ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ایران بر لبه تکنولوژی: چرا توسعه فناوری 5G در کشور اهمیت دارد؟

ساعاتی پیش ایرانسل طی کنفرانسی، شبکه 5G را آزمایش کرد و توانست به سرعتِ ۲۴ گیگابیت بر ثانیه دست پیدا کند. نسل پنجم شبکه موبایل در ایرانسل با همکاری شرکت سوئدی اریکسون محقق شده و ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ | ۲۱:۵۴

ساعاتی پیش ایرانسل طی کنفرانسی، شبکه 5G را آزمایش کرد و توانست به سرعتِ ۲۴ گیگابیت بر ثانیه دست پیدا کند. نسل پنجم شبکه موبایل در ایرانسل با همکاری شرکت سوئدی اریکسون محقق شده و به نظر می‌رسد که اپراتور دوم در نظر دارد تا ایران را بر لبه‌ی تکنولوژی و همگام با اپراتورهای پیشتاز جهانی جلو ببرد.

براساس اطلاعات ارائه شده و آزمایشی که انجام شد، توسط ایرانسل، سرعت انتقال اطلاعات در نسل پنجم شبکه‌های ارتباطی برای دانلود ۲۰ گیگابیت در ثانیه است. ایرانسل همچنین به کاهش مصرف انرژی در اینترنت نسل پنجم نیز اشاره کرد که با توجه به ظهور اینترنت اشیاء امری مهم جلوه می‌کند.

براساس اطلاعات ایرانسل مصرف انرژی در شبکه‌ی 5G بیش از سه برابر بهینه می‌شود که طول عمر بالاتر را برای گجت‌های متصل به اینترنت اشیا به همراه دارد.

اینترنت 5G چه فوایدی برای شهروندان ایرانی دارد؟

  • سرعت بالاتر: بصورتی‌که سرعت انتقال از ده مگابیت در ثانیه به ۱۰ گیگابیت در ثانیه خواهد رسید. این مشخصه به شدت صنعت بازی‌های رایانه و واقعیت افزوده را تحت تاثیر قرار می‌دهد چراکه دست توسعه دهندگان بازی‌های آنلاین را برای ایجاد فضایی با کیفیت گرافیکی بالا و جزئیات فراوان باز می گذارد.
  • تاخیر پایین‌تر: این مشخصه که مدیر عامل ایرانسل آن‌را مهمترین خصوصیت این نسل شبکه موبایلی معرفی کرد، می تواند در ایجاد ارتباط زنده پویاتر مورد استفاده قرار گیرد که برای مثال جراحی از راه توسط یک جراح ماهر را ممکن می‌سازد.

  • تراکم بالاتر: بدین شکل که این فناوری توانایی ارسال اطلاعات به ۱ میلیون نفر در هر کیلومتر مربع را داراست. این پارامتر می تواند صعنت گردشگری را دگرگون کند. برای مثال افرادی که به بازدید یک محل تاریخی می پردازند. تصور کنید تعدادی زیادی از این افراد با استفاده از یک موبایل یا دستگاه دارای اینترنت 5G می توانند از تکنولوژی واقعیت افزوده استفاده کرده و توضیحاتی در مورد آن محل و تمام امکانات ارائه شده در  نزدیکی آن مکان را مشاهده کنند.
  • پایداری: این ویژگی می‌تواند سرویس های حمل و نقل هوشمند و ویدیو استیریمینگ را دگرگون کند. بدین شکل که خدمات، تماس ها و ویدئو کنفرانس‌هایی با پایداری مطلوب‌تر را در این شبکه شاهد خواهیم بود.
تاخیر بسیار کم در عملکرد یک بازوی رباتیک در آزمایش 5G.

صنعت حمل و نقل هوشمند، صعنت تولید انرژی، مدیریت مصرف سوخت، مدیریت خدمات و امنیت شهری، انبارداری هوشمند، تولید محتوا، کشاورزی هوشمند و همچنین اینترنت قابل لمس و واقعیت مجازی فراگیر، فعالیت های دیگری هستند که می‌توانند با استفاده از ویژگی‌های مناسب اینترنت این نسل، خدمات بهتری را ارائه دهند.

آمار و ارقام ارائه شده توسط ایرانسل نشان از این دارد که شبکه‌ی نسل پنجم در سال ۲۰۳۵ میلادی نقشی ۱۶ تریلیون دلاری در اقتصاد جهان بازی خواهد کرد و بیش از ۲۲۰ میلیارد گجت مبتنی بر اینترنت اشیا از این طریق به شبکه‌ی 5G متصل خواهند بود؛ گجت‌هایی که روزانه بیش از ۲.۳ اگزابایت دیتا مصرف خواهند کرد.

نماینده شرکت اریکسون در خلال برنامه تست نسل پنجم اینترنت ایرانسل اعلام کرد در حال حاضر شرکت اریکسون با شرکت‌های مختلف دنیا در حال همکاری است تا کاربرد‌ها نوین و نیازهای لازم در صنایع مختلف را کشف کرده تا بتوانند به حمایت خود از اپراتور هایی مانند ایرانسل ادامه دهند. وی همچنین اشاره کرد که اریکسون به همکاری با سایر اپراتورهای ایرانی نیز تمایل دارد.

«رالف پیچلر» از اریکسون عنوان نمود همانطور که اینترنت نسل اول میان مردم ارتباط برقرار کند، نسل پنجم خواهد توانست ماشین‌آلات را به هم متصل کرده تا دسترسی به آنها توسط انسان آسان‌تر شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (19 مورد)
  • محمد رضا
    محمد رضا | ۱ مهر ۱۳۹۶

    پنهای باند خودشو که به مشترک ها می فروشن آزمایش کرده با خودشون خیال کردن5gیعنی اون تجهیزات و دستگاه باید تبدیل شه به یه سیم کارت که سرعتش میشه 3gواقعی

  • Nimo
    Nimo | ۱ مهر ۱۳۹۶

    کاش دیجیاتو یه مقایسه بین سرعت، حجم و قیمت اینترنت موبایل بین ایران و بقیه اپراتورهای دنیا مثل ورایزون و ای تی اند تی و ... بذاره

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی