ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آموزش

بررسی دیجیاتو: مقایسه سرعت اینترنت اپراتورهای موبایل در کشور

چند سالی که به عقب برگردیم، به روزهایی می رسیم که فروش اینترنت پر سرعت به اشخاص حقیقی ممنوع بود و برای داشتن اینترنت با سرعت مناسب، باید درخواستی از طرف یک شرکت تجاری یا دانشگاه، به ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۱۷ تیر ۱۳۹۶ | ۲۲:۳۰

چند سالی که به عقب برگردیم، به روزهایی می رسیم که فروش اینترنت پر سرعت به اشخاص حقیقی ممنوع بود و برای داشتن اینترنت با سرعت مناسب، باید درخواستی از طرف یک شرکت تجاری یا دانشگاه، به خدمات دهنده های اینترنتی ارائه می گردید.

در آن دوران یک اتصال با سرعت ۵۱۲ کیلوبیت بر ثانیه در ایران لوکس، پر سرعت و گران قیمت محسوب می شد؛ در حالی که همزمان کاربران کره جنوبی با سرعت متوسط ۱۶ مگابیت بر ثانیه در صدر لیست قرار داشتند، یعنی چهل برابر چیزی که در ایران پر سرعت نامیده می شد.

خوشبختانه حالا با مقاومت کمتری در برابر گسترش زیر ساخت ها مواجه هستیم و به لطف تلاش های انجام گرفته، پهنای باند کشور که در آغاز کار دولت یازدهم ۶۶۴ گیگابایت بود، تا پایان سال ۹۵ به ۱۰ هزار گیگابایت رسید، یعنی بیشتر از ۱۵ برابر ظرف ۵ سال.

اما چیزی که سریع تر و بهتر از همه باعث پیشرفت می شود، رقابت است. در حال حاضر ۳ اپراتور اصلی کشور وظیفه فراهم کردن اتصال اینترنت برای کاربران سیم کارت های خود را بر عهده دارند و اینترنت موبایل هم با توجه به ضریب نفوذ بیش از ۱۲۰ درصدی این ابزارها در کشور، می تواند بستر مناسبی برای بهبود جایگاه ایران در جهان و افزایش دسترسی به شبکه اینترنت باشد.

بر همین اساس در بررسی امروز مقایسه سرعت و پوشش اینترنت اپراتورهای مخابراتی را به انجام رساندیم که در ادامه مطالعه می فرمایید.

پوشش شبکه

پیش از هر چیز، پوشش شبکه اینترنت سه اپراتور مخابراتی اصلی کشور را در پایتخت، با یکدیگر مقایسه می کنیم. بر اساس قدمت و اندازه ابتدا نوبت به همراه اول می رسد.

بر اساس نقشه موجود در وبسایت این شرکت، شهر تهران به شکل کامل و شهرستان های اطراف از جمله اسلام شهر، رباط کریم، شهر ری، رباط کریم، پرند، پردیس و شهر کرج به شکل مناسبی تحت پوشش شبکه 4G بزرگترین اپراتور مخابراتی کشور قرار دارند.

بر اساس نقشه ایرانسل، شهر تهران به خوبی زیر پوشش شبکه 4G این شرکت قرار دارد، اما اگر بین شهرستان های این استان جابجایی زیادی داشته باشید احتمالاً بسیاری از مواقع، باید به شبکه 3G یا حتی 2G رضایت دهید.

ایرانسل شبکه 4.5G را هم در تهران راه اندازی کرده که البته پشتیبانی از آن عموماً به پرچمداران عرضه شده در یکی دو سال اخیر محدود است.

پوشش این شبکه اندکی از حالت 4G کمتر است، اما کمابیش شرایط یکسانی دارد. شایان ذکر است که همراه اول نیز شبکه 4.5G خود را در تهران راه اندازی کرده، اما اطلاعات نواحی تحت پوشش آن را به صورت تفکیک شده در سایت خود قرار نداده است.

در نهایت به شبکه رایتل می رسیم که البته نقشه پوشش شبکه 3G را روی وبسایت خود قرار داده و در مورد 4G به ذکر شهر هایی که از آن پشتیبانی می کنند بسنده کرده است.

رایتل بنا به گزارش اخیر کافه بازار، سریع ترین شبکه 4G را بین کاربران اپلیکیشن بازار در اختیار داشته است، اما در توضیح میزان پوشش شبکه 4G در تهران به ذکر این موضوع در سایت خود بسنده کرده که نسل چهارم شبکه مخابراتی این شرکت در شهرهای تهران، اندیشه و ملارد از استان تهران راه اندازی شده است.

اما سوال اینجاست که اگر هر سه اپراتور در منطقه شما پوشش داشته باشند، سرعت اتصال کدام یک بالاتر خواهد بود؟ در ادامه با تست و بررسی سرعت اینترنت موبایل اپراتورهای کشور همراه باشید.

آزمون سرعت

برای بررسی اولیه سرعت اینترنت سیم کارت اپراتورهای مخابراتی کشور تصمیم گرفتیم چند عملکرد مختلف را با آنها امتحان کنیم و نتیجه را با یکدیگر مقایسه نماییم.

پیش از هر چیز، سرعت اتصال را برای به دست آوردن یک شمای کلی با اپلیکیشن Speed Test بررسی می کنیم. بر اساس نتیجه تست اپلیکیشن Ookla سرعت دانلود سیم کارت رایتل روی حالت +H که نسخه پیشرفته از 3G به حساب می آید بین ۹ تا ۱۳ مگابیت متغیر است. سرعت آپلود در این حالت به ۴.۵ مگابیت در ثانیه می رسد و پینگ بین ۱۵۵ تا ۲۵۰ میلی ثانیه قرار دارد که در ایران رقم مرسومی محسوب می شود.

در منطقه سید خندان تهران که مشغول تست بودیم سیگنال آنتن 4G کافی نبود اما پس از تماس با پشتیبانی و اطلاع یافتن از مکان نزدیک ترین دکل 4G موفق شدیم سرعت سیم کارت را روی حالت 4G هم امتحان کنیم. در این حالت سرعت اتصال شما با رایتل چیزی حدود ۲۵ مگابیت در ثانیه خواهد بود. سرعت آپلود ۳.۵ مگابیت و پینگ هم حدود ۱۵۰ بود.

ایرانسل در همان منطقه ای که رایتل با آنتن +H متصل می شود، روی حالت 4G قرار دارد و سرعت دانلود بین ۱۴.۵ تا ۲۶ مگابیت در اختیار کاربر قرار می دهد. سرعت آپلود این سرویس دهنده حدود ۱۰ مگابیت است و پینگ هم بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ قرار می گیرد.

در همین منطقه دریافت سیگنال 4.5G ایرانسل هم ممکن بود. در این حالت سرعت دریافت از حداکثر ۲۰ به نزدیک ۴۰ مگابیت افزایش پیدا کرد. پینگ شبکه 4.5G ایرانسل به زیر ۱۵۰ هم می رسید و سرعت آپلود چیزی بین ۵ تا ۱۰ مگابیت بود، اما به دلیل پایداری نه چندان بالا رقم متوسط را جایی بینابین در نظر خواهیم گرفت.

در تست سرعت همراه اول موفق شدیم به ارقامی بین ۶۰ تا ۱۰۰ مگابیت دست پیدا کنیم که این سرویس دهنده را تا اینجای کار در صدر جدول قرار می دهد. سرعت آپلود حدود ۳۰ مگابیت و پینگ بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ که این بار هم تا حدی قابل قبول است.

همین تست را بار دیگر با سرورهای داخلی امتحان کردیم که نتیجه به این شکل ثبت شد:

توضیح اینکه سرعت سرورهای داخلی هنگام استفاده از سرویس های ایرانی به چشم می آید و تاثیر آن در تجربه کاربری شما به این موضوع بستگی خواهد داشت که تا چه حد چنین سایت و سرویس هایی را مورد استفاده قرار می دهد.

تا اینجای کار همراه اول به لطف سرعت لحظه ای بسیار بالا در مقام اول قرار می گیرد. پس از آن بالاترین سرعت با شبکه تازه تاسیس 4.5G ایرانسل قابل دستیابی است و در نهایت به رایتل می رسیم، اپراتوری که هرچند بر منبای گزارش های اخیر سریع ترین شبکه 4G کشور را دارد، اما ظاهراً پوشش دهی آن به گستردگی خدمات دهندگان رقیب نیست.

پینگ در بازی های آنلاین

هرچند پینگ شبکه در تست های سرعت کمابیش یکسان بود، اما تغییرات اندک آن هم می تواند برای کاربرانی که به انجام بازی های آنلاین تمایل دارند تاثیر گذار باشد. برای این منظور اجرای آنلاین بازی OverWatch را روی شبکه هر سه اپراتور امتحان کردیم.

همراه اول در این بخش با پینگ ۱۱۵ تا ۱۲۰ میلی ثانیه در مقام نخست قرار می گیرد که برای بازی کردن رقم قابل قبولی است. ایرانسل هم با پینگ ۱۲۵ تا ۱۳۰ در محدوده ی قابل قبول قرار می گیرد اما پینگ در شبکه رایتل بین ۱۸۰ تا ۲۶۰ در نوسان بود و تجربه چندان دلچسبی برای اجرای بازی های آنلاین فراهم نمی کرد.

  • پینگ شبکه همراه اول در بازی OverWatch حدود ۱۱۵ تا ۱۲۰ میلی ثانیه
  • پینگ شبکه ایرانسل در بازی OverWatch حدود ۱۲۵ تا ۱۳۰ میلی ثانیه
  • پینگ شبکه رایتل در بازی OverWatch حدود ۱۸۰ تا ۲۶۰ میلی ثانیه

سرعت مرور وب

اما حالا می خواهیم ببینیم این اعداد و ارقام در استفاده روزمره چه تاثیری دارند. ابتدا به سراغ سرعت مرور وب می رویم. برای این منظور ۲ وب سایت ایرانی دیجیاتو و ورزش ۳ و ۲ وب سایت خارجی مایکروسافت و اپل را در نظر گرفتیم.

هرچند سرعت همراه اول در تست سرعت حداقل ۲ برابر بالاتر بود، اما این ایرانسل بود که وب سایت دیجیاتو را ظرف ۲:۵۷ ثانیه به شکل کامل بارگیری کرد و حدود نیم ثانیه پس از آن همراه اول با ۳:۲۹ ثانیه در مقام دوم قرار می گیرد. رایتل هم در اینجا با ثبت زمان ۴:۲۰ ثانیه جایگاهی بهتر از سوم در اختیار ندارد.

اما در ادامه ی تست، دو اپراتور بزرگ کشور رقابت سنگینی برای تصاحب جایگاه نخست دارند و تا پیش از جمع زدن زمان ثبت شده برای بارگیری وب سایت ها نمی توان با قطعیت گفت کدام یک سریع تر هستند.

  • تست بارگیری سایت دیجیاتو
  • ۱. ایرانسل با ۲:۵۷ ثانیه
  • ۲. همراه اول با ۳:۲۹ ثانیه
  • ۳. رایتل با ۴:۲۰ ثانیه
  • تست بارگیری سایت ورزش ۳
  • ۱. همراه اول با ۲:۲۹ ثانیه
  • ۲. ایرانسل با ۲:۴۱ ثانیه
  • ۳. رایتل با ۳:۳۳ ثانیه
  • تست بارگیری سایت مایکروسافت
  • ۱. ایرانسل با ۹:۲۶ ثانیه
  • ۲. همراه اول با ۱۰:۴۶ ثانیه
  • ۳. رایتل با ۱۳:۱۱ ثانیه
  • تست بارگیری سایت اپل
  • ۱. همراه اول با ۳:۰۸ ثانیه
  • ۲. ایرانسل با ۳:۵۵ ثانیه
  • ۳. رایتل با ۵:۳۴ ثانیه
  • مجموع زمان بارگیری ۴ وبسایت
  • ۱. ایرانسل با ثبت زمان ۱۸:۵۹
  • ۲. همراه اول با ثبت زمان ۱۹:۵۲
  • ۳. رایتل با ثبت زمان ۲۶:۳۸

زمان ثبت شده نشان می دهد ایرانسل در مجموع برای مرور وب سریع ترین اینترنت را در اختیار کاربر قرار می دهد و همراه اول با وجود سرعت پایه بالاتر، با اندکی اختلاف زمانی در جایگاه دوم قرار دارد. رایتل نیز طبعاً به دلیل پوشش دهی محدود تر جایگاهی بهتر از سوم در این بخش کسب نمی کند.

سرعت لود شدن ویدیو

در تست بارگیری ویدیو، همراه اول با ثبت زمان ۵:۴۹ ثانیه در مقام نخست قرار گرفت. ایرانسل با اختلاف بسیار اندک ظرف ۵:۵۷ ثانیه فرایند را به انجام رساند و در نهایت رایتل بود که برای لود کردن همین ویدیو به ۷:۴۳ ثانیه زمان احتیاج داشت.

سرعت استریم موسیقی

اینترنت پر سرعت یعنی نیازی نیست بخش زیادی از حافظه دستگاه را با فایل های مختلف اشغال کنید و همواره آنها را به همراه داشته باشید. مثلا برخورد کردن به ترافیک عصرگاهی را تصور کنید، کافی است اینترنت پر سرعت همراه داشته باشید تا میلیون ها قطعه موسیقی در اختیار شما باشد.

برای بررسی بیشتر موضوع استریم موسیقی با اپلیکیشن بیپ تونز را امتحان کردیم. خوشبختانه هر ۳ اپراتور در این بخش قادر هستند موسیقی را تقریباً بلافاصله و بدون توقف پخش کنند، در نتیجه عملکرد هر سه آنها را قابل قبول ارزیابی می کنیم.

سرعت بارگیری شبکه های اجتماعی

هرچند شبکه های اجتماعی عموماً در ایران فیلتر هستند، اما با توجه به آزاد بودن اینستاگرام می توان به یک شمای کلی در این مورد رسید. برای بررسی پخش ویدیو در اینستاگرام را امتحان کردیم و نتایج زیر حاصل شد.

  • ۱. ایرانسل با ثبت ۱:۰۴ ثانیه
  • ۲. همراه اول با ثبت ۱:۱۹ ثانیه
  • ۳. رایتل با ثبت ۱:۲۷ ثانیه

در این تست فاصله زمانی بین لمس دکمه ی پخش تا آغاز پخش ویدیوها را در اینستاگرام معیار قرار دادیم که می توانید تصویر آن را در ویدیوی انتهایی مشاهده فرمایید.

سرعت آپلود

برای بررسی سرعت آپلود در دنیای واقعی، یک فایل چند ده مگابایتی را روی سرویس گوگل درایو بارگذاری کردیم. در این حالت همراه اول با اختلاف قابل توجه و ثبت زمان تنها ۱۶:۰۰ ثانیه به مقام اول می رسد. در رده دوم رایتل با ۴۸:۰۷ ثانیه قرار می گیرد و ایرانسل با ۵۱:۲۰ ثانیه عملکرد چندان مناسبی در این بخش ندارد.

اگر از اینترنت برای بارگیری فیلم، موسیقی و مرور وب استفاده می کنید، احتمالاً سرعت آپلود تاثیر قابل توجهی در تجربه کاربری شما نداشته باشد، اما اگر به ارتباط دوطرفه احتیاج دارید، مثلاً برای گفتگوی تصویری، انجام بازی های آنلاین یا هرچیزی که به ارسال اطلاعات از کامپیوتر شما به شبکه جهانی اینترنت نیاز داشته باشند، در این صورت توصیه می کنیم استفاده از سرویسی که بالاترین سرعت آپلود را فراهم می کند در نظر داشته باشید.

سرعت دور زدن تحریم

متاسفانه تعداد سرویس هایی که از خدمات دهی به IP های ایرانی خودداری می کنند کم نیست و برای استفاده از آنها راهی جز دور زدن تحریم ها باقی نمی ماند. برای این منظور سرعت دانلود فایل منیجر گوگل برای اندروید را با استفاده از اپلیکیشن رفع تحریم بررسی کردیم. در ادامه می توانید سرعت دانلود این نرم افزار روی شبکه اپراتورهای مخابراتی را مشاهده فرمایید.

  • ۱.همراه اول با ثبت ۳:۳۰ ثانیه
  • ۲. ایرانسل با ثبت ۳:۳۲ ثانیه
  • ۳. رایتل با ثبت ۹:۲۰ ثانیه

ویدیوی انجام تست ها

پیش از پایان از شما دعوت می کنیم ویدیویی از تست های انجام شده مشاهده فرمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (85 مورد)
  • Sina T
    Sina T | ۱۳ اسفند ۱۳۹۸

    رایتل سرعتش آشغال هست و پوشش دهی اش هم آشغال هست و به سختی 4g میشود و در مقابل دو اپراتور دیگر هیچ حرفی برای گفتن ندارد

  • games iran
    games iran | ۲۱ خرداد ۱۳۹۸

    من اصفهان زندگی میکنم ازنطر سرعت :ایرانسل>رایتل>iهمراه اول
    و از نظر قیمت :رایتل از همه کمتر بعد همراه اول وایرانسل هم از همه گرانتر

  • shvalidi
    shvalidi | ۱۳ آذر ۱۳۹۷

    به نظرم اصلا اینجور نیست، تری جی همراه اول هیچ وقت به پای تری جی ایرانسل یا رایتل نمیرسه، تازه من تو اهواز زندگی می کنم و جایی که هستم فورجی ایرانسل کامل انتن داره، به جرعت میتونم بگم سرعتش به 85 مگابیت که میشه حدودا ده مگ میرسه. در همین منطقه فورجی همراه اول با انتن 3 از 5 سرعتی حدودا 24 مگابیت که میشه 3 مگ داره. رایتل هم با انتن فورجی 2 از 4 سرعتی مثل همراه اول داره، البته رایتل همیشه سرعتش 3 مگه ولی همراه اول اگه خیلی خوب باشه به 3 مگ میرسه.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی