ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

بررسى بازی Total War Warhammer II؛ اژدها را قورت بده

بی راه نیست اگر بگوییم که بازی های استراتژیک، با سری توتال جان دوباره ای گرفتند و وارد مرحله جدیدی از کیفیت شدند. در طول سال هایی که از عمر این مجموعه می گذرد، تقریباً ...

شایان کرمی
نوشته شده توسط شایان کرمی | ۲۷ آبان ۱۳۹۶ | ۲۳:۰۰

بی راه نیست اگر بگوییم که بازی های استراتژیک، با سری توتال جان دوباره ای گرفتند و وارد مرحله جدیدی از کیفیت شدند. در طول سال هایی که از عمر این مجموعه می گذرد، تقریباً هر نسخه از این سری، بازی های استراتژیکی که همزمان به صورت نوبتی و همزمان دنبال می شوند را وارد مرحله جدیدی کرده است.

بعد از شنیده شدن زمزمه هایی از عرضه قسمت اول سری Total War Warhammer، بسیاری از هواداران از ورود این سری که همیشه دوره های تاریخی مشخص را به تصویر کشیده به جهان فانتزی، انتقاد کردند.

قسمت اول  Warhammer  به قدری خوب بود که از همان ابتدا، زمزه هایی مبنی بر عرضه یک نسخه دیگر از این مجموعه، در فاصله کمی از قسمت اول نیز شنیده شود.

در ابتدا بسیاری فکر می کردند که عنوان دیگری از سری توتال وار در دنیای Warhammer اتفاق بیفتد یک بسته الحاقی یا اسپین آف خواهد بود اما سرنوشت این بازی این گونه رقم نخورد و نسخه دوم، در فاصله نزدیک به یک سال از قسمت قبلی، عرضه شد.

  • سازنده: Crative Assembly
  • ناشر: Sega
  • پلتفرم ها: پى سى
  • پلتفرم بررسى: پى سى

عنوان Total War: Warhammer 2 به خوبی به ما نشان می دهد که چگونه می توان در مدت زمان کم، از یک بازی خیلی خوب، یک دنباله عالی ساخت. دنباله ای که شاید سرنوشت سری توتال وار را برای همیشه تغییر داده و آن را وارد مرحله جدیدی برای نسخه های بعدی این مجموع کند.

لبخند شیاطین

در اکثر موارد، بازی های ویدیویی در سال های اخیر الهام بخش اصلی ساخت بازی های تخته ای بودند. اما این قضیه در مورد دنیای وارهمر به طور کامل متفاوت است.

این جهان که به وسیله یکی از محبوب ترین سازنده های بازی های تخته ای یعنی کمپانی گیم ورکشاپ ساخته شده، بارها و بارها در بازی های مختلف ویدیویی مورد استفاده بازی سازان قرار گرفته است.

دنیای فانتزی غنی و نبود هیچ حد و مرز خاصی برای پیشبرد داستانی بازی، این دنیا را به گزینه جذابی برای بازی سازانی تبدیل کرده که علاقه به گفتن داستان های فانتزی اساطیری یا حتی علمی تخیلی مدرن دارند.

طی قراردادی که سگا با گیم ورکشاپ به امضا رسانده است، قرار است تا در فاصله زمانی کمی، شاهد عرضه سه نسخه از بازی های سری توتال وار با محوریت دنیای وارهمر باشیم.

این سه گانه شدن جدا از امکاناتی را که در اختیار بازی سازان برای پیشبرد گیم پلی بازی قرار می دهد، در زمینه داستان سرایی و تعریف قصه نیز شرایط ایده آلی را برای سازندگان سری توتال وار ایجاد کرده است.

استودیو سازنده بازی یعنی کریتیو اسمبلی در قسمت قبلی توتال وار وارهمر سعی کرده بود تا جایی که ممکن است، به المان های اصلی دنیای وارهمر در داستان گویی وفادار بماند.

نژاد های مختلفی در بازی وجود داشتند که همگی با دقت بالایی از دنیای وارهمر به بازی منتقل شده و حتی دنیایی که در آن داستان بازی نیز جریان داشت، شباهت قابل قبولی به آن چیزی که در جهان اساطیری وارهمر می گذشت داشت.

داستان آن چیزی که در سری توتال وار وارهمر اتفاق می افتد، از ورود نژادی از مکانی نامعلوم به دنیای این بازی آغاز می شود. این نژاد پس از گذشت مدت زمانی از اقامت خود در دنیای وارهمر، به دلیل از بین رفتن دروازه های اصلی این نژاد که راه اصلی ورود آن ها به این دنیا بودند، در سرتاسر جهان بازی سردرگم می شوند.

در مقابل این نیروها، نژاد افسانه الف ها تصمیم به مقابله خطر این نژاد باستانی گرفته و درگیری جنگ عظیمی می شوند که مقدمات داستان بازی را فراهم می کند. بعد از اتمام جنگ، به دلیل جمع شدن انرژی های پایدار از سرزمین هایی که نژاد باستانی در آن ها اقامت می کردند، طوفان عظیمی رخ داده و هر چهار نژاد اصلی بازی یعنی الف ها، دارک الف ها، اسکیون و لیزاردمن ها را دچار ضعف می کند.

حال زمان این است که هر کدام از این نیروها از پتانسیل های مربوط به نژاد خود برای سازمان دهی به شرایط موجود استفاده کرده و با غلبه بر سایر نژاد هایی که در سرتاسر جهان پراکنده شده اند، به حفظ بقای گونه های خود، امیدوار باشد.

به دلیل تنوع فوق العاده بالای هر چهار نژاد بازی، داستانی که در قسمت دوم توتال وار وارهمر با آن روبرو هستیم از کشش بسیار خوبی بهره می برد. درگیری هر کدام از نژاد ها و چیزهایی که بین این چهار دسته مختلف در جریان است، همگی شما را به دنبال کردن قصه این قسمت تا آخر بازی، تشنه نگه خواهد داشت.

سازندگان بازی سه قاره جدید و یک قاره ای که پیش از این در نسخه قبلی اثر وجود داشت را برای این قسمت در نظر گرفته اند. دنیای جدیدی که بازی در آن جریان دارد، به مراتب از قسمت قبلی این سری، حالت زنده تر و پویاتری دارد.

کل محور داستان بازی در محافظت از یک گردباد مقدسی که باعث بوجود آمدن قصه این قسمت از بازی شده، خلاصه می شود. البته با توجه به نژاد انتخابی توسط شما، امکان این موضوع وجود دارد که تصمیم به نابودی این گردباد بگیرید.

این دست اختیاراتی که در مقابل شما گذاشته شده به همراه تنوع فوق العاده بالای هر کدام از نژادهایی که در بازی حضور دارند، همگی به خوبی شما را برای ساعت های طولانی سرگرم می کنند.

بخش داستانی بازی با وجود فاصله کم نسبت به قسمت اول، بسیار بهینه تر و جذاب تر از گذشته دنبال شده و ارزش تکرار بالای بازی که یکی از مشخصات همیشگی سری توتال وار برای طرفداران بوده، به خوبی در این بازی نیز حس می شود.

جن های دوست داشتنی

مهم  ترین سوالی که هنگام مواجه شدن با توتال وار وارهمر 2 با آن روبرو خواهید شد، به تغییراتی که سازندگان بازی در این مدت کوتاه نسبت به عرضه قسمت اول در بازی اعمال کرده اند، بر می گردد.

باید در همین ابتدای کار بگویم که کاری که سازندگان بازی در قسمت دوم برای اصلاح مشکلات قسمت اول انجام داده اند، خارق العاده است. گیم پلی قسمت جدید ترکیبی از تغییراتی است که تجربه گیم پلی بازی را برای شما نو کرده ولی از قابل اصلی سری توتال وار وارهمر خارج نمی شود.

یکی از بزرگ ترین تغییراتی که در اوایل کار با آن مواجه هستیم به مکانیک جدیدی که سازندگان بازی در این قسمت به کار گرفته اند بر می گردد. در این بازی جدا از استاندارد های همیشگی سری توتال وار که بر فتح قلمروهای دیگران و گسترش امپراطوری شما معطوف است، شاهد حضور یک المان اصلی دیگری نیز در گیم پلی بازی هستیم.

