ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

یک G CLASS متفاوت؛ ماجرای تنها مرسدس بنز حاضر در موزه پورشه

در اوایل دهه 80 میلادی همانند بسیاری از شرکت هایی که فقط در زمینه تولید مدل های اسپرت فعالیت می کردند، اوضاع برای پورشه نیز چندان مساعد نبود. دلیل این امر به بحران نفتی دهه ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۶ دی ۱۳۹۶ | ۱۳:۱۰

در اوایل دهه 80 میلادی همانند بسیاری از شرکت هایی که فقط در زمینه تولید مدل های اسپرت فعالیت می کردند، اوضاع برای پورشه نیز چندان مساعد نبود. دلیل این امر به بحران نفتی دهه 70 مربوط می شد که برخی از خودروسازان را بسیار بیشتر از بقیه تحت تاثیر قرار داد.

بعد از پشت سر گذاشتن این بحران، پورشه و همتایان آن توانستند با مدل های قدرتمندتری به صحنه رقابت بازگردند. 959 یکی از این مدل ها بود که پورشه با معرفی آن در میانه های دهه 80 میلادی توجهات زیادی را به سمت خود جلب کرد.

در آن سال ها پورشه قصد داشت با ورود به رالی داکار به همگان خبر دهد که دوباره کاملا احیا شده است. در یک تصمیم عجیب این کمپانی مدل 959 را برای این سری از مسابقات انتخاب کرد و توانست در گروه B نتایج مناسبی را کسب کند.

بعد از داکار، پورشه در مسابقات رالی مصر نیز که تحت عنوان "رالی فراعنه" برگزار شد، شرکت کرد. در این مسابقات 959 نیازمند یک خودروی پشتیبان بود. از آنجایی که در آن دوران هنوز مدلی مثل کاین توسط پورشه تولید نمی شد، این شرکت یک دستگاه مرسدس G کلاس خریداری نموده و آن را به یک اتومبیل مخصوص رالی تبدیل کرد.

در سال 1985 مرسدس G کلاس بر خلاف مدل های کنونی از موتور توئین توربو V8 بهره نمی برد. بنابراین مهندسین پورشه دست به کار شده و موتور 6 سیلندر خطی G کلاس 280 را با یک نمونه V8 که از 928 به امانت گرفته شده بود، تعویض کردند.

بعد از تعویض موتور، G کلاس توانست در رالی مصر به خوبی پا به پای 959 حرکت کرده و بعد از آن از خط پایان عبور کند. این خودرو با تکیه بر موتور 316 اسب بخاری پورشه، توانایی دستیابی به حداکثر سرعت 180 کیلومتر در ساعت را داشت.

این شاسی بلند آلمانی برای مدت ها در یک مرکز خاص نگهداری می شد، اما اکنون به موزه پورشه انتقال یافته و در معرض دید عموم قرار گرفته است. نکته بسیار جالب توجه اینکه گفته می شود تمامی لوازم جانبی و حتی گرد و خاک موجود بر روی برخی از قسمت ها همگی متعلق به دهه 80 هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • rezamo
    rezamo | ۷ دی ۱۳۹۶

    مرسدس بنز سری gرو خدا بیامرز شاه سفارش داده بود تا الانم داره تولید میشه و خودرویی فوق العاده گرونیه که شیخ های عرب الان استفاده میکنن

    • walther
      walther | ۷ دی ۱۳۹۶

      هیییی
      خدابیامرزدش

مطالب پیشنهادی