ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

باتری قابل تعویض؛ ویژگی سودمندی که دیگر مورد توجه خریداران موبایل قرار نمی گیرد

این روزها تصاویر متعددی از موبایل G6 ال جی منتشر می شود که در کنار تفاوت های جزئی، حداقل یک نقطه مشترک دارند، و آن هم غیر قابل تعویض بودن باتری آن است. با این ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ | ۲۰:۳۰

این روزها تصاویر متعددی از موبایل G6 ال جی منتشر می شود که در کنار تفاوت های جزئی، حداقل یک نقطه مشترک دارند، و آن هم غیر قابل تعویض بودن باتری آن است.

با این حال در زمانی نه چندان دور، باتری قابل تعویض یکی از ویژگی های اساسی اسمارت فون های اندرویدی به شمار می رفت و تولیدکنندگان از این قابلیت به عنوان یکی از برگ های برنده در مقابل آیفون نام می بردند؛ هرچند به نظر می رسد دیگر از این ویژگی در پرچمداران آتی خبری نخواهد بود.

چرا باتری قابل تعویض از گردونه رقابت خارج می شود؟

دلیل این تصمیم سازندگان به این حقیقت مربوط می شود که قابل تعویض بودن باتری دیگر به عنوان یک مزیت رقابتی مطرح نیست، زیرا اولاً باتری ها روز به روز بهتر و پیشرفته تر می شوند، و ثانیاً خریداران و کاربران ترجیح می دهند موبایلی زیبا با ظاهری یکپارچه در اختیار داشته باشند.

در واقع بیشتر تولیدکنندگان تلفن همراه نمی توانند موبایلی با کیفیت فوق العاده و طراحی چشم نواز بسازند، در حالی که باتری آن نیز قابل تعویض باشد. از طرفی مصرف کننده نیز دائماً اهمیت بیشتری برای ظاهر اسمارت فون قائل می شود.

به عنوان مثال سامسونگ تا زمان معرفی گلکسی S5 از بدنه ای پلاستیکی استفاده می کرد که قابلیت تعویض باتری را نیز به همراه داشت و اگرچه قابلیتی کاربردی محسوب می شد، اما از نظر طراحی و ظاهر در مقایسه با آیفون، هیچ حرفی برای گفتن نداشت.

به همین دلیل سامسونگ در سال 2015 تصمیم گرفت گلکسی S6 را با بدنه ای یکپارچه و زیبا از جنس فلز و شیشه اما بدون قابلیت تعویض باتری بسازد، زیرا انجام این دو امر به صورت همزمان ممکن نبود.

این تصمیم راهبردی، نتیجه خوبی را در پی داشت و علی رغم آه و ناله های اولیه منتقدین و طرفداران، گلکسی S6 به یکی از پرفروش ترین محصولات تاریخ کمپانی کره ای بدل گشت و نشان داد که خریداران، برتری ظاهر دستگاه را به ویژگی کاربردی مورد بحث ترجیح می دهند.

نکته حائز اهمیت بعدی: مقاومت در برابر نفوذ آب

در میان تولیدکنندگان برتر تلفن همراه از جمله سامسونگ، اچ تی سی و موتورولا، ال جی یکی از معدود کمپانی هاییست که تا همین اواخر پرچمدارانش را با قابلیت تعویض باتری و تبعاً بدون مقاومت در برابر نفوذ آب معرفی کرده است. شاید یکی از دلایل تصمیم اخیر آنها مبنی بر حذف این قابلیت از G6، فروش نه چندان رضایتبخش G5 و استقبال کمتر از حد انتظار از V20 بوده.

البته باید حق را به خریداران داد، چون زمانی که دو موبایل G5 ال جی و S7 سامسونگ را در کنار یکدیگر قرار دهیم، طراحی زیبا و یکپارچه فلزی-شیشه ای پرچمدار سامسونگ و قابلیت ضد آب آن به راحتی می تواند نظر خریدار را به خود جلب نماید.

بخش عمده موبایل G5 ال جی از فلز با کیفیت ساخته شده، اما قسمت پایینی آن که محل تعویض باتری یا اتصال ماژول های مختلف است، پلاستیکی بوده و بنابراین هم از نظر زیبایی و هم از نظر یکپارچگی طراحی، در مقایسه با دیگر پرچمداران بازار کم می آورد.

ال جی در V20 توانست پنل پشتی فلزی و باریکی را تعبیه کند تا علاوه بر زیبایی، قابلیت تعویض باتری را نیز فراهم سازد؛ با این حال هنوز هم یکپارچه نبودن بدنه و مهم تر از آن آسیب پذیری در برابر نفوذ آب و گرد و غبار، یکی از موانع مهم سر راه خریداران احتمالی به شمار می رود.

به همین دلیل ال جی بالاخره تصمیم گرفت از اصرار بی مورد دست بردارد و G6 را با بدنه ای یکپارچه از جنس فلز و شیشه معرفی نماید و رقابت سخت تری را در بازار پرچمداران به وجود آورد. البته هنوز مشخص نیست G6 ضدآب خواهد بود یا خیر.

خداحافظی با باتری قابل تعویض

باید اعتراف کنیم مقدار شارژدهی باتری اسمارت فون های کنونی به هیچ وجه رضایتبخش نیست و اگرچه هر روز بهتر از قبل می شود، اما در اختیار داشتن باتری اضافه در بسیاری از مواقع ضروری خواهد بود.

با این حال، دیگر ضرورتی ندارد که باتری داخلی موبایل قابل تعویض باشد، چون به راحتی می توان باتری های اکسترنال (پاوربانک) را با قیمتی بسیار مناسب و در ظرفیت های بالا تهیه کرده و به همراه داشت.

بنابراین به نظر می رسد دیگر باید با باتری های قابل تعویض داخل موبایل خداحافظی کنیم؛ قابلیتی که در روزگاری نه چندان دور بسیار ارزشمند شمرده می شد، اما اکنون ضرورت های فنی و اقتصادی در کنار اقبال عمومی، آن را از مدار توجه خارج کرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (23 مورد)
  • kimiawwww
    kimiawwww | ۱۷ بهمن ۱۳۹۵

    چسب زخم ایده ی جالبی بود :)

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی