ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

بررسی ب ام و X3 M40i؛ بازگشت به ریشه ها

نسل جدید ب ام و X3 دارای همان حس و حالیست که روزگاری موجب درخشش تمام مدل های ب ام و در میان انبوه برند ها می شد. به نظر می رسد کمپانی باواریایی قصد ...

آرمین نعم الحبیب
نوشته شده توسط آرمین نعم الحبیب | ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

نسل جدید ب ام و X3 دارای همان حس و حالیست که روزگاری موجب درخشش تمام مدل های ب ام و در میان انبوه برند ها می شد.

ب ام و x3

به نظر می رسد کمپانی باواریایی قصد دارد از این پس مدل های جدیدش را با همان جادوی خوب و خواستنی مدل های قدیمی تر خود ترکیب کند تا حاصل کار چیزی مانند نسل جدید سدان اسپرت M5 و کراس اوور X3 M40i، دوست داشتنی از آب درآید.

البته از طرفی ممکن است این کنترل بدنه بی نظیر، سواری کاملا مناسب و سیستم فرمان خوب در X3 جدید همگی تنها نتیجه یک اتفاق برنامه ریزی نشده و قصد و نیتی در کار باشند!

X3 M40i مورد بررسی دارای پیشرانه توربوی شش سیلندر خطی با حجم 3 لیتر به جای پیشرانه 2 لیتری توربو بکار رفته در مدل های پایه 30i بود که با 355 اسب بخار، توان تولید 107 اسب بخار بیشتر نسبت نمونه پایه را دارد.

بهتر است ذهنتان را بی خود درگیر اینکه چرا نسخه 2 لیتری با کد 30i و نسخه 3 لیتری با کد 40i شناخته می شوند نکنید؛ به هر حال به نتیجه ای نخواهید رسید!

در سنت ب ام و، قرارگیری نشان M پیش از کد پیشرانه حاکی از دخالتی محدودتر توسط زیر مجموعه Mpower نسبت به خودرو هایی مانند M3 یا X6 M است که خودرو هایی کاملا متفاوت با نسخه های معمولی خود هستند.

مرسدس بنز هم، چنین خودرو هایی را در سبد محصولات AMG خود با کد 53 و 43 عرضه می کند؛ برای مثال مرسدس GLC 43 رقیب مستقیم X3 M40i، که در ادامه بررسی خواهد شد، است.

نشان M در X3، تغییراتی شامل سیستم تعلیق M اسپرت، سیستم ترمز M اسپرت با لنت های آبی رنگ و سیستم فرمان نسبت متغیر را در بر دارد که همگی به صورت استاندارد روی این نسخه نصب می شوند ولی در نسخه معمولی 4 سیلندر آپشن محسوب می شوند.

تعیین اینکه پیشرانه خطی 6 سیلندر توربو یا سیستم تعلیق M40i، کدام یک تا این حد این خودرو را جذاب کرده اند کاری بسیار دشوار است. سیستم تعلیق این کراس اوور سواری درخور نام ب ام و، حتی در مسیر هایی با وضعیت نامناسب، برای سرنشینان خود به ارمغان می آورد.

خودروی مورد بررسی ما با وجود رینگ های آپشنال 20 اینچی جدای از سواری مناسبش، بادی رول و هرگونه حرکت اضافی بدنه را به خوبی کنترل می کرد.

چاشنی اصلی این کراس اوور پیشرانه آن است که 55 اسب بخار بیشتر از پیشرانه 6 سیلندر به کار رفته در نسل قبل تولید می کند. خودرو تنها در عرض 4.4 ثانیه از 0 به سرعت 96 کیلومتر در ساعت دست پیدا کرد که کمی سریعتر زمان مورد نیاز برای GLC43 و آئودی SQ5 بود. پیشرانه 6 سیلندر جدید کار انتقال قدرت را به نرمی و پیوستگی هرچه تمام تر، همانطور که از آن انتظار می رود، به انجام می رساند و هیچ نارضایتی را سبب نمی شود.

با وجود بحران بی هویتی ب ام و در سال های اخیر، این شرکت هیچ مشکلی در تهیه گیربکس های بی نظیر مبدل گشتاور اتوماتیکش نداشته است. گیربکس اتوماتیک 8 سرعته حاضر در X3 نیز با ضریب مناسب و دقت بالایش از این قاعده مستثنی نیست.

به لطف این گیربکس، نیاز به قرار دادن خودرو در حالات اسپرت یا اسپرت + چندان محسوس نبوده و تنها حرکت دادن دنده از حالت D به S به اندازه کافی چاشنی تند و تیزی را به سامانه انتقال قدرت X3 اضافه می کند؛ بدون آنکه نیاز به یک لیوان شیر باشد!

برخلاف پیچیدگی هایی که در مدل های جدید ب ام و، به هنگام انتخاب تنظیمات مناسب برای سیستم های شاسی و فرمان و انتقال قدرت وجود دارد، X3 M40i در حالت کامفورت و در ترکیب آن با حالت D یا S جعبه دنده، لذت و نشاطی را به راننده منتقل می کند که تنها در مدل های ساده و بی آلایش گذشته می توان نظیرش را یافت. فرمان نازک X3 به راحتی در دست جا می گیرد و با این که دقیق و گوش به زنگ است ولی کمی در انتقال حس ناشی از سطح مسیر کم لطفی می کند.

به لطف طراحی جعبه ای و افزایش تقریباً 5 سانتی متری فاصله بین محور ها، X3 فضایی مناسبی برای سرنشینانش به ارمغان می آورد. کیفیت مواد به کار رفته در ساخت کابین جذاب و درجه یک بوده و سیستم iDrive ب ام و مانند همیشه جای گله باقی نمی گذارد.

پوشش چرمی به همراه دوخت تزئینی روی داشبورد، صندلی های جلو برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک سه گانه، چراغهای فول LED تطبیق پذیر و کیت بدنه مخصوص از جمله مواردی هستند که به صورت استاندارد در M40i قرار داده شده اند.

خودروی مورد بررسی ما به لطف آپشن های نه چندان کم خود قیمتی در حدود 65,245$ داشت؛ البته در دنیایی که در آن پورشه ماکان با قیمت بالای 100,00$ یافت می شود، چنین قیمتی چندان غیر معقول نیست.

ترکیب کاربردی بودن در استفاده روزانه، جنبه های مثبت رانندگی بدون فدا کردن راحتی سرنشینان و راننده و در آخر ظاهر نسبتا مناسب، ب ام و X3 M40i پکیج کاملی برای علاقه مندان به خودرو های کراس اوور محسوب می شود.

به نظر می رسد با ادامه همین مسیر و بکار گرفتن همین فرمول، ب ام و می تواند دوباره گوشه ای از هویت از دست رفته اش را باز یابد.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • m_sh
    m_sh | ۲۰ بهمن ۱۳۹۶

    بی ام و یکم مغرور شده ?

  • AmrH
    AmrH | ۲۰ بهمن ۱۳۹۶

    @mehrdad_sajjadie
    قبلنا BMW گفتن جرئت میخواست. همچین با ترس و لرز میگفتیم بی ام و ...

  • mehrdad_sajjadie
    mehrdad_sajjadie | ۲۰ بهمن ۱۳۹۶

    "به نظر می رسد با ادامه همین مسیر و بکار گرفتن همین فرمول، ب ام و می تواند دوباره گوشه ای از هویت از دست رفته اش را باز یابد" مگه قبلا بی هویت بوده که حالا بخواد هویتش رو برگردونه؟

    • آرمین نعم الحبیب
      آرمین نعم الحبیب | ۲۱ بهمن ۱۳۹۶

      ببینید در متن گفته شده گوشه ای از هویت از دست رفته، نه هویت وجود نداشته. در جواب این پرسش باید گفت با رویکرد محافظه کارانه ب ام و در چند سال اخیر، این کمپانی با جنبه های راننده محور گذشته خیلی فاصله گرفته. برای مثال خودروی M3 E92 در زمان تولید به عنوان بنچمارک در سگمنت خودش محسوب می شد اما برای نسل کنونی یا M4 چنین موردی صدق نمی کند. موفق باشید

  • mehrdad_sajjadie
    mehrdad_sajjadie | ۲۰ بهمن ۱۳۹۶

    "به نظر می رسد با ادامه همین مسیر و بکار گرفتن همین فرمول، ب ام و می تواند دوباره گوشه ای از هویت از دست رفته اش را باز یابد"

مطالب پیشنهادی