ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تا چه زمان باید از کارت‌های هویتی هوشمند خود کپی بگیریم؟

از سال گذشته تا به امروز ضرورت هوشمند‌سازی کارت ملی بارها طی اطلاعیه‌هایِ سازمان ثبت احوال به مردم یادآوری شده است. به گفته این سازمان، کارت ملی هوشمند با هدف تسهیل فرآیند شناسایی، تصدیق هویت ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۴ مهر ۱۳۹۶ | ۱۵:۳۰

از سال گذشته تا به امروز ضرورت هوشمند‌سازی کارت ملی بارها طی اطلاعیه‌هایِ سازمان ثبت احوال به مردم یادآوری شده است.

به گفته این سازمان، کارت ملی هوشمند با هدف تسهیل فرآیند شناسایی، تصدیق هویت و حفظ امنیت اطلاعات فردی هر شهروند برای ورود به فضای مجازی و مبادله‌ی خدمات الکترونیکی و استفاده در مجامع اداری ارائه شده است.

همانطور که می‌دانید از ابتدای سال ۹۷، کارت‌های ملی قبلی برای انجام هر یک از این خدمات فاقد اعتبار خواهند بود و به‌ این‌ ترتیب، دریافت این کارت تا پایان امسال برای تمامی واجدین شرایط ضروری است. این درحالیست که بانک‌ها و ادارات هنوز از کارت ملی هوشمند مراجه کنندگانشان کپی می‌گیرند و عملاً هوشمند بودن آنرا زیر سوال می‌برند.

بانک‌ها می‌توانند با دریافت فایل مدارک از ثبت‌ احوال احراز‌هویت کنند

اما به گزارش پیوست امروز بانک مرکزی و وزارت کشور در جلسه‌ای مشترک به این نتیجه رسیدند تا رویه‌ای ایجاد کنند تا بانک‌ها دیگر نیازی به دریافت فتوکپی از کارت ملی و شناسنامه مشتریانشان نداشته باشند. روندی که شاید بتواند در صورت اجرا تا حدودی زمان و هزینه صرف شده برای هوشمند سازی کارت ملی را توجیه کند.

براساس طرح پیشنهادی وزارت کشور، بانک‌ها با انجام این برنامه می‌توانند به صورت اینترنتی از ثبت‌احوال، فایل تصویری مدرک مورد نظر را دریافت کرده و از آن بعنوان سند احرازهویت استفاده کنند.

این طرح علاوه بر سرعت بخشیدن به پروسه احراز‌هویت از بایگانی بیهوده مدارک جلوگیری می‌کند

این طرح نیاز به کپی فیزیکی را از بین برده و با افزایش سرعت پروسه احراز هویت می‌تواند با حفظ منابع طبیعی چون کاغذ، از بایگانی بیهوده انبوه مدارک جلوگیری کند. البته باید بدانید اجرایی شدن این رویه در گرو تغییر دستورالعمل‌های داخلی بانک‌ها توسط بانک مرکزی است.

مسئله سرعت بخشی و هوشمندسازی پروسه‌های پرداختی به مقوله‌ای قابل بحث در چند روز گذشته تبدیل شده است. لزوم این مهم بارها توسط کارشناسان این حوزه مطرح شده و می‌توان فعالیت‌هایی مانند یکسان‌سازی تمام دسته چک‌های کشور و ایجاد سامانه صیاد را از اقدامات انجام شده در این زمینه به شمار آورد.

اما رو هم رفته این طرح از نظر وزارت کشور، مناسب و قابل اجراء بوده و این نهاد برای عملی کردن طرح مذکور در سایر بخش‌های دولتی را نیز اعلام آمادگی نموده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • δγι λ⇝ (عـــــلـــــــی)
    δγι λ⇝ (عـــــلـــــــی) | ۴ مهر ۱۳۹۶

    آقا اینا دارن اشتغال زایی میکنن! چرا میخواین نون کسی که کپی میگیره رو قطع کنین...!!؟!! :))
    همین که از کارت بانکی و دفترچه بیمتون کپی نمیگیرن شکر کنین! ?

    • محمد رضا
      محمد رضا | ۴ مهر ۱۳۹۶

      دفتر بیمه برای بیمه فرهنگیان می خواد

  • محمد رضا
    محمد رضا | ۴ مهر ۱۳۹۶

    تا وقتی که جایگزین کارت هوشمند بیاد تو اداره ثبت احوال بودم یکی خانوم مسن اومد می خواست شناسنامه جدید بگیره که گفتن کد ملی پدر وپدر بزرگ رو بده اونم گفت پدر بزرگ من شناسنامه نداشته مسئول هم لطف کرد برو پول بریز حساب براش کد ملی بگیر

  • Mohammad Daryabiyan
    Mohammad Daryabiyan | ۴ مهر ۱۳۹۶

    1 - این کارت هوشمند عربیه نه ایرانی ...
    2 - 25 تومن باید آنلاین واریز کنی + پول کافی نت
    3 - هفت، هشت تومن باید پول فتوکپی و عکاس رو بدی.+ سی دی
    4 - 2 ماه باید منتظر بمونی بعد میری 2 تومن باید بدی ثبت احوال بهت تحویل بدن

    خب چه ارزشی برام داره؟ هویت منه؟ نه !!! مگر برای ایرانی در این کشور هویتی مونده؟ فقط باید پول بدیم . یه چند سال دیکه اینم عوض میکنید یه بار دیگه پول میگیرین...

مطالب پیشنهادی