ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

بررسی بازی Batman: The Enemy Within – Episode 1: The Enigma؛ شروع تاریخ سازی

آینده بازی های ویدیویی، سینما، کامیک بوک و یا هر سرگرمی دیگری به کجا خواهد رفت؟ بدون شک چند کلمه قبل، یکی از تکراری ترین سوالات بسیاری از علاقه مندان و شاغلین این سه صنعت ...

شایان کرمی
نوشته شده توسط شایان کرمی | ۱۳ شهریور ۱۳۹۶ | ۲۳:۰۰

آینده بازی های ویدیویی، سینما، کامیک بوک و یا هر سرگرمی دیگری به کجا خواهد رفت؟ بدون شک چند کلمه قبل، یکی از تکراری ترین سوالات بسیاری از علاقه مندان و شاغلین این سه صنعت بزرگ است.

با پیشرفت تکنولوژی مرزهای این سه سرگرمی بزرگ بیشتر از هر زمان دیگری به همدیگر نزدیک شده است. کتاب های مصور و بازی های ویدیویی، در چند سال اخیر رابطه خوبی با یکدیگر داشته اند، انتشار کتاب های مصور بر اساس بازی های ویدیویی گرفته و ساخت بازی های ماجرایی بر اساس کامیک ها، به کاری رایج و سودآور در چند سال اخیر تبدیل شده است.

بعد از تجربه موفقیت آمیز سری The Walking Dead و The Wolf Among Us، استودیو Telltale این بار دست روی یکی از محبوب ترین ابرقهرمان های تخیلی یعنی بتمن گذاشت.

فصل اول، تحت عنوان Batman: The Telltale Series با آوردن بتمن به بازی های ماجرایی و مکانیزم های جالب خود در بخش های داستانی و گیم پلی، با وجود بعضی از نقص های فنی، سرانجام به یک تجربه دلنشین تبدیل شد؛ تجربه ای که پتانسیل بازی های ویدیویی را برای روایت قصه کتاب های مصور نشان می داد.

بدون هیچ اسپویلی بگویم که اتفاقات پایانی فصل اول این سری، به راحتی نوید فصل دوم و نقش آفرینی دوباره ما، به جای بتمن را می داد و حال فصل جدید بتمن Telltale با نام Batman: The Enemy Within، این بار با مکانیک های جدید گیم پلی و بخش داستانی، بسیار پیچیده و عمیق تر از گذشته، بازگشته است.

مصائب بتمن بودن

قصه ای که در فصل اول بازی تجربه اش کردیم، بدون شک یکی از شکننده ترین نقش آفرینی های شخصیت بتمن در تاریخ بازی های ویدیویی و کامیک بوک به حساب می آمد. داستان پر فراز و نشیب بروس وین که متوجه ناپاکی و مشکلات پدر خود شده و در راه از بین بردن این مشکلات، بارها زمین می خورد.

هر چه که بود، بتمن مانند همیشه، از پس دشمنان همیشگی خود برآمد تا گاتهام بار دیگر رنگ آرامش به خود بگیرد. البته این آرامش هم آن چنان که باید پایدار نماند و حضور دیگر دشمن قسم خورده بتمن یعنی ریدلر، آن هم با آن کاراکتر ناشناخته و عجیب اش، بار دیگر مرد خفاشی را در مقابل چالش های جدیدی قرار داد.

شما در طول بازی کنترل فردی با دو شخصیت کاملاً مجزا را بر عهده خواهید گرفت. بروس وین سردرگم میان نزدیکان و مشکلات خود در رابطه با دوستان و دشمنانش و سرانجام بتمنی که جدا از مشکلات شخصی، وظیفه نجات شهر را نیز بر دوش خود می بیند.

جدا از این که حضور ریدلر در قسمت اول این فصل، داستان سری را بیشتر از همیشه پر تنش کرده، نقش شما در شکل گیری شخصیت جوکر که در این مرحله از داستان به دنبال دوستی با شماست، یکی از برگ های برنده بازی محسوب می شود.

شخصیت جوکر حاضر در بازی، در خام ترین مراحل خود به سر می برد، بیشتر اشتباه می کند و شاید هنوز آن سیاهی محض و پلیدی غیر قابل کنترل، به طور کامل در شخصیت اش نقش نبسته باشد.

ظاهراً قرار است که تصمیمات شما در بر خورد با این فرد، شخصیت آینده جوکر را تشکیل بدهد، هنوز مشخص نیست که سازندگان در قسمت های بعدی، چه چیزی را برایمان ترتیب داده اند، اما رابطه میان شما و «جان دو» منحصر به فرد ترین لحظات بازی را خواهند ساخت.

تاثیر مستقیم رفتارهای شما در قالب بتمن و بروس وین، شخصیت جوکری را می سازد که در آینده ای نزدیک، به دشمن درجه یک شما تبدیل خواهد شد. این لحظات پر استرس در کنار یک سکانس پایانی فوق العاده، بخش داستانی بازی را یک سر و گردن از تمامی عناوین مشابهی که در یکی دو سال اخیر منتشره شده اند، بالاتر می برد.

زیباترین روی کاراگاه

بخش بصری و گیم پلی سری بتمن، به شکل بسیار زیبایی، به هم پیوسته است. یکی از امتیازهای مثبت این سری نسبت به سایر عناوین Telltale در بخش طراحی فنی و گرافیکی بوده که تاثیری مستقیمی روی روند بازی خواهد گذاشت.

از آن جا که هدف اصلی این سبک بازی ها، به پیشبرد داستان و مانور روی این بخش محدود می شود، نباید انتظار تجربه خاصی را در این بخش داشت. در فصل قبلی بازی سعی شده بود تا با اضافه کردن مکانیزم حل معما توسط بتمن، کمی از یکنواختی همیشگی این دست بازی ها کاسته شود اما این تجربه گاهی آزار دهنده شده و حتی ریتم جذاب بازی را به هم می ریخت.

سازندگان هم فهمیده اند که کسی که به سراغ این دست از بازی ها می آید، توقع زمین زدن یک غول ده متری یا سیستم گشت و گذار خاصی ندارد و از این رو، در فصل جدید توجه خاصی برای پیشرفت این دست عناصر در بازی نشده است.

از آن طرف، کارگردانی صحنه های سینمایی بازی که با چاشنی دکمه زنی توسط شما انجام می شود، در سطح بسیار خوبی قرار گرفته و در کنار طراحی هنری فوق العاده بازی، لحظات زیبایی را برای شما خلق خواهد کرد.

از آن جا که نام اپیزود اول بازی Enigma بوده و شخصیت ریدلر، از ارکان اصلی داستان این فصل به شمار می رود، از همان دقایق اول بازی برای روبرو شدن با معماهای جالب و نفس گیر این شخصیت، آماده می شدم.

معماهای ریدلر از لحاظ پیچدگی در سطح مناسب و قابل قبولی قرار می گیرند، اما ضعف بازی از همان جایی شروع می شود که سازندگان برای حل این معماها، به شما ارفاق زیادی می کنند. همین موضوع تا حد زیادی از هیجان گیم پلی بازی را گرفته و باعث می شود تا از بتمن جدید به عنوان یک شگفتی یاد نکنیم.

یکی از بهبود های اصلی بازی نسبت به فصل پیشین، ریز شدن جزییات در ارتباط با سایر شخصیت ها است. همین موضوع، حس اهمیت کوچک ترین رفتار و پاسخ های شما در بازی را نیز حساس می کند.

در طول بازی بارها برای انتخاب گزینه های بهتر در دادن پاسخ دادن به شخصیت های حاضر در بازی و تاثیراتی که روی آن ها (به خصوص جان دو) خواهید گذاشت، سردرگم خواهید شد؛ موضوعی که البته به نظر من نکته منفی به حساب نیامده و تنها برای بدست آوردن قلق آن، به کمی زمان نیاز خواهید داشت.

در مجوع بخش فنی بازی در سطح خوبی قرار می گیرد. گردش در محیط های گاتهام و گفتگو با قهرمانان و ضد قهرمانان بحران زده، به خوبی به شما حس قدم زدن در یک کتاب مصور را القا خواهد کرد.

متاسفانه کم سلیقگی سازندگان بازی در قسمت هایی مانند حل معما ها و افت فریم های گاه و بی گاه، باعث شده تا بتمن جدید با پسوند Enigma از سطح عالی کمی فاصله بگیرد.

جان گرفتن تدریجی یک رویا

به نظر من، قسمت اول فصل بتمن، قابلیت تبدیل شدن به یکی از ماندگارترین بازی ها در میان عناوین ماجرایی در دسته خودش را دارد. بازی هنوز مشکلات ریز و درشتی داشته و بخش فنی آن کمی می لنگد، اما تقریباً هر چیز دیگری که در بازی مشاهده می کنیم، نوید اتفاقات بزرگی در آینده را می دهند. اتفاقاتی که تاثیر به سزایی در چگونه رقم خوردن آینده این ژانر خواهد گذاشت.

بازی Batman The Enemy Within: Enigma به معنای واقعی کلمه، یک کامیک بوک متحرک است. البته قابلیت های اضافی مانند حق انتخاب در داستان و کشف معماها به آن اضافه شده تا متوجه شویم که آینده بازی های ماجرایی ابرقهرمانی و حتی کامیک بوک ها، درفاصله نچندان دوری چه گونه رقم خواهد خورد.

یکی از رویایی ترین آرزوهای هر طرفدار سینه چاک کتاب های مصور، خلق داستان قهرمان خود و قرار گرفتن در قالب شخصیت آن قهرمان است. البته بازی های خوب ابرقهرمانی کمی ساخته نشده اند، سه گانه آرکام به معنای واقعی کلمه یک شاهکار محسوب می شد و سایر ابرقهرمانان فانتزی نیز گهگاهی، حضور موفق در بازی های ویدیویی داشته اند.

نکته ای که سری بتمن استودیو Telltale را از سایر بازی های ابر قهرمانی جدا می کند، حس و حال کامیک بوکی قوی آن است. موضوعی که پیش از این نمونه مشابه آن را مشاهده نکرده بودیم.

Batman The Enemy Within: Enigma با یک پایان هیجان انگیز و معرفی چند مکانیک جدید موفق، افراد زیادی مانند من را تشنه قسمت بعدی خود کرده است.

بازی مشکلاتی در بخش فنی دارد. البته به نظر می رسد، بخش زیادی از این مشکل ها در همان آپدیت اول بازی حل شده اند، اما اگر از این موضوع و بعضی از کمبود های بازی در بخش گیم پلی بگذریم، بتمن جدید، با داستان سرایی جذاب خود، گارد موفقیت بزرگی گرفته، گاردی که باید دید که آیا تا قسمت آخر این مجموعه حفظ خواهد شد یا نه؟

  • داستان سرایی فوق العاده
  • طراحی هنری دلنواز
  • شخصیت جان دو
  • برخی مشکلات فنی و افت فریم
  • معماهای آسان
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • mohamad seraj
    mohamad seraj | ۱۴ شهریور ۱۳۹۶

    بازیش باید جالب باشه

  • mohammad asady
    mohammad asady | ۱۴ شهریور ۱۳۹۶

    بازی جالبی بود

  • Farzad FJ
    Farzad FJ | ۱۴ شهریور ۱۳۹۶

    تو اینجاستیس 2 گفت که نیمه بازنشستس واقعا ضد حال زد

  • Hassan
    Hassan | ۱۴ شهریور ۱۳۹۶

    این بازی نسخه پی سی هم بعدا براش میاد؟

    • نیما
      نیما | ۱۴ شهریور ۱۳۹۶

      همین الانش هم هست.

  • احد وصال
    احد وصال | ۱۴ شهریور ۱۳۹۶

    کلی می گم ابرقهرمان فقط مرد عنکبوتی ..بقیشون اصلا دوست داشتنی نیستند

    • Mr.Mohammad
      Mr.Mohammad | ۱۴ شهریور ۱۳۹۶

      نظر شما هم محترمه اما سلیقه افراد متفاوته

مطالب پیشنهادی