ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: مقایسه ال جی Q6 و شیائومی Mi A1

ال جی اولین شرکتی بود که ابتدای سال 2017 به سراغ نسبت تصویر نامتعارف 18:9 تحت برند «فول ویژن»  (FullVision) رفت و موبایل پرچمدار G6 را با حاشیه های بسیار باریک معرفی کرد. در ادامه ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۵ دی ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

ال جی اولین شرکتی بود که ابتدای سال 2017 به سراغ نسبت تصویر نامتعارف 18:9 تحت برند «فول ویژن»  (FullVision) رفت و موبایل پرچمدار G6 را با حاشیه های بسیار باریک معرفی کرد. در ادامه سال 2017 دیگر سازندگان موبایل هم رویه مشابهی را برای پرچمدارن خود در پیش گرفتند اما ال جی باز هم گام را فراتر نهاد و اولین میان رده با حاشیه اندک را به نام Q6 روانه بازار کرد، موبایلی که در نگاه اول به سختی می توانید میان رده بودنش را باور کنید.

تقریباً یک ماه پس از ورود ال جی Q6 به بازار (اواخر مرداد)، شیائومی موبایل Mi A1 را معرفی کرد. این تلفن همراه مشخصاتی در حد یک میان رده حرفه ای دارد، ضمن اینکه بر پایه اندروید وان عرضه شده، یعنی آپدیت های اندروید را سریع تر از دیگر محصولات دریافت می کند. حالا که این دو محصول خوش ساخت و با کیفیت در بازار کشورمان با قیمت حدود یک میلیون تومان حضور دارند، تصمیم گرفتیم آنها را با یکدیگر مقایسه کنیم. با دیجیاتو همراه باشید.

طراحی و کیفیت ساخت

شیائومی Mi A1 تقریباً شبیه اکثر موبایل های 5.5 اینچی موجود در بازار است، ارتفاعش به 15.5 سانتیمتر می رسد و 7.3 میلیمتر ضخامت دارد. در واقع سازنده چینی هیچ تلاشی برای کاهش حاشیه اطراف نمایشگر و به خصوص بالا و پایین آن نکرده، در حالی که در این حوزه تبحر دارد و بسیار زودتر از رقبای اصلی اش موبایل کم حاشیه می میکس را معرفی نمود.

ال جی اما از هنر طراحی خود بهره گرفته و ظاهر Q6 را تا جای ممکن به G6 پرچمدار نزدیک کرده. با وجود اینکه ال جی Q6 و شیائومی Mi A1 هر دو نمایشگر 5.5 اینچی دارند اما قد میان رده کره ای حدود 13 میلیمتر کوتاه تر از رقیب چینی است و نسبت نمایشگر به بدنه آن هم به مراتب بیشتر است (78% در مقابل 70%). این تفاوت طراحی و ابعاد باعث شده تا وزن Q6 هم 16 گرم کمتر از Mi A1 باشد و ارگونومی بهتری هم داشته باشد.

جنس بدنه این دو موبایل با هم متفاوت است؛ شیائومی Mi A1 بدنه یکپارچه آلومینیومی دارد که در دست گرفتن آن حس یک موبایل پریمیوم را به شما القا می کند. ال جی اما از پلاستیک براق در پشت بدنه بهره گرفته که در نگاه اول بسیار زیباست، اما به سرعت خش می افتد. نمونه ای که در اختیار ما گرفته بود از همان ابتدا خش های عمیقی روی بدنه داشت که ظاهر زیبای آن را تحت تأثیر قرار می داد. Q6 توانسته تست های سنگین استاندارد نظامی 810G را پشت سر بگذارد که به معنای مقاومت در برابر دما، باران، رطوبت و گرد و خاک است، اما باید مراقب باشید که در آب غوطه ور نشود.

شیشه روی نمایشگر در Mi A1 لبه های خمیده دارد و سوایپ کردن روی آن لذت بخش است، در حالی که Q6 همانند G6 شیشه تخت دارد و لبه هایش کمی تیز است. خوشبختانه پوشش محافظ گوریلا گلس 3 روی صفحه نمایش هر دو دستگاه، تا حدودی آنها را در برابر خط و خش های احتمالی محافظت می نماید.

پشت بدنه موبایل میان رده شیائومی شاهد ماژول دوربین دوگانه با حدود یک میلی متر بیرون زدگی، فلاش دوگانه LED دورنگ و حسگر اثر انگشت هستیم. لوگوی MI و android one هم پایین تر از آنها جای گرفته اند. تنها دوربین ال جی Q6 تقریباً هم سطح بدنه است و اسپیکر مونوی دستگاه هم پشت بدنه قرار گرفته. یکی از کمبودهای اساسی موبایل میان رده ال جی فقدان حسگر اثر انگشت است که در سال 2017 کاملاً عجیب به نظر می رسد.

ال جی Q6 موبایل بسیار زیبا و مقاومیست، کیفیت ساخت و ارگونومی خوبی هم دارد، اما خش پذیری بیش از حد قاب پلاستیکی پشت دستگاه و خمیده نبودن لبه های نمایشگر کمی از جذابیت آن می کاهد. حضور خروجی اسپیکر در پشت دستگاه هم میان رده های قدیمی ال جی را در ذهن تداعی می کند. کیفیت ساخت شیائومی Mi A1 به مراتب بالاتر از رده قیمتی اش است و طراحی ساده و بدنه فلزی آن می تواند مورد پسند اکثر کاربران قرار بگیرد.

نمایشگر

ال جی Q6 و شیائومی Mi A1 از نمایشگرهای IPS با رزولوشن فول اچ دی بهره می گیرند و به ترتیب تراکم 442 و 403 پیکسل در هر اینچ را به وجود می آورد. با این حساب هر دو موبایل خوانایی بسیار خوبی دارند و حتی متن های بسیار ریز را با وضوح کامل نمایش می دهند.

کیفیت تصویر هر دو نمایشگر مطلوب است و رنگ های زنده و پویایی را تولید می کنند. ال جی که یکی از بهترین سازندگان پنل های نمایشگر در دنیا محسوب می شود، از فناوری LTPS در Q6 استفاده کرده و نسبت کنتراست بسیار خوب 1:1771 را به دست آورده که بیشتر از رقم 1:1570 در Mi A1 است. روشنایی هر دو موبایل هم برای استفاده در اکثر شرایط نوری کافی به نظر می رسد، اما نمایشگر شیائومی Mi A1 در حالت خودکار به حداکثر روشنایی 550 نیت می رسد که حدود 50 نیت از حداکثر روشنایی ال جی Q6 بیشتر است.

در واقع نمایشگر هر دو دستگاه در سطحی بالاتر از رده قیمتی آنها قرار دارد و می توان به هر دو دستگاه امتیاز بسیار خوبی داد. البته شاید روشنایی بیشتر Mi A1 در محیط های بسیار پر نور بتواند به کمکتان بیاید.

نرم افزار

ال جی در Q6 رابط کاربری اختصاصی خود را روی اندروید 7.1.1 قرار داده که فقط اگر کاربر باسابقه موبایل های این شرکت باشید، با آن کنار خواهید آمد. از سبک طراحی و رنگ آمیزی کودکانه آیکن ها گرفته تا منوی گیج کننده تنظیمات و تأخیر های گاه و بیگاه، همه باعث شده اند تا تجربه لذت بخشی در موبایل های ال جی حاصل نشود. البته این UI به مرور زمان بهبود یافته و از مشکلاتش کاسته شده، اما همچنان در مقابل سامسونگ اکسپرینس حرفی برای گفتن ندارد، چه برسد به اندروید خام و روانی که روی شیائومی Mi A1 در اختیار داریم.

خوشبختانه تعداد اپلیکیشن های اضافه در Q6 چندان زیاد نیست، ضمن اینکه قابلیت های شخصی سازی معقولی در اختیار شما قرار دارد. مثلاً می توانید دکمه هایی را به بخش ناوبری اضافه کنید، یا ظاهر دستگاه را با استفاده از تِم های (نه چندان دلچسب) موجود تغییر دهید.

ال جی یک دکتر هوشمند را داخل موبایل قرار داده که بر کارکردهای مختلف دستگاه نظارت دارد. اپلیکیشن QuickMemo برای یادداشت برداری همچنان بخش جدانشدنی از رابط کاربری ال جی محسوب می شود. شرکت کره ای برای اینکه فقدان نابخشودنی حسگر اثر انگشت را در Q6 تا حدی جبران کند، فناوری تشخیص چهره با استفاده از دوربین جلویی را در این دستگاه تعبیه کرده که انصافاً سرعت خوبی دارد، اما از نظر امنیتی توصیه نمی شود.

همان طور که گفتیم شیائومی Mi A1 یکی از موبایل های حاضر در پروژه اندروید وان محسوب می شود، یعنی نسخه خام این سیستم عامل محبوب را در اختیار داشته و به خاطر پشتیبانی مستقیم گوگل، زودتر از دیگر موبایل ها به نسخه های جدید آپدیت می شود. اگر مثل من به اندروید خام علاقه داشته باشید، از روانی عملکرد Mi A1 و فقدان اپلیکیشن های اضافه لذت وافری خواهید برد.

این موبایل با اندروید 7.1.2 به دست ما رسید اما آپدیت اوریو هم برایش عرضه شده بود و طبق گفته سازنده حداقل تا دو سال دیگر نیز پشتیبانی خواهد شد. امکانات و قابلیت های این موبایل دقیقاً همان چیزهاییست که گوگل به صورت پیش فرض در اندروید قرار داده و برای شخصی سازی بیشتر باید به اپلیکیشن های ثالث متوسل شوید. تنها اپلیکیشن مرتبط با شیائومی در Mi A1 برنامه ریموت کنترل است که با استفاده از آن و به واسطه فرستنده مادون قرمز تعبیه شده درون موبایل، می توانید تقریباً هر وسیله مالتی مدیا را کنترل نمایید.

عملکرد روان، بی نقص و سریع اندروید خام در مقایسه با تمامی پوسته های اختصاصی دیگر، نقاط ضعف آن در بخش سفارشی سازی می پوشاند و اگر به آن عادت کنید، سراغ دیگر رابط های کاربری نخواهید رفت. به روز رسانی سریع سیستم عامل هم که به آرزویی دست نیافتنی در اکوسیستم اندروید (حتی برای پرچمداران چند میلیون تومانی) بدل شده، یکی دیگر از ویژگی های برجسته Mi A1 به شمار می رود. به امید روزی که شرکت دوست داشتنی ال جی هم بتواند رابط کاربری شایسته ای را برای موبایل هایش عرضه کند.

سخت افزار

با وجود قیمت مشابه، سخت افزار اصلی این دو موبایل در دو رده قیمتی متفاوتی قرار دارند. ال جی Q6 به چیپست اقتصادی اسنپدراگون 435 و 3 گیگابایت حافظه رَم مجهز شده اما شیائومی Mi A1 چیپست میان رده و قوی تری به نام اسنپدراگون 625 را همراه 4 گیگابایت رَم در اختیار دارد. این اختلاف باعث می شود تا میان رده شیائومی قدرت و کارآیی بیشتری نسبت به محصول کره ای داشته باشد.

سخت افزار قدرتمند و حافظه رَم بیشتر Mi A1 در کنار مصرف ناچیز منابع از سوی سیستم عامل اندروید، به شما اجازه می دهد همه کارهایتان را با سرعت بیشتری انجام دهید؛ از اجرای اپلیکیشن ها و بازی های سنگین گرفته تا فعالیت های عمومی مانند مرور وب و حضور در شبکه های اجتماعی. از طرفی ال جی Q6 بیشتر به صبر و حوصله کاربر در اجرای فرامین متکی است تا به توان سخت افزاری خودش. چیپست نه چندان قدرتمند و کند بودن رابط کاربری باعث می شود تا در برخی موارد اجرای اپلیکیشن ها بیش از حد معمول طول بکشند.

برای مقایسه دقیق تر توان سخت افزاری این دو دستگاه به سراغ اپلیکیشن های معتبر بنچمارک رفتیم. در تصاویر زیر ابتدا نتیجه به دست آمده توسط ال جی Q6 در تست های آنتوتو، گیکبنچ و پی سی مارک و سپس همین نتایج را برای شیائومی Mi A1 مشاهده می کنید:

طبق نتایج فوق می بینیم که در تست های آنتوتو، گیکبنچ تک هسته ای، گیکبنچ چند هسته ای و پی سی مارک، شیائومی Mi A1 به ترتیب 54%، 48%، 115% و 29% قوی تر از ال جی Q6 است، موضوعی که در حین استفاده از این دو موبایل هم به خوبی احساس می شود. در تصویر زیر کارآیی گرافیکی این دو دستگاه را زیر تست سنگین 3D Mark مشاهده می کنید:

در این تست هم می بینیم که پردازشگر گرافیکی ادرنو 506 در شیائومی Mi A1 حدود 73% قوی تر از پردازشگر گرافیکی ادرنو 505 حاضر در ال جی Q6 عمل می کند. به همین دلیل میان رده شیائومی به راحتی از عهده اجرای بازی نسبتاً سنگینی مثل آسفالت 8 با تنظیمات گرافیکی بالا بر می آید اما انتظار چنین کاری از Q6 کمی دور از واقعیت است.

از نظر امکانات ارتباطی هر دو دستگاه در سطح قابل قبولی قرار دارند، البته باندهای LTE تحت پوشش شیائومی Mi A1 کمتر از رقیب کره ای است. بلوتوث 4.2 در هر دو دستگاه به چشم می خورد اما فقط میان رده شیائومی به وای-فای دوبانده 802.11a/b/g/n/ac مجهز شده. جای تعجب دارد که ال جی Q6 به وای-فای 802.11b/g/n محدود است در حالی که چیپست اسنپدراگون 435 از استاندارد 802.11ac نیز پشتیبانی می کند.

یکی از برتری های ال جی در این بخش، تعبیه شکاف اختصاصی برای کارت حافظه در کنار دو درگاه سیم کارت است، در حالی که در Mi A1 باید بین سیم کارت دوم یا کارت حافظه یکی را انتخاب کنید. البته ال جی این برتری را با استفاده از درگاه قدیمی microUSB در ال جی Q6 جبران کرده اما شیائومی Mi A1 به درگاه جدید و متداول تر USB-C مجهز نموده است.

حسگر اثر انگشت شیائومی Mi A1 علاوه بر اینکه موقعیت خوب و قابل دسترسی در پشت بدنه دارد، بسیار سریع و دقیق هم عمل می کند و از آن می توانید برای پایین کشیدن منوی نوتیفیکیشن ها نیز استفاده کنید. ال جی Q6 اما از این قابلیت بی بهره است و برای باز کردن قفل دستگاه یا باید به صورت دستی عمل کنید یا اینکه به سیستم نه چندان ایمن تشخیص چهره اعتماد نمایید.

ال جی تنها بلندگوی Q6 را در پشت بدنه قرار داده که موبایل های میان رده ارزان قیمت این شرکت مانند سری K را در ذهن تداعی می کند. این وضعیت باعث می شود تا زمانی که موبایل روی میز قرار می گیرد، بخش زیادی از حجم صدای بلندگو را از دست بدهید. شیائومی تنها اسپیکر Mi A1 را روی لبه پایینی قرار داده و تست های ما نشان داد از نظر حجم و وضوح صدا اختلاف قابل توجهی با ال جی Q6 دارد.

در مجموع شیائومی Mi A1 از نظر سخت افزاری برتری غیر قابل انکاری نسبت به ال جی Q6 دارد و در کلاس کاملاً متفاوتی جای می گیرد.

دوربین

در بخش دوربین هم با وضعیتی کاملاً متفاوت و نابرابر روبرو هستیم. ال جی یک حسگر 1/3 اینچی با رزولوشن 13 مگاپیکسلی و پیکسل های 1.12 میکرونی را در Q6 به کار گرفته که گشودگی دیافراگم آن f/2.2 است و لرزشگیر اپتیکال هم ندارد. در مقابل شیائومی Mi 6 ماژول دوگانه ای را در Mi A1 به کار گرفته که پیش از این در پرچمداران Mi 5X و Mi 6 نیز دیده بودیم.، البته منهای لرزشگیر اپتیکال.

ماژول دوگانه Mi A1 از دو حسگر 12 مگاپیکسلی تشکیل شده که یکی از آنها لنز 26 میلیمتری با f/2.2 و دیگری لنز 50 میلیمتری با f/2.6 دارد. این ترکیب لنز دو مزیت را به همراه می آورد: یکی زوم اپتیکال دو برابری بدون افت کیفیت و دیگری ثبت تصاویر پرتره که هردو در این رده قیمتی کمیاب هستند.

در دو تصویر زیر ابتدا رابط کاربری دوربین ال جی Q6 و سپس رابط کاربری دوربین شیائومی Mi A1 را می بینید:

شیائومی امکانات و قابلیت های بیشتری را در اختیار کاربر قرار می دهد و کنترل بیشتر روی دوربین را ممکن می سازد. از جمله این گزینه های کاربردی می توان به کنترل کامل دستی، حالت تایم لپس و حالت سوپراسلوموشن اشاره کرد.

برای مقایسه کیفیت عکس های این دو دوربین می توانید تصاویر زیر را مشاهده کنید:

همان طور که می بینید در شرایط نوری مساعد، هر دو موبایل به خوبی عمل می کنند، رنگ ها زنده و پویا به ثبت رسیده و فوکوس دقیق و سریعی را شاهد هستیم. با این حال در نور کم عملکرد هیچکدام قابل قبول نیست، هرچند شیائومی Mi A1 در جذب نور و فوکوس کمی بهتر از ال جی Q6 عمل می کند. فقدان لرزشگیر اپتیکال در هر دو دستگاه هم ثبت عکس های واضح در محیط کم نور را بسیار دشوار می کند.

همان طور که گفتیم یکی از برتری ها شیائومی Mi A1 بر ال جی Q6 حضور ماژول ثانویه با لنز تله است که بزرگنمایی اپتیکال دو برابری بدون افت کیفیت و ثبت تصاویر پرتره با عمق میدان مصنوعی را ممکن می سازد. کیفیت و دقت پرتره های ثبت شده با میان رده شیائومی واقعاً ما را شگفت زده کرد

با اینکه کیفیت عکس های شیائومی Mi A1 و ال جی Q6 در شرایط نوری برابر تفاوت فاحشی با یکدیگر ندارد، اما اگر به عکاسی حرفه ای و کنترل بیشتر روی امکانات سخت افزاری علاقه دارید، قطعاً میان رده شیائومی را خواهید پسندید. ثبت پرتره، بزرگنمایی اپتیکال و قابلیت ضبط ویدیوهای 4K هم که فقط در Mi A1 دیده می شود، شما را در انتخابتان کمک خواهد کرد.

باتری

Q6 به یک باتری با ظرفیت ۳۰۰۰ میلی آمپر ساعت مجهز است و این مقدار در Mi A1 به ۳۰۸۰ میلی آمپر ساعت می رسد، اما سخت افزار موبایل ال جی ضعیف تر است و انتظار می رود عمر باتری بهتری هم داشته باشد. اما جالب است بدانید در دنیای واقعی چنین نیست. بر اساس بنچمارک های انجام گرفته، ال جی Q6 با هر شارژ قادر است ۸ ساعت و ۱۴ دقیقه کاربر را همراهی کند و این رقم برای محصول شیائومی کمی بیشتر از ۹ ساعت است. این موضوع نشان می دهد اندروید وان در زمینه مصرف باتری بهینه تر از رابط کاربری ال جی عمل می کند.

بر اساس این رقم می توان گفت هر دو موبایل قادر هستند با هر شارژ حداقل یک روز کاربر را همراهی کنند، هرچند برای موبایل شیائومی رسیدن به میانه روز دوم از رقیب کره ای ساده تر است. Q6 از شارژ سریع پشتیبانی نمی کند و پر شدن ظرفیت باتری به ۱ ساعت و ۳۷ دقیقه زمان نیاز دارد. Mi A1 هم در حال حاضر از شارژ سریع پشتیبانی نمی کند، اما بروزرسانی اندروید اوریو برای این محصول در برخی کشورها منتشر شده و این نسخه پشتیبانی از شارژ سریع را به دستگاه اضافه می کند.

جمع بندی

کیفیت ساخت Mi A1 آنقدر بالاست که به هیچ وجه نمی توانید برچسب قیمت محصول را حدس بزنید، اما در ال جی Q6 با کیفیت ساخت در سطح موبایل های میان رده معمول مواجه هستیم. بدنه این تلفن هوشمند هنگام لمس چندان حس رده بالا بودن را منتقل نمی کند و پشت بدنه به راحتی خط می افتد. البته ابعاد کوچک تر Q6 باعث شده این محصول با ارگونومی مناسب تری نسبت به Mi A1 در دست جای گیرد. کیفیت صفحه نمایش هر دو محصول برای جلب رضایت کاربر کفایت می کند اما نمایشگر Mi A1 روشنایی بیشتری دارد و در محیط های پر نور خارج از منزل خوانا تر است.

ال جی در زمینه رابط کاربری اسم چندان خوبی ندارد و Q6 هم از این موضوع مستثنی نیست. اندروید وان به مراتب روان تر از رابط کاربری ال جی روی Mi A1 اجرا می شود و طراحی ساده و دلپذیر تری دارد. البته باید توجه داشته باشید که عملکرد روان در اندروید وان، با حذف قابلیت های پر مصرف و کم استفاده محقق شده و Mi A1 تجربه کاربری اندروید خالص را برای شما فراهم می کند، در نتیجه قابلیت هایی مثل شخصی سازی ظاهر رابط کاربری در این محصول وجود ندارد.

از نظر سخت افزاری به راحتی می توان Mi A1 را با اسنپدراگون ۶۲۵ و ۴ گیگابایت حافظه رم، یک کلاس بالاتر از Q6 محسوب کرد که به اسنپدراگون ۴۳۵ مجهز است و ۳ گیگابایت حافظه رم دارد. موبایل شیائومی به لطف سخت افزار قدرتمند خود، به راحتی میان رده جدید ال جی را پشت سر می گذارد. عدم وجود حسگر اثر انگشت هم یک نقطه ضعف اساسی در Q6 به حساب می آید، در حالی که این قابلیت کاملاً بین میان رده ها فراگیر شده و روی Mi A1 عملکرد بسیار مناسبی دارد.

Mi A1 با وجود ظرفیت باتری یکسان و سخت افزار قوی تر، عمر باتری بیشتری دارد و کیفیت پخش صدای اسپیکر هم مناسب تر است، خصوصاً که اسپیکر Q6 پشت بدنه قرار دارد و این یعنی گذاشتن موبایل ال جی روی میز صدای اسپیکر را خفه می کند. در نهایت به دوربین دوگانه می رسیم که بر خلاف میان رده ی ال جی، در Mi A1 وجود دارد. موبایل شیائومی علاوه بر سخت افزار بهتر دوربین، قابلیت های نرم افزاری بیشتری هم دارد، از جمله قابلیت ثبت پرتره های با کیفیت (با پس زمینه محو)، بزرگنمایی اپتیکال و البته فیلمبرداری 4K. در مجموع باید گفت وجود Xiaomi M1 A1 در این سطح قیمت، کار را برای رقبا به مراتب دشوار کرده است، خصوصاً LG Q6 که به سختی می توان مزیتی در آن پیدا کرد. ناگفته نماند که موبایل شیائومی Mi A1 در بازار ایران توسط فروشگاه اینترنتی بهیان کالا با قیمت 990 هزار تومان به فروش می رسد.

مزیت های شیائومی می A1

  • کیفیت ساخت عالی
  • دارای حسگر اثر انگشت
  • دوربین دوگانه بهتر با قابلیت های بیشتر
  • سخت افزار حداقل ۵۰ درصد بهتر از رقیب
  • رابط کاربری روان و بهتر از رقیب
  • عمر باتری بیشتر
  • اسپیکر بهتر

مزیت های ال جی Q6

  • ارگونومی مناسب تر
  • امکان شخصی سازی رابط کاربری
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (57 مورد)
  • Maziarkia
    Maziarkia | ۳۰ بهمن ۱۳۹۶

    سلام و عرض ادب، لطفاً میشه کمک کنید تا گوشی mi a1 رو آپدیت کنم؟ حتی وی پی ان هم دارم ولی آپدیت رو دریافت نمیکنه. لطفاً راهنمایی کنید، سپاسگزارم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی