ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

احتمال معرفی «عینک هوشمند اپل» در ماه های آینده قوت گرفت

واقعیت افزوده بازی بزرگ بعدی اپل در دنیای تکنولوژی خواهد بود. این دست کم اعتقادی است که آقای «استیون میلونویچ»، تحلیلگر موسسه «UBS» دارد. وی بر این باور است که در بازه زمانی دو الی ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ | ۱۰:۴۰

واقعیت افزوده بازی بزرگ بعدی اپل در دنیای تکنولوژی خواهد بود. این دست کم اعتقادی است که آقای «استیون میلونویچ»، تحلیلگر موسسه «UBS» دارد. وی بر این باور است که در بازه زمانی دو الی سه سال آینده، شرکت اپل آیفون و آیپد خود را به سخت افزاری ویژه مانند دوربین سه بعدی، سنسورهای مخصوص و چیپ های سفارشی سازی شده مجهز می کند تا برای رایانش واقعیت افزوده آماده شوند.

وی البته خبر می دهد که آیفون 8 اپل هم به شکلی جزیی از این فناوری ها بهره می برد و اپل احتمالاً سیستم نقشه سه بعدی را درون موبایل خود با استفاده از تکنولوژی «نقشه برداری و محلی سازی همزمان» (SLAM) قرار می دهد.

در رابطه با این سیستم، میلونویچ چنین توضیحی ارائه می دهد:

در این سیستم نقشه برداری، دستگاه از یک زاویه شروع به جمع آوری داده ها می کند. همانطور که دستگاه حرکت می کند، اشیا و موارد مقابلش را نظاره نموده و کم کم به درکی جامع رسیده و یک محیط کامل را به شکل مجازی شکل می دهد. همینطور که نقشه شکل می گیرد، دستگاه متوجه می شود که خودش در کدام نقطه از این فضا جای گرفته است.

سیستم SLAM اکنون از پیشرفته ترین وجهه فناوری واقعیت افزوده بهره می گیرد که امروز در دسترس است. اپل در سال ۲۰۱۵ استارتاپی به نام Metaio را خرید که در آن زمان، پیشرفته ترین سیستم  SLAM را توسعه داده بود. از زمانی که اپل این شرکت را خریداری کرده، دیگر خبری از پیشرفت های آن به شکل علنی نبوده، اما بر اساس گزارش های رسیده یکی از کلیدی ترین شرکت هایی است که اپل در سال های اخیر خریده است.

میلونویچ در ادامه گزارش خود و با اتکا به «منابع» خود خبر می دهد که در اپل بیش از ۱۰۰۰ مهندس مشغول توسعه فناوری واقعیت افزوده هستند. وی اما خبر می دهد که انتظار دارد اپل به شکلی بسیار آرام و آهسته این قابلیت ها را در اختیار کاربران قرار دهد، چرا که می خواهد محصول نهایی، از درجه کیفیتی که اپل همیشه از آن صحبت می کند برخوردار باشد.

این در حالیست که چند روز پیش، اپل یک استارتاپ فعال در زمینه امنیت سایبری و یادگیری ماشینی به نام RealFace را خریداری کرد که یکی از پیشرفته ترین تکنولوژی های تشخیص چهره را توسعه داده بود. در پایان سال ۲۰۱۳ هم اپل دست به خرید شرکت PrimeSense زد که در زمینه توسعه سنسورهای سه بعدی فعالیت می کرد.

حالا میلونویچ باور دارد که به دلیل اینکه اپل مجبور است تکنولوژی واقعیت افزوده را به پیش براند، بعید نیست که یک کیت توسعه دهنده مرتبط با سیستم عامل iOS و واقعیت افزوده را ارائه دهد تا توسعه دهندگان از حالا بتوانند به شکل نرم افزاری خود را برای ویژگی های بعدی آیفون آماده کنند.

جدا از گمانه زنی برای افزوده شدن قابلیت های واقعیت افزوده در دو الی سه سال آینده، میلونویچ خبر می دهد که احتمال دارد اپل سخت افزاری با این تکنولوژی ارائه دهد. «رابرت اسکوبل»، یکی از فعالین حوزه تکنولوژی باور دارد که اپل سخت افزار واقعیت افزوده اش را با همکاری شرکت Carl Zeiss تولید خواهد کرد، و جالب اینجاست که بر اساس این گزارش، چنین اتفاقی در نیمه اول ۲۰۱۷ می افتد و در ماه های آینده این دستگاه عرضه می شود.

در نوامبر ۲۰۱۶ هم بلومبرگ گزارش داده بود که اپل در حال توسعه عینکی هوشمند و مجهز به فناوری واقعیت افزوده است که به شکل بی سیم به آیفون کاربر متصل گشته و تصاویر و سایر اطلاعات روی نمایشگر آیفون را در برابر چشم بیننده قرار می دهند. اسکوبل همچنین باور دارد که اپل احتمالاً در این عینک از «واقعیت تلفیقی» (ترکیبی از واقعیت افزوده و مجازی) استفاده می کند.

تیم کوک، مدیر عامل اپل هم در ماه های اخیر بارها به اهمیت واقعیت افزوده اشاره کرده و حتی عنوان نموده بود که این فناوری می تواند به اندازه تحول خود موبایل های هوشمند، مهم باشد.

وی البته همچنین خاطر نشان کرده بود که هنوز این تکنولوژی کاستی هایی دارد و پیش از ارائه یک محصول فراگیر، باید نقص های آن رفع شود. کوک باور دارد که واقعیت افزوده، محصولی فوق العاده پویاست که می تواند ارتباطات انسانی را تقویت بخشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • roman
    roman | ۱۱ اسفند ۱۳۹۵

    احتمال معرفی ((آفتابه هوشمند اپل))در آینده قوت گرفت?????

  • khansari
    khansari | ۱۱ اسفند ۱۳۹۵

    این مقاله هم که هم نوشته باور دارد.مهم باور نیست منم به خیلی چیزا باور دارم منتها اتفاق نمیافته.

مطالب پیشنهادی