ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ایلان ماسک هنوز هم مایل به استفاده از «لیدار» در اتومبیل های خودران تسلا نیست

ایلان ماسک به هیچ وجه از طرفداران سیستم LIDAR نیست؛ سیستمی مبتنی بر سنسورهای لیزری که بسیاری از کمپانی ها آن را قطعه ای حیاتی در اتومبیل های خودران خود تلقی می کنند. ماسک اخیراً ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ | ۲۳:۵۹

ایلان ماسک به هیچ وجه از طرفداران سیستم LIDAR نیست؛ سیستمی مبتنی بر سنسورهای لیزری که بسیاری از کمپانی ها آن را قطعه ای حیاتی در اتومبیل های خودران خود تلقی می کنند. ماسک اخیراً در صحبت با سرمایه گذاران تسلا یک بار دیگر نارضایتی خود از LIDAR را براز کرده و به دفاع از استراتژی تسلا برای دستیابی به «ناوبری کامل خودکار» با استفاده از مجموعه ای از دوربین ها، رادارها و سنسورهای فراصوت پرداخته.

لیدار تا به امروز محبوب ترین سیستم ناوبری خودکار در میان کمپانی هایی مانند جنرال موتورز و Waymo بوده، اما ماسک از مدت ها پیش اعلام کرد که این سیستم بیش از حد گران بوده و ظاهری نه چندان مناسب به اتومبیل های تسلا می بخشد. وی می گوید: «از نگاه من، [لیدار] تکیه گاهی است که کمپانی های تولیدکننده اتومبیل را به بیشینه ای مشخص می رساند و از آن پس، در پیش گرفتن رویکردی دیگر را سخت می کند. شاید من اشتباه کنم و در این صورت مثل یک احمق جلوه خواهم کرد، اما تقریباً مطمئنم که در اشتباه نیستم.»

ماسک می گوید تسلا به دنبال حل چالش بزرگ تری نسبت به ناوبری خودکار صرف است: تشخیص بصری منفعل. به همین خاطر هم هست که این کمپانی روی دوربین ها به عنوان اصلی ترین قطعه سخت افزاری اتومبیل هایش سرمایه گذاری کرده. با رزولوشنی که روز به روز افزایش می یابد و قیمت پایینی که دارند، سنسورهای دوربین همچون سخت افزاری ایده آل برای سیستم های ناوبری خودکار به نظر می رسند.

ایلان ماسک

شاید تنها مشکل این باشد که تسلا در سال 2016 با اصلی ترین تامین کننده دوربین خود، یعنی Mobileye قطع همکاری کرد. هنگامی که نسل دوم سیستم ناوبری خودکار تسلا در سال 2016 معرفی شد، این کمپانی تکنولوژی بینایی کامپیوتری Mobileye را کنار گذاشت و در عوض از تکنولوژی بینایی کامپیوتر مخصوص به خود، یعنی «Tesla Vision» بهره گرفت که بر سخت افزار Drive PX2 انویدیا مبتنی است.

مدیرعامل تسلا نسبت به توانایی های کمپانی زیر نظر خود مطمئن است و می گوید به خاطر «شبکه عصبی پیچیده» تسلا که قادر به مشاهده در شرایط مختلف آب و هوایی مانند مه، باران، برف و گرد و خاک است، ناوبری کامل خودکار به زودی میسر خواهد شد

.در حالی که ماسک می گوید مشاهده کمپانی هایی که از لیدار برای اتومبیل های خودران خود استفاده می کنند بسیار عجیب است، ناگفته نماند که تسلاً در لیست 19 شرکتی که به بیشترین دستاورد در زمینه اتومبیل های خودران رسیده اند جایگاه آخر را به خود اختصاص داده. تحلیلگران می گویند حتی تامین کنندگان خود تسلا مانند انویدیا نیز نسبت به اتکاپذیری سیستم ناوبری خودکار این شرکت مردد هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • nexaen
    nexaen | ۲۰ بهمن ۱۳۹۶

    در مورد تکنولوژی و روش کار لایدار هم اگه علاقه مند هستین بدونین، این لینک رو ببینین: https://www.youtube.com/watch?v=EYbhNSUnIdU

  • nexaen
    nexaen | ۲۰ بهمن ۱۳۹۶

    تلفظ صحیحش لایدار است. همینطور میشه از این لینک چک کرد. https://www.youtube.com/watch?v=KPzaUOHTeuE
    و یا این لینک ها:
    https://youglish.com/search/lidar
    https://youglish.com/search/lidar/uk

مطالب پیشنهادی