ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: لپ تاپ گیمینگ MSI GS43VR 7RE Phantom Pro

قرار دادن یک کارت گرافیک تازه نفس، پیشرفته و قدرتمند در لپ تاپ 14 اینچی به تولید محصول جذابی منجر می شود که هم قابل حمل است و هم در عین حال، توان گرافیکی بالایی ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ | ۲۲:۰۰

قرار دادن یک کارت گرافیک تازه نفس، پیشرفته و قدرتمند در لپ تاپ 14 اینچی به تولید محصول جذابی منجر می شود که هم قابل حمل است و هم در عین حال، توان گرافیکی بالایی دارد.

این همان کاری است که MSI بلافاصله پس از آماده شدن کارت گرافیک های سری پاسکال انجام داد و مدل Phantom Pro از اولین لپ تاپ های گیمینگ به حساب می آمد که با سخت افزار جدید بروزرسانی شده و به بازار عرضه شد.

حالا پس از تنها چند ماه، پردازنده های نسل هفتم اینتل هم به بازار عرضه شده و شرکت تایوانی، بار دیگر لپ تاپ Phantom Pro را برای افزودن این قطعه برزورسانی و مدل تازه از آن را روانه ی بازار کرده است.

حالا با وجود پردازنده Core i7 از سری کیبی لیک و کارت گرافیک سری پاسکال، قدرت لپ تاپ کوچک و MSI حتی بیشتر از قبل شده و به سختی می توان باور کرد محصولی با این اندازه تا این اندازه توان داشته باشد.

در ادامه با بررسی لپ تاپ گیمینگ GS43VR 7RE Phantom Pro همراه باشید.

ویژگی های کلیدی

  • نمایشگر 14 اینچی IPS با رزولوشن Full HD
  • پردازنده حداکثر Core i7 از سری کیبی لیک
  • کارت گرافیک GTX 1060 از سری پاسکال با 3 یا 6 گیگابایت حافظه GDDR5
  • حداکثر 32 گیگابایت حافظه رم DDR4-2400
  • یک حافظه SSD از نوع M.2 و یک HDD
  • کیبورد غیر مکانیکی با چراغ های تک رنگ قرمز
  • 2 اسپیکر با توان 2 وات
  • باتری 4 سلولی با توان 61 وات ساعت
  • ضخامت از 21.8 تا 22.8 میلی متر
  • وزن 1.8 کیلو گرم

طراحی

بروزرسانی سازنده در محصول تازه به سخت افزار داخلی مربوط می شود و طراحی بیرونی بدنه نسبت به GS43VR 6RE (بررسی دیجیاتو) بدون تغییر بوده است، در نتیجه سازنده فقط پسوند مدل جدید را از 6RE به 7RE تغییر داده که از نسل هفتم پردازنده های اینتل حکایت دارد.

بدنه ی دستگاه از آلومینیوم خراش خورده ساخته شده و پشت بدنه مثل همیشه کاپوت خودرهای اسپورت را تداعی می کند. استحکام بدنه هم مناسب است اما به دلیلی باریکی و ظرافت دستگاه، لایه ی نازک فلزی به سادگی با فشار به داخل متمایل می شود.

البته با این وجود کیفیت ساخت و مقاومت دستگاه و لولای نمایشگر آن حتی در مقایسه با لپ تاپ 15 اینچی GE62 هم مناسب و قابل قبول به حساب می آید.

لپ تاپ جدید مثل مدل قبلی 1.8 کیلوگرم وزن دارد و ضخامت دستگاه بین 21.8 تا 22.8 میلی متر متغیر است. این میزان در مقایسه با رقبایی مثل Razer Blade 14 یا Alienware 13 و Gigabyte P34W اندکی بیشتر است، اما باید توجه داشت که برخی از این محصولات گران تر هستند و بر خلاف محصول MSI هنوز با سخت افزار جدیدتر بروزرسانی نشده اند.

«GS43VR» در مجموع طراحی ظریف و دلپذیری دارد، آن هم با وجود قدرت سخت افزاری بسیار بالای دستگاه که کمتر محصولی با این اندازه و قیمت در بازار، یارای شکست دادن آن را در خود دارد.

البته بدنه ی فلزی و تیره ی دستگاه هرچند زیبایی چشم نوازی برای محصول به ارمغان آورده، اما در عین حال مقاومت چندانی در برابر جذب اثر انگشت ندارد و برای حفظ زیبایی دستگاه به دفعات باید آن را تمیز کنید.

درگاه ها

«GS43VR» با وجود ابعاد کوچک خود از تنوع قابل قبولی در زمینه ی درگاه ها بهره می برد. در نمای چپ علاوه بر درگاه شارژ، یک ethernet، یک USB 3.0 یک کارت خوان و جک های 3.5 میلی متری هدفون و میکروفون به چشم می خورند.

در نمای راست هم یک USB نوع A دیگر وجود دارد که تعداد این درگاه پر استفاده را به 2 عدد رسانده است. در کنار آن یک USB نوع C هم به چشم می خورد و خبر خوش اینکه این درگاه از فناوری تاندربولت 3 هم پشتیبانی می کند.

در نسل قبل شاهد استفاده از نسخه 1.4 درگاه HDMI بودیم که حداکثر می تواند تصویر را با رزولوشن 4K و نرخ 30 فریم در هر ثانیه انتقال دهد. در مدل جدید باز هم این درگاه به نسخه ی 2.0 بروزرسانی نشده است، در نتیجه اگر بخواهید تصویر 4K را با نرخ 60 هرتز انتقال دهید به تاندربولت 3 محدود هستید.

البته یک درگاه mini-DisplayPort 1.2 هم در پشت بدنه و در میان سوراخ های مربوط به انتقال هوا به چشم می خورد که آن هم از قابلیت انتقال تصویر 4K با نرخ 60 هرتز بهره می برد، در نتیجه امکان اتصال دو نمایشگر با این رزولوشن (جمعاً 3 نمایشگر خارجی) فراهم خواهد بود.

گذشته از قدیمی بودن درگاه HDMI، عمده ترین ایرادی که در این بخش می توان متصور بود محدود بودن تعداد درگاه های USB نوع A به حساب می آید. بر همین اساس اگر ماوس خود را برای بازی کردن به «GS43VR» متصل کنید، تنها یک درگاه از این نوع بدون استفاده باقی خواهند ماند، در حالی که لپ تاپ های 14 اینچی متنوعی با 3 درگاه USB نوع A در بازار موجود هستند.

نمایشگر

شرکت تایوانی در چند نسل اخیر «GS43VR» نمایشگر 14 اینچی IPS با رزولوشن Full HD را مورد استفاده قرار داده است. اما خوشبختانه اینبار بر خلاف نسل قبل کیفیت نمایشگر بهبود یافته و پشتیبانی از استاندارد رنگ های sRGB را از 88 به 100 درصد رسانده است.

این میزان هرچند بالاترین در نوع خود نیست، اما برای اجرای بازی ها کاملاً کفایت می کند و قابل قبول است، خصوصاً با توجه به اندازه ی بسیار کوچک نمایشگر، چرا که کاربران بسیاری در نهایت ترجیح می دهند ابزار کوچک و ظریف خود را به یک مانیتور بزرگ و با کیفیت متصل کرده و روی آن از اجرای بازی ها لذت ببرند.

«GS43VR» علاوه بر این مثل بسیاری از رقبای هم اندازه ی خود از فناوری G-Sync پشتیبانی نمی کند، موضوعی که اتصال مانیتور جداگانه به دستگاه را باز هم منطقی تر می کند.

خصوصاً که این لپ تاپ گیمینگ به لطف قابلیت Matrix Display سازنده از اتصال 3 مانیتور جانبی به شکل همزمان پیشتیبانی می کند.

اما اگر بخواهید روی همین نمایشگر نه چندان بزرگ بازی کنید، خبر خوب اینکه زاویه دید دستگاه هم نسبت به نسل قبل افزایش داشته و به 174 درجه رسیده است، خصوصیتی که موجب می شود جابجا شدن شما در مقابل نمایشگر کیفیت تصویر را تحت تاثیر قرار ندهد.

کیبورد

کیبورد دستگاه توسط SteelSeries ساخته شده و با نسل قبل بدون تغییر است. هرچند کناره های این کیبورد به سادگی با کمی فشار به داخل فرو می رود، اما فاصله ی کلیدها از یکدیگر، ارتفاع آنها و بازخورد لمسی صفحه کلید مناسب است.

البته باید توجه داشته باشید که اگر برای بازی کردن به کیبوردهای مکانیکی کامپیوترهای دسکتاپ عادت داشته باشید در ابتدا مدتی زمان می برد تا به بازخورد لمسی دستگاه عادت کنید، اما تجربه تایپ و بازی کردن با کیبورد این لپ تاپ در مجموع کاملاً قابل قبول ارزیابی می شود.

بخشی از تجربه تایپ مناسب دستگاه به این موضوع باز می گردد که سازنده با وجود اندازه ی نه چندان بزرگ، کلیدهای کیبورد را کوچک نکرده و شاهد استفاده از دکمه های شیفت، فاصله، اینتر و موارد دیگر در اندازه مناسب و راحت هستیم.

باید توجه داشته باشید که با توجه به ابعاد جمع و جور دستگاه، اندازه ی بزرگ کلید ها با حذف بخش Numpad و دکمه های ماکرو ممکن شده است.

البته به لطف نرم افزار Dragon Center سازنده، می توانید ترکیب مورد نظر خود از دکمه ها را برای دستگاه به عنوان ماکرو تعیین نمایید.

شرکت تایوانی ضمناً به تغییر چینش کلیدهای کیبورد تمایل دارد و «GS43VR» هم غیر از این نیست. البته این شرکت معمولاً دکمه ویندوز را به سمت راست اسپیس منتقل می کرد تا جلوی دست نباشد و اجرای بازی ها به دلیل برخورد اتفاقی دست کاربر با دکمه ی ویندوز متوقف نشود.

اما این بار دکمه ویندوز در جای همیشگی خود قرار دارد و سمت راست کیبورد یک دکمه بک اسلش به چشم می خورد که مشخص نیست به چه دلیلی به این قسمت منتقل شده است.

در نهایت لازم است اشاره کنیم که بر خلاف مدل های بزرگتر یا بالاتر سری GS و GT، دیواره های کلیدهای کیبورد شفاف نیست و در نتیجه backlit دکمه ها نور کمتری دارد.

این نور ضمناً تک رنگ و قرمز است، در نتیجه نمی توانید مثل مدل های بزرگتر یا رده بالاتر آن را بر اساس سلیقه خود از بین 3 گزینه ی موجود انتخاب نموده و تغییر دهید.

ترک پد

بر خلاف کیبورد که نسبت به مدل قبلی بدون تغییر باقی مانده است، به نظر می رسد این بار سازنده عملکرد ترک پد دستگاه را تا حدی بهبود داده باشد. ترک پد با وجود ابعاد کوچک دستگاه اندازه ی مناسبی دارد، اما فضای مناسب در ازای حذف دکمه های فیزیکی فراهم آمده است.

بر همین اساس انجام راست کلیک و چپ کلیک به شکل لمسی انجام می گیرد و دکمه سخت افزاری مجزایی برای این منظور در نظر گرفته نشده است، موضوعی که پسندیدن آن به سلیقه ی شما بستگی دارد.

البته در نهایت باید توجه داشته باشیم که خصوصیات این بخش هم تا حد زیادی قابل چشم پوشی هستند، چرا که همه ی کاربران در نهایت برای انجام بازی ها یک ماوس جداگانه به دستگاه متصل می کنند، در نتیجه دقت و عملکرد ترک پد «GS43VR» برای استفاده به شکل موقتی کاملاً راضی کننده به حساب می آید.

سخت افزار

همانطور که در بررسی مدل قبلی دیدیم بروزرسانی کارت گرافیک به سری پاسکال، توان گرافیکی دستگاه را به شکل قابل توجهی نسبت به کارت گرافیک GTX 970M مورد استفاده در نسل پیش از خود بهبود داده بود.

حالا در GS43VR 7RE پردازنده هم به نسل جدیدتر بروزرسانی شده که ضمن کاهش مصرف انرژی، توان پردازشی این لپ تاپ ظریف و کوچک را افزایش می دهد.

این لپ تاپ با پردازنده Core i7 7700HQ در اختیار ما قرار گرفت که نسل جدید 6700HQ مورد استفاده در بررسی قبلی به حساب می آید، بر همین اساس انتظار می رود امتیاز بنچمارک های پردازشی دستگاه بهبود یافته باشد.

این پردازنده بالاترین مدل از سری مناسب برای لپ تاپ ها (موبایل به حساب می آید) و با فرایند بهبودیافته ی 14 نانومتری تولید شده که ضمن حفظ توان طراحی گرمایی، عملکرد این پردازنده 4 هسته ای را نسبت به نسل قبل 200 مگاهرتز افزایش می دهد.

این مدل ضمناً 16 گیگابایت حافظه ی رم دارد که از دو حافظه 8 گیگابایتی تشکیل شده است. حافظه داخلی دستگاه نیز به شکل ترکیبی از یک SSD از نوع M.2 با ظرفیت 256 گیگابایت و 1 ترابایت هارد HDD با سرعت 7200 دور در دقیقه در نظر گرفته شده است.

بنچمارک ها

با توجه به اینکه کارت گرافیک و دیگر خصوصیات سخت افزاری دستگاه با نسل قبل یکسان است، انتظار می رود عملکرد گرافیکی دستگاه به اندازه توان پردازشی با مدل قبلی تفاوت نداشته باشد.

البته بهبود عملکرد پردازنده روی عملکرد گرافیکی هم تاثیر دارد، بر همین اساس در بنچمارک Cinebench R15 شاهد کسب 95 فریم در هر ثانیه هستیم که از نسل قبلی 10 فریم بیشتر است.

در PCMark 8 نسل جدید «GS43VR» امتیاز 5055 را برای بنچمارک Creative به دست آورد که نسبت به 4954 در مدل قبلی 2 درصد افزایش یافته است. این بنچمارک عملکرد اجرای نرم افزارهای گرافیکی را روی دستگاه سنجش می کند.

FireStrike Extreme از مجموعه 3DMark نیز بنچمارک دیگری است که عملکرد گرافیکی دستگاه را بررسی می کند. در این بنچمارک شاهد کسب امتیاز 5130 بودیم و همانطور که توقع می رفت این میزان با نسل پیشین تقریباً یکسان است و با در نظر گرفتن درصد خطا می توان تفاوت آن را نادیده گرفت.

این بنچمارک برای مقایسه عملکرد کامپیوترهای مناسب برای گیمینگ 4K کاربرد دارد. در ادامه می توانید امتیاز «GS43VR» در نسخه های TimeSpy و FireStrike را مشاهده کنید که اولی نسخه مخصوص DirectX 12 و دومی یک آزمون مناسب برای کامپیوتر های قدرتمند به حساب می آید و برای مقایسه کردن عملکرد دستگاه با لپ تاپ های دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

برای مثال Alienware 13 R3 را در نظر داشته باشید که با کارت گرافیک GTX 1060 و پردازنده مشابه نسل قبلی «GS43VR» (از سری اسکای لیک)، امتیاز 3623 را در تست TimeSpy کسب کرده است. بر همین اساس می توان گفت محصول MSI در مقایسه با معدود لپ تاپ های گیمینگ جمع و جور و بسیار قابل حمل، عملکرد مناسبی از خود به نمایش گذاشته است.

اما بپردازیم به عملکرد دستگاه در دنیای واقعی، یعنی همان چیزی که نتایج بنچمارک ها و میزان اختلاف اندک با نسل گذشته را تایید می کند. اجرای بازی ها با نسل جدید «GS43VR» عملکردی نزدیک به نسل قبل دارد که اندکی بهبود یافته است. در ادامه می توانید متوسط نرخ فریم های ثبت شده با این محصول را مشاهده فرمایید.

  • Batman: Arkham Knight روی حالت Ultra با 59 فریم در هر ثانیه
  • Metro: Last Light روی حالت Ultra با 63 فریم در هر ثانیه
  • Metal Gear Solid V روی حالت Ultra با 63 فریم در هر ثانیه
  • Doom روی حالت Ultra با 84 فریم در هر ثانیه
  • BioShock Infinite روی حالت Ultra با 106 فریم در هر ثانیه
  • Rise of the Tomb Raider روی حالت Ultra با 69 فریم در هر ثانیه
  • Battlefield 1 روی حالت Ultra با 57 فریم در هر ثانیه

مدتی پیش که مدل 6RE از «GS43VR» عرضه شد، شاهد افزایش 40 تا 50 درصدی توان گرافیکی دستگاه نسبت به نسل قبل بودیم، حالا در مدل جدیدتر 7RE بر اساس نتایج بنچمارک ها عملکرد کلی دستگاه بین 5 تا 10 درصد دیگر افزایش یافته که این رقم به لطف بروزرسانی پردازنده به نسل هفتم اینتل محقق شده است.

این عملکرد در آینده ی نزدیک برای اجرای بازی ها روی درجه گرافیکی قابل قبول کفایت می کند و دستگاه از حداقل توان گرافیکی لازم برای راه اندازی هدست های واقعیت مجازی هم پشتیبانی می کند، اما اگر کوچک بودن ابعاد برای شما مهم نباشد، می توانید با صرف همین هزینه یا اندکی بالاتر رقیبی مثل Asus ROG Strix GL50VS-DB71 را تهیه کنید که 15.6 اینچی است اما در عوض کارت گرافیک یک رده بالاتر یعنی GTX 1070 را در اختیارتان قرار می دهد.

عملکرد حافظه داخلی

سازنده امکان اتصال حافظه های مبتنی بر درگاه M.2 و هارد دیسک های 2.5 اینچی SATA III را برای لپ تاپ خود در نظر گرفته که هرچند از امکان RAID برخوردار نیستند، اما در عوض درگاه M.2 از SSD های NVMe پشتیبانی می کند تا دستیابی به بالاترین سرعت ممکن باشد.

بر همین اساس مدلی که برای بررسی در اختیار ما قرار گرفت، به شکل پیش فرض به دو حافظه داخلی مجهز بود، یک HDD یک ترابایتی به نام HGST Travelstar 7K1000 با سرعت 7200 دور در دقیقه و یک حافظه 128 گیگابایتی NVMe ساخت سامسونگ.

البته باید توجه داشته باشید که درگاه M.2 فقط حافظه های نوع NVMe پشتیبانی می کند و حافظه های SSD مبتنی بر AHCI M.2 با «GS43VR» قابل استفاده نخواهند بود.

برای بررسی بیشتر، عملکرد هر دو حافظه داخلی دستگاه را با بنچمارک های مختلف سنجش کردیم و حافظه HDD سرعت 90 مگابایت برای خواندن و 130 مگابایت را برای نوشتن اطلاعات ثبت کرد.

هرچند این میزان از هارد دیسک هایی که 5200 دور در دقیقه سرعت دارند بالاتر است، اما در مقایسه با مدل های 7200 دور در دقیقه، جایی در سطح متوسط قرار می گیرد.

اما آنچه در این بخش نقطه قوت لپ تاپ جدید ام اس آی به حساب می آید، سرعت حافظه داخلی مبتنی بر NVMe است که بر اساس بنچمارکهای ما قادر است اطلاعات را با سرعت 1958 مگابایت در ثانیه بخواند.

این رقم نسبت به 1807 مگابایت در نسل قبل بهبود یافته است، اما نکته ی جالب اینکه در مدل قبلی شاهد بودیم سرعت نوشتن اطلاعات روی حافظه SSD سامسونگ در حد 50 مگابایت در ثانیه محدود بود و جستجوی اینترنتی نشان می داد کاربران بسیاری همین مشکل را روی دستگاه های مختلف با حافظه ی مورد بحث تجربه کرده اند.

حالا در مدل جدید نه تنها مشکل به قوت خود باقی است، بلکه سرعت نوشتن اطلاعات به شکل قابل توجهی کاهش یافته و به 30 مگابایت در ثانیه رسیده است، رقمی که نشان می دهد سازنده در نسل تازه باز هم مشکل را مرتفع نکرده است.

Dragon Center

سری جدید لپ تاپ های ام اس آی به نسخه ی تازه از نرم افزار Dragon Center مجهز هستند که بر اساس قابلیت های محصولات جدید، تغییراتی داشته است.

این نرم افزار از پنجره های مختلفی تشکیل شده که در ادامه به توضیح آنها خواهیم پرداخت.

App Portal

این صفحه در حقیقت مثل یک میان بر برای دسترسی به اپلیکیشن های کاربردی دستگاه مورد استفاده قرار می گیرد. سازنده به شکل پیشفرض میان بر های مختلفی را در این بخش تعبیه کرده که با انتخاب هر یک، نرم افزار مربوط به تنظیم رنگ نمایشگر، تنظیمات کیبورد SteelSeries، نرم افزار Nahimic 2 برای تنظیمات صدا، XSpilit Gamecaster برای استریم کردن گیم پلی، تنظیمات کارت گرافیک و در نهایت Killer Network Manager برای تنظیمات شبکه باز خواهد شد.

علاوه بر این در صورت تمایل می توانید هر نرم افزار دیگری که برای بازی کردن امکان دارد به آنها نیاز داشته باشید را به شکل دستی به این قسمت اضافه نمایید.

System Monitor

در این پنجره می توانید جزئیات مختلف سیستم را به راحتی تحت نظر داشته باشید، از جمله میزان اشغال بودن حافظه داخلی، پردازنده، پردازشگر گرافیکی، حافظه رم، سرعت تبادل اطلاعات روی شبکه LAN یا وای-فای و موارد دیگر.

LED Wizard

تب بعدی برای کنترل رنگ چراغ های دستگاه در نظر گرفته شده که در این مدل پشتیبانی نمی شود، در نتیجه از توضیح آن صرف نظر می کنیم.

System Tuner

MSI Dragon Center System Tuner
این بخش عمده ترین تغییرات را داشته و یکی از مهم ترین پنل های نرم افزار ام اس آی به حساب می آید. در ادامه به معرفی امکانات این بخش خواهیم پرداخت.

  • اولین ستون به انتخاب پروفایل های کیبورد اختصاص دارد. برای مثال می توانید بر اساس هر بازی تنظیمات مختلفی را برای کیبورد تعیین کرده و به سادگی با مراجعه به این بخش، پروفایل مورد نیاز را فعال نمایید. سازنده ضمناً در این مدل دکمه ویندوز را به سمت راست کیبورد منتقل نکرده، در نتیجه با یک کلیک در پایین این ستون می توانید دکمه ویندوز را به کلی غیر فعال کنید تا در صورت برخورد اتفاقی دست شما، اجرای بازی متوقف نگردد.
  • در دومین ستون تنها یک دکمه موسوم به VR Ready وجود دارد که به طور اختصاصی برای استفاده از واقعیت مجازی در نظر گرفته شده است. اگر این دکمه را فعال کنید، دستگاه به طور خودکار متصل شدن هدست های واقعیت مجازی را تشخیص داده و برخی عملکردهای غیر ضروری را متوقف می کند تا حداکثر توان پردازشی دستگاه برای ابزارهای واقعیت مجازی در نظر گرفته شود.
  • در ستون سوم دو دکمه وجود دارد که با فعال کردن هریک از آنها فناوری X Boost وارد عمل می شود و به گفته ی سازنده، سرعت انتقال اطلاعات را روی USB تا 130 و روی حافظه داخلی تا 110 درصد افزایش می دهد.
  • ستون بعدی به System Tuner اختصاص دارد که با استافده از آن می توانید حالت مصرف انرژی دستگاه را انتخاب کنید. این قابلیت تا حد زیادی نسبت به قبل تغییر کرده که در بخش مربوط به باتری جزئیات آن را تشریح خواهیم کرد.
  • در ستون بعدی می توانید سرعت حرکت فن های دستگاه را تنظیم نمایید. برای انجام این کار هم می توانید حالت های از پیش تعیین شده مثل حالت خودکار، Basic و Cooler Boost را انتخاب کنید و هم می توانید با استفاده از گزینه Advanced، نحوه عملکرد فن ها را با جزئیات کامل بر اساس نیاز خود تنظیم نمایید.
  • آخرین ستون هم به انتخاب پروفایل رنگ نمایشگر اختصاص دارد که با استفاده از آن می توانید حالت های متنوعی از جمله بازی کردن، کاهش نور آبی، استاندارد sRGB، طراحی، اداره و پخش فیلم را فعال نمایید.
Mobile Center

این بخش هم در حال حاضر در ایران فعال نیست، بر همین اساس از توضیح جزئیات آن صرف نظر می کنیم.

Tool & Help

MSI Dragon Center Tool & Help
در نهایت این بخش برای مشاهده دستورالعمل استفاده از دستگاه، ساخت دیسک ریکاوری، کالیبره کردن باتری و مراجعه به امور مشتریان سازنده اختصاص داده شده است.

باتری

باتری 4 سلولی نسل جدید «GS43VR» تا 61 وات ساعت ظرفیت دارد و از این نظر نسبت به مدل قبلی بدون تغییر باقی مانده است. از طرف دیگر پردازنده ی دستگاه به نسل هفتم بروزرسانی شده، اما باید بدانید بهبودهای انجام گرفته در این نسل بیشتر روی افزایش توان پردازش ضمن حفظ مصرف انرژی تمرکز داشته تا کاهش مصرف انرژی پردازنده.

بر همین اساس عملکرد باتری نسبت به نسل قبل تفاوت چندانی نداشته است، یعنی هنوز هم می توانید روی حدود 4 ساعت استفاده از این لپ تاپ گیمینگ جمع و جور حساب باز کنید.

بهبود عملکرد پردازنده در زمینه افزایش توان بوده است نه کاهش مصرف انرژی

البته باید توجه داشته باشید این میزان به طور کاملاً نسبی است و هرچه بیشتر از قابلیت های پر مصرف استفاده کنید به شکل قابل توجهی کاهش خواهد یافت، چرا که عموماً لپ تاپ های قدرتمند گیمینگ از نظر عمر باتری در رده بالایی قرار نمی گیرند، اما با این وجود «GS43VR» در این بخش از عمده رقبای خود از جمله Razor Blade 14 و Gigabyte P34W v5 عملکرد مناسب تری دارد.

علاوه بر این همانطور که پیشتر هم گفتیم، سازنده امکان کاهش توان پردازش و مصرف انرژی دستگاه را نیز در نرم افزار Dragon Center در نظر گرفته است. در نسخه جدید این نرم افزار حالت مصرف انرژی از Green به Eco Mode تغییر نام داشته است.

عملکرد این حالت نیز تغییر کرده و حالا بهینه تر از قبل عمل می کند. کاربر ضمناً می تواند با استفاده از حالت User، تعادل میان مصرف انرژی و توان پردازش دستگاه را بر اساس نیاز خود تنظیم نماید.

حالت های Sport و Comfort هم مثل گذشته قابل انتخاب هستند که اولی برای دستیابی به بالاترین توان پردازشی کاربرد دارد و با استفاده از دومی می توانید حالتی بینابین ایجاد نمایید.

امکان تغییر حالت مصرف انرژی ضمناً به سادگی و با ترکیب کلید های فانکشن و F1 هم امکان پذیر خواهد بود. در پایان لازم است اشاره کنیم که شارژ کامل باتری «GS43VR» بین 2.5 تا 3 ساعت زمان احتیاج خواهد داشت.

حرارت و صدای فن

هنگامی که «GS43VR» در حالت آماده به کار قرار داشته باشد، سطح بدنه خنک است و زیر فشار نه چندان بالا، میزان گرمای بخش های نزدیک به حافظه داخلی، حافظه رم و پردازنده تا حدود 40 درجه افزایش خواهد یافت.

اما با توجه به فشردگی فضای داخلی بدنه، در صورت افزایش میزان فعالیت، دمای بخش هایی از سطح بدنه از جمله بالای کیبورد و زیر دستگاه، تا حدود 60 درجه افزایش خواهد یافت.

با توجه به ابعاد بدنه، «GS43VR» از این نظر عملکرد مناسبی دارد، اما مشکل اینجاست که فن های دستگاه برای جلوگیری از افزایش دما در این فضای فشرده فشار زیادی را تحمل می کنند و بسیاری از اوقات با صدای محسوس به فعالیت مشغول هستند.

سیستم خنک کننده ی دستگاه مثل نسل پیش Cooler Boost 3 نامیده می شود و از 5 لوله ی گرمایی برای خنک کردن کارت گرافیک، پردازنده و ماژول های VRAM تشکیل شده است. علاوه بر این دو فن 45 میلی متری هم هوا را از سوراخ های زیر بدنه به داخل کشیده و از کناره های بدنه خارج می کنند.

البته سوراخ های سمت راست بدنه به کارت گرافیک دستگاه اختصاص دارند که در این محل تعبیه شده است؛ چرا که این قطعه نسبت به پردازنده ی دستگاه توان طراحی گرمایی بالاتری دارد.

این دو فن به شکل مستقل از یکدیگر عمل می کنند و مثل بسیاری از دیگر مدل های جدید سازنده، امکان کنترل عملکرد هر یک از آنها با استفاده از نرم افزار Dragon Center در نظر گرفته شده است.

همانطور که اشاره کردیم فن های دستگاه خصوصاً بخش مربوط به پردازنده بیشتر اوقات به فعالیت خود مشغول است و صدای محسوسی دارد. این صدا البته چندان هم بلند نیست، اما فرکانسی دارد که توجه را به خود جلب می کند.

فن های دستگاه در بیشتر مواقع به فعالیت مشغول هستند

فن کارت گرافیک هم صدای بلندتری دارد که در محیط های بسته مثل کلاس یا اداره به شکل ممتد می تواند برای دیگران آزار دهنده باشد. بر اساس اندازه گیری های انجام شده بلندی این صدا تا 50 دسیبل می رسد که البته بین محصولات کوچک و جمع و جور مشکلی فراگیر به حساب می آید و به «GS43VR» منحصر نیست.

اما مشکل اصلی اینجاست که این صدا می تواند در انجام بازی هایی مثل متال گیر سالید (که مخفی کاری و تحت نظر گرفتن صداهای محیطی بازی در آنها اهمیت دارد) اختلال ایجاد نماید.

بر همین اساس بار دیگر توصیه می کنیم در صورتی که به ایجاد چنین بازی هایی تمایل دارید، خرید یک هدفون گیمینگ مناسب را هم در کنار «GS43VR» مد نظر داشته باشید.

قابلیت تعمیر و ارتقا

هرچند پنل پایین بدنه در «GS43VR» به سادگی پس از باز کردن یک پیچ فیلیپس جدا می شود، اما متاسفانه انجام این کار گارانتی دستگاه را باطل خواهد کرد.
اما اگر برای گارانتی دستگاه اهمیتی قائل نباشید، به سادگی می توانید حافظه داخلی یا رم دستگاه را بروزرسانی نمایید. همانطور که انتظار می رود پردازنده و کارت گرافیک به مادربورد متصل هستند اما با کمی تلاش، می توانید ماژول WLAN از نوع M.2 را از زیر لوله های حرارتی کارت گرافیک خارج و تعویض نمایید.

اسپیکر

«GS43VR» به دو اسپیکر در جلوی بدنه با توان 2 وات مجهز است که نسبت به نسل قبل بهبودی نداشته اند کیفیت چشمگیری ندارند. سازنده به دلیل ابعاد کوچک این محصول 14 اینچی و قیمت نسبتاً اقتصادی دستگاه، محدودیت زیادی در زمینه کیفیت پخش اسپیکر داشته است.

این موضوع بیشتر از هرچیز خود را در فرکانس های بیس نشان می دهد و می توان گفت عملکرد دستگاه در این بخش برای لذت بردن از موسیقی و صدای زمینه هنگام بازی کردن، به اندازه ی کافی مناسب نیست.

بر همین اساس توصیه می کنیم در صورت خرید این مدل، برای رسیدن به بهترین عملکرد تهیه یک هدفون گیمینگ، یا اسپیکرهای خارجی با کیفیت تری را هم مدنظر داشته باشید.

کیفیت صدای اسپیکر نسبت به نسل قبل بهبودی نداشته است

خصوصاً با توجه به اینکه «GS43VR» هم مثل محصولات بزرگتر سری G به مبدل دیجیتال به آنالوگ ساخت Sabre مجهز است تا امکان استفاده از هدفون یا اسپیکرهای حرفه ای و پخش صدای Hi-Res موسوم به رزولوشن بالا امکان پذیر باشد.

در اینجا لازم است اشاره کنیم که تهیه یک آمپلی فایر هدفون جداگانه برای اضافه کردن این قابلیت به دستگاه صدها دلار هزینه در پی خواهد داشت و شرکت تایوانی در حالی امکان پخش صدای رزولوشن بالا را برای «GS43VR» فراهم آورده که این قابلیت بین لپ تاپ های مجهز به نمایشگر کوچک مرسوم نیست.

لپ تاپ جدید ام اس آی ضمناً به نسخه دوم از نرم افزار ناهیمیک مجهز است که با استفاده از آن می توانید تاحدی کیفیت پخش را به شکل دستی بهبود دهید، جلوه ای فراگیر تر به پخش صدا بدهید و کیفیت ضبط میکروفون را به شکل محسوسی افزایش دهید.

در پایان گفتنی است که طبق اطلاعات وبسایت سازنده، به زودی محصولاتی که پسوند VR را در نام خود دارند از جمله همین لپ تاپ، نرم افزار Nahimic VR را هم دریافت می کنند که با استفاده از آنها امکان استفاده از صدای 7.1 کاناله در هدست های واقعیت مجازی وجود خواهد داشت.

جمع بندی

MSI تاکنون بارها شجاعت خود را در تولید لپ تاپ به معرض نمایش گذاشته است، از مدل GT72VR 6RE (بررسی دیجیاتو) مجهز به دوربین ردگیر چشم گرفته تا مدل غول پیکر 18.4 اینچی GS83VR (بررسی دیجیاتو) با دو کارت گرفیک و پردازنده ی پرچمدار.

حالا با عرضه نسخه جدید از مدل «GS43VR» مواجه هستیم که بلافاصله پس از آماده شدن پردازنده های نسل هفتم اینتل از نظر سخت افزاری بروزرسانی و به بازار عرضه شده است.

این محصول اندکی پیش هم پس از آغاز عرضه ی کارت گرافیک های جدید سری پاسکال بروزرسانی شده بود و همان زمان هم کاربر را شگفت زده می کرد که یک محصول 14 اینچی ظریف تا چه حد قادر است از پس بازی های سنگین گرافیکی بر آید.

حالا تنها چند ماه بعد با محصولی مواجه هستیم که دوباره به تازه ترین دستیافته های دنیای فناوری مجهز و نسخه ی جدید تر آن در اختیار کاربران قرار گرفته است.

این موضوع نشان می دهد MSI علاقه ندارد نسل جدیدی از پردازنده یا کارت گرافیک وجود داشته باشد، اما شرکت تایوانی آن را در محصول خود مورد استفاده قرار نداده باشد، آن هم بر خلاف رقبایی مثل اپل و حتی مایکروسافت که مشکلی با استفاده از پردازنده های حتی دو نسل عقب تر در محصولات خود ندارد.

بروزرسانی پردازنده به نسل جدید، ضمن حفظ مصرف انرژی در سطح قبلی، توان پردازش دستگاه را 200 تا 300 مگاهرتز افزایش داده است. توان گرافیکی دستگاه هم که در نسل قبلی حدود 50 درصد افزایش یافته بود، حالا به لطف پردازنده ی جدید می تواند بین 5 تا 10 درصد دیگر هم بالاتر برود.

اگر کاربر نسل قبلی همین محصول هستید، بهبود عملکرد آنقدری نیست که خرید مدل جدید را توجیه کند، اما اگر یک لپ تاپ جمع و جور می خواهید که قدرت پردازش گرافیکی بالایی را در ابعاد بسیار قابل حمل در اختیارتان قرار دهد، GS43VR 7RE با ابعاد 14 اینچی و قیمتی در حدود 1800 دلار این کار را انجام می دهد.

مزایا
  • قدرت سخت افزاری
  • وزن و ابعاد
  • قیمت مناسب با توجه به سخت افزار
  • درگاه تاندربولت 3
معایب
  • صدای فن و فعال بودن آن در بیشتر مواقع
  • جذب اثر انگشت روی بدنه
  • عدم رفع مشکل سرعت نوشتن روی حافظه SSD
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • asadland
    asadland | ۲۵ بهمن ۱۳۹۵

    ممنون از بررسی خوبتون آقای گلستانه?

  • TNT
    TNT | ۲۵ بهمن ۱۳۹۵

    مدل ۱۷ یا ۱۵ اینچ لپ تاپ Alienware r4 2016 رو هم بررسی کنید لطفا.

  • Rza.H
    Rza.H | ۲۵ بهمن ۱۳۹۵

    چه خبره ۱۸۰۰ دلار ،لیادایران راحت ویشه ۷ ۸ میلون کم کم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی