ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیا وعده اینترنت نامحدود عملی می شود؟

بحث تعرفه‌های اجرایی اینترنت ثابت و نامحدود شدن آن چند سالی است مطرح شده اما اقدامات انجام شده در این حوزه، با درنظر گرفتن پیشرفت‌هایی که داشته، هنوز به جایگاه واقعی و مطلوبِ نامحدود‌ شدن ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۲۱ آبان ۱۳۹۶ | ۱۷:۱۰

بحث تعرفه‌های اجرایی اینترنت ثابت و نامحدود شدن آن چند سالی است مطرح شده اما اقدامات انجام شده در این حوزه، با درنظر گرفتن پیشرفت‌هایی که داشته، هنوز به جایگاه واقعی و مطلوبِ نامحدود‌ شدن نرسیده است. اما امروز وزیر ارتباطات با انتشار پستی در اینستاگرام از تصویب تعرفه غیرحجمی جدیدی خبر داد که شاید پس از مدت‌ها رویای ایرانیان برای رسیدن به اینترنت نامحدود را تحقق بخشد.

«محمدجواد آذری جهرمی» وزیر جوان ارتباطات در اینستاگرام خود نوشت:

«پس از دوماه کار فشرده و انجام مطالعات اقتصادی و مذاکرات با اپراتورها و نیز جمع بندی نظرات کاربران، امروز و در جلسه کمیسیون تنظیم مقررات، مدل غیرحجمی تعرفه سرویس های ثابت به تصویب رسید. جزئیات طرح طی دو روز آینده به اطلاع عموم خواهد رسید.»

چند وقتی است که با پیشرفت زیرساخت‌های مخابراتی و بهتر شدن خدمات اینترنتی ارائه شده توسط اپراتور‌ها، شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت ثابت متوجه شده‌اند برای حفظ کاربران خود به تغییراتی چالش برانگیز نیاز دارند. از این تغییرات می‌توان به ادغام برخی شرکت‌های فعال در این حوزه با یکدیگر برای استفاده مشترک از زیر ساخت‌ها و کاربران موجود اشاره نمود. با توجه به بالا بودن قیمت اینترنت موبایل موجود در کشور برای قشر متوسط، ارائه بسته‌های اینترنت نامحدود می تواند راهکاری مفید در جذب مشتری باشد.

با این حال باید توجه داشت طبق گفته جهرمی قیمت فعلی اینترنت موبایل در ایران، جزء ده کشور به‌صرفه دنیاست و با درنظر گرفتن صحبت‌های «محمد‌مهدی‌ عطوفی» معاون بازاریابی و فروش همراه اول، مبنی بر اینکه نرخ موجود اینترنت موبایل در کمترین حالت ممکن قرار دارد و ارزان‌تر از حد فعلی نخواهد شد، فرصت مناسبی برای شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت ثابت پیش می‌آید تا با عرضه اینترنت نامحدود واقعی و مقرون به صرفه، استقبال کاربران را به خود جذب کرده و رتبه ایران در شاخص قیمت‌ اینترنت ثابت را بهبود بخشند.

پست ایسنتاگرامی جهرمی مبنی بر نظرخواهی از کاربران در رابطه با نرخ های جدید اینترنت نامحدود

چندی پیش وزیر جوان ارتباطات در عمل به وعده ابتدای انتصابش مبنی بر اصلاح تعرفه‌های اینترنت، نرخ جدید تعرفه مخابرات را با انتشار لیستی معرفی نمود و از مخاطبان نظر‌خواهی کرد. این نظرخواهی و اعتراضات مردم در واکنش به آن، مسئولان را متوجه ناکارآمدی طرح ارائه شده نمود چرا که حجم نامحدود ارائه شده تنها به ۵۰۰ سایت پرمصرف داخلی و ترافیک داخلی مخابرات ایران اختصاص داشت. اعتراض کاربران در توییتر و اینستاگرام حول این حوزه در چند دسته کلی قابل بررسی بود:

  •  ترافیک بین الملل اختصاص‌یافته به این بسته دارای محدودیت ۱۰ گیگابایتی بود. با توجه به این مطلب که هر مخاطب عادی ماهانه حداقل به ۳۰ گیگابایت ترافیک نیازمند است، هر کاربر مجبور به پرداخت هزینه‌های گرافی جهت خرید حداقل ترافیک مورد نیاز خود خواهد شد و عملاً عبارت نامحدود و غیرحجمی در مقابل تعریف این بسته‌ها زیر سوال می‌رود.
  • برخی حتی به انتخاب این ۵۰۰ سایت نیز اعتراض داشتند چراکه معتقد بودند، باید تمام IP های ایرانی جزو سایت‌های منتخب قرار گرفته و مخاطب مجبور به استفاده از ترافیک بین‌الملل خود برای بازدید از این سایت‌ها نشود.
  • عده‌ای دیگر نیز کلاً در مقابل این سرویس جبهه گرفته و تصمیمات داده شده را طرحی برای جایگزینی ۵۰۰ سایت ملی به عنوان منبع دانستند. هدفی که به گفته آنان به علت محدودیت محتوایی و به روز نبودن سایت‌های ایرانی در برخی زمینه‌ها حتی در صورت رایگان شدن ترافیک مصرفی قادر نخواهد بود کاربران را به استفاده از این ۵۰۰ سایت ترغیب کند.

واکنش‌های منفی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی وزیر را بر آن داشت تا اجرای این مصوبه را در همان مراحل ابتدایی متوقف نموده و دستور دهد تا پیشنهاد مجددی با رعایت منافع و مصالح کاربران توسط کمیته بررسی‌ تعرفه‌ها ارائه گردد.

حال با تصویب شدن طرح جدید، احتمال می‌رود ناکارآمدی طرح قبلی و اعتراضات مردم از یک سو، همچنین تلاش شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت ثابت برای حفظ مشتریان خود از سوی دیگر، دست‌به‌دست هم داده تا رویای اینترنت نامحدود را برای ایرانیان به ارمغان آورد. رویایی که برای اطلاع از چگونگی نرخ‌های آن باید تا چند روز دیگر صبر کنیم و ببینیم قیمت‌های فعلی را تا چه حدی پایین خواهد آورد؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (38 مورد)
  • فرشاد
    فرشاد | ۲۳ آبان ۱۳۹۶

    بازم میگید اینترنت نامحدود ولی حرف از «میزان مصرف» میزنید؟! ?
    آقای وزیر به اصطلاح با سواد: اینترنت نامحدود به اینترنتی گفته میشود که در آن حجم دیتای در حال ارسال و دریافت شمارش نمیشود و فقط سرعت اتصال مهم است!

  • goodarz
    goodarz | ۲۲ آبان ۱۳۹۶

    من ماهی بین 70 الی 100 گیگ مصرف داشتم موقعی که نت ناحدود رو بعضی از شرکتهای کوچیک ارائه میکردن از دانلود فیلم گرفته تا موسیقی و بازی کنسول بعدی ماهی نهایت 50 تومن هزینه نت میدادم الان محدود شده منم دانلودهام رو کلا کنسل کردم دلم خوش بود نت ناحمحدود باز میاد منم دوباره برمیگردم سر دانلود خودم الان میام حساب میکنم باید ماهی علاوه برا 22 تومن تعرفه خط 2 مگ 144000 هزرا تومنم باید بدم تا بتونم ماهی 100 گیگ رو دانلود کنم اگه این نت نامحدود هستش پس این تعرفه گیگابایت برا چیه و اگه حجمی هستش مثل سابق این واژه غریب و بیگانه نامحدود رو برا چی ضمیمه طرح کردید

  • Ali Ghaedi
    Ali Ghaedi | ۲۲ آبان ۱۳۹۶

    من میگم ماهی ۱۰۰ تومن بدیم نامحدود استفاده کنیم

  • M o h s e n
    M o h s e n | ۲۲ آبان ۱۳۹۶

    پرسش:
    "آیا وعده اینترنت نامحدود عملی می شود؟".


    پاسخ:
    "?".

  • Sorat
    Sorat | ۲۲ آبان ۱۳۹۶

    حداقل ( دقت کنید حداقل ) ? میزان استفاده از طرح رایگان پاییزه همراه اول در این تایم تقریبا هشتاد روزه جهت دانلود با گوشی های نسل اول تری جی با سرعت سیصد کیلو بایت در ثانیه 400 گیگ میباشد ..کافیست یک بسته 25 هزار تومانی 3 ماه 5 گیگ خریداری شود !!! هر گیک 65 تومان ( میتوان بسته های 1 ماه 100 مگابایت نیز خرید در این صورت مبلغ کلی کمتر از هر گیگ 30 تومان خواهد شد(? . وقتی میتوانند با این قیمت حجم در اختیار مردم قرار بدهند پس این قیمت های سرسام آور هر گیگ 1800تومان ( یکساله 120 گیگ ) تا 7200 تومان ( 1 ماه ) برای چیست ؟؟همین حجم 400 گیگ را میتوانند با مبلغ 100 هزار تومان به صورت فول تایم در اختیار همه قرار بدهند البته برای یکسال . هچ کسی هم ناراضی نخواهد بود . اگر ارزون فروشی ضرر هست این رایگان بودن ضرر نیست ؟؟؟ کمی تامل باید !!!!? ? ? ?

    • ami_ald
      ami_ald | ۲۲ آبان ۱۳۹۶

      همین الانشم مخابرات هرگیگ میده هزارتومان
      وقتی همه بازی ها اینترنتی شدن دیگه سی دی بازی نیس مجبوری ۶۰ گیگ دانلود کنی اونم بعد ۶روز که دانلود شد مگه ادم دیوانس ۶۰ هزارتومان پول دیتای بازی بده

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی