دستان راننده قرار می گیرد.

DSC_8265

به طور کلی فضای داخلی مناسب برای تمامی افراد بوده و از نظر کیفیت نیز کابین نمره ی قبولی را با در نظر گرفتن قیمت کسب می کند.

DSC_8260

DSC_8261

DSC_8262

DSC_8279

DSC_8275

DSC_8281

DSC_8280

تجربه رانندگی با جک S5 اتوماتیک و دستی

بهتر است قبل از نگارش تجربه ی رانندگی با جک اس 5 نگاهی به مشخصات فنی آن بیندازیم، پیشرانه جک اس 5، 4 سیلندر 16 سوپاپ 2 لیتری با حجم دقیق 1997 سی سی مجهز به پرخوران موتور از نوع توربوشارژر در مدل دستی و اتوماتیک است و یارای تولید 174 اسب بخار قدرت و گشتاور 235 نیوتن متر را دارد.

DSC_8284

DSC_8283

این توان توسط گیربکس 6 سرعته دستی یا 6 سرعته دوبل کلاچ اتوماتیک به چرخ ها منتقل می شود.

با روشن بودن کولر مقداری افت گشتاور را شاهد بودیم که با خاموش کردن آن عملکرد بهتر شد، تعویض دنده ها با لرزش اتاق همراه بود و همچنین با افزایش دور موتور صدای موتور زوزه کشان به گوش می رسید، از نظر دسترسی به ادوات و علم ارگونومیک نیز چینی ها خوب عمل کرده اند و تمامی دکمه ها در دسترس قرار دارند.

DSC_8295

DSC_8291

از نظر هندلینگ جک در مرتبه ای بالاتر از محدوده ی قیمتی خود قرار می گیرد و شاهد عملکرد خوب و مثبتی در این قسمت از آن هستیم اما در سرپیچ ها در صورت بالا بودن سرعت مقداری بی تعادلی در قسمت انتهایی خودرو حس می شد.

DSC_8237

جک اس 5 مشکی رنگ که از گیربکس اتوماتیک بهره می برد سطح تجهیزات بیشتر آن نسبت به مدل دستی جالب به نظر می رسید.

ترمز دستی الکتریکی،گرمکن صندلی برای ردیف جلو، آینه های برقی جمع شونده، تهویه مطبوع دو حالته، گرمکن شیشه ی جلو و .... از مهم ترین مواردی بود که در مدل اتوماتیک دیده می شد اما مدل دستی فاقد آن بود.

DSC_8246

DSC_8247

DSC_8248

DSC_8250

DSC_8251

گیربکس خودکار برای کاهش مصرف سوخت در دور موتورهای پایین اقدام به تعویض دنده ها می کند و به همین دلیل کمتر از مدل دنده ای شاهد نفوذ صدا موتور به داخل کابین هستیم.

با وجود روشن بودن کولر افت پیشرانه محسوس نیست، دنده ها با نرمی و بدون تکان تعویض می شوند و حس خوبی را به راننده منتقل می کند، البته هرگاه پای خود را به یکباره روی پدال گاز فشار می دهید چند ثانیه ای طول می کشد تا موتور عمل شما را با عکس العمل جواب دهد و به همین دلیل شتاب گیری با هدف سبقت گرفتن در این مدل با کُندی و مکث نسبتا آزار دهنده ای همراه است.

DSC_8217

این مشکل ناشی از ترکیب تاخیر گیربکس و لگ توربویی است که همواره پاشنه ی آشیل این سیستم پرخوران بوده که در خودروهای مطرح دنیا با ترفندهایی این نقصان حذف می شود اما در جک هر راننده ی آماتوری هم متوجه آن خواهد شد، این موضوع در مدل دستی که از پیشرانه ای مشترک با مدل اتوماتیک برخوردار است کمتر حس می شود.

DSC_8205

برای عملکرد بهتر می توان گیربکس را روی حالت (S (SPORT برای رانندگی اسپرت و هیجان انگیز قرار داد و گیربکس در دور موتورهایی بالاتر دنده ها را تعویض می کرد و امکان بهره گیری از تمام قدرت 174 اسب بخاری پیشرانه فراهم می شد.

DSC_8270

سعی کردیم با ترمزهایی ناگهانی عملکرد آن را بسنجیم که با دیسکی بودن چهارچرخ و داشتن ABS به بهترین وجه جواب ما را داد.

زمانی که گیربکس در حالت S قرار داشت، به نظر می رسید که مدل اتوماتیک عملکرد بهتری در شتاب گیری نسبت به مدل دستی دارد اما همان طور که میدانید در معمولا خودروهایی که با پیشرانه هایی مشترک با دو گیربکس اتوماتیک و دستی عرضه می شوند در مبحث شتاب گیری مدل دستی برنده ی ماجراست.

DSC_8216

در انتها تصمیم گرفتیم درگی بین جک ها انجام دهیم تا ببینیم از نظر شتاب گیری کدام یک عملکرد بهتری دارند، نکته ی جالب واکنش مالکان بود که هرکدام خود را برنده ی داستان می دانستند، به هر حال در محلی مناسب دو خودرو در کنار یکدیگر قرار گرفته و شروع به شتاب گیری کردیم،برخلاف تصور ما این جک اتوماتیک بود که برنده ی ماجرا می شد.

لازم به ذکر است مدل اتوماتیک حدود 40 کیلوگرم اضافه وزن نسبت به مدل دستی دارد و به دلیل بهره گیری از گیربکس دوبل کلاچ با صفحات کلاچ اصطلاحا خیس انتظار نمی روند که بتواند، شتاب گیری بهتری را از مدل دستی ارائه کند.

در تست دوم، دو خودرو به صورت لانچ استارت زده و شروع به حرکت کردند این مدل دستی جک S5 بود که برنده شد.

همانطور که می دانید موتورهای توربو حساسیت بالایی نسبت به کیفیت سوخت نشان می دهند و مدل دنده دستی (سپید رنگ) در این تست از بنزین معمولی استفاده می کرد، از این رو احتمال دارد در صورت استفاده هر دو خودرو از بنزین یکسان، شاهد اختلاف بیشتر بین مدل دستی و اتوماتیک جک S5 باشیم.

DSC_8202

قیمت و شرایط بازار جک S5

جک اس 5 در مدل اتوماتیک با محدوده ی قیمت 95 تا 97 میلیون تومان آماده شماره گذاری است که مالک مدل اتوماتیک شدیدا اصرار داشت که با محدوده ی قیمت 100 میلیون تومان برای خرید خودرو بهترین گزینه جک اتوماتیک است که تا حدودی می توان حق را به او داد البته اگرخواهان خرید خودرویی صفر هستید و حاضر به پذیرش ریسک خرید خودروی دست دوم نباشید.

DSC_8224

اما اگر خرید خودروی دسته دو را نیز در نظر دارید گزینه های اسم و رسم دارتری مانند هیوندای سانتافه نسل قبل در مدل 2.7 لیتری و سوزوکی گرند ویتارا با چنین بودجه ای قابل خریدند.

VITARA-1

SANTA-2

 

مدل دستی جک S5 نیز اخیرا افزایش قیمت به 81 میلیون را تجربه کرده و در بازار با قیمت 84 تا 86 به فروش می رسد، اما با توجه به اختلاف 10 میلیونی و سطح تجهیزاتی مدل اتوماتیک، برنده این مقایسه، مدل اتوماتیک جک S5 خواهد بود. خودرویی که می تواند ضمن ارائه شتابی نزدیک به مدل دنده ای، آرامش بیشتری را در ترافیک های روزمره ارائه دهد و در مقایسه با رقبای مستقیم خود یک سر و گردن جذاب تر ظاهر شود.

DSC_8204

[این مطلب توسط نویسنده مهمان، یاسین مشکوری، به رشته تحریر در آمده است.]

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • reza azizi
    reza azizi | ۱۹ مرداد ۱۳۹۶

    من هنوز لیفان 820 رو بیشتر این قلول دارم

  • 7.62mm
    7.62mm | ۲۹ مهر ۱۳۹۵

    تو این قیمت داستر بهتره اگر تنها ملاکت شتاب و سانروف نباشه

    • reza azizi
      reza azizi | ۱۹ مرداد ۱۳۹۶

      داستر فرانسویه با ماشین چینی مقایش میکنی خخخخ

  • arash.pro
    arash.pro | ۲۹ مهر ۱۳۹۵

    دو دسته آدم هستن که میخوان بگن (توجیح کنن) که کار درستی انجام دادن یک ، اونایی که زن گرفتن دو اونایی که ماشین شاسی بلند چینی خریدن

  • st
    st | ۲۸ مهر ۱۳۹۵

    آتیشش بزن بابا. نود میلیون برو هیوندای ای ده بخر تویوتا کرولا دسته دوم بخر سانتافه دسته دوم با نود گیر میاد .سگش می ارزه ب این آشغاله چینی

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی