ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

انتقام اوراکل از گوگل با افشای نقض حریم خصوصی کاربران اندرویدی

اخیرا گزارشی منتشر شد که نشان می داد گوگل حتی در صورت خاموش بودن GPS موبایل کاربران نیز می تواند موقعیت جغرافیایی آن ها را تشخیص دهد که این ماجرا سبب نگرانی عمده از جهت ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۶ آذر ۱۳۹۶ | ۲۰:۳۰

اخیرا گزارشی منتشر شد که نشان می داد گوگل حتی در صورت خاموش بودن GPS موبایل کاربران نیز می تواند موقعیت جغرافیایی آن ها را تشخیص دهد که این ماجرا سبب نگرانی عمده از جهت نقض حریم خصوصی شد. گوگل نیز به سرعت متوجه ماجرا شد و جلوی آن را گرفت و معذرت خواهی کرد.

اما این اطلاعات را چه کسی منتشر کرد و سبب رسوایی گوگل شد؟ شرکت اوراکل.

در حال حاضر، گوگل و اوراکل در جبهه های متعددی با یکدیگر درگیر هستند. در دادگاه، واشنگتن دی.سی. و حتی مطبوعات. این دو غول بزرگ تکنولوژی تقریبا کل دهه گذشته را با خصومت پشت سر گذاشته اند. دشمنی از آنجایی آغاز شد که اوراکل مدعی شد گوگل کدهای جاوای آن ها را دزدیده و در ساخت اندروید از آن استفاده کرده است.

این شرکت بزرگ فعال در زمینه رایانش ابری، طی هفت سال گذشته در دادگاه بر سر غرامت 9 میلیارد دلاری درگیر بوده اند. گوگل تقریبا در اکثر مواقع موفق شده تا از خود در مقابل قاضی پرونده دفاع کند اما حالا که ماجرا در دادگاه به نتیجه نمی رسد، پس اوراکل بازی را به بیرون می کشد.

اوراکل حتی زمانی که تصمیم گیری های گوگل روی کار آن ها تاثیر نمی گذارد باز هم در برابر مانتین ویو می ایستد تا جلو پیشرفت کار آن ها را بگیرد. حتی آن ها سعی کرده اند تا در اروپا و آمریکا قانون گذاران را علیه گوگل به دلیل رفتارهای غیر رقابتی تحریک کنند. اوراکل برای تمسخر گوگل پا را فراتر گذاشته و بیلبوردهای خیابانی نیز کرایه کرده.

حالا گفته می شود که گزارش اخیر کوارتز توسط اوراکل تامین شده. به گفته وبسایت ریکود، اوراکل کمپینی را تدارک دیده که هدف اصلی آن چیزی نیست جز آسیب رساندن به گوگل در محیط های دیگر علاوه بر دادگاه و تحت تاثیر قرار دادن نام شرکت در فضاهای سیاسی و مالی است.

گزارش ریکود را می توان به وسیله توییت اخیر اشکان سلطانی، مدیر فناوری های سابق کمیسیون تجارت فدرال آمریکا نیز تایید کرد. به گفته سلطانی، اوراکل بیش از 5 ماه مشغول لابی گری بوده تا بتواند داستان نقض حریم خصوصی توسط گوگل را به رسانه ها بفروشد.

کن گلوئک از مدیران ارشد اوراکل در پاسخ به ریکود که آیا این شرکت قصد آسیب زدن به گوگل را دارد گفته که چنین طرحی در کمپانی آن ها برقرار نیست: «گوگل به اندازه کافی برای خودش حاشیه درست می کند و نیازی به کمکی از سوی ما ندارد. ما بر اساس شایستگی ها، منافعمان و منافع مشتریانمان حفظ جایگاه می کنیم، بدون فکر کردن در مورد گوگل.»

وی اما در مورد گزارش کوارتز به طور مستقیم صحبت نکرد ولی به شکلی کنایه آمیز از مهارت کارکنان شرکت در شناخت اندروید می گوید: «اوراکل تخصص فنی عظیمی روی اندروید دارد چون گوگل اندروید را از ما دزدیده است.»

از سوی دیگر ولی گوگل به پرسش ریکود پاسخی نداده و فعلا سکوت کرده است. اوراکل تنها شرکتی نیست که گوگل با آن درگیر است. برای مثال مایکروسافت یکی دیگر از رقیبان سرسخت گوگل بود که البته سال گذشته این دو به صلح رسیدند.

حالا باید دید قربانی اصلی نبرد میان گوگل و اوراکل چه کسی خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Figure
    Figure | ۱۶ آذر ۱۳۹۶

    ما باید پیشگام باشیم در کشف نقض حریم خصوصی توسط این شرکتها.

  • Figure
    Figure | ۱۶ آذر ۱۳۹۶

    چرا این همه دزدی اطلاعات شخصی مردم و بی توجهی دولتها!

مطالب پیشنهادی