ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

برداشت ZF از حمل و نقل آینده؛ به صفر رسیدن آلایندگی، تصادفات و مرگ و میر جاده ای

کمپانی آلمانی ZF که بیشتر به خاطر گیربکس های پیشرفته اش مشهور شده، در یکی از جدیدترین پروژه های خود هدفی بسیار آرمان گرایانه را نشانه گرفته است. از آنجایی که سالانه حدود 1.3 میلیون ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۱ تیر ۱۳۹۶ | ۱۸:۱۵

کمپانی آلمانی ZF که بیشتر به خاطر گیربکس های پیشرفته اش مشهور شده، در یکی از جدیدترین پروژه های خود هدفی بسیار آرمان گرایانه را نشانه گرفته است. از آنجایی که سالانه حدود 1.3 میلیون نفر جان خود را در سوانح جاده ای از دست می دهند، مهندسین این کمپانی به فکر مقابله با این مساله افتاده و خودروی کانسپتی را با نام Vision Zero طراحی کرده اند که احتمال تصادف با آن تقریبا صفر است.

این کانسپت یا بهتر بگوییم سفینه زمینی که بر اساس ون فولکس واگن توران شکل گرفته به انبوهی از سنسورها و سیستم های کمکی مجهز شده که علاوه بر محیط اطراف، داخل کابین و وضعیت هوشیاری راننده را مدام کنترل می کنند. آنطور که این کمپانی آلمانی اعلام نموده حدود 100 مهندس به مدت 18 ماه بر روی توسعه کانسپت مورد نظر کار کرده اند.

کنترل میزان هوشیاری راننده، هدایت خودکار در مسیر درست و به حداقل رساندن زیان های زیست محیطی بخشی از قابلیت های مهم کانپست Vision Zero هستند.

برای ارزیابی سطح توجه راننده به مسیر یک دوربین پیشرفته در داخل کابین نصب شده که در شرایط نوری مختلف عملکرد خود را حفظ کرده و هر لحظه می تواند جهت نگاه راننده و عکس العمل های او را ثبت و ضبط کند. چنانچه شخص راننده برای لحظاتی چشمان خود را برای تنظیم رادیو، خواندن پیامک یا هر کار دیگری از مسیر بردارد، کانسپت Vision Zero خود را در مسیر حفظ خواهد نمود.

البته در صورت تشخیص حواس پرتی در لحظات خطرناک از طریق اخطارهای صوتی، تصویری و کشیدن کمربند به راننده اخطار داده می شود. جالب اینکه اگر راننده به اخطارها بی توجهی کرد، اتومبیل خود را به یک جای امن هدایت نموده و در نهایت متوقف خواهد شد تا از هر گونه تصادف احتمالی پیشگیری شود.

با توجه به آمار حواس پرتی 52 درصد از رانندگان در جاده ها و خیابان ها، این قابلیت می تواند نقشی انکارناپذیر در کاهش سوانح جاده ای داشته باشد. متاسفانه در سال 2015 حدود 3500 نفر در جاده های آمریکا فقط به دلیل حواس پرتی رانندگان جان خود را از دست دادند.

یکی دیگر از خطراتی که البته کمتر گزارش شده، به حرکت در خلاف جهت مسیرهای یک طرفه مربوط می شود. در چنین شرایطی Vision Zero با استفاده از GPS و سیستم تشخیص علایم راهنمایی و رانندگی از ورود خلاف جهت در این مسیرها جلوگیری خواهد کرد.

چنانچه به هر دلیلی این مساله در میانه های مسیر تشخیص داده شود، باز هم از طریق پخش اخطارهای مختلف به راننده هشدار داده می شود؛ اگر با وجود این اخطارها اقدامی از سوی وی انجام نگیرد، باز هم اتومبیل خود را به حاشیه امن هدایت کرده و متوقف خواهد شد. در این شرایط هوش مصنوعی خودرو تنها حرکت به سمت عقب را اجازه خواهد داد.

بدیهی است که چنین قابلیت هایی نیازمند تکنولوژی های بسیار مدرنی هستند که از جمله آنها می توان به مواردی مثل انواع دوربین ها و رادارها، فرمان برقی و نرم افزار پیشرفته اشاره کرد.

یکی دیگر از نوآوری هایی این خودرو، با قوای محرکه یکپارچه آن در ارتباط است. مهندسین ZF موتور درون سوز فولکس واگن توران را با یک پیشرانه کاملا الکتریکی تعویض نموده اند. اجزای اصلی این پیشرانه 150 کیلو واتی (معادل تقریبا 201 اسب بخار) در بخش پایینی قسمت بار توران نصب شده که همین مساله صرفه جویی زیاد در فضا را به دنبال داشته است.

اکسل عقب این خودرو برای راحتی بیشتر در دور زدن و انجام مانورها به صورت فرمان پذیر طراحی شده و چرخ ها می توانند در هر جهت تا 7 درجه زاویه بگیرند.

سخت افزارها و نرم افزار پیشرفته Vision Zero امکان رانندگی خودکار را نیز در محیط های بسته و در شرایط کنترل شده فراهم می کنند. سیستم های مختلف این خودرو می توانند مسیر پیش رو را اسکن نموده و دست اندازها و چاله ها را تشخیص دهند که در این صورت با سفت تر کردن کمربند به سرنشینان اطلاع رسانی می شود.

پیتر لیک یکی از اعضای هیئت مدیره ZF: این یک سفر است، مقصد نیست. هدف این پروژه کوتاه مدت نیست.

خودروی مفهومی ZF را می توان پیش نمایشی از آینده توصیف کرد، درست است که در زمان فعلی ارایه یک خودروی کاملا سبز با احتمال تصادف صفر تا حدودی غیر ممکن به نظر می رسد، اما قطعا با پیشرفت هایی که در این زمینه حاصل می شود، گام های بسیار مثبتی برداشته شده و ایمنی خودروها تا حد زیادی ارتقا خواهد یافت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Mohammad
    Mohammad | ۲۱ تیر ۱۳۹۶

    جالب بود.

مطالب پیشنهادی