ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

نگاهی به ۸۱۲ سوپرفست؛ تجلی روح انزو فراری

اگر می‌خواهید نظاره گر اوج تبحر فراری در تولید محصولاتش باشید، حتما سری به فراری سوپرفست 812 بزنید. آفرینش این هیولا از سوی کمپانی نامدار ایتالیایی، به نوعی تجدید پیمان با آرمان‌ های درگذشتگانی همچون ...

تیم خودرو
نوشته شده توسط تیم خودرو | ۱۸ آبان ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

اگر می‌خواهید نظاره گر اوج تبحر فراری در تولید محصولاتش باشید، حتما سری به فراری سوپرفست 812 بزنید. آفرینش این هیولا از سوی کمپانی نامدار ایتالیایی، به نوعی تجدید پیمان با آرمان‌ های درگذشتگانی همچون فراری 500 سوپرفست، مدل 1964 است.

این ابرقهرمان، جانشین بزرگانی همچون F12berlinetta و نسخه ویژه پیست آن یعنی F12tdf شده است؛ با این وجود طبق اعلام آقای «فلاویو مانزونی» مدیر بخش طراحی شرکت فراری، سوپرفست 812 هیچ قطعه ای را از خودرو های مذکور به ارث نبرده است.

در زیر بدنه‌ی خوش تراش سوپرفست 812، پیشرانه‌ی V-12 تنفس طبیعی 6.5 لیتری موسوم به خدای پیشرانه‌ ها نهفته است که قادر به تولید توانی معادل 788.5 اسب بخار و 788 نیوتن-متر گشتاور است.

این نیروی هراس آور از طریق محور عقب و لاستیک‌های 315/35 پیرلی به سطح جاده انتقال می‌یابد. طبق گفته مسئولان فراری، این بیشترین نیرویی است که آنها قادرند از یک پیشرانه تنفس طبیعی بیرون بکشند.

این موتور قادر است تا با سرعت 8900 دور در دقیقه به چرخش در آمده و برای دستیابی به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت از حالت توقف، رکورد 2.9 ثانیه را به ثبت برساند. شتاب صفر تا ۲۰۰ کیلومتر این خودرو نیز واقعا مبهوت کننده است: فقط 7.9 ثانیه.

پیشرانه این خودرو به تنهایی یک نبوغ کامل است؛ تولید یک چنین توانی آنهم بدون بهره‌گیری از هیچ گونه توربوشارژر و یا سوپرشارژر، جز معجزه چیز دیگری نمی‌تواند باشد.

این پیشرانه که بر پایه موتور 6.2 لیتری فراری f12 برلینتا استوار گردیده، به لطف افزایش کورس پیستون، حجم آن تا 6.5 لیتر افزایش یافته و به دنبال آن، توان خروجی موتور نیز به میزان 59 اسب بخار اضافه شده است.

همچنین با وجود افزایش حجم سیلندر، میزان انتشار گاز مخرب CO2 پیشرانه جدید نسبت به موتور پایه، کاهش داشته است. حدود 75 درصد از اجزای پیشرانه اولیه نوسازی شده‌اند که شامل طراحی مجدد پیستون، شاتون و میل لنگ می‌شود.

فراری سامانه ورودی هوا و احتراق پیشرانه را نیز به منظور تنفس بهینه موتور ارتقا داده و از تکنولوژی‌ های نوآورانه ای مانند سامانه تزریق مستقیم سوخت تحت فشار 3.5 بار، برای نخستین مرتبه بر روی یک موتور احتراق داخلی استفاده نموده است.

این تنها تکنولوژی ویژه پیشرانه‌ی 812 نیست بلکه از یک سیستم کنترل مهندسی شده خاص نیز سود می‌برد که از پیشرانه تنفس طبیعی فرمول یک فراری اقتباس شده است.

اگرچه هیچ انسان عاقلی فکر نمی‌کرد که f12 استاندارد نیاز به بهبود آوای اگزوز داشته باشد، اما فراری این کار را نیز به انجام رسانده است.

استفاده از یک منیفولد اگزوز با چهار خروجی، موجب دلنشین تر شدن موسیقی ارکس سمفونی فراری 812 شده است که شباهت بسیاری با طنین برخاسته از یک اتومبیل فرمول یک، در آن به گوش می‌رسد.

گیربکس هفت سرعته مجهز به کلاچ دوبل نیز سوغات دیگری از سوی بخش فرمول یک فراری برای 812 است که لذت سریعترین تعویض دنده در جهان را برای راننده به ارمغان می‌آورد. بدین منظور تمامی نسبت دنده‌ها کوتاهتر شده و به اندازه شش درصد تقویت شده‌اند.

با کمتر شدن زمان تعویض دنده به میزان 30 درصد، حتی تصور اینکه گیربکس 812 چقدر سریع شده نیز ورای تخیل است. شاسی 812 از برترین‌ ها در جهان است و با بهره‌گیری از برخی فناوری‌های خاص فراری، قادر به تحمل فشارهای بسیار سنگین است.

سیستم موسوم به «Passo Corto Virtuale» که از فراری F12tdf وام گرفته شده است، موجب فرمانپذیزی چرخ‌های عقب آن هم به صورت الکتریکی شده که احساس اطمینان بیشتری را با در دست گرفتن فرمان 812، به راننده منتقل می‌نماید.

همچنین نسل پنجم سامانه کنترل لغزش از جناحین، ویژگی‌ نهایت عملکرد فراری (FPP) و فراری پاور اور استیر (FPO) که منجر به کاهش میزان بیش فرمانی در مواقع لازم می‌شود، جزء دیگر فناوری‌های بکاررفته در 812 هستند.

نیروی متوقف کننده سوپرفست نیز همانند لافراری از ترمزهای کربن-سرامیکی نشأت می‌گیرد که عملکرد آنها نسبت به F12 در حدود 6 درصد ارتقا یافته است.

قابلیت‌های آیرودینامیکی این خودرو بی همتاست. چیزهای نظیر ژنراتورهای ورتکس گرند افکت، آیرودینامیک فعال بر روی دیفیوزر عقب، آیرودینامیک فعال بر روی دیفیوزر جلو، ورودی هوای Bi-bocca، پره تقویت کننده سپر جلو، مجراهای تعبیه شده روی گارد های عقب و اسپویلر عقب، از جمله اجزای اساسی بهبود دهنده آیرودینامیک این خودرو هستند.

اوج هیجان را با این خودرو تجربه خواهید نمود به ویژه که از دور موتور 3500 دور در دقیقه، حدود 80 درصد از کل گشتاور پیشرانه در دسترس خواهد بود که با فشردن پدال گاز و تعویض دنده‌ها، شما را به صندلی میخکوب می‌کند؛ حتی در تعویض دنده از شش به هفت نیز این مورد قابل احساس است.


و اما در مورد سیستم فرمان: با وجود سامانه کمکی الکترونیکی، میزان پاسخگویی آن بی‌نظیر است. علیرغم ابعاد نسبتا بزرگ این خودرو، رانندگی با فراری 812 در مسیرهای پرپیچ و خم و باریک، بسیار آسان و خوشایند است.

سواری با این خودرو بسیار چابک تر و قابل اطمینان تر از F12berlinetta است. عملکرد سیستم فرمان چرخ‌ های عقب کاملا قابل تشخیص است؛ چسبندگی لاستیک‌ها و پاسخگویی آنها در امر دور زدن، واقعا در سطح بالایی قرار دارد.

به طور کلی عملکرد بسیار هماهنگ اجزایی نظیر سامانه گاز، ترمز، گیربکس و سیستم فرمان موجب شده تا با سوپرفست 812 یک رانندگی بی‌نظیر را تجربه نمایید. البته دستیابی به حداکثر سرعت موتور یعنی 8900 در دقیقه، اصلا کار آسانی نیست و برای آن بایستی یک مسیر مستقیم و طولانی در اختیار داشته باشید.

داخل کابین 812 نیز تقریبا با فضای جدیدی روبرو هستیم که هنر دست ایتالیایی را با نهایت آسایش و ارگونومی در هم آمیخته است. صندلی‌های 812 نرم و خوش نشست هستند و مسافرت‌های طولانی با این خودرو مانند استراحت در یک تفرجگاه است.

در سمت راننده و پشت غربیلک فرمان، صفحه نشان دهنده بزرگی قرار دارد که شما را نسبت به دور موتور و سرعت آگاه می‌سازد. همچنین در دو طرف آن دو صفحه نمایشگر وجود دارند که شما را نسبت به داده‌هایی همچون اطلاعات مختلف خودرو و مسیریابی ماهواره‌ای مطلع می‌سازند.

همانند f12، سرنشین کنار راننده می‌تواند از طریق صفحه نمایشگر لمسی 8.8 اینچی تعبیه شده در میانه داشبورد به اطلاعاتی نظیر میزان سرعت خودرو، شماره دنده، دور موتور و شتاب جی وارده دسترسی داشته باشد.

به دلیل طراحی لیفت-بک بدنه این اتومبیل، کابین سوپرفست کاملا جادار بوده و در محفظه بار، به میزان 250 تا 300 لیتر فضا برای جایگذاری وسایل وجود خواهد داشت.

واقعا جای بسی تاسف است که بسیاری از مردم، رانندگی با بهترین GT ساخته شده به دست بشر را تجربه نخواهند کرد؛ حتی تصور ارتقای این اتومبیل هم بسیار دشوار است.

عیب و ایراد خاصی نمی‌توان از این خودرو گرفت به غیر از برچسب قیمت 610,000 دلاری که آن هم در مقایسه با لامبورگینی اونتادور اس 891,500 دلاری، چندان عجیب و غریب به نظر نمی رسد.

متاسفانه احتمالا شاهد آخرین پیشرانه تنفس طبیعی به کار گرفته شده توسط فراری هستیم و در آینده محصولات هیبریدی جانشین این پیشرانه‌ی عالی خواهند شد و مشخص نیست که بار دیگر بتوانند چنین احساسی از لذت و قدرت را در اختیار راننده خود قرار دهند یا خیر، با این حال چاره ای نیست جز آنکه به خلق یک شاهکار دیگر از فراری امیدوار باشیم..

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • سعید نامداری
    سعید نامداری | ۱۹ آبان ۱۳۹۶

    واقعا زیباست

  • alireza
    alireza | ۱۹ آبان ۱۳۹۶

    ناز شصتتون واقعا. شیر مادر حلالتون با شاهکاری که ساختین

  • мσнαммα∂.α.ʝ
    мσнαммα∂.α.ʝ | ۱۸ آبان ۱۳۹۶

    خیلی ناس نازه کاش پول داشتم گذر میاوردمش ایران ?

مطالب پیشنهادی