ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

هدست واقعیت افزوده مجیک لیپ و پرسش هایی در مورد حریم خصوصی

مجیک لیپ بالاخره از پلتفرم سخت افزاری واقعیت افزوده خودش که سر و صدای زیادی طی سال های اخیر به پا کرده بود پرده برداشت و وعده داد تا در سال آینده میلادی آن را ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۳۰ آذر ۱۳۹۶ | ۲۰:۳۰

مجیک لیپ بالاخره از پلتفرم سخت افزاری واقعیت افزوده خودش که سر و صدای زیادی طی سال های اخیر به پا کرده بود پرده برداشت و وعده داد تا در سال آینده میلادی آن را به بازار عرضه کند.

این ها اولین نسل از کیت های توسعه خواهند بود ولی به هر حال برای هدف غایی مجیک لیپ یک گام رو به جلو خواهد بود: ساخت یک عینک سبک وزن همه گیر که می تواند اشیای مجازی را به دنیای واقعی بیاورد. و همین هدف، زنگ خطرهای بسیاری را در فضای حریم شخصی به صدا در خواهد آورد.

همانند بسیاری دیگر از عینک های هوشمند، هدست مجیک لیپ هم جریان دائمی از اطلاعات کاربران را جمع آوری می کند. روی بدنه آن ها چندین دوربین و میکروفون قرار گرفته که هر چه شما می بینید و می شنوید را ضبط می کند.

دوربین ها، اشیای اطراف شما را شناسایی می کنند و میکروفون ها نیز فرامین صوتی را می شنوند. اما ثبت اختراع مجیک لیک نشان می دهد که ماجرا پیچیده تر و وحشتناکتر از این حرف ها است.

یکی از پتنت های مجیک لیک به همکاری فرضی با استارباکس اشاره دارد. برای مثال، زمانی که کاربر به یک فنجان قهوه چشم می دوزد، مجیک لیپ به شما نزدیک ترین استارباکس یا کافه را پیشنهاد می دهد.

یک قابلیت دیگر این است که به میوه فروشی رفته اید و مشغول نگاه کردن به میوه ها هستید. در این حین، مجیک لیپ شروع به اسکن میوه ها می کند و قیمت دیگر فروشگاه های اطراف را نیز به شما ارائه می دهد تا بدانید میوه را ارزان تر می خرید یا گران تر.

چه بپسندید و چه نه، مجیک لیپ همه این کارها را انجام می دهد و همه این اطلاعات را در اختیار شرکت ها قرار می دهد. حتی اپلیکیشن های واقعیت افزوده غیر تبلیغاتی نیز اطلاعات جمع آوری کرده و با اطلاعات دیگران تطبیق می دهد، حتی اگر این اطلاعات به سادگی لیست آثار هنری یا بناهای تاریخی مشاهده شده توسط شما باشد.

و سپس انبوهی از اطلاعات از اپلیکیشن ها را داریم مثل بازی هایی که انجام داده اید یا سریال هایی که روی نمایشگر تلویزیون مجازیتان دیده اید و یا حتی گفتگوهایی که به دستیار صوتی مجیک لیپ داشته اید. این ها فقط یک سری نمونه هستند. با سنسورهای تشخیص حرکت چشم، هدست مجیک لیپ دقیقا می داند که تمرکز شما حالا روی چه نقطه ای است.

اگر شما یک آیفون، اسپیکر الکسا، پی سی یا بسیاری دیگر از دستگاه های الکترونیک محبوب را داشته باشید، قطعا بخشی از این نگرانی ها را داشته اید اما رهایشان کرده اید (که البته این هم جای بحث دارد). اما حداقل، آمازون، اپل و مایکروسافت تحت نظارت شدید متخصصین حوزه امنیت، قانون گذاران و مردم به درستی اداره می شوند.

هیچ کدام اما در برابر نفوذ اطلاعاتی شوکه کننده ایمن نیستند ولی تحت نظارت تیم های بزرگ امنیتی و استانداردهای بالایی هستند که جلوی هر آسیب پذیری را بگیرند.

ما واقعا هیچ اطلاعات در مورد اقدامات امنیتی مجیک لیپ نمی دانیم و علی رغم رشد سریع و سرمایه گذاران بزرگی که جذب کرده اما هیچ کدام منابع غول های حوزه تکنولوژی را ندارند.

خوشبختانه مجیک لیپ در حال کار روی یک سیستم امنیتی بزرگ و سیاست های حریم شخصی در پس پرده است. این عینک بیشتر شبیه به اینترنت اشیاء است و پتانسیل عظیمی برای دسترسی هکرها به زندگی شخصی مردم می دهد.

اگر مجیک لیپ بتواند قدرت خود را به شایستگی به کار بندد، می تواند توسعه دهندگان اپلیکیشن ها را با استانداردهای شدید امنیتی پیوند دهد و برای کاربر اطمینان ایجاد کند که داده هایش جای امنی قرار گرفته و شرکت از طریق فروش سخت افزار و نرم افزارها درآمد کسب می کند نه فروش اطلاعات کاربرانش.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی