ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

اجداد انسان احتمالا زودتر از آنچه تصور می شد به اروپا مهاجرت کرده اند

کشف DNA جدید از استخوان یک نئاندرتال عهد باستان نشان می دهد که بین 470 تا 220 هزار سال پیش، اجداد انسان مدرن با نئاندرتال ها تناسل داشته اند و جالب آنکه این اتفاق به ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۴ تیر ۱۳۹۶ | ۲۰:۳۰

کشف DNA جدید از استخوان یک نئاندرتال عهد باستان نشان می دهد که بین 470 تا 220 هزار سال پیش، اجداد انسان مدرن با نئاندرتال ها تناسل داشته اند و جالب آنکه این اتفاق به مراتب زودتر از چیزی رخ داده که کارشناسان تصور می کردند.

این کشف همچنین می تواند توضیح خوبی برای این پرسش باشد که چرا DNA انسان زودتر از آنچه باید در ژنوم نتاندرتال پدیدار شد.

البته کاملا هم مشخص نیست که چه زمانی انسان ها و نئاندرتال ها با یکدیگر تناسل داشته اند و پاسخ های ضد و نقیضی در مورد DNA باستان وجود دارد.

استخوان پای 124 هزار ساله ای که هشتاد سال پیش در آلمان کشف شده اطلاعات خوبی را در مورد DNA دریافتی حیوانات از مادرانشان در زمان تولد به ما می دهد.

در هر حال، آنطور که تیم بررسی کننده این استخوان در موسسه علوم تاریخ انسانی مکس پلنک می گوید: DNA کشف شده بیشتر از آنچه تصور می شد شبیه به انسان به نظر می رسد.

البته باید اشاره کنیم که پیشتر می دانستیم اجداد انسان با نئاندرتال ها تناسل کرده بودند. حتی امروز نیز می توان در ژنوم افرادی که اجدادشان اروپایی است نشانه های تناسل بین گونه ای را مشاهده نمود.

ما همچنین می دانیم ژن ها در جهت عکس هم جریان پیدا کرده اند: یعنی DNA یک نئاندرتال 130 هزار ساله اهل سیبری هم دارای بخش هایی شبیه به انسان است.

این مساله عجیب است: چراکه تا 75 هزار سال قبل انسان ها به صورت انبوه از آفریقا (که خانه شان محسوب می شده) به اروپا (یعنی سرزمین نئاندرتال ها) مهاجرت نکرده بودند.

حال آنکه DNA کشف شده شبه-انسان نشان می دهد که اجداد مونث انسان مدرن چند صد هزار سال قبل از آنچه تصور می شد، نئاندرتال به دنیا آورده اند. بنابراین یافته های امروز که نتایج آن در نشریه نیچر منتشر شد حکایت از آن دارد که مهاجرت انسان از آفریقا (البته پیش از مهاجرت بزرگ) زودتر از زمانی رخ داده که تا پیش از این تصور می شد.

اما علت اصلی سردرگمی دانشمندان برای تشخیص زمان دقیق ادغام شدن نسل انسان و نئاندرتال ها به وجود دو نوع DNA مختلف در سلول های انسان بر می گردد: DNA موجود در هسته سلول و آنچه صرفا از مادر به انسان ارث می رسد و انرژی سلول را تامین می کند (یعنی میتوکندریا).

طبق پژوهش های صورت گرفته DNA انسان و نئاندرتال ها 765 هزار تا 550 هزار سال پیش با یکدیگر ادغام شده در حالی که دیتای DNA میتوکندریا نشان می دهد این اتفاق به 365 هزار سال بعد یعنی 400 هزار سال پیش باز می گردد. این اختلاف تنها در صورتی قابل درک می شود که گروه کوچکی از اجداد انسان مدت ها قبل از آنچه تصور می شد آفریقا را به مقصد اروپا ترک کرده و با نئاندرتال ها آمیخته باشند که مقاله اخیر منتشر شده نیز سعی دارد همین مساله را اثبات کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی