ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

بررسی اپلیکیشن کارپینو؛ آیا تاکسیرانی می تواند با اسنپ و تپ سی رقابت کند؟

صبح روز دوم اسفند سال ۹۵، ورودی مجلس شورای اسلامی شاهد تجمعی اعتراضی با شعاری واحد بود: «اسنپ آمریکایی اعدام باید گردد». رانندگان تاکسی و آژانس، خشم و نگرانی شان از رونق سرویس های اسنپ ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۱۳ شهریور ۱۳۹۶ | ۱۹:۰۰

صبح روز دوم اسفند سال ۹۵، ورودی مجلس شورای اسلامی شاهد تجمعی اعتراضی با شعاری واحد بود: «اسنپ آمریکایی اعدام باید گردد». رانندگان تاکسی و آژانس، خشم و نگرانی شان از رونق سرویس های اسنپ و تپ سی را با بیان چنین شعارهای اغراق آمیزی ابراز کردند و از نمایندگان مجلس خواستند که جلوی فعالیت چنین اپلیکیشن هایی را بگیرد.

کارپینو خدماتش را به شهروندان دو کلانشهر تهران و مشهد ارائه می کند

طبیعتا با وجود فعالیت مجوز دار اسنپ و تپ سی، نه تنها اعتراض رانندگان نتیجه ای در پی نداشت، بلکه در نهایت باعث این شد که تاکسیرانی برای «رقابت» با دو سرویس خصوصی رسما وارد عمل شود. و این گونه بود که کارپینو در اسفند ماه سال ۹۵، خواسته یا ناخواسته با یک شهرت بد متولد شد. مردم از همان ابتدا کارپینو را اپلیکیشنی می دانستند که از «سر اجبار» و «احساس خطر» تاکسیرانی طراحی شده و به خاطر دیدگاه عمدتا مثبتی که نسبت به اسنپ و تپ سی وجود داشت، خیلی ها نسبت به پیامدهای فعالیت آن بدبین بودند.

حالا که مشغول خواندن این مطلب هستید، بیشتر از شش ماه از آن جار و جنجال ها گذشته و کارپینو به عنوان یک شرکت خصوصی طرف قرارداد سازمان تاکسیرانی، مدتی هست که خدماتش را به شهروندان تهرانی و مشهدی ارائه می کند. با این وجود اگر تا حالا از این سرویس استفاده نکرده اید، شاید نحوه عمل و کیفیت خدماتش برایتان پرسش برانگیز باشد.

آیا می توان کارپینو را رقیب شایسته ای برای اسنپ و تپ سی دانست؟ آیا سفر با تاکسی که سال ها راه اصلی جابجایی شهروندان بوده، در شکل و شمایل الکترونیکی هم می تواند موفقیت های گذشته اش را تکرار کند؟ در این بررسی تلاش می کنیم که به پاسخ این سوالات برسیم.

با کارپینو به غیر از تاکسی معمولی می توانید ون، خودروی تشریفات و خودرو با راننده زن هم خبر کنید. البته فعلا دسترسی به این سرویس های متفرقه در تمام نقاط تهران و مشهد ممکن نیست.

مکانیزم عمل کارپینو فرق زیادی با اسنپ و تپ سی ندارد؛ باز هم یک نقشه پیش رویتان قرار گرفته که بعد از مشخص کردن مبدا و مقصد باید به انتظار نزدیک ترین خودرو بنشینید و در انتها هم کیفیت سفر را با دادن امتیاز ارزیابی کنید. بنابراین بگذارید خیلی به بدیهیات نپردازیم و بیشتر روی تفاوت ها متمرکز شویم.

از رابط کاربری شروع کنیم. کارپینو در طراحی رابط کاربری دو عنصر سادگی و زیبایی را مد نظر قرار داده که اگر نخواهیم بنا را بر مقایسه با اسنپ و تپ سی بگذاریم، باید بگوییم که در این زمینه عملکرد خوب و قابل قبولی را به نمایش گذاشته. اپلیکیشن با سرعت مناسبی بارگذاری می شود، رنگ آمیزی محیط جذاب است، تعیین مبدأ و مقصد را به راحتی انجام می دهید و اطلاعات کافی و همیشه جلوی چشم تان هستند.

اوضاع تجربه کاربری کارپینو می توانست بهتر از این باشد

اما بر خلاف ویژگی های ظاهری، اوضاع «تجربه کاربری» کارپینو می توانست بهتر از این باشد. مثال ساده ای بزنیم. وقتی در اسنپ مبدأ و مقصد را مشخص می کنید، به «تمام» گزینه های سفر از همان صفحه درخواست دسترسی پیدا می کنید: هزینه سفر، نوع سرویس انتخابی، گزینه رفت و برگشت و وارد کردن کد تخفیف.

ولی در کارپینو اوضاع به این شکل نیست و یک منوی جداگانه برای دسترسی به این موارد باز می شود که کار با اپلیکیشن را کمی سخت و وقت گیر کرده. برای کارهای دیگر (مثل انتخاب آدرس های منتخب) هم باید منوی جداگانه ای باز کنید. این بخش بندی منوها و یکپارچه نبودن دسترسی به گزینه ها باعث شده که در محیط کارپینو نتوان کارها را با سرعت دلخواه انجام داد.

امکان «انتخاب تاکسی» در محدوده اطراف جزو مزایای رقابتی کارپینو به شمار می رود. با این وجود شاید تاکسی انتخابی فاصله زیادی با شما داشته باشد.

هر چند همین موضوع در عین آن که نقطه ضعفی برای کارپینوست، در یک حالت نقطه قوت آن به حساب می آید: وقتی که می خواهید تاکسی بگیرید. در کارپینو بر خلاف اسنپ این شما هستید که راننده و خودرویش را انتخاب می کنید، نه راننده شما را. و این نکته خوب را شاید بتوان مزیت بزرگ رقابتی کارپینو در برابر سایر سرویس ها توصیف کرد.

در کارپینو تاکسی گرفتن به دو شکل انجام می شود: یا می توانید نزدیک ترین راننده به خودتان را خبر کنید، یا این که با فشردن گزینه «درخواست راننده از لیست» تصمیم بگیرید که کدام تاکسی از فهرست تاکسی ها به دنبال تان بیاید.

در کارپینو بر خلاف اسنپ این شما هستید که راننده و خودرویش را انتخاب می کنید، نه راننده شما را

در ظاهر تفاوتی ندارد که کدام گزینه را بر گزینید، چرا که در هر دو حالت تاکسی های نزدیک شما در نقشه به نمایش در می آیند. اما این خصوصیت زمانی کاربرد واقعی اش را پیدا می کند که در یک نقطه (مثلا میدان انقلاب) تعداد زیادی تاکسی دور و برتان باشند. به لطف این قابلیت می توانید در نقاط شلوغ راننده ای را انتخاب کنید که بیشترین امتیاز را از مسافران کارپینو دریافت کرده باشد تا مطمئن شوید که سفر امن و لذت بخشی را تجربه می کنید.

اما با وجود این مزیت، واقعیتی هست که نمی توان انکارش کرد آن هم این که تاکسی های کارپینو از نظر عددی با خودروهای اسنپ و تپ سی قابل مقایسه نیستند. به غیر از نقاط شلوغ و پر رفت و آمد شهر که باید آن ها را استثناء بدانیم، در محله های خلوت فاصله نزدیک ترین تاکسی کارپینو به شما حداقل دو برابر نزدیک ترین خودرویی است که از اسنپ و تپ سی در آن نقطه حضور دارد.

در مقایسه با اسنپ و تپ سی، شاید هزینه سفر با کارپینو کمی بیشتر باشد اما حداقل می دانید که اکثر مواقع تاکسی های پژو یا سمند سوار می شوید.

بنابراین تا رسیدن تاکسی های کارپینو باید زمان بیشتری منتظر بمانید. از طرف دیگر هم سفر با کارپینو در اکثر مواقع، بیشتر از سایر سرویس ها خرج روی دست تان می گذارد؛ دو موضوع که برای منصرف شدن از سفر با کارپینو کافی به نظر می رسند. اینطور نیست؟

عجله نکنید. کارپینو به غیر از انتخاب راننده، یک برگ برنده دیگر هم دارد: با رزرو تاکسی در آن اکثر مواقع مطمئن هستید که سوار پراید نمی شوید! بخش اعظم ناوگان تاکسیرانی تهران و مشهد را خودروهای سمند و پژو تشکیل می دهند، و این یعنی علیرغم پرداخت هزینه بیشتر به کارپینو سوار خودرویی می شوید که هم جای بیشتری دارد و هم در صورت تصادف، احتمال این که جان سالم به در ببرید به مراتب بیشتر است.

این را باید یکی دیگر از مزایای رقابتی کارپینو دانست، البته در شرایطی که تعداد تاکسی ها با خودروهای اسنپ و تپ سی برابر باشند. ولی به جز دو موردی که گفتیم، کارپینو از نظر فنی تفاوت زیادی با سایر سرویس های تاکسی یاب ندارد.

با رزرو تاکسی در کارپینو اکثر مواقع مطمئن هستید که سوار پراید نمی شوید

گزینه های کارپینو برای کاربر همان چیزهایی هستند که حالا برای اپلیکیشن های تاکسی یاب به یک استاندارد تبدیل شده اند: اشتراک گذاری آنلاین مسیر، مشاهده گزارش سفرها، وارد کردن کد تخفیف، پشتیبانی آنلاین، امکان تماس با راننده، پرداخت الکترونیکی و نقدی و گزینه هایی مثل سفر رفت و برگشتی و مقصد دوم قابلیت هایی هستند که در کارپینو دیده می شوند.

اما یک سری تفاوت های جزئی هم وجود دارند. مثلا در کارپینو به جز ذخیره مقصدهای مورد علاقه، می توانید «مسیرهای مورد علاقه» تان را هم روی نقشه ذخیره کنید که البته با توجه به وضعیت متغیر ترافیک همیشه خصوصیت مفید و موثری نیست.

امکان ذخیره مکان و مسیرهای مورد علاقه و خواندن گزارش سفرها جزو امکانات خوب کارپینو محسوب می شوند که البته در رقبایش هم وجود دارند.

فکر می کنیم با تمام این اوصاف، حالا می توانیم در مورد کارپینو به یک جمع بندی کلی برسیم: آیا تاکسیرانی با این شرایط می تواند رقیب خوبی برای اسنپ و تپ سی باشد؟ در پاسخ باید گفت هم بله و هم خیر.

اگر به نیمه پر لیوان نگاه کنیم، سفر با کارپیو مزایای زیادی دارد: اول این که جابجایی با ناوگان رسمی تاکسیرانی هر شهر انجام می شود و این یعنی مشکل شلوغ شدن کلانشهرها با هجوم راننده از شهرهای دیگر برای مسافرکشی وجود ندارد. خودروها به جای پراید، عمدتا تاکسی های سمند و پژو هستند و برای ورود به محدوده طرح ترافیک هم مشکلی ندارند، بنابراین در کارپینو کمتر با لغو سفر از سوی رانندگان مواجه می شوید.

تاکسی های کارپینو برای ورود به محدوده طرح ترافیک مشکلی ندارند

اما از سوی دیگر مشکلات هم کم نیستند. از یک طرف شانس یافتن تاکسی در کارپینو هنوز خیلی بالا نیست. وقتی هم که راننده ای درخواست تان را قبول می کند، اکثر اوقات فاصله زیادی با شما دارد و بنابراین در مقایسه با اسنپ یا تپ سی باید زمان بیشتری را منتظر رسیدن تاکسی بمانید. اگر هم بخواهیم مقایسه ای از جنبه اقتصادی بین کارپینو و رقیبانش داشته باشیم، باید بگوییم که سفر با آن هزینه بیشتری را برایتان در پی دارد. از نظر محدوده سرویس دهی هم که مشخصا در شرایط فعلی، کارپینو قادر به رقابت با اسنپ و تپ سی نیست.

با این وجود از عمر کارپینو ۶ ماه بیشتر نگذشته، و نمی توان این حقیقت را انکار کرد که کیفیت خدمات آن طی همین بازه کوتاه به میزان زیادی افزایش پیدا کرده و مشکلاتش روز به روز کمتر و کم رنگ تر شده اند. اینجاست که انتخاب شما آینده کارپینو در رقابتی که به آن وارد شده را ترسیم می کند: آیا حاضرید زمان «بیشتری» منتظر مانده و هزینه بالاتری بدهید، اما با «تاکسی» های رسمی شهر و خودروهای بهتر به مقصدتان برسید؟

یا این که سفر با اسنپ و تپ سی را که می دانید «رانندگی» شغل اصلی صاحبان خودروهای شخصی آن نیست، اما هزینه اش کمتر است را ترجیح می دهید؟ آیا حمایت از تاکسیرانی با ضعف های فعلی اش را منطقی تر می دانید، یا فکر می کنید که پر رنگ شدن کارپینو و به حاشیه رفتن اسنپ و تپ سی در نهایت به ضررتان تمام می شود؟

حتما نظرات و تجربیات ارزشمندتان را با ما در میان بگذارید.

دانلود از اپ استور - دانلود از گوگل پلی - دانلود از کافه بازار 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (21 مورد)
  • امین
    امین | ۱۵ دی ۱۳۹۶

    شلوغ شدن شهر با هجوم راننده های شهرستانی!!
    اگر میخواهید تبلیغ کنید، حداقل به مخاطب احترام بگذارید و ادبیات و شأن انسانی را رعایت کنید.

  • carpino2
    carpino2 | ۱۴ شهریور ۱۳۹۶

    سلام و احترام
    اگر مسئولان كارپينو اين نظرات را مي خوانن و براشون مهمه كه يك راننده تاكسي چرا از كارپينو استفاده نمي كنه اين موارد را رفع كنن
    ١- باگهاي بسيار زياد و عدم يك تيم قوي پشتيباني اپليكيشن
    ٢- نداشتن نسخه ios راننده
    ٣- عدم پاسخ گويي خيلي بد توسط كارشناسان به راننده
    موارد زياد هست ولي براي رفع خيلي از موارد فقط و فقط بايد و بايد

    يك اپليكيشن بسيار قوي با يك تيم بسيار قوي و پشتيباني قوي ارائه بدن هم روي اپل و اندرويد براي راننده تا خيلي از مشكلات كنار بره

    نتيجه: مثال ساده( يك محصول رو تبليغات زياد ميكنيم و ميگم اگر اين محصول رو خواستين با اين شماره تماس بگيرين و بعد ما تلفن از برق بكشيم و جواب نديم) تا وقتي هزينه و وقت رو روي تبليغ بزاريد و يك پشتيباني نرم افزاري خيلي ضعيف داشته باشيم كه اصل پايه اين كار است به زودي به ورشكستگي نزديك مي شويد

  • Hmd Miri
    Hmd Miri | ۱۴ شهریور ۱۳۹۶

    یه نکته ای که فکر میکنم اصلا بهش اشاره نشد و خیلی مهمه اینه که تاکسیا اجازه ورود به طرحه ها و مسیرهای ویژه رو دارن که توی شهری مثله مشهد حیاطیه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی