ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

انجام تحقیقات تازه روی پرندگان که شاید صنعت هواپیماسازی را متحول کند

وقتی پرنده ها به پرواز در می آیند، حرکت بال ها تغییراتی در وضعیت هوای پیرامونی شان ایجاد می کنند که از نظر علم، «گرداب نوک بال» خوانده می شوند. در واقع می توان این ...

حسین آدینه
نوشته شده توسط حسین آدینه | ۱۶ آذر ۱۳۹۵ | ۱۹:۳۰

وقتی پرنده ها به پرواز در می آیند، حرکت بال ها تغییراتی در وضعیت هوای پیرامونی شان ایجاد می کنند که از نظر علم، «گرداب نوک بال» خوانده می شوند.

در واقع می توان این رویداد را گردبادهایی زیر باله های پرنده تصور کرد که بالا رفتن و بلند شدن آنها را موجب می شود.

با وجود دانش نسبی در این زمینه، محققین هرگز نتوانسته بودند جزئیات دقیق و آماری این رویداد علمی را بررسی کنند، تا اینکه دانشمندان دانشگاه استنفورد آمریکا، با انجام آزمایشاتی نادر و تکنولوژیک روی یک پرنده، به نتایج جالبی دست یافتند.

آنها با فراهم آوری تونلی که باد تقریباً تندی در آن می وزد، و بهره مندی از لیزرهای حرکت سنج مخصوص و 4 دوربین پرسرعت که فعل و انفعالات حاضر در آن را نظاره می نمایند، نحوه پرواز پرنده ای را تحت بررسی قرار دادند.

eric_gutierrez_and_bird_selfie-w600

وقتی پرنده در این تونل پرواز می کند، ذرات هوا جابجا می شوند و لیزرها وظیفه ثبت تغییر حالات دقیق آنها را بر عهده دارند؛ به علاوه دوربین ها با ضبط ویدیویی دقیق و پرسرعت همه چیز را با وضوح بالا به نمایش می گذارند.

گفتنی است این لیزرها برای پرنده مضر بوده و احتمال نابینایی را به دنبال داشته است، در نتیجه محققین عینک محافظ مخصوصی را به لطف تکنولوژی چاپ سه بعدی ساخته و روی چشم های پرنده قرار دادند.

نتایج این آزمایشات نشان می دهد نحوه جابجایی هوا در این شرایط تقریباً با آنچه از نظر تئوری می دانستیم متفاوت است و گردبادهای مذکور تنها بعد از سه بار بال زدن ایجاد شده و و ذرات پیرامون را به شکلی پیش بینی نشده حرکت می دهند.

دانشمندان معتقدند این یافته و مجموعه تحقیقاتی که در آینده صورت خواهند گرفت، می توانند صنعت هواپیماسازی را متحول ساخته و امکان طراحی بهتر و بهینه تر هواپیماها را برای بشر به ارمغان بیاورند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • ehsan dorani
    ehsan dorani | ۱۷ آذر ۱۳۹۵

    پرنده هه چه باحال شده

  • حسن
    حسن | ۱۷ آذر ۱۳۹۵

    اینکار نقض پتنت پرنده ها میشه و پرنده ها میتونن شکایت کنن .... (-:








    #شوخی

مطالب پیشنهادی