این المان از آن جایی شروع می شود که جدا از امکان گسترش و تصرف قلمروهای جدید، بخشی مانند حفاظت از مکانی خاص یا تلاش برای رسیدن در زمانی مشخص به قلمروی مهمی بر می گردد.

این دست المان ها بیش از این جزو استانداردهای اصلی بازی های استراتژیک همزمان بودند و به قول معروف، پیاده سازی آن در چنین بازی که اساس آن بر چینش نوبتی استوار است، دل و جرات خاصی می خواست که سازندگان بازی به خوبی از پس آن برآمده اند.

این المان ها به گونه جالبی در بازی پیاده سازی شده اند که بین این نسخه و قسمت های قبلی سری توتال، تنوع خاصی ایجاد می کنند. این تنوع ها در قالب همان دنیا و المان هایی که در قسمت قبلی توتال وار وارهمر اتفاق افتاد، دنبال شده و باعث می شود تا این بازی هم از فضای اصلی قسمت اول فاصله چندانی نگیرد.

بحث دیگری که از همان ابتدای ورود به بازی به خوبی خود را به شما نشان می دهد به وسعت نقشه بازی بر می گردد. نقشه بازی چه در حالت نبرد و چه در حالت جهان بین، یکی از بزرگ ترین های سری توتال وار بوده و بر این که این عنوان را به یک بازی با قابلیت تکرار بالا تبدیل کند، تاثیر زیادی دارد.

نقشه بازی به دلیل خارج شدن از چارچوب هایی که سازندها برای طراحی نقشه هایی که بر اساس دنیای واقعی در قسمت های قبلی توتال وار وجود داشتند، از تنوع بسیار خوبی بهره می برد.

این تنوع در تعداد شهرهایی که در بازی حضور دارند و مقدار آن ها به عدد 300 نزدیک می شود، کاملاً مشهود و قابل مشاهده است. این تنوع در تعداد شهرهایی که در بازی حضور دارند، باعث می شود تا در هر بار تجربه کمپین بازی، بتوانید خود را با تصرف قلمروهای جدیدی به چالش کشیده و هنوز هم حس تجربه دنیای جدید و برانگیخته کردن حس ماجراجویی را در طول روند بازی داشته باشید.

جدا از بحث وسعت نقشه، نقشه بازی از تنوع بالایی نیز بهره می برد. حالت های آب و هوایی مختلفی برای بازی در نظر گرفته شده و سوپرایزهای مختلفی در نقشه بازی وجود دارند که بدون هیچ اخطار قبلی در طول روند داستانی بازی اتفاق افتاده و شما را دچار شوک کرده و به بازی هیجان دوباره ای می بخشند.

علاوه بر مباحثی که تا به الان به آن ها اشاره کردیم، نمی توان از قابلیت اکتشاف بالایی که در نقشه برای شما در نظر گرفته شده است، خودداری کرد. در طول تجربه تصرف شهرهای مختلف در نقشه بازی، با موارد گوناگونی روبرو خواهید شد که انگیزه اکتشاف را در شما افزایش می دهند.

از پیدا کردن گنیجنه های مختلفی که در بازی حضور دارند گرفته تا ربرو شدن با سرباز های یاغی که متعلق به هیچکدام از نژادهای اصلی بازی نیستند، همگی به خوبی نقشه وسیع توتال وار وارهمر 2 را به یک سرزمین پر ماجرا و پر از اتفاقات گوناگون و هیجان انگیز تبدیل کرده اند.

نوار پیشرفتی که در بازی حضور دارد نیز نسبت به گذشته بهبود یافته و از قابلیت های بیشتری برای شخصی سازی قهرمانان خود در طول بخش داستانی توتال وار وارهمر 2 بهره خواهید برد.

بحث دیگری که در هنگام تجربه توتال وار وارهمر 2 با آن روبرو خواهید شد به انتخاب نژادهایی که در بازی وجود دارند بر می گردد. باید بدانید که یکی از مشکلات قسمت قبلی توتال وار وارهمر به عدم بالانس بودن نیروهایی که در طول کمپین با آن ها به پیشبرد داستان مشغول بودید، بر می گشت.

این مشکل به خوبی در قسمت جدید بازی حل شده است. هر کدام از نژادهایی که در بازی حضور دارند از نقاط ضعف و قوت مشخصی بهره برده و حتی هر کدام از آن ها برای پیروزی و پیشروی در بازی به استراتژی های به متفاوتی نیاز خواهند داشت.

این استراتژی ها باعث می شوند تا در هرباری که با نژاد جدیدی نسبت به شروع دوباره بازی اقدام می کنید، با تجربه و چالش جدیدی روبرو شوید. برای مثال، لیزاردمن ها از نظر تعداد ارتش اختلاف زیادی با سایر نژادها دارند اما ضعف آن ها به تجهیزات کم نیروهای خود بر می گردد.

همین موضوع باعث می شود که در صورت استفاده از لیزاردمن ها، برای پیروزی در نبردها و پیشبرد بازی، موظف به حضور در جنگ های اصلی باشید و در انجام این جنگ ها هم، دقت کافی را خرج دهید.

در مقابل الف ها از نیروهای گران تری بهره برده و از عنصر جادو برای پیروزی در نبردها استفاده می کنند و شما باید زمانبندی مناسبی در تهیه نیرو و نحوه استفاده از جادوهایی که این گروه استفاده می کنند داشته باشید.

همچنین استفاده از اژدها که یکی از هیجان انگیز ترین و عالی ترین تجربه هایی بازی است، تغییر کوچکی به خود دیده؛ هر کدام از اژدهایی که در تمامی نژادهای بازی حضور دارند، از نقش اژدهای خاصی بهره می برند که در صورت مواجه شدن به آن ها حتماً هیجان زده خواهید شد.

در نهایت بهتر است تا اشاره ای به نبردهایی همزمان بازی داشته باشیم. همانطور که احتمال می دانید، با ورود به نسل هشتم بازی های ویدیویی، استودیو سازنده این سری یعنی کریتیو اسمبلی به شدت نبردهای بازی را از لحاظ تعداد نیروها دچار افزایش کرده است.

این افزایش که در ابتدا و در قسمت دوم روم توتال وار با واکنش منفی کاربران روبرو شد، با شیب کمتری نسبت به بازی ذکر شده در قسمت های اخیری که از این سری عرضه شده، در حال افزایش است.

نبردهایی عظیمی که در قسمت وارهمر وجود داشتند، به خوبی و با همان کیفیت قبلی در این قسمت از بازی نیز وجود دارند. مشکل از آن جایی شروع می شود که یکی از ضعف های همیشگی سری توتال وار در نسل هشتم، در توتال وار وارهمر 2 نیز خود را نشان می دهد.

به نظر می رسد که سازندگان بازی سلیقه کافی را طراحی رابط کاربری این عنوان به خرج نداده اند. در یک کلام رابط کاربری نامنظم بازی از پس نبردهای شلوغ توتال وار وارهمر 2 بر نمی آید.

بعضی از صحنه ها ممکن است که برای کنترل ارتش خود دچار مشکل شوید و حتی از غافله جنگ عقب مانده و آن را ببازید. مشکلی در زاویه دوربین بازی مشاهده نمی شود ولی رابط کاربری در نظر گرفته شده برای کنترل نیروهایی که در جنگ همزمان دارید، کمی برای عادت کردن نیاز به زمان دارد.

به نظر می رسد که سازندگان بازی در این بخش، هم سو با زیاد شدن نیروها و قابلیت های افسانه ای آن ها، در تهیه رابط کاربری مناسب برای استفاده بهینه از این نیروها، ناکام بوده اند.

البته این بخش نیز شاید تنها نقطه ضعف بزرگ بازی بوده و می توانید تا در مقابل ساعت ها سرگرمی و بخش های مختلفی که در این بازی انتظار شما را می کشد، از این مشکل صرف نظر کنید.

اما یکی از بخش هایی که سازندگان سری توتال وار وارهمر در طی این سال ها داده بودند، به یکی شدن سه نسخه بازی که قرار است طی مدتی کوتاهی و پشت سر هم عرضه شوند برمی گردد.

بر این اساس شما قادر خواهید بود تا مناطق و نژادهایی که در قسمت اول توتال وار وارهمر نیز حضور داشتند را با ترکیب مناطق و نژادهای قسمت دوم بازی، به صورت یک جا داشته باشید و در زمان عرضه قسمت سوم، مناطق مربوط به این بازی هم به نقشه جهان سری وارهمر اضافه شود.

این بخش که Mortal Empires نام دارد، به صورت خاصی این روش را برای شما انجام می دهد. به این صورت که برای جلوگیری از بزرگ شدن بیش از اندازه نقشه و بهم ریختن ریتم گیم پلی بازی، در این بخش شاهد ترکیبی از دونقشه ای خواهیم بود که طی دو قسمت اخیر بازی دیده ایم.

این دوقسمت به خوبی با یکدیگر ترکیب شده و تمامی نژادها نیز در آن حضور خواهند داشت. میزان بزرگی مپ به اندازه مپ های قسمت اول و دوم به صورت همزمان نیست ولی از هر دو این نقشه ها بزرگ تر است.

همچنین بخش کمپین متفاوتی برای Mortal Empires در نظر گرفته شده تا شرایط برای افرادی که هر دونسخه بازی را تا به اینجا کار تهیه کرده اند، متفاوت باشد و به پیشنهاد من اگر از قسمت دوم بازی لذت برده اید، تهیه قسمت اول برای تجربه این بخش منحصر به فرد نیز کار اشتباهی نخواهد بود.

در مجموع، بخش گیم پلی توتال وار وارهمر 2 بار دیگر ثابت کرد که چرا بسیاری از استودیوهایی که پیش از به ساخت بازی های هم سبک مشغول بودند، دیگر رسیدن به استانداردهایی که سری توتال وار طی بیش از یک دهه اخیر به آن ها رسیده را بیش از حد دشوار و غیر قابل دسترس می دانند.

چهره خوش اژدها

از آنجایی که بازی با فاصله کمی نسبت به نسخه قبلی خود عرضه می شود، نباید از تغییر نکردن زیاد بخش های گرافیکی و فنی آن گله خاصی کرد. البته مشکلاتی مانند افت فریم و باگ هایی که در قسمت اول بازی در زمان عرضه با آن ها مواجه شده بودیم، تقریباً با درصد بالایی در این قسمت رفع شده اند. بخش صداگذاری و موسیقی بازی هم شما را راضی خواهد کرد و به خوبی فضای دنیای اساطیری وارهمر را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

در مجموع توتال وارهمر 2 نسخه دوم از سه گانه ای است که کار خود را به نحو احسنت درست انجام داده است. بازی بدون شک در صدر لیست بهترین عناوین استراتژیک سال جاری میلادی قرار می گیرد.

از کمپین لذت بخش و جزییات فوق العاده در گیم پلی گرفته تا داستان دوست داشتنی و پیاده سازی فوق العاده دنیای غنی وارهمر، همگی باعث می شوند تا بیش از این برای تجربه یکی از بهترین بازی های نسل هشتم نیاز به فکر کردن نداشته باشید.

  • ارزش تکرار بالا
  • داستانی غنی
  • دنیای دوست داشتنی
  • جنگ های عظیم و سرگرم کننده
  • گرافیک خوب
  • برخی از مشکلات در رابط کاربری
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • S. A. F
    S. A. F | ۲۸ آبان ۱۳۹۶

    بازی جالبی باید باشه

  • حسین زارع
    حسین زارع | ۲۸ آبان ۱۳۹۶

    یادش بخیر روم توتال وار اندازه فیلو بزرگ میکردیم پشتشم پر از کماندار،کلا سری توتال وار عشقه،این یکیم معرکه شده

مطالب پیشنهادی