ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نیروهای انسانی غیرمستقیم استارتاپ‌ها بیمه می‌شوند؟

دنیای استارتاپ‌ها امروز بیشتر از هر زمان دیگری برای ایرانیان جذاب است و توسعه‌یافتگی این شرکت‌ها در چند سال گذشته به خاطر استقبال مردم از آنها بسیار بالا بوده. اما این استارتاپ‌ها در حین اشتغال ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۲۴ آبان ۱۳۹۶ | ۱۵:۳۰

دنیای استارتاپ‌ها امروز بیشتر از هر زمان دیگری برای ایرانیان جذاب است و توسعه‌یافتگی این شرکت‌ها در چند سال گذشته به خاطر استقبال مردم از آنها بسیار بالا بوده. اما این استارتاپ‌ها در حین اشتغال زایی و سوددهی مشکلات بسیاری در خود دارند و قوانین کشوری هنوز با توجه به فعالیت‌های نوی آنها بهینه نشده و نمی‌تواند تمام نیاز این کسب‌وکار‌ها را بر‌آورده کند. یکی از بزرگترین مشکلات فعلی استارتاپ‌ها تعریف بیمه در آنهاست. از این رو معاون بیمه‌ای سازمان تامین‌اجتماعی، اعلام نمود که این سازمان و ١١ استارتاپ و کسب‌وکار نوین برای برقراری پوشش بیمه‌ای نیروی انسانی شاغل در آنها وارد مذاکره شده‌اند.

«محمدحسن زدا» با بیان اینکه رابطه اشتغالی رانندگان آژانس‌های اینترنتی با صاحبان این کسب‌وکارها، نوعی جدید از رابطه کارمزدی است، گفت:

«رانندگان شاغل در این آژانس‌ها، نیروی انسانی مستقیم کارفرمایان خود نیستند، اما ارتباطی ارگانیک با شرکت یا مجموعه مادر دارند. مثلا حقوق‌بگیر نیستند اما پورسانت دریافت می‌کنند. این موضوع باعث شده که ما با شکل جدیدی از اشتغال روبه‌رو باشیم. سازمان تامین‌اجتماعی، موظف است آحاد مردم را زیر پوشش خدمات بیمه‌ای ببرد و به‌طور قطع، رانندگان آژانس‌های اینترنتی و دیگر کسب‌وکارهای نوین بیمه خواهند شد.»

به گفته وی سازمان تامین‌اجتماعی، مایل است در قالب بیمه‌های توافقی، شرایط را برای رانندگان این آژانس‌ها و دیگر شرکت‌هایی که نیروی انسانی آنها به صورت غیرمستقیم با آنها کار می‌کنند، فراهم کند.

به عقیده او پیشنهاد تامین‌اجتماعی به موسسان این کسب‌وکارها فراهم‌کردن شرایط برای استفاده کارکنان از بیمه توافقی است و در صورت به نتیجه نرسیدن این مذاکرات، این سازمان به ناچار در قالب بیمه اجباری اقدام خواهد کرد.

محمدحسن زدا درباره جلسات تشکیل شده با صاحبان این کسب وکارها خاطر نشان نمود:

«به صاحبان این کسب‌وکارها گفته‌ایم چه مسئولیتی برعهده آنهاست و تکالیفشان را برای حمایت از نیروهای انسانی، به آنها یادآوری کرده‌ایم. انتظار ما این است که این موضوع در قالب توافق حل شود و رانندگان این شرکت‌ها از حمایت‌های بیمه‌ای برخوردار باشند اما اگر از طریق توافق به نتیجه‌ نرسیم، ناچارا از ابزار بیمه‌های اجباری استفاده خواهیم کرد و مانند کارگاه‌های دیگر از طریق بازرسی‌های موردی، بازرسی‌های دفاتر سیستم‌های مکانیزه شرکت‌ها، رانندگان را زیر پوشش بیمه‌ای می‌بریم.»

روابط عمومی تپسی در جوابیه به این صحبت ها به دیجیاتو می‌گوید:

«در حال حاضر مذاکراتی بین تپ سی و مسئولین تامین اجتماعی به منظور ارائه خدمات بیمه‌ای برای رانندگان محترم در جریان است اما از آنجایی‌ که این مذاکرات هنوز در مرحله اولیه قرار دارد، چگونگی و کیفیت خدمات آینده مشخص نبوده و هنوز قطعیتی درکار نیست.»

در مقابل روابط عمومی اسنپ موضع خود را مشخص نمود و دراین‌باره به دیجیاتو می‌گوید:

«اسنپ تابع قوانین کشور بوده و همواره خود را موظف به رعایت قوانین می‌داند. تمامی نیروهای شاغل در اسنپ از بیمه تامین اجتماعی برخوردار هستند و مشمول قوانین کار می‌شوند.»

نکته قابل توجه اینجاست که در بیانیه اسنپ اشاره‌ای به لغت «همراهان اسنپ» (رانندگان) نشده است.

وجود نگرانی‌هایی از این دست در بین مسئولین تامین اجتماعی در راستای فراهم آوردن خدمات اجتماعی مناسب برای نیرو‌های شاغل در استارتاپ  می‌تواند از مباحثی مفید برای کارمندان غیر مستقیم این شرکت ها به شمار رود. اما باید دید در نهایت تکلیف بیمه‌ی رانندگان شرکت‌های تاکسی آنلاین و سایر استارتاپ‌هایی که نیروی انسانی غیر مستقیم دارند چه خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • حسین
    حسین | ۲۴ آبان ۱۳۹۶

    بمیرم که چقدر تامین اجتماعی به فکر مردمه. آخه راننده ای که میخواد یک روز ۵ ساعت یک روز نیم ساعت و یک روز اصلا کار نکنه چجوری بیمه بشه؟

مطالب پیشنهادی