ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

به نتایج تست های اندازه گیری سن بیولوژیکی اعتماد نکنید

به هیچ وجه پول تان را خرج تست های اندازه گیری سن بیولوژیکی نکنید. نتایج تحقیقات اخیر نشان داده که علم بشر هنوز به حدی نرسیده که بتواند از آزمایشات ژنتیکی اطلاعات درستی درباره روند ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۲۷ آبان ۱۳۹۶ | ۱۴:۳۰

به هیچ وجه پول تان را خرج تست های اندازه گیری سن بیولوژیکی نکنید. نتایج تحقیقات اخیر نشان داده که علم بشر هنوز به حدی نرسیده که بتواند از آزمایشات ژنتیکی اطلاعات درستی درباره روند پیری استخراج کند.

بعضی دانشمندان مدعی اند که با انجام بعضی آزمایشات ژنتیکی گران قیمت روی خون یا شاخص های فیزیکی دیگر بدن، می توانند سن بیولوژیکی دقیق شما را اندازه گیری کنند. به عبارت بهتر فارغ از تقویم بگویند که از نظر بیولوژیکی دقیقا چند ساله هستید و سلول های بدن شما با چه سرعتی در حال پیر شدن هستند.

اما نتایج بدست آمده از مقاله ای که اخیرا در نشریه علمی American Journal of Epidemiology چاپ شده بر تمامی این آزمایشات مهر باطل می زند. تحقیقات جدید ثابت کرده که آزمایشات ژنتیکی روی خون و دیگر شاخص های فیزیکی فقط می توانند اطلاعات خامی در مورد میزان سلامتی شما در اختیارتان قرار بدهند، نه چیز دیگر.

برای اثبات این موضوع دانشمندان از ۱۰۰۰ شهروند نیوزیلندی نمونه خون گرفتند و تغییرات ژن ها را در این نمونه ها بررسی کردند. در نهایت مشخص شد که هیچ کدام از شاخص های مورد بررسی در این آزمایشات نمی توانستند سرعت پیر شدن افراد را پیش بینی کنند.

علم بشر هنوز به حدی نرسیده که بتواند از آزمایشات ژنتیکی اطلاعات درستی درباره روند پیری استخراج کند. 

به عنوان مثال یکی از شاخص های مهم سن بیولوژیکی، اندازه گیری بخش انتهایی رشته DNA است که در اصطلاح علمی به آن «تلومر» می گویند. هر چه که پیر تر بشویم، طول تلومرها هم کاهش پیدا می کند. اما در تحقیق اخیر ثابت شده که حتی طول تلومر هم نمی تواند اطلاعات کافی را برای پیش بینی روند زوال فیزیکی بدن در اختیار دانشمندان بگذارد.

در ادامه تحقیقات، نقاط مشخصی از رشته های DNA برای جستجوی الگوهایی که با فرآیند پیری همبستگی داشته باشند نیز مورد بررسی قرار گرفت. دانشمندان برای این کار سه الگوی DNA مختلف را در سنین 26 سالگی و 38 سالگی شرکت کنندگان در آزمایش مورد بررسی قرار دادند. در نهایت تنها چیزی که از این الگوها بدست آمد گذشت 12 سال زمان بود، اما نمی شد سرعت زوال فیزیکی سلول ها را به وسیله آن ها پیش بینی نمود.

البته آزمایشات دیگری هم برای اثبات وجود همبستگی میان مارکرهای فیزیولوژیکی مثل عملکرد قلب و شش ها با سن بیولوژیکی هم انجام گرفت که نتایج نسبتا بهتری از آن ها بدست آمد. اما باز هم این اطلاعات برای رسیدن به فرمولی مشخص برای اندازه گیری سن بیولوژیکی کافی نبود.

در مجموع مشخص شد که آزمایشات اندازه گیری سن بیولوژیکی هنوز نمی توانند شاخص خوب و دقیقی برای پیش بینی سرعت فرآیند پیری سلول ها باشند. بنابراین تا پیشرفت علم در این حوزه، بهتر است که به این آزمایشات اتکا نکرده و پول تان را خرج کارهای مفید تری بکنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی