ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

وقوع «بحران ژنی» در ماموت ها پیش از انقراض آنها

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که ماموت های پشمالو پیش از آنکه منقرض شوند، درگیر یک فرگشت ژنی شدید شده بودند. بر همین اساس دانشمندان دریافتند که ماموت های پشمالو به کاهش فراوان قدرت ...

حسام الدین جعفری
نوشته شده توسط حسام الدین جعفری | ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ | ۰۱:۰۰

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که ماموت های پشمالو پیش از آنکه منقرض شوند، درگیر یک فرگشت ژنی شدید شده بودند. بر همین اساس دانشمندان دریافتند که ماموت های پشمالو به کاهش فراوان قدرت بویایی و همچنین تغییر در پوشش مویی بدنشان دچار شدند. این تغییرات در جمعیت اندکی از ماموت ها رخ داده که به تنهایی در جزیره ورانگل زندگی می کردند.

مطالعه مذکور که در ژورنال PLOS منتشر شده، تغییرات عنوان شده تحت نام «بحران ژنی» معرفی کرده که شامل جهش، حذف و یا دو سویه شدن کدهای ژنی جاندار می شود. دانشمندان اطلاعات بیان شده را از مواد ژنتیکی حاصل از یک نمونه 4300 ساله به دست آورده و آن را با یک نمونه 45000 ساله مقایسه کردند که مربوط دوران حضور ماموت های پشمالوی متعدد و سالم است. نمونه جوانتر از جزیره ورانگل به دست آمده است؛ مکانی که دانشمندان معتقدند جمعیت کمی در آن حضور داشته اند.

گفتنی است بر اساس مقاله به چاپ رسیده، «این تفاوت های عظیم در اندازه جمعیت می تواند یک فرصت نادر را در اختیار ما قرار دهد تا مدل های خنثی فرگشت معماری ژنوم در داخل یک گونه خاص را بررسی کنیم.» بر این اساس هرچه جمعیت مؤثر کمتر باشد، تعداد جهش های ژنی زیان آور افزایش می یابد.

لازم به ذکر است داده های ژنتیکی ماموت های پشمالو ساکن جزیره مذکور نشان می دهد که آنها پیش از انقراض دارای پوشش بدنی غیر معمول و براقی بوده و همچنین حس بویایی آنها به شدت کاهش یافته بود. این تغییرات ژنتیکی ممکن است بر جفت گیری ماموت ها هم مؤثر واقع شده و به پیشرفت «بحران ژنی» کمک کرده باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی