ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فروش آیفون X اپل
نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: آیفون 10؛ رودرروی آینده

قبل از تولد اولین آیفون همه تلفن های هوشمند صفحه کلید داشتند تا اینکه اپل در سال ۲۰۰۷ نشان داد وجود تنها یک دکمه می تواند برای ساخت موبایل کافی باشد. پس از آن، تا ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۱۶ آبان ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

قبل از تولد اولین آیفون همه تلفن های هوشمند صفحه کلید داشتند تا اینکه اپل در سال ۲۰۰۷ نشان داد وجود تنها یک دکمه می تواند برای ساخت موبایل کافی باشد. پس از آن، تا ۱۰ سال شاهد تکرار همین رویه بودیم. در همین سالها تولید کنندگان رقیب به مرور حاشیه های اطراف صفحه نمایش را تا جای ممکن کاهش دادند و حسگر را به پشت بدنه منتقل کردند، اما اپل روی حضور دکمه هوم در حاشیه نه چندان باریک پایین صفحه نمایش اصرار داشت. حالا بالاخره در دهمین سالگرد تولید آیفون، همان یک دکمه هم کنار گذاشته شده و اپل محصول جدید خود را به نمایش گذاشته است: موبایلی که دکمه هوم و حتی حسگر اثر انگشت ندارد.

موبایل جدید اپل قفل دستگاه را به جای اثر انگشت شما با اسکن کردن چهره باز می کند و برای استفاده از آن، کارکرد دکمه هوم با سوایپ کردن روی صفحه جایگزین شده است. اپل می خواهد با آیفون ۱۰ شما را به آینده منتقل کند، جایی که مثل فیلم های علمی تخیلی یک صفحه نمایش را در دست گرفته انگشت خود را به شکلی روی آن حرکت می دهید که تعجب بیننده را بر می انگیزد. البته اگر نمی خواهید برای رفتن به آینده ۱۰۰۰ دلار هزینه کنید یا هنوز برای کنار گذاشتن دکمه هوم تمایل ندارید، اپل برای شما آیفون ۸ و ۸ پلاس (بررسی دیجیاتو) را با همان ویژگی های آشنای همیشگی به بازار عرضه کرده است. اما اگر زرق و برق و ویژگی های تعجب برانگیز آیفون ۱۰ توجه تان را به خود جلب کرده، از شما دعوت می کنیم در ادامه برای آشنایی بیشتر با بررسی موبایل جدید و جنجالی اپل همراه باشید.

به روز رسانی: بررسی ویدیویی اضافه شد.

طراحی

این که یک تلفن هوشمند به شکل کامل از صفحه نمایش تشکیل شده باشد واقعاً جذاب است و کمتر کسی در این موضوع تردید وارد می کند. اپل می گوید همیشه رویای ساخت چنین موبایلی را داشته و حالا بالاخره آن را محقق کرده است. البته ساخت چنین محصولی کم هزینه نبوده و آیفون ۱۰ گران قیمت ترین موبایل ساخته شده به دست اپل محسوب می شود، اما حتی این موضوع هم میزان توجه به آیفون جدید را کاهش نداده است.

اپل همیشه موبایلی می خواسته که تماماً نمایشگر باشد

تنها مسئله اینجاست که اپل دوربین جلو، اسپیکر مکالمه و دیگر تجهیزات لازم را در یک زائده سیاه رنگ در بالای صفحه نمایش قرار داده است و این بخش، درست به اندازه طراحی خود آیفون توجه جلب می کند. وقتی موبایل را به شکل عمودی در دست داشته باشید، شاید پس از مدتی به وجود این حاشیه سیاه رنگ عادت کنید، اما در حالت افقی نادیده گرفتن این بخش تقریباً غیر ممکن است.

شاید بهتر بود اپل این بخش را به جای زائده، به شکل یک کادر سیاه رنگ در بالا و پایین دستگاه طراحی می کرد، اما در آن صورت دیگر نمی توانستیم بگوییم نمایشگر آیفون ۱۰ کاملاً بدون حاشیه طراحی شده است.

بعد از خرید آیفون ۱۰ باید به زائده سیاه رنگ بالای نمایشگر عادت کنید

البته اکنون هم یک کادر سیاه رنگ در چهار طرف صفحه نمایش به چشم می خورد، اما ضخامت آن به اندازه ای باریک هست که قابل نادیده گرفتن باشد. اما در هر حال باید اذعان کنیم که آیفون ۱۰ بدون تردید از همان نگاه اول توجه را جلب می کند و کیفیت ساخت محصول مثال زدنی است. تقریباً همه کسانی که در دفتر دیجیاتو بدنه شیشه ای محصول را لمس کردند به کیفیت بالای آن اذعان داشتند و رنگ های اغراق شده صفحه نمایش OLED دستگاه نگاه ها را به خود جلب می کرد.

آیفون ۱۰ بی شک با وجود ظاهر جذاب خود مثل هر محصول دیگری از نظر طراحی نقطه ضعف هایی هم دارد. گوشه بالا سمت چپ پشت بدنه لنز دوربین دوگانه به شکل قابل توجهی بیرون زده و این موضوع وقتی بخواهید دستگاه را روی میز گذاشته و از آن استفاده کنید تا حدی آزار دهنده می شود. خصوصاً که نوار نوتیفیکیشن های آیفون جدید با سوایپ کردن از گوشه بالا سمت چپ نمایشگر نمایان می شود و هربار که این کار را انجام دهید آیفون ۱۰ به شدت روی میز لق می زند.

نکته دیگر اینکه لمس فریم فلزی اطراف بدنه حس دلپذیری دارد، اما این بخش درست مثل آیپاد تاچ ظرف مدت کوتاهی دچار خط و خش می شود و این موضوع می تواند ظاهر آیفون لوکس و گران قیمت شما را تحت تاثیر قرار دهد. علاوه بر این، اپل می گوید بدنه آیفون ۱۰ با مقاوم ترین شیشه ای ساخته شده که تاکنون در دنیای موبایل مورد استفاده قرار گرفته است، اما تاکنون تست های بسیاری روی این محصول انجام گرفته که در برخی از آنها به نظر می رسد مقاومت بدنه دستگاه حتی از آیفون های قبلی هم کمتر باشد. بر همین اساس به نظر می رسد حالا که رقم قابل توجهی برای خرید آیفون ۱۰ پرداخت می کنید، تهیه یک قاب محافظ را هم برای محافظت از بدنه و فریم فلزی اطراف بدنه در نظر داشته باشید.

در تصویر بالا مقدار جذب اثر انگشت روی بدنه بیشتر از آنچه در واقعیت مشاهده می کنید به نظر می رسد و با توجه به بدنه تیره و شیشه ای، می توان عملکرد دستگاه را از این نظر قابل قبول به حساب آورد. آیفون ‍۱۰ ضمناً فقط در دو رنگ خاکستری و نقره ای عرضه می شود و اپل این بار برای علاقه مندان رنگ های طلایی یا رزگلد چیزی در چنته ندارد.

این بار از رنگ های طلایی و رزگلد خبری نیست

عدم وجود جک هدفون هم که گفتن ندارد. اگر فقدان جک ۳.۵ میلی متری در آیفون های قبلی برای شما آزار دهنده بوده است، متاسفانه اینجا هم باید با همین موضوع کنار بیایید. جالب است که اپل هزار دلار بابت آیفون ۱۰ از شما طلب می کند و روی بی سیم بودن همه چیز در موبایل جدید تاکید زیادی دارد، اما از قراردادن ایرپادهای ۱۵۰ دلاری بی سیم خود در بسته بندی محصول خودداری کرده است. مقاومت بدنه در برابر آب ویژگی دیگری است که از آیفون های اخیر به دهمین تلفن هوشمند اپل آمده است. دکمه ای برای بی صدا کردن دستگاه نیز کنار بدنه بالاتر از دکمه های کم و زیاد کردن صدا به چشم می خورند. آیفون ۱۰ ضمناً مثل تمام تلفن های هوشمند این شرکت از کارت حافظه پشتیبانی نمی کند.

ناگفته نماند که آیفون ۱۰ از نظر ابعاد جایی بین آیفون ۸ و ۸ پلاس قرار می گیرد و به همین دلیل می توانید مطمئن باشید که با وجود داشتن نمایشگر ۵.۸ اینچی، از ارگونومی بسیار مناسبی برخوردار است. بله درست شنیدید ۵.۸ اینچ صفحه نمایش، یعنی آیفون ۱۰ با وجود ابعاد کوچکتر از آیفون ۸ پلاس، به لطف حاشیه ناچیز اطراف نمایشگر، بزرگترین صفحه نمایش آیفون تاکنون مجهز شده است. این بخش ضمناً پس از طراحی ظاهری، مهم و جنجالی ترین تغییر آیفون در سالهای اخیر به حساب می آید که در ادامه به جزئیاتش می پردازیم.

نمایشگر

یک نگاه به آیفون 10 کافیست تا نمایشگر آن توجه شما را به خود جلب کند. البته شاید بیشتر از کیفیت خود صفحه، بریدگی نامأنوس بالای آن در جلب توجه نقش داشته باشد که فعلاً آن را نادیده می گیریم.

نمایشگر LCD آیفون ها همیشه به عنوان استاندارد کیفی در حوزه تلفن همراه مطرح بوده اند و حال اپل برای نخستین بار به سمت پنل های OLED رفته. در دنیای موبایل «OLED» معنای «سامسونگ» می دهد و نمایشگر آیفون 10 را هم این شرکت کره ای تولید کرده. به نظر می رسد اهالی کوپرتینو تا چند سال دیگر هم به سامسونگ وابسته باشند، مگر اینکه خودشان بتوانند تکنولوژی اولد را از نو اختراع کنند یا دیگر شرکت های فعال در این زمینه، قواعد بازی را بر هم بزنند.

تراکم پیکسلی نمایشگر آیفون 10 در دنیای موبایل های اپل بی سابقه است

شاید این سؤال برایتان به وجود بیاید که چرا اکثر شرکت های سازنده موبایل در سال جاری به سراغ نمایشگرهای اولد رفته اند؛ پاسخ به مزایای این نوع پنل ها بر می گردد. در تکنولوژی OLED یا دیودهای نوری ارگانیک، هر پیکسل به صورت مجزا روشن و خاموش می شود و نیازی به بک لایت (مانند LCD ها) ندارد. بدین ترتیب، رنگ مشکی عمیق و نسبت کنتراست بی نهایت حاصل می شود. از طرفی پنل های OLED رنگ های غنی تری را تولید می کنند و مصرف انرژی کمتری در مقایسه با LCD ها دارند.

نمایشگر 5.8 اینچی آیفون 10 از نظر مساحت تقریباً با نمایشگر 5.5 اینچی آیفون 8 پلاس برابر است و فقط به خاطر نسبت تصویر 19.5:9 کمی کشیده تر شده. رزولوشن این نمایشگر 2436×1125 پیکسل است که تراکم فوق العاده 458 پیکسل در هر اینچ را به ارمغان می آورد، رقمی که در دنیای آیفون تاکنون سابقه نداشته و به همین دلیل محتوایی واضح تر از همیشه را در مقابل چشمانمان می بینیم.

انتظار داشتیم پنل OLED ساخت سامسونگ در آیفون 10 هم رنگ ها را اغراق شده و غیر واقعی نمایش دهد، اما اپل ثابت کرد همچنان به رنگ های طبیعی وفادار است و صفحه نمایش این موبایل را به گونه ای تنظیم کرده که همه چیز را زنده و واقعی به تصویر می کشد. البته سیستم مدیریت رنگ iOS همیشه بهتر از اندروید بوده است.

روشنایی نمایشگر آیفون 10 هم به رقم بسیار خوب 640 نیت می رسد که در سطح بهترین پنل های LCD قرار دارد و حتی از پنل های OLED کهکشانی های اخیر سامسونگ (در حالت تنظیم دستی) هم بیشتر است. این روشنایی بالا به شما کمک می کند تا خوانایی محتوا و کنتراست تصویر در محیط های پرنور هم حفظ شود.

نمایشگر آیفون 10 همانند دو آیفون دیگر امسال به فناوری True Tone مجهز شده و می تواند بر اساس شرایط نوری محیط، توازن سفیدی یا وایت بالانس تصویر را به گونه ای تنظیم کند که اصالت رنگ ها حفظ شوند. اپل می گوید حسگر نور 10 کاناله را در آیفون 10 استفاده کرده که نسبت به حسگر 4 کاناله آیفون 8 و مدل پلاس آن، عملکرد دقیق تری در ارزیابی نور محیط دارد.

تغییر رنگ نمایشگر آیفون 10 در زوایای مختلف کاملاً محسوس است

تجربه ما نشان داد فعال کردن True Tone از منوی تنظیمات نمایشگر، رنگ های گرم تری را به تصویر می کشد اما یکی از معضلات اصلی نمایشگرهای اولد سامسونگ (با چیدمان پنتایل ساب-پیکسل ها) یعنی تغییر رنگ در زوایای مختلف را هم برجسته تر می کند، در نتیجه زمانی که آیفون 10 را اندکی بچرخانید این اختلاف رنگ را به وضوح می بینید. متأسفانه این تغییر رنگ در اکثر پرچمداران امسال کم و بیش وجود دارد؛ بعضی کمتر (مانند گلکسی اس 8) و برخی بیشتر (مانند ال جی V30 و گوگل پیکسل 2 اکس ال).

پشتیبانی از گاموت رنگی عریض و محتوای HDR تحت دو استاندارد HDR10 و Dolby Vision یکی دیگر از ویژگی های برجسته صفحه نمایش آیفون 10 است که البته برای استفاده از آن باید به چنین ویدیوهایی دسترسی داشته باشید.

نمایشگر آیفون 10 از نظر کیفیت و وضوح تصاویر در بین تمامی آیفون ها حرف اول را می زند و علی رغم بهره گیری از پنل OLED رنگ ها را بسیار واقعی تر از کهکشانی های 2017 سامسونگ نشان می دهد. البته همان طور که خود اپل هم اعتراف کرده، باید انتظار کاهش کیفیت و ماندگاری موقت یا دائم تصویر روی پیکسل ها را در درازمدت داشته باشید.

دوربین

امسال دنیای عکاسی موبایل دوران طلایی خود را تجربه کرد و پرچمداران زیادی برای تصاحب عنوان بهترین دوربین تلفن همراه با یکدیگر به رقابت پرداختند. اپل هم که همیشه پای ثابت این نبرد بوده و چون آیفون 8 (بررسی دیجیاتو) یکی از بهترین موبایل ها برای عکاسی است، انتظار می رود که آیفون 10 با دوربین دوگانه پا را فراتر بگذارد؛ نتیجه ای که در عمل هم اثبات شد و پایگاه تخصصی DxOMark هم آن را تأیید کرد.

هر دو دوربین اصلی آیفون 10 لرزشگیر اپتیکال دارند

آیفون 10 دوربین دوگانه 12 مگاپیکسلی دارد که یکی از آنها به لنز عریض با گشودگی دیافراگم f/1.8 مجهز شده و دیگری لنز تله فوتو با ضریب اف 2.4 را به کار گرفته است. این ترکیب تقریباً همان ماژولی است که در آیفون 8 پلاس می بینیم، با این تفاوت که ضریب اف دوربین تله فوتو بهبود یافته و از 2.8 به 2.4 رسیده، ضمن اینکه این بار هر دو دوربین لرزشگیر اپتیکال (OIS) دارند.

این دو مورد بهینه سازی باعث می شوند بزرگنمایی اپتیکال 2 برابری در آیفون 10 نسبت به آیفون 7 پلاس یا 8 پلاس در هر دو حالت عکاسی و فیلمبرداری کیفیت بهتری داشته باشد. همه اینها را در کنار پردازشگر تصویر اختصاصی و جدید اپل بگذارید که عناصر صحنه را با هوشمندی کامل تشخیص داده و بهترین خروجی ممکن را در اختیارتان قرار می دهد.

تصاویر ثبت شده با دوربین اصلی آیفون 10 در روشنایی روز، همانند آیفون 8 کیفیت بسیار خوبی دارند و به لطف سرعت بالای پردازش تصویر، همیشه به صورت HDR ثبت می شوند.

image
image

در محیط تاریک هم با توجه به قابلیت های کاهش نویز پیشرفته و پیکسل های «عمیق» سنسور جدید، نویز کمتری را می بینیم، به خصوص در حالت زوم اپتیکال با لنز تله فوتو که قدرت جذب نور بیشتری پیدا کرده است:

image

قابلیت ثبت پرتره که برای اولین بار در آیفون 7 پلاس معرفی شد، در آیفون 10 (و 8 پلاس) بهبود یافته و توانایی نورپردازی استودیویی هم به آن اضافه شده. البته این نورپردازی مصنوعی هنوز در فاز بتا قرار دارد و خیلی روی آن حساب نکنید. در تصویر می بینید که آیفون 10 در مقایسه با آیفون 7 پلاس، رنگ های گرم تری را در حالت پرتره ثبت کرده و جزئیات بیشتری را به نمایش می گذارد:

تصویر زیر هم چهار حالت مختلف نورپردازی استودیویی در آیفون 10 را نشان می دهد که البته نتیجه کار چندان مطلوب نیست و مصنوعی بودن افکت کاملاً به چشم می آید:

دوربین سلفی جلوی دستگاه هم از سنسور 7 مگاپیکسلی و گشودگی دیافراگم f/2.2 بهره مند است که مانند همیشه تصاویر با کیفیتی را ثبت می کند، به شرط اینکه شرایط نوری محیط مساعد باشد (عکس زیر در محیط نسبتاً تاریک ثبت شده است):

آیفون 10 اولین موبایل اپل است که به ماژول پیشرفته Face ID در جلوی دستگاه و توانایی تشخیص عمق مجهز شده، به همین دلیل دوربین جلوی این موبایل هم می تواند افکت های پرتره و نورپردازی را روی سلفی های شما اعمال کند. البته استفاده از این قابلیت هم هنوز به تمرین و حوصله زیادی نیاز دارد و به پرتره های گوگل پیکسل 2 (که صرفاً با تکیه بر هوش مصنوعی و بدون سخت افزار اضافه ساخته می شوند) نمی رسد.

image

برای مقایسه عملکرد لرزشگیر اپتیکال دوربین اصلی و تله فوتوی آیفون 10، آن را با آیفون 7 پلاس مقایسه کردیم. در ویدیوی زیر می بینید عملکرد OIS دوربین اصلی آیفون 10 اندکی بهتر از آیفون 7 پلاس است و لنز تله فوتوی آن هم برخلاف آیفون 7 پلاس، به خوبی لرزش ها را خنثی می کند:

در مجموع می توان گفت آیفون 10 یکی از کامل ترین پکیج های تصویربرداری را در اختیار شما قرار می دهد و بدون اینکه به دانش فنی و تنظیمات دست و پا گیر نیاز داشته باشید، می توانید تصاویر بسیار زیبایی را ثبت کنید. در ادامه می توانید نگاهی به گالری تصاویر آیفون 10 بیندازید.

FaceID

همانطور که اشاره کردیم دومین چیزی که پس از نمایشگر بدون حاشیه آیفون ۱۰ جلب توجه می کند، زائده سیاه رنگی است که در بالای صفحه نمایش قرار دارد. این کادر سیاه رنگ دوربین TrueDepth را در خود دارد و سیستم تشخیص چهره FaceID را در آیفون جدید ممکن کرده است. فیس آیدی در حقیقت جای TouchID را گرفته و قفل دستگاه را به جای اسکن کردن اثر انگشت شما، با اسکن کردن صورتتان باز می کند.

به گفته اپل برای اینکه فیس آیدی به خوبی عمل کند لازم است آیفون ۱۰ را بین ۲۵ تا ۵۰ سانتی متری صورت خود بگیرید، وگرنه امکان دارد دستگاه در تشخیص چهره شما ناکام بماند و ناچار شوید دوباره برای باز کردن قفل آیفون تلاش کنید. یا حتی در نهایت با وارد کردن گذرواژه این کار را انجام دهید، موضوعی که در مقایسه با حسگر اثر انگشت (که ظرف تنها یک لحظه قفل دستگاه را باز می کند) اصلا خوشایند نیست. خوشبختانه اگر از عینک استفاده می کنید فیس آیدی می تواند عملکرد خود را انجام دهد، البته اگر امواج مادون قرمز امکان عبور از لنزهای عینک شما را داشته باشند.

بر اساس تجربه ما در طول مدت انجام بررسی، فیس آیدی در بیشتر مواقع به درستی عمل می کرد و حتی در شرایط کم نور هم می توانستیم روی باز شدن قفل دستگاه حساب کنیم، اما مواردی هم بود که کار به وارد کردن گذرواژه می کشید. به طور کلی وقتی در حالت ایستاده از آیفون ۱۰ استفاده می کنید عموماً به شکل طبیعی تلفن هوشمند را در فاصله مناسبی از صورت خود قرار می دهید اما وقتی نشسته باشید و موبایل را برای باز شدن قفل بالا بگیرید، گاهی اوقات فاصله تا صورت شما کمتر از آن چیزی خواهد بود که برای عملکرد مناسب این قابلیت لازم است.

در مورد امنیت روش جدید هم باید بگوییم چندان با حسگر اثر انگشت تفاوتی ندارد. همانقدر که امکان دارد کسی قفل دستگاه را روی آیفون های قبلی با استفاده از انگشت شما باز کند، اینجا هم شرایط یکسان است. البته خود اپل اعتقاد دارد فیس آیدی از حسگر اثر انگشت امنیت بالاتری دارد، از این جهت که از نظر آماری یک نفر در هر یک میلیون نفر امکان دارد بتواند با اسکن کردن چهره خود قفل آیفون ۱۰ را باز کند، در حالی که این رقم در موبایل های مجهز به حسگر اثر انگشت تاچ آیدی، یک نفر از هر ۵۰ هزار نفر است.

علاوه بر این بعد از پنج تلاش ناموفق برای باز کردن فیس آیدی دستگاه این قابلیت را غیر فعال می کند و لازم است برای عبور از صفحه قفل گذرواژه خود را وارد کنید. برای امنیت بیشتر حالت های دیگری هم در نظر گرفته شده که دستگاه به جای اسکن چهره از شما گذرواژه می خواهد، از جمله پس از روشن یا ریستارت کردن آیفون ۱۰، اگر در ۴۸ ساعت اخیر قفل دستگاه را باز نکرده باشید، اگر در ۶.۵ روز اخیر گذرواژه را وارد نکرده باشید و موارد دیگر.

نکته ی دیگر اینکه فیس آیدی هرگز تصویری از چهره شما را ذخیره یا به سرور های اپل ارسال نمی کند. دستگاه ویژگی های صورت شما را با پرتاب ۳۰ هزار نقطه مادون قرمز اسکن می کند و با این روش نقشه ای از پستی بلندی های چهره به دست می آورد. این اطلاعات صرفاً اعداد و ارقامی هستند که با اعداد رمز گذاری شده موجود در حافظه مقایسه شده و در صورت مطابق بودن قفل دستگاه باز می شود. در نتیجه به نظر نمی رسد نگرانی خاصی نسبت به امنیت کمتر روش جدید اپل نسبت به مدل های قدیمی تر وجود داشته باشد.

اما در هر صورت باید بدانید که پس از خرید آیفون ۱۰ لازم است برخی از عادت های خودتان را تغییر دهید. اول از همه دکمه هوم که تنها دکمه فیزیکی آیفون های ۱۰ سال اخیر بوده و تمام وظایف را بر عهده داشته، با جسچرهای نرم افزاری جایگزین شده است. حالا حتی فاصله ای که تلفن هوشمند را مقابل چهره خود می گیرد هم اهمیت دارد. اگر موقع برداشتن آیفون ۱۰ بیش از حد آن را از صورت خود دور یا نزدیک نگه دارید، امکان دارد فیس آیدی به درستی عمل نکند.

علاوه بر این فیس آیدی فقط در صورتی عمل می کند که از زاویه صحیح و تقریباً عمود به صفحه نمایش نگاه کنید، در نتیجه وقتی دستگاه روی میز باشد عملاً باز کردن قفل با اسکن چهره غیر ممکن می شود. در نهایت اینکه باز شدن قفل با حسگر اثر انگشت در تنها یک مرحله انجام می شود اما برای استفاده از فیس آیدی باید موبایل را بردارید، به سمت صورت خود بگیرید و در نهایت روی نمایشگر به سمت بالا سوایپ کنید، یعنی ۲ مرحله بیشتر از روش قبلی.

گذشته از تمام این تفاسیر اپل تصمیم خود را گرفته و می خواهد قفل آیفون های بعدی به جای اثر انگشت با چهره شما باز شود. این شرکت قدم اول خود را هم در این راه برداشته است و حالا خریداران آیفون ۱۰ باید خودشان را با تغییری که صورت گرفته مطابق کنند. این شرکت زمانی که حسگر اثر انگشت را به آیفون آورد یکی از بهترین عملکردها را داشت، امروز اما رقیبی برای مقایسه وجود ندارد و باید منتظر بمانیم خریداران میزان موفقیت روش جدید اپل را مشخص نمایند.

Animoji

گذشته از بحث امنیت و باز کردن قفل و تمام موضوعات جدی که تا اینجا مورد بحث قرار دادیم، دوربین پیشرفته TrueDepth یک قابلیت دیگر را هم در آیفون ۱۰ ممکن ساخته است، اینکه موبایل جدید اپل می تواند صورت شما را به یک اموجی یا شکلک سخنگو برای استفاده در اپلیکیشن پیام رسان این شرکت تبدیل کند. برای استفاده از این قابلیت کافی است دوربین جلوی دستگاه را مقابل خودتان بگیرید و در اپلیکیشن iMessage از نوار پایین صفحه، انیموجی ها را انتخاب کنید.

در این حالت آیفون ۱۰ با حسگرهای پیشرفته ای که دارد صورت شما را با جزئیات شگفت انگیز به یک اموجی سخنگو تبدیل می کند، یعنی صدا و گفته های شما ضبط و پخش می شود اما شکلکی که انتخاب کرده اید به جای شما صحبت می کند و حرکات چهره شما را تقلید می کند. صورتتان را به چپ و راست حرکت دهید، ابروهایتان را بالا بدهید، دهنتان را باز و بسته کنید تا شکلک انتخابی شما همه این ها را مو به مو انجام دهد. شکلک های متنوعی هم برای انتخاب وجود دارد، از روبات و میمون و سگ و روباه گرفته تا آدم فضایی و اسب تک شاخ و حتی شکلک مشهور به Poo!

اپل آنقدر جذاب این قابلیت را پیاده سازی کرده که بدون توجه به سن و سالتان می توانید ساعت ها با آن سرگرم شوید، اما متاسفانه امکان ارسال انیموجی ها فقط برای کاربران iMessage وجود دارد و کاربر دریافت کننده لازم است روی پلتفرم iOS باشد.

نرم افزار

آیفون ۱۰ با iOS 11 عرضه می شود که پیش از این روی آیفون ۸ (بررسی دیجیاتو) مشاهده کرده بودیم. کلیات رابط کاربری دستگاه با گذشته یکسان است اما با توجه به حذف دکمه هوم نحوه استفاده از آیفون ۱۰ تغییراتی داشته که روی آنها تمرکز می کنیم. پیش از این با انیموجی های جذاب و نحوه باز کردن قفل آیفون آشنا شدیم و حالا به ادامه ی داستان می پردازیم. پس از باز کردن صفحه قفل، صفحه خانگی با طراحی همیشگی خود ظاهر می شود.

در آیفون ۱۰ اگر بخواهید نوتیفیکیشن ها را ظاهر کنید کافی است از گوشه بالا سمت چپ به سمت پایین سوایپ نمایید. برای ظاهر کردن کنترل سنتر هم همین کار را از گوشه بالا سمت راست انجام دهید. کنترل سنتر همان قسمتی است که دکمه های مختلفی برای قطع و وصل کردن وای-فای، بلوتوث، کم و زیاد کردن صدا و روشن و خاموش کردن چراغ قوه و موارد دیگر را در خود دارد و در iOS 11 به شکل تمام صفحه طراحی شده است.

با سوایپ کردن پایین صفحه به سمت راست، فوراً به اپلیکیشن قبلی که در حافظه باز کرده بودید منتقل می شوید و با سوایپ به سمت چپ به اپلیکیشن بعدی باز می گردید. می توانید با تکرار این کار هر تعداد که می خواهید به اپلیکیشن های قبل یا بعد باز گردید. برای مشاهده تمام اپلیکیشن هایی که باز کرده بودید هم در نبود دکمه ی هوم باید از پایین صفحه به سمت بالا سوایپ کنید و همانجا انگشت خود را روی نمایشگر نگه دارید (بخش موسوم به اپ سوییچر). در این بخش برای بستن اپلیکیشن ها کافی است انگشت خود را روی آنها نگه دارید تا دکمه ای برای بستن هریک در بالای پنجره آنها نمایان شود.

دکمه هوم ضمناً این کارکرد را داشت که با ۲ بار تپ کردن حالت Reachability را فعال می کرد، یعنی تمام آیکون ها را به نیمه پایینی صفحه نمایش می آورد تا در حالی که موبایل را با یک دست گرفته اید، به آنها دسترسی داشته باشید. در آیفون ۱۰ برای فعال کردن این حالت کافی است از کمی بالاتر از پایین صفحه نمایش، به سمت پایین سوایپ کنید.

اما وظیفه ی اصلی دکمه هوم این بود که از هرجا شما را به صفحه خانگی بازگرداند. حالا برای این کار به راحتی از پایین صفحه به سمت بالا سوایپ کنید. در آیفون ۱۰ عملکرد دکمه های دیگر هم تغییراتی داشته است. برای مثال فعال کردن سیری با نگه داشتن دکمه سمت راست بدنه انجام می شود و برای خاموش کردن دستگاه هم باید همان دکمه کناری را همزمان با دکمه کم کردن صدا نگه دارید.

گرفتن اسکرین شات با فشردن همزمان دکمه کناری (سمت راست) و دکمه زیاد کردن صدا انجام می شود، ضمن اینکه در iOS 11 پس از اسکرین شات گرفتن می توانید بلافاصله آن را ویرایش یا اشتراک گذاری کنید. یک نکته ی جالب هم اینکه روشن کردن صفحه نمایش آیفون ۱۰ با یک ضربه ی کوچک روی نمایشگر انجام می شود و لازم نیست برای این کار هیچ دکمه ای را فشار دهید (هرچند دکمه ای هم وجود ندارد که بخواهید فشار دهید!).

پیش از پایان ناگفته نماند که بسیاری از اپلیکیشن ها هنوز برای اندازه نمایشگر آیفون ۱۰ بهینه نیستند و زمانی که آنها را اجرا می کنید، کادر سیاه رنگی اطراف اپلیکیشن نمایش داده می شود. در حقیقت این اپلیکیشن ها با همان اندازه ای که روی آیفون ۸ پلاس اجرا می شوند، روی نمایشگر ۵.۸ اینچی آیفون ۱۰ به نمایش در می آیند و قادر نیستند از اندازه بزرگتر صفحه نمایش بهره مند گردند.

برای آشنایی بیشتر با عملکرد نرم افزاری دستگاه توصیه می کنیم بررسی ویدیویی محصول را هم تماشا کنید.

سخت افزار

آیفون 10 همان سخت افزاری را دارد که در آیفون 8 و 8 پلاس هم به کار رفته، یعنی چیپست A11 Bionic با CPU شش هسته ای و پردازشگر گرافیکی اختصاصی اپل که برای نخستین بار به پردازنده اختصاصی هوش مصنوعی یا همان «موتور عصبی» مجهز شده. اپل A11 را «قدرتمند ترین» و «هوشمند ترین» چیپست بازار موبایل می داند و بنچمارک های سخت افزاری مورد اول را تأیید می کنند.

A11 Bionic قوی ترین چیپست دنیای موبایل است

با این حال ویژگی «باهوش ترین» شاید اکنون چندان مصداق نداشته باشد، چون حداقل از نظر قدرت پردازش عملیات هوش مصنوعی و طبق رقم های اعلام شده، واحد پردازش عصبی چیپست Kirin 970 هوآوی سه برابر قوی تر از موتور عصبی A11 است (1.9 ترافلاپس در مقابل 600 گیگافلاپس). البته در حال حاضر هیچ راهی برای مقایسه هوشمندی موبایل ها وجود ندارد و نمی توانیم در این رابطه با اطمینان اظهار نظر کنیم.

همان طور که در بخش نرم افزار گفتیم، تجربه کاربری iOS در آیفون 10 به سمت ژست های حرکتی رفته تا فقدان دکمه هوم به نحوی جبران شود. به همین دلیل عملکرد روان و بدون تأخیر رابط کاربری اهمیت فوق العاده ای پیدا کرده و سخت افزار آیفون 10 هم به خوبی از عهده این کار بر می آید.

اجرای سریع اپلیکیشن ها، پاسخ آنی به لمس صفحه، افکت های زیبا و جابجایی بسیار سریع بین برنامه های در حال اجرا، همگی حکایت از سخت افزار قدرتمند و نرم افزار بهینه دارند و تجربه کار کردن با آیفون 10 را لذت بخش می کنند.

برای درک بهتر قدرت سخت افزاری آیفون 10 و مقایسه آن با دیگر پرچمداران بازار به سراغ بنچمارک های سخت افزاری می رویم.

در تصویر زیر نتایج بنچمارک آیفون 10 با اپلیکیشن های معروف Antutu و Basemark OS II را می بینید که به ترتیب امتیاز 222148 و 3845 را نشان می دهند:

همان طور که در نمودارهای زیر هم می بینید، آیفون 10 همانند آیفون 8 و 8 پلاس فاصله زیادی با پرچمداران دنیای اندروید دارد و از نظر توان پردازش سخت افزاری در کلاسی جداگانه قرار می گیرد. آیفون 10 در تست آنتوتو کمی بالاتر از آیفون 8 و هم ردیف آیفون 8 پلاس است، اما در تست Basemark اندکی پایین تر از آنها جای گرفته.

برای ارزیابی عملکرد پردازشگر گرافیکی آیفون 10 به سراغ دو تست نرم افزار 3DMark رفتیم که نتایج به دست آمده را در تصویر زیر مشاهده می کنید:

همان طور که می بینید، آیفون 10 در تست نسبتاً سبک Ice Storm Unlimited در کنار آیفون 8 در بالاترین جایگاه جدول قرار می گیرد اما در تست Sling Shot Extreme اختلاف فاحشی با تمام آیفون های قبلی و حتی آیفون های 2017 دارد که دلیل این موضوع هنوز مشخص نیست. ما چند بار تست را تکرار کردیم اما نتایج مشابهی گرفتیم.

در مجموع آیفون 10 را می توان در کنار دو برابر دیگرش، قوی ترین موبایل های حال حاضر جهان دانست که اختلاف قابل توجهی با دیگر پرچمداران اندرویدی دارند و احتمالاً تا چند ماه این جایگاه خود را در صدر جدول حفظ کنند.

واقعیت افزوده

اگرچه مغز متفکر آیفون 10 تفاوت چندانی با آیفون 8 و 8 پلاس ندارد، اما اپل تغییراتی جزئی را در آن ایجاد نموده تا تجربه واقعیت افزوده را کمی بهتر کند. اول از همه باید به چیدمان عمودی دوربین دوگانه اشاره کنیم. از آنجا که اپلیکیشن های واقعیت افزوده در حالت افقی کار می کنند، ساختار دوربین آیفون 10 برای آنها بهتر است، ضمن اینکه فاصله بیشتر بین دو دوربین باعث می شود تا عمق سنجی مؤثرتری را در اختیار داشته باشیم.

چیدمان عمودی و فاصله بیشتر بین دوربین های آیفون 10 تجربه واقعیت افزوده را بهتر می کند

دوم، ارتقاء سنسورهای شتاب سنج و ژیروسکوپ است. همان طور که می دانید در دنیای واقعیت افزوده، اشیاء مجازی به فضای واقعی اضافه می شوند و جابجایی شما در محیط نباید تأثیری در جانمایی آنها داشته باشد. به همین دلیل اپل حسگرهای تشخیص حرکت از جمله ژیروسکوپ و شتاب سنج را در آیفون 10 تقویت کرده تا عملکرد دقیق تری نسبت به آیفون 7 یا 8 داشته باشند.

نهایتاً اپل از نمایشگر OLED آیفون 10 به عنوان برگ برنده آنها در حوزه واقعیت افزوده یاد می کند که محتوا را شفاف تر از همیشه نمایش داده و ما را در جهان مجازی غوطه ور می سازد.

البته تجربه تمام این موارد در دنیای واقعی، منوط به این است که اپلیکیشن ها و بازی های واقعیت افزوده پیشرفته ای را در اختیار داشته باشیم. تجربه ما نشان داد فعلاً تفاوت خاصی در زمینه قابلیت AR بین آیفون 8 و آیفون 10 دیده نمی شود.

ارتباطات و ذخیره سازی

آیفون 10 همانند تمام آیفون های قبلی هنوز به LTE گیگابیتی مجهز نشده و نهایت سرعت اسمی آن در شبکه LTE به 500 مگابیت بر ثانیه می رسد که رقم بسیار خوبیست، اما در مقایسه با پرچمداران اندرویدی امسال حرفی برای گرفتن ندارد. البته وجود بلوتوث 5.0 بسیار رضایتبخش است و می توانید از کیفیت صدای بهتر، برد بیشتر و قابلیت اتصال همزمان به دو دستگاه استفاده کنید، به شرط اینکه دستگاه های سازگار با این استاندارد را در اختیار داشته باشید.

مدل 64 گیگابایتی آیفون 10 حدود 50 گیگابایت فضای خالی را در اختیار کاربر قرار می دهد و قطعاً انتظار ندارید اپل درگاه کارت حافظه را در این موبایل تعبیه کرده باشد، بنابراین اگر به فضای بیشتری برای ذخیره سازی نیاز دارید باید اختلاف قیمت هنگفت مدل 64 گیگابایتی و مدل 256 گیگابایتی را بپردازید.

کیفیت صدا

اپل امسال توجه بیشتری به صدا داشته و آیفون 10 هم در بین سه موبایل 2017 این کمپانی سرآمد است. ما در دیجیاتو آیفون 10 را با آیفون 7 پلاس و هوآوی میت 10 از نظر کیفیت صدا تست کردیم. موبایل جدید اپل قدرت و کیفیت بسیار بهتری نسبت به آیفون 7 پلاس دارد، از نظر بلندی صدا اندکی ضعیف تر از هوآوی میت 10 است اما کیفیت و وضوح بیشتری نسبت به پرچمدار جدید هوآوی دارد. این موضوع با در نظر گرفتن جثه کوچک تر آیفون 10 نسبت به فبلت جدید هوآوی، نشانگر دانش فنی و توان طراحی بالای مهندسین اپل است.

فقدان جک هدفون در هر موبایلی نابخشودنی است و آیفون 10 هم در زمره همین نابخشوده ها جای می گیرد. از طرفی اپل شعار «دنیای بدون سیم» را سر می دهد اما فقط یک ایرپاد لایتنینگ را درون جعبه این موبایل 1000 دلاری قرار داده تا همچنان به این سیم های دست و پا گیر متکی باشید. کیفیت ایرپادها نسبت به قبل تغییری نکرده و اگر با فرم قرار گرفتن آنها در گوش مشکلی نداشته باشید، نیازی به استفاده از ایرفون های جداگانه و دانگل تبدیل لایتنینگ به جک 3.5 میلیمتری نخواهد بود.

باتری و شارژ

اپل در آیفون 10 باتری 2716 میلی آمپر ساعتی را با طراحی عجیب و غریب L شکل به کار گرفته که از نظر ظرفیت، کمی بهتر از باتری 2691 میلی آمپر ساعتی آیفون 8 پلاس است. از طرفی رزولوشن بالاتر نمایشگر آیفون 10بهینگی مصرف انرژی پنل های OLED نسبت به LCD ها را خنثی می کند.

به همین دلیل انتظار می رود که آیفون 10 از نظر شارژدهی تقریباً در سطح آیفون 8 پلاس یا 7 پلاس باشد. تجربه استفاده ما در این مدت کوتاه نشان داد این موبایل می تواند یک روز کامل و سنگین را با شما همراهی کند، اما اگر استفاده عادی داشته باشید، احتمالاً در پایان روز حداقل 30 درصد شارژ برایتان باقی می ماند.

آیفون 10 همانند آیفون 8 و 8 پلاس قابلیت شارژ سریع و شارژ وایرلس را هم دارد، اما هیچ کدام از این شارژرها همراه دستگاه عرضه نشده. ما این دستگاه را با فست شارژرهای موجود در دفتر دیجیاتو و کابل لایتنینگ داخل جعبه هم تست کردیم، اما خبری از شارژ سریع نبود و به نظر می رسد باید حتماً کابل مخصوصی را برای این کار تهیه کنید.

بدین ترتیب در حالت عادی و با شارژر باستانی 1 آمپری موجود در جعبه آیفون 10 شارژ کامل این موبایل نزدیک به سه ساعت طول می کشد. بنابراین پیشنهاد می کنیم حتی اگر اواخر یک روز پر مشغله حدود 30 درصد از شارژ باتری موبایلتان باقی مانده، آن را تا صبح به شارژ بزنید تا روز بعد به مشکل بر نخورید.

جمع بندی

وقتی یک آیفون جدید می خرید، می توانید مطمئن باشید برخی از بهترین های بازار را در اختیار دارید. بالاترین قدرت پردازش، یک دوربین عالی و کیفیت ساخت بالا. آیفون ۱۰ هم غیر از این نیست و از تمام این ویژگی ها بهره می برد، اما در عین حال، یکی از مشخصه های اصلی تمام آیفون های ۱۰ سال اخیر را ندارد: دکمه هوم. این موضوع نحوه استفاده از آیفون جدید را تا حد زیادی تغییر داده و حالا به جای حسگر اثر انگشت، باید قفل دستگاه را با اسکن کردن چهره ی خود باز کنید. عملکردهای دکمه هوم هم حالا با سوایپ کردن روی نمایشگر انجام می شوند.

اپل می گوید سالها رویای ساخت محصولی را می پرورانده که نمای روبروی آن کاملاً از صفحه نمایش تشکیل شده باشد. حالا این محصول به بازار عرضه شده و برای اولین بار به یک نمایشگر بدون حاشیه، از نوع OLED مجهز است. رنگ های چنین صفحه نمایشی به شکل کاملاً محسوس از پنل های LCD آیفون های قبلی پویا تر هستند. حاشیه فیزیکی ناچیز هم یعنی شما بزرگترین نمایشگر مورد استفاده در موبایل های اپل را در اختیار دارید، در حالی که آیفون ۱۰ از نظر اندازه از آیفون ۸ پلاس کوچکتر است و با ارگونومی دلپذیری در دست جای می گیرد.

آیفون ۱۰ شمه ای از موبایل های بعدی اپل را به نمایش می گذارد و شما را به آینده می برد، جایی که دکمه هوم در تلفن های هوشمند این شرکت جایی ندارند. سفر به آینده جذاب است اما حداقل ۱۰۰۰ دلار هزینه روی دست شما می گذارد. اگر حاضر به پرداخت این هزینه هستید، آیفون ۱۰ مدتها شما را با صفحه نمایش جذاب، دوربین TrueDepth و انیموجی های رنگارنگ سرگرم می کند. اگر به پلتفرم iOS علاقه مند هستید اما تغییرات آیفون به مذاقتان خوش نیامده می توانید آیفون ۸ یا ۸ پلاس را با همان ویژگی های آشنای همیشگی و قیمت مناسب، در اختیار داشته باشید. در غیر این دو صورت هم موبایل های باکیفیت اندرویدی متعددی با قابلیت های متنوع و قیمت های مختلف در بازار هستند، که می توانید بین آنها انتخاب کنید.

در پایان گفتنی است که این دستگاه از طریق فروشگاه عیاران، واقع در طبقه همکف پاساژ پایتخت، به عنوان نمونه در اختیار ما قرار گرفته و مباحث مربوط به ثبت و رجیستری آن در حال انجام است.

به روز رسانی: بررسی ویدیویی اضافه شد.

مزایا
  • ارگونومی عالی
  • کیفیت ساخت
  • عملکرد دوربین ها
  • پویایی رنگ های نمایشگر
  • تجربه کاربری iOS با جسچرهای جدید
  • قدرت سخت افزاری
  • انیموجی های جذاب
  • مقاومت در برابر آب
  • پشتیبانی از شارژ بی سیم (بالاخره!)
معایب
  • بیرون زدگی بیش از حد لنز دوربین
  • آسیب پذیری فریم فلزی در مقابل خط و خش
  • عدم پشتیبانی از کارت حافظه
  • وجود زائده سیاه رنگ در بالای نمایشگر
  • تغییر محسوس رنگ صفحه نمایش از زاویه های مختلف
  • تعداد محدود اپلیکیشن هایی که برای نمایشگر دستگاه بهینه شده اند
  • فاقد جک ۳.۵ میلی متری هدفون
  • شارژر معمولی داخل جعبه با وجود پشتیبانی دستگاه از شارژ سریع
  • قیمت بالا
  • همکاران تحریریه:
  • عکس: فرهنگ فیروزیان
  • بررسی و نگارش در همکاری با حمید مقدسی
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (52 مورد)
  • saeidhabibpour
    saeidhabibpour | ۱۶ آذر ۱۳۹۷

    خیلی عالیه واقعا

  • Mahdi Salehpoor
    Mahdi Salehpoor | ۲۳ آبان ۱۳۹۶

    ولی خوندن بررسی نوت 8 نظر منو بیشتر جلب کرد.:samsung:

  • omid110
    omid110 | ۲۲ آبان ۱۳۹۶

    هنوزم نمیدوم چرا این گوشی 1000 دلار قیمتشه ؟؟
    باتری 2700 میلی آمپری ؟؟ گوشهای میانرده هم باتریشون از این قویتره !
    بیرون زدگی دوربین پشتی و تو رفتگی بالای نمایشگر بدجوری تو ذوق میزنن !
    گشودگی دیافراگم F 1.8 هست ،ولی دوربین ال جی V30 که قبل از این گوشی معرفی شده F1.6 هست که یعنی در جذب نور بهتر عمل میکنه .
    بزرگترین پیشرفتش همون انیموجی هستش?
    ال جی V30 یا آیفون 8 از این گوشی بهتر هستن

  • nhho
    nhho | ۱۸ آبان ۱۳۹۶

    حسگراثرانگشت روحذف کرده به کلی اونوقت پیشرفت به آیندس؟؟اونوقت سامسونگ چی که حسگراثرانگشت وگزاشته وتشخیص چهره وقرنیه چشم روهم داره؟؟؟

  • pars
    pars | ۱۸ آبان ۱۳۹۶

    من بین این و نوت۸ انتخابم سامسونگه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی