ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تلاش تازه محققان: استفاده از آنتی بادی های بدن گاو برای مقابله با HIV

پژوهشگران مدت هاست که به دنبال راه هایی برای کمک به افراد مبتلا به HIV هستند تا بدن این افراد آنتی بادی های خنثی کننده (Bnab) بیشتری را برای مقابله با اشکال مختلف ویروس مذکور ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۳۱ تیر ۱۳۹۶ | ۲۰:۳۰

پژوهشگران مدت هاست که به دنبال راه هایی برای کمک به افراد مبتلا به HIV هستند تا بدن این افراد آنتی بادی های خنثی کننده (Bnab) بیشتری را برای مقابله با اشکال مختلف ویروس مذکور تولید نماید.

Bnab از جمله مباحث بسیار مهم در تحقیقات صورت گرفته پیرامون HIV است چراکه ویروس مذکور با هر بار تقسیم سلولی دستخوش تغییراتی می شود و این یعنی تنها از یک آنتی بادی نمی توان برای مقابله با آن استفاده نمود.

پژوهش تازه ای که در این باره انجام گرفته نشان می دهد گاو ها می توانند بهترین راهکار را برای مهار کردن Bnabها پیش روی دانشمندان قرار دهند.

در مورد ساختار کلی این ماده باید بگوییم که آنتی بادی های خنثی کننده درست مانند هر پروتئین دیگری عمدتا بزرگ و نامنظم هستند. با در نظر داشتن همین مشخصات، دانسمندان تشخیص داده اند که Bnabها شباهت زیادی به نوع آنتی بادی های موجود در بدن گاوها دارند.

گاوها معمولا HIV نمی گیرند اما بعد از آنکه محققان پروتئینی مشابه به این ویروس را به بدنشان تزریق کردند دریافتند بدن آنها آنتی بادی هایی را برای مقابله با آن ترشح می کند. در مرحله بعد دانشمندان آن پروتئین ها را از بدن گاو دریافت کرده و آن را در مقابل انواع مختلفی از HIV مورد بررسی قرار دادند.

Devin Sok مدیر واحد کشف و توسعه آنتی بادی در طرح بین المللی واکسن HIV در اینباره به STAT News گفت:

این یافته درست مانند کنار هم قرار گرفتن ستاره ها بود؛ یعنی همزمان دامپزشکان، محققان آنتی بادی های بدن گاو و دانشمندان HIV همگی به یک نتیجه دست پیدا کردند.

استفاده از گاوها برای یافتن درمان

این مطالعه که در واقع به پرورش Bnab مربوط می شود در نوع خود اولین است، با این همه، در نتایج مربوط به آن توضیح داده نشده که چطور باید همین پروتئین ها را در بدن انسان تولید کرد.

با این همه John Mascola مدیر تحقیقات واکسن در موسسه ملی آلرژی و بیماری های عفونی در این باره گفت: گرچه این تحقیق ابدا نشان نمی دهد که چطور باید برای HIV در انسان واکسن تولید کرد، با این همه ما را از نحوه حمله ویروس به سیستم ایمنی بدن مطلع می نماید.

این کشف همچنین می تواند راه های تازه ای را برای استفاده از خون گاو به منظور فراهم نمودن حفاظت کوتاه مدت در برابر HIV فراهم نماید یا حتی به درمان افرادی که پیشتر به این ویروس آلوده شده بودند کمک نماید. این اقدام همچنین در نهایت می تواند به کم شدن آلام میلیون ها انسانی منجر گردد که هم اکنون با وریروس HIV زندگی می کنند.

گفتنی است در حال حاضر محققان تلاش می کنند تا از آنتی بادی های بدن گاو برای مقابله با دیگر بیماری ها از جمله اختلالات سیستم ایمنی بدن انسان، انواع سرطان و بیماری های عفونی نظیر مالاریا استفاده نمایند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • خط خطی
    خط خطی | ۳ مرداد ۱۳۹۶

    مرسی گاو عزیز

  • zilonex
    zilonex | ۱ مرداد ۱۳۹۶

    با تشکر از مقاله علمی و قلم شیوای شما با توجه به اینکه مقاله اصلی بسیار تخصصی بوده است و بنده در همین حوزه مشغول فعالیت هستم چند نکته رو در جهت بهبود و اصلاح مقاله شما عرض می کنم:
    1.در این جمله از مقاله شما "ویروس مذکور با هر بار تقسیم سلولی دستخوش تغییراتی می شود" لازم به توضیح است که ویروس به داخل نوع خاصی از گلبولهای سفید میزبان نفوذ کرده و با تقسیم سلولی این گلبول سفید، ویروس هم تکثیر می شود که در جریان این تکثیر ساختار ویروس دچار تغییر می شود.
    2. در این جمله از مقاله شما" آنتی بادی های خنثی کننده درست مانند هر پروتئین دیگری عمدتا بزرگ و نامنظم هستند. با در نظر داشتن همین مشخصات، دانسمندان تشخیص داده اند که bnAbها شباهت زیادی به نوع آنتی بادی های موجود در بدن گاوها دارند." لازم به توضیح است که پروتئنها هم در اندازه کوچک و هم در اندازه بزرگ وجود دارند و bnAbها، پروتئین هایی با اندازه بزرگ هستند. همچنین عبارت پروتئن ها نامظم هستند صحیح نیست و مقصود نگارنده مقاله اصلی بدینگونه بوده است که پروتئین bnAb به هر جایی از بدن که یک پروئین قادر است برود، سرکشی می کند.
    3. گاوها به هیچ عنوان به بیماری HIV دچار نمی شوند بنابراین بکاربردن کلمه معمولا نا بجا می باشد.
    4. آنتی بادی در بدن تولید می شود و نه ترشح !
    5.در این جمله ترجمه شده در مقاله فارسی "با این همه ما را از نحوه حمله ویروس به سیستم ایمنی بدن مطلع می نماید." ترجمه صحیح بیدنگونه است که: به ما نشان میدهد که چگونه ویروس HIV از سیستم ایمنی بدن فرار می کند.
    با تشکر از توجه شما

    • حامد تاری
      حامد تاری | ۶ مرداد ۱۳۹۶

      با سلام و تشکر از توضیحات به جای شما بنده در حال خواندن این مقاله بودم که یه ایده ای به ذهنم رسید البته جسارت نباشه بنده اطلاعات زیادی در اینباره ندارم صرفا ایده ای بود که در ذهنم مفید اومد البته امکان داره اشتباه هم باشه و به همین دلیل هست که اینجا مطرح میکنم تا اشکالاتشو بررسی کنیم و اما ایده بنده در مبارزه با این ویروس این هست که بتونیم یک پروتئینی رو طراحی کنیم که روی سطح اون گیرنده های مشخصی باشه که برای گلبول های سفید بدن در حکم یک ویروس شناخته شده هست و گلبول های بدن بتونن اونو تشخیص داده و از بین ببرنش و این پروتئین این توانایی رو داشته باشه که هر ویروسی اعم از HIVو یا سایر بیماری های شناخته شده و ناشناس رو بتونه در آعوش بگیره و در اصطلاح ببلعه بعد از اینکه این پروتئین تونست این ویروس رو ببلعه گلبول های سفید بدن چون گیرنده روی این پروتئین براشون آشناس میتونن اونو تشخیص داده و از بین ببرنش البته همین الان که در حال نوشتن این ایده بودم این فکر به نظرم رسید که امکان داره قبل از اینکه پروتئین بتونه ویروس و ببلعه گلبول های سفید پروتئین رو تشخیص داده و اونو خنثی کنن و راهکار بنده هم اینه که میشه گیرنده های روی پروتئین رو بعد از اینکه ویروس رو بلعیدن روش اضافه کنیم خواهش میکنم اگه نقدی بود ذکر کنین که بتونین تکمیلش کنیم. با تشکر

      • zilonex
        zilonex | ۸ مرداد ۱۳۹۶

        دوست عزیز، هر دستاوردی پزشکی در دنیا ابتدا از یک نظریه یا تئوری شروع شده است. (البته برخی اکتشافات هم تصادفی صورت گرفته اند، مانند کشف اشعه X)
        این تئوری ها زمانی به موفقیت تبدیل می شوند که مبتنی بر علم باشند و آنچه که سرعت می بخشد به اکتشافات، استفاده موثر از تحقیقاتی است که در گذشته توسط دیگر محققان در همین راستا صورت گرفته است.
        تئوری شما برای درمان بیماری ایدز، دیگر بیماریها و حتی بیماری های ناشناس به صورت کلی و به صورت یک تئوری خام می تواند مورد توجه باشد. من به شما توصیه می کنم که در زمینه ایمنی شناسی و کاربرد پزشکی ملکولی در شناسایی و درمان بیماری ها بیشتر مطالعه بفرمایید و مطمئنا اصلاحات بسیار زیادی برروی تئوری خودتون انجام می دهید.

مطالب پیشنهادی