ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

هوش مصنوعی
تکنولوژی

الگوریتم های هوش مصنوعی علی بابا و مایکروسافت مطالب را بهتر از انسان درک می کنند

در سال های اخیر هوش مصنوعی به چندان سطحی رسیده که توانایی های ذهنی انسان را به چالش کشیده و در آخرین مورد نیز در درک مطلب از انسان پیشی گرفته است. 20 سال قبل ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۶ دی ۱۳۹۶ | ۲۰:۳۰

در سال های اخیر هوش مصنوعی به چندان سطحی رسیده که توانایی های ذهنی انسان را به چالش کشیده و در آخرین مورد نیز در درک مطلب از انسان پیشی گرفته است.

20 سال قبل هوش مصنوعی Deep Blue کمپانی IBM در مسابقه شطرنج بر «گری کاسپاروف» افسانه ای غلبه کرد و این آغاز راهی بود که توسط الگوریتم هوشمند گوگل با غلبه بر قهرمان بازی ژاپنی «گو» ادامه پیدا کرد.

این پدیده حالا به زمینه های غیر ورزشی نیز کشیده شده است. به گزارش «بلومبرگ» کمپانی های مایکروسافت و علی بابا الگوریتم هایی را توسعه داده اند که هفته گذشته در آزمون درک مطلب دانشگاه استنفورد موفق به شکست انسان شده اند.

آزمون SQuAD دانشگاه مذکور که یکی از معتبرین معیارهای سنجش دقت الگوریتم های هوش مصنوعی محسوب می شود، شامل 100 هزار سوال از مقالات مختلف ویکی پدیا است و الگوریتم باید بتواند پاسخ درست را از متن ارائه شده پیدا کند.بالاترین امتیازی که تا کنون انسان ها در این سیستم کسب کرده اند 82.3 بوده، با این حال الگوریتم علی بابا با شکستن رکوردهای قبلی موفق به کسب 82.44 امتیاز شده و در صدر جدول قرار گرفته است.

دقیقا یک روز بعد از این ماجرا مایکروسافت نیز سیستم خود را تست کرده که این الگوریتم نیز با کسب 82.65 امتیاز بالاتر از هوش انسانی قرار گرفته است.

هدف از توسعه چنین آزمون هایی کمک به هوش مصنوعی برای پردازش مقادیر عظیمی از داده و یافتن پاسخ درست است. «لو سی»، از متخصصان ارشد علی بابا در این باره می گوید:

با پردازش بهتر داده الگوریتم ها سوالاتی مانند «چرا باران می بارد؟» را با دقت بالاتری پاسخ می دهند.

او معتقد است که فناوری این الگوریتم ها را می توان در نرم افزارهایی مانند سرویس های آنلاین راهنمای مشتری یا پاسخ به سوالات علمی و پزشکی بدون نیاز به دخالت انسان به کار برد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • فردین
    فردین | ۲۶ دی ۱۳۹۶

    به نظرم عنوان خبر یکم بزرگ‌نماییه ...
    یه تست که نمی تونه همه چیز رو مشخص کنه . الان هیچ متخصصی این ادعا رو نمی کنه

  • ⓜⓔⓗⓡⓢⓗⓐⓓ
    ⓜⓔⓗⓡⓢⓗⓐⓓ | ۲۶ دی ۱۳۹۶

    امتیاز علی‌بابا 82.44 بود.لطفا تصحیح کنین

مطالب پیشنهادی