ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

گزارش ها از ساخت واکسن ابولا با تاثیر قطعی و ۱۰۰ درصد حکایت دارند

بر اساس گزارش های دریافتی، سرانجام یکی از واکسن های ابولا که در کشور گینه تحت آزمایش قرار دارد نشان داده قادر است به طور قطعی از ابتلا به این بیماری خطرناک جلوگیری نماید. مبنای ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۵ دی ۱۳۹۵ | ۱۸:۳۰

بر اساس گزارش های دریافتی، سرانجام یکی از واکسن های ابولا که در کشور گینه تحت آزمایش قرار دارد نشان داده قادر است به طور قطعی از ابتلا به این بیماری خطرناک جلوگیری نماید.

مبنای این خبر آزمایشی است که روی نزدیک به 12 هزار نفر انجام شده و نتایج آن در نشریه پزشکی The Lancet به چاپ رسیده است. از این تعداد، 5837 نفر تا 10 روز پس از دریافت واکسن هیچ نشانه ای از ابتلا به ویروس ابولا نداشته اند.

البته تعدادی هم وجود داشتند که به بیماری مشکوک بودند، اما این گونه در نظر گرفته شده که این افراد پیش از دریافت واکسن به ویروس ابولا آلوده شده بوده اند.

در این میان 23 نفر هم واکسن را دریافت نکرده بودند که محققین می گویند با زیر نظر گرفتن آنها می توان با قطعیت در مورد موثر بودن واکسن جدید اطمینان داشت.

هرچند هر واکسن پیش از عرضه به بازار باید توسط نهاد های دولتی تایید شود، اما انجمن واکسن GAVI آنقدر به این یافته اطمینان دارد که از هم اکنون 5 میلیون دلار برای تولید 300 هزار واحد از آن سرمایه گذاری کرده است.

Ira Longini یکی از محققین فعال در این پروژه می گوید دست یابی به چنین آمار موفقیتی چشمگیر است و کمتر پیش می آید که یک واکسن به طور 100 درصد و قطعی انسان را در مقابل یک بیماری مقاوم سازد.

البته شاید هنوز برای نظر دادن در این مورد اندکی زود باشد و با افزایش تعداد کسانی که واکسن را دریافت کرده اند، درصد موفقیت هم تا حدی کاهش یابد.

علاوه بر این باید توجه داشت که روند گسترش ویروس ابولا از سال 2015 به شکل طبیعی تاحدی کنترل شده و رو به کاهش گذاشته است.

اما گروه محققین برای اینکه با وجود این کاهش قادر باشند به طور دقیق میزان موثر بودن واکسن خود را آزمایش کنند، روش واکسیناسیون حلقوی را مورد استفاده قرار داده اند.

در این روش، پس از تشخیص هر مورد ابولا، به طور متوسط 80 نفر از اطرافیان شخص مبتلا واکسینه شده و وضعیت سلامتی آنها تا سه هفته تحت نظر گرفته شده است.

البته جالب است بدانید این واکسن که rVSV-EBOX نام دارد، تقریباً یک دهه پیش به دست آژانس سلامت عمومی کانادا و ارتش آمریکا ابداع شده بود، اما هرگز به آزمایش و تولید عمومی نرسیده بود.

در هر حال نباید از یاد برد که واکسن مذکور تنها در مقابل یک یا دو نوع فراگیر ابولا مقاوم است و عوارض جانبی مثل درد مفاصل و سردرد ایجاد می کند.

ویروس ابولا نخستین بار در سال 1976 کشف شد و در سال 2014 با تبدیل شدن به اپیدمی، 30 هزار نفر را در سراسر جهان مبتلا کرد و جان 11 هزار نفر از این تعداد را گرفت.

اینجا بود که دولت ها، موسسات علمی و پزشکی وارد عمل شده و تمرکز خود را روی کنترل و جلوگیری از گسترش این بیماری قرار دادند.

حالا با انجام آزمایش های اخیر، به نظر می رسد تا حد زیادی به راه حل نهایی برای مهار این ویروس خطرناک دست یافته باشیم، هرچند هنوز لازم است افراد بیشتری واکسن جدید را دریافت کنند تا میزان کارایی آن در ابعاد بزرگ تری نمایان گردد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی