ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

بررسی Gran Turismo Sport؛ سرانجام گردنکشی

اگر به بازی های ریسینگ علاقه دارید، امسال سال شما است. پیش از این در بررسی Project Cars 2 از این گفتیم که استودیو Slightly Mad Studios چگونه تجربه نابی را خلق می کند که ...

پدرام بهادری
نوشته شده توسط پدرام بهادری | ۱۵ آبان ۱۳۹۶ | ۲۳:۰۰

اگر به بازی های ریسینگ علاقه دارید، امسال سال شما است. پیش از این در بررسی Project Cars 2 از این گفتیم که استودیو Slightly Mad Studios چگونه تجربه نابی را خلق می کند که عاشقان دنیای شبیه ساز انتظار آن را می کشیدند. البته بخش کریر متنوع و چرخه آب و هوای داینامیک بازی به اندازه ای بی نقص است تا طرفداران غیر حرفه ای تر را هم راضی نگه دارد.

مهم نیست به چه خودرویی علاقه داشته باشید، Forza Motorsport 7 (بررسی دیجیاتو) نیز همان مدینه فاضله دنیای ریسینگ است. فکر می کنم حضور بیش از 700 خودرو از برندهای مختلف جهان آن هم در تمامی کلاس های ممکن، برای راضی کردن هر سلیقه ای هر چقدر هم خاص کافی باشد. حالا گیم پلی روان و لذت بخش فورتزا را به توضیحات قبلی اضافه کنید تا متوجه شوید چرا نباید تجربه این عنوان را به هیچ وجه از دست بدهید.

  • سازنده: Polyphony Digital
  • ناشر: Sony Interactive Entertainment
  • پلتفرم ها: پلی استیشن 4
  • پلتفرم بررسی: پلی استیشن 4

اما در پیست مسابقه امسال دو رقیب دیگر باقی است. زمان کمی به عرضه Need for Speed: Payback مانده ولی مقایسه بین دو سبک آرکید و شبیه ساز چندان منصفانه نیست. به همین دلیل در انتها تمامی نگاه ها به آخرین انحصاری پلی استیشن 4 خیره شده و به راستی که Gran Turismo Sport راه سختی برای راضی کردن طرفداران این سبک در پیش دارد.

آیا جدیدترین ساخته استودیو پلی فونی دیجیتال ارزش وقت و هزینه را دارد؟ بهتر است برای رسیدن به پاسخ این سوال کمی صبر پیشه کنید.

ماموریت ها و بخش تمرینی بازی زودتر از آنچه فکرش را بکنید، به پایان می رسند

Gran Turismo Sport بهترین ویژگی های مثبت و بزرگترین ایراداتش را هر دو مدیون تصمیمی از سوی سازنده های بازی است که ما هم از ماه ها قبل از آن اطلاع داشتیم. موضوع این است که سازندگان بازی از مدت ها پیش تصمیم گرفتند تا تقریبا تمامی تمرکز خودشان را روی بخش آنلاین بازی بگذارند. تصمیمی که حالا با عرضه بازی مشخص است انتقادهای طرفداران در آن چندان تاثیری نداشته.

به لطف هزینه و وقتی که استودیو پلی فونی روی بخش چند نفره بازی گذاشته، گرن توریسمو اسپورت بهترین بخش آنلاین را در میان تمامی رقیب های امسالش دارد. مسابقات متنوع بازی تو کلاس های مختلف از تکراری شدن بخش آنلاین جلوگیری و مسابقات قهرمانی بازی جذابیت جالبی را به این قسمت اضافه می کند. در واقع این مسابقات در چندین مرحله و تاریخ های مشخص برگزار می شود و تجربه آن ها خالی از لطف نیست.

در کنار جذابیت و تنوع، سیستم نظارتی این بخش نیز به مراتب بسیار بهتر از عناوین دیگر است. اگر از شروع کردن مسابقات آنلاین فورتزا از جایگاه های آخر خسته شدید، گرن توریسمو اسپورت با ثبت رکورد زمانی شما پیش از شروع مسابقه این مشکل را حل می کند. بنابراین در دوره مقدماتی هر چه زمان بهتری ثبت کنید، از جایگاه جلوتری مسابقه را آغاز خواهید کرد.

بخش آنلاین بازی همچنین بازیکن را با انجام دادن حرکات ناجوانمردانه ای چون برخورد با حریفان دیگر و یا رفتن از خارج مسیر جریمه می کند. البته سیستم قضاوت بازی چندان بی نقص هم نیست و برای مثال در هنگام تصادف ها از هر دو راننده امتیاز کسر می شود اما همچنان راه تقلب را روی سو استفاده کنندگان بسیاری می بندد.

اما خارج از بخش آنلاین و در قسمت تک نفره، گرن توریسمو اسپورت حرف چندانی برای گفتن ندارد. بزرگترین مشکل این است که اگر به اینترنت متصل نباشید، بازی تنها و تنها بخش Arcade را در اختیارتان می گذارد و حتی اجازه دسترسی به بخش Scape یا همان تصویربرداری را هم از شما می گیرد.

مسابقات زمانی، دریفت و کاستوم بخش آرکید نیز ابدا به اندازه ای سرگرم کننده نیستند که ارزش خرید بازی را داشته باشند، به خصوص حالا که گرن توریسمو اسپورت بر خلاف رقیب هایش از چرخه آب و هوایی محروم است.

اگر مشکلی با اتصال به اینترنت نداشته باشید، اوضاع کمی بهتر می شود چرا که حالا دسترسی به بخش کمپین و Scape امکان پذیر است. بخش کمپین بازی شامل چالش های مختلفی در سه بخش مختلف می شود که البته هدف تمامی آن ها به گرفتن سه جایگاه طلا، نقره و برنز ختم می شوند.

برخی از این مسابقات شامل سبقت گرفتن از تمامی اتومبیل های جلوتر از شما می شود و برخی دیگر از شما می خواهند تا در زمانی محدود به سرعتی مشخص برسید. اول شدن و گرفتن طلا در هیچ کدام از آن ها نیز کار چندان ساده ای نیست اما با وجود تنوع خوب این مسابقات، متاسفانه تعداد آن ها به قدری کم است که چند روزی بیشتر از شما وقت نمی گیرد.

اگر هم به خرید ماشین های مختلف و جمع کردن کلکسیونی از آن ها علاقه دارید، گرن توریسمو اسپورت همچنان ناامیدتان می کند. با ورود به هر برند اتومبیل سازی در بخش خرید و فروش، با سیل عظیمی از اطلاعات در مورد تاریخچه آن شرکت رو به رو می شوید. بازی حتی امکان خرید اتومبیل های کانسپت برند مورد نظر را هم می دهد اما تمامی این ویژگی های ظاهرا جذاب به هیچ وجه تعداد کم اتومبیل ها و برندهای حاضر در گرن توریسمو اسپورت را توجیه نمی کنند.

جزییات عالی ماشین ها در نمای کاکپیت و انیمیشن های بی نظیر گرن توریسمو اسپورت

جای خالی برندهای اتومبیل سازی بسیاری حس می شود در حالی که اتومبیل های شرکت های حاضر هم بسیار محدود و کم است. تعداد کم پیست های مسابقه در مقایسه با دو عنوان دیگر نیز باعث می شود گرن توریسمو اسپورت بسیار زودتر از آن چه که فکرش را بکنید، خسته کننده شود.

متاسفانه باید بگوییم آخرین نسخه سری گرن توریسمو در بخش فنی نیز عملکرد بی نقص و کاملی ندارد. گیم پلی بازی از لحاظ سختی و واقعیت گرایی درست در میان Project Cars 2 و Forza Motorsport 7 قرار می گیرد. شتاب گیری و ترمز ماشین ها بسیار به واقعیت نزدیک بوده اما اکثر آن ها در پیچ ها عملکرد خشک و عجیبی از خود نشان می دهند. به بیان بهتر، گرن توریسمو اسپورت نه به اندازه فورتزا روان و لذت بخش است و نه دقت و درستی پروجکت کارز 2 را دارد.

از طرفی دیگر فیزیک بازی به خصوص در هنگام برخوردها حتی از فورتزا هم ضعیف تر است. اتومبیل ها در بدترین تصادف ها هیچ آسیب ظاهری و فنی خاصی نمی بینند و این موضوع به خصوص با توجه به تعداد بسیار کم اتومبیل ها بسیار آزار دهنده و ناامید کننده است.

البته خوشبختانه شخصی سازی ماشین ها چه از لحاظ ظاهری و چه از لحاظ فنی به اندازه ای دقیق و با جزییات است که تا حدی ایرادات بالا را پوشش دهد. همچنین گرن توریسمو اسپورت بر خلاف فورتزا در نمای کاکپیت اجازه وارسی تمام بخش ها و چرخاندن سر در هر جهتی را می دهد و شما هم احتمالا از جزییات بالای طراحی اتومبیل ها لذت خواهید برد.

فیزیک و سیستم دمیج بازی بسیار پایین تر از حد انتظار است

در کنار طراحی خوب اتومبیل ها، گرن توریسمو اسپورت به جرات بهترین و دقیق ترین انیمیشن ها را نسبت به دو عنوان دیگر دارد. انیمیشن هایی چون چرخاندن کامل فرمان به هر سمت و یا دنده دادن دقیق و مطابق واقعیت بازی به اندازه ای برای علاقه مندان دنیای ماشین جذاب است که احتمالا شما هم ترجیح دهید بیشتر وقت خود را در نمای داخلی اتومبیل بگذرانید.

اما احتمالا درست همان زمانی که مجذوب جزییات طراحی ماشین ها شده اید، گرن توریسمو بار دیگر این بار در بخش صداگذاری آب پاکی را روی دستان شما می ریزد. هر چقدر موزیک های بازی هیجان انگیز و جذاب هستند، صداگذاری اتومبیل ها و افکت های صوتی به شدت بی روح است.

صدای اتومبیل ها با گذشتن از فضاهای بسته یا از زیر تونل ها تغییری نمی کند و سیستم صداگذاری آن ها و محیط بیرونی بازی به پیچیدگی و چند لایه بودن عنوانی چون پروجکت کارز 2 نیست.

حالا که به پایان مطلب رسیدیم فکر نکنم دیگر نیازی به شنیدن پاسخ سوال ابتدای متن داشته باشید. بخش آنلاین گرن توریسمو اسپورت بدون هیچ شک و شبهه ای قدرتمند و جذاب است اما بازی در حالت آفلاین و تک نفره هیچ تجربه لذت بخش و قابل تکراری برای ارائه ندارد.

اگر گرن تورسیمو اسپورت تنها بازی ریسینگ امسال بود، شاید دیگر با سخت گیری الان در مورد آن نظر نمی دادیم اما با توجه به عرضه عناوین جذاب و قدرتمندی چون فورتزا موتور اسپورت 7 و پروجکت کارز 2، جدیدترین انحصاری سونی آخرین گزینه ای است که احتمالا باید به آن فکر کنید.

  • بخش آنلاین قدرتمند و جذاب
  • انیمیشن های دقیق و با جزییات
  • شخصی سازی ظاهری و فنی خوب اتومبیل ها
  • طراحی خوب ماشین ها به خصوص در نمای داخلی
  • بخش تک نفره ضعیف و کوتاه
  • عدم دسترسی به بیشتر بخش های بازی در حالت آفلاین
  • فیزیک ضعیف بازی در هنگام برخورد ها
  • گیم پلی نسبتا خشک
  • تعداد بسیار کم اتومبیل ها و پیست های مسابقه
  • نداشتن چرخه آب و هوایی
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • Mamalcracker
    Mamalcracker | ۱۹ دی ۱۳۹۶

    سلام من الان ۱ماهی میشه ک دارمش و از بابت تعداد کم بودن ماشین ها رنج میبرم ولی تازگیا اضاف شده بش ولی از بابت دقیقا صدا ماشین صدا تو تونل ها و اینی ک میگم خیلی مهمه واقعیت بودنه بازی نه از نظره گرافیک و اینا از نظره اینکه شما با فرمون کج و ترمز بری تو پیچ فرمون مستقیمو ترمز بری تو پیچ و و و این بازی یکی از غول ترین بازی اییه ک دیدم خیلی نزدیکه واقعیته
    ازحساس بودن تراکشنی ک داره از تنظیم گیربکس ها از انتخاب نوع لاستیک ها از مشخص کردن سرعت دنده ۱ تا دنده اخر بر حسب میلی ثانیه از واقعیتش ک وحشتناک بری تو پیچ لاستیکات اب میشه کم کم لیز میشه از خوردن ب دیوار و لاستیک کج شدن و ب درستی راه نرفتن ماشین و بنزین تموم کردن و و و خیلی سخت افزاری ماشینی ک تنظیمات داره اصلا بازم میگم اصلا و ابدا قابل قیاس با فورزا یا بازی خنده داری مث پروجکت نیس.ولی اره اونا واسه ادمایه معمولی ک میخوان فقط ی بازی ماشینی کنن و نمیخوان هم ک تخصصی باشه خوبه ولی شبیه واقعیت باشه و با واقعیت مو نزنه از لحاظ ماشین و قانون جادو پیچش و سخت افزاریه ماشینی حرف اول میزنه و تعداد کم بودن ماشین ها هم ازلحاظی میشه گفت کمه چون هر یه ماشین کلی تنظیمات داره و همین تنظیمات حجم میگیرند کمه ولی۸گیگ اپدیت داد چندتاماشین اضاف شد.

  • Ali.T
    Ali.T | ۱۶ آبان ۱۳۹۶

    ما یه رفیق داشتیم وقتی ps4 خرید اول اینو بازی کرد به قدری دلشو زد که همون هفته اول رفت ps4رو فروخت!
    بیشتل هم سر همین گیم پلیش ناراحت بود

    • Ali.T
      Ali.T | ۱۶ آبان ۱۳۹۶

      بیشتر*

  • shs77
    shs77 | ۱۶ آبان ۱۳۹۶

    چرا بخش تکنفره اش رو انقدر ضعیف طراحی کردن و ماشین هاش انقدر کمه؟!
    اگر این گرن توریزمو در حد یک نسخه فرعی باشه قابل قبوله ولی اگر قرار نباشه نسخه ای بنام gt 7 عرضه بشه اصلا قابل قبول نیست!
    یکزمانی گرن توریزمو انقدر ماشین های مختلف داشت که آدم کیف میکرد!!

مطالب پیشنهادی