ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

موبایل های طرح چینی

بازار موبایل های طرح چینی در ایران

سایت بنچمارک آنتوتو در آخرین گزارش خود آماری از موبایل‌های تقلبی یا به اصطلاح Fake را آورده که در آن اشاره شده بیش از 36 درصد از این موبایل‌ها با نام تجاری سامسونگ عرضه می‌شود. این ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۴ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۵:۳۰

سایت بنچمارک آنتوتو در آخرین گزارش خود آماری از موبایل‌های تقلبی یا به اصطلاح Fake را آورده که در آن اشاره شده بیش از 36 درصد از این موبایل‌ها با نام تجاری سامسونگ عرضه می‌شود. این سایت جدولی را منتشر ساخته که در آن مدل‌های آیفون، شیائومی، اوپو و هوآوی نیز به ترتیب قربانی سازندگان متقلب موبایل شدند. این گزارش آماری در سطح بین‌المللی را در نظر گرفته که در آن کشور ایران در نظر گرفته نشده است.

بعد از خرید این موبایل‌ها باید قید خدمات پس از فروش آن‌ها را بزنید

چه در کنار پاساژ‌های معروف فروش موبایل مثل علائدین، حافظ و... بچرخید چه در فضای مجازی جستجو کنید، با حجم انبوهی از موبایل‌های با برندهای تقلبی روبرو می‌شوید که قیمت‌های ارزان آنها گاهی موجب تحریک خریداران می‌شود. سایت‌هایی هم در اینترنت وجود دارد که تخصصشان خرید و فروش چنین مدل‌های هست و در کمال تعجب موبایل‌های طرح چینی خود را با گارانتی‌ (از هفت روز گرفته تا یکساله) عرضه می‌کنند.

موبایل های طرح چینی
آماری که سایت آنتاتو منتشر کرده است

کارشناس فروش یکی از این فروشگاه‌های اینترنتی گارانتی یک ماهه‌ موبایل‌های خود را برای دیجیاتو اینگونه توصیف می‌کند:

«شما اگر گوشی را باز کردید و روشن نشد، آن را برای ما پس می‌فرستید وگرنه بعد از روشن شدن گوشی ما مسئولیتی در قبال کارهایی که خودتان روی آن انجام می‌دهید نداریم، صرفا درمورد کارکرد دوربین شرایطی داریم که اگر کار نکرد می‌توانیم آن را از شما پس گرفته و با تعویض دوربین یک مدل جدیدتر را به شما بدهیم. این اتفاق فقط در صورت کارنکردن دوربین است و لاغیر، چرا که عده‌ای بعد از خرید از کیفیت دوربین گلایه دارند و متوجه نیستند قرار است دوربین گوشی 500 هزار تومانی عینا مثل گوشی 3 میلیونی نباشد.»

در ایران هم مثل سایر نقاط جهان مدل‌های طرح چینی آیفون و سامسونگ محبوب‌ترین هستند.

وی بیشترین موبایل‌هایی که مجموعه آنها عرضه می‌کند را مدل‌های سامسونگ و آیفون عنوان می‌کند و می‌گوید در ایران هوآوی و شیائومی طرح چینی پیدا نمی‌شود:

«نگاهی که در بازار عام ایران به این دو برند می‌شود، متاسفانه نگاه غلطی است که هنوز فکر می‌کنند موبایل‌های این برندها لاکچری نیستند، به همین دلیل کسی جز سامسونگ و آیفون مدل طرح چینی دیگری وارد نمی‌کند. البته یک سری مدل نه چندان معروف داریم که به آنها گوشی‌های چینی می‌گوییم نه طرح چینی. درون این مدل‌ها کارهای بسیار خوبی پیدا می‌شود که پول برندشان را نمی‌خورند ولی هیچ خدمات پس از فروشی برای آنها هم نداریم.»

موبایل های طرح چینی

در تماس با فروشنده آیفون X طرح چینی که آگهی خود را در سایت‌های فروش کالای دست دوم گذاشته متوجه می‌شوم که طرح چینی این مدل در انواع مدل عرضه می‌شود. فروشنده آنها را به سه دسته C،B،A تقسیم کرده و قیمت‌ را در هر مدل 100 هزار تومان بیشتر معرفی می‌کند. او به دیجیاتو می‌گوید:

«هیچ مدل گارانتی و تضمین سلامت ندارد، ولی کیفیت‌ها بالاخره فرق می‌کند. موبایل درجه یک ما هم شکل و شمایلی بسیار شبیه به مدل اصلی دارد و هم اینکه کیفیت قطعات آن بالاتر است. مدل‌های پایین‌تر حتی مارک دیگری روی آن حک شده که البته در صورت تمایل می‌توانم یادتان بدهم چطور آن را پاک کنید و به جای آن مارک اپل را بزنید، هزینه‌ای هم ندارد جز یک قاشق الکل و برچسبی که رایگان برایتان می‌فرستم.»

موبایل های طرح چینی
هوآوی هم با پرطرفداران شدن در ایران موبایل‌های طرح چینی‌اش به بازار ایران راه پیدا کرده است

معمولا مدل‌های طرح چینی با توجه به کیفیت ساختشان سه نوع درجه‌بندی دارند

این فروشنده که خودش را حمید معرفی می‌کند، به من می‌گوید که الجی و هوآوی و حتی لنوو طرح اصلی هم در انبار خود دارد و می‌تواند در تلگرام عکس‌های این محصولات را برایم بفرستد. از او درباره استقبال مردم درباره مدل‌های طرح چینی می‌پرسم:

«بیشتر خریداران ما از شهرستان هستند و اکثریت هم سامسونگ می‌خرند. آیفون‌های ما همان‌طور که می‌دانید از سیستم عامل اندروید بهره می‌برند و همین مسئله کمی کاربران را برای خرید آنها دلسرد می‌کند. برخی تیم‌های تئاتر و سینمایی هم از خریداران محصولات درجه یک ما هستند، بسیاری از جوانان برای ساخت کلیپ‌های مختلف این مدل‌ها را از ما می‌خرند. پیش‌تر فروش ماکت‌های خوب و با کیفیت در لیست خریدهای این دسته از افراد بود که حالا به علت نایاب شدن ماکت، مجبور به خرید مدل‌های طرح چینی می‌شوند.»

موبایل های طرح چینی
تبلیغات سایت‌های فروشنده این دستگاه‌ها روی قابلیت‌های متنوع و شبیه به موبایل اصلی تاکید دارد

حمید بازار موبایل‌های طرح نوکیا را نیز یک بازار بسیار قدرتمند توصیف می‌کند که وارد شدن به آن کار افراد عادی نیست و شرایط خاصی می‌خواهد:

«بازار موبایل‌های ساده که به وفور در آن مدل‌های طرح چینی یافت می‌شود، برخلاف تصور عموم یک بازار قدرتمند و با سودهای بسیار بالاست چرا که در بعضی مواقع هر گوشی‌ در نهایت ده‌هزار تومان برای فروشنده آب می‌خورد و با توجه به نوع مدل، با قیمت‌های 30 هزار تا 200 هزار تومان به فروش می‌رسد. ضمنا بازار موبایل‌های هوشمند نوکیا جایی در مدل‌های طرح چینی ندارد.»

مدل‌هایی که املای برندها روی جعبه و موبایل درست نوشته شده باشد گران‌تر است

همکار حمید که بعد از او با من صحبت می‌کند، پرفروش‌ترین مدل‌های در حال حاضر را بین خود و همکارانش آیفون X طرح چینی و نوت 8 سامسونگ عنوان می‌کند و خبر از واردات بار جدیدشان می‌دهد که در آن GALAXY S9 هم وجود دارد. او قیمت این مدل را هنوز نمی‌داند ولی برآوردی بین 600 تا 700 هزارتومان برای آن دارد و معتقد است که شمایل آن از طرح‌های لو رفته سامسونگ از پرچمدار جدید خود اقتباس شده است. او به دیجیاتو می‌گوید:

«پیش‌تر مدل‌هایی به بازار می‌آمد که در آنها Apple به شکل Aple نوشته می‌شد و یا Samsung را با نام Samsang روی قاب گوشی حک می‌کردند. الان هم رتبه‌بندی بین دستگاه‌ها وجود دارد و مدل‌هایی داریم که عینا با املای درست روی جعبه و دستگاه به کاربر عرضه شود که بالطبع گران‌تر هستند.»

موبایل های طرح چینی

فروشندگان معتقدند طرح رجیستری تاثیری روی بازار موبایل‌های طرح چینی نخواهد گذاشت

مدیر فروشگاه اینترنتی دیگری که موبایل‌های طرح چینی می‌فروشد در مورد طرح رجیستری و تبعات آن روی فروش موبایل‌ها در گفتگوی تلفنی به دیجیاتو می‌گوید: «این طرح تاثیری روی این مدل‌ها نخواهد داشت در همه جای دنیا این دستگاه‌ها وجود دارند. حتی نهایی شدن طرح رجیستری هم ربطی به این مدل گوشی‌ها نخواهد داشت.» او تست SAR را که روی این مدل‌ها انجام نشده را بی‌اهمیت می‌داند و معتقد است که امواج بسیار مضرتر دیگری در کشور ما وجود دارد!

بازار موبایل‌های ساده طرح چینی در ایران برخلاف بیشتر نقاط دنیا هنوز هم بازار داغ و پرسودی است

هنگامی که با او به مخالف می‌پردازم با صدای بوق قطع شدن تلفن روبرو می‌شوم. چشمانم به علامت نماد الکترونیکی (ای‌نماد) سایت میفتد و می‌بینم که تا تابستان سال دیگر هم اعتبار دارد. دولت اصرار شدیدی به اجرا شدن طرح رجیستری به صورت کامل دارد و افزایش سلامت کاربران را یکی از نتایج این طرح در کنار حذف قاچاقیان می‌داند. در حالی که هر دوی این موارد در سایت‌ها و مغازه‌های فروشنده طرح چینی به هیچ عنوان رعایت نمی‌شود.

بازار موبایل‌های طرح چینی در ایران هم مثل آمار جهانی پیرامون دو برند سامسونگ و آیفون می‌چرخد با این تفاوت که موبایل‌های ساده بعد از آنها رتبه سوم را دارند و دیگر رتبه‌ها به برندهایی چون الجی و سونی می‌رسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • kamran naseri
    kamran naseri | ۴ بهمن ۱۳۹۶

    شهرستانی ها پیش خودشون چی فکر کردن ، سیصد یا چهار صد بدن گوشی طرح با این پول کلی گوشی اصل خوب هست یک نمونه می ۴ شیاعومی ، موتورولا موتو سی ، و....

    • آرش پارساپور
      آرش پارساپور | ۷ بهمن ۱۳۹۶

      البته در شهرستان ها بازار این نوع موبایل بیشتره نه اینکه کلا توی کلانشهرها نباشه.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی