ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

ایده عجیب تویوتا برای تولید لاستیک های بدون هوا

تویوتا معتقد است لاستیک های بدون هوا سبب سبک وزن تر شده خودرو های الکتریکی خواهد شد. کانسپت تویوتا Fine-Comfor بیشتر از اینکه شبیه یک خودروی واقعی باشد شبیه به تصورات این سازنده از آینده ...

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۸:۳۰

تویوتا معتقد است لاستیک های بدون هوا سبب سبک وزن تر شده خودرو های الکتریکی خواهد شد. کانسپت تویوتا Fine-Comfor بیشتر از اینکه شبیه یک خودروی واقعی باشد شبیه به تصورات این سازنده از آینده و تکنولوژی هایی است که این کمپانی به  دنبال عرضه آن است.

استفاده از سلول های سوختی هیدروژنی، 4 موتور تمام چرخ محرک و لاستیک های بدون هوا تنها گوشه ای از نوآوری هایی است که تویوتا در طراحی این کانسپت بکار برده است.

این کمپانی خوش نام ژاپنی ادعا می کند که با تولید این محصول و سایر خودروهای الکتریکی خود انقلابی در میان وسایل نقلیه الکتریکی و هیدروژنی به پا خواهد کرد.

تویوتا به دنبال کاهش مصرف سوخت در خودرو های برقی و هیدروژنی خود بوده و معتقد است که لاستیک های بدون هوا سبب سبک وزن تر شده خودرو های الکتریکی خواهند شد.

این کمپانی یکی از دلایلی را که سبب استفاده کردن از این تایرهای خاص در کانسپت Fine-Comfor شده همین موضوع عنوان کرده است.

Toyota Fine-Comfort

تاکنون، لاستیک های بدون هوا تنها در وسایل نقلیه سبک وزن خاص مورد استفاده قرار می گرفت و در سایر خودرو های مسافربری کاربرد چندانی نداشته اند.

بسیاری از کارشناسان و مختصصان معتقد بودند که این دسته از لاستیک ها برای استفاده در خودروهای مسافربری رایج نیاز به اثبات عملکرد خود داشته و باید کارایی خود را بیش از پیش افزایش دهند.

هرچند که استفاده از آن ها در وسایل نقلیه نظامی سابقه داشته و حتی در خودرو های مخصوص زمین های گلف نیز به صورت گسترده مورد استفاده قرار گرفته اند اما واقعیت این است که هنوز هم غیرقابل اعتماد بوده و باید بیشتر مورد آزمایش قرار بگیرند. این لاستیک ها باید بتوانند کارایی خود را در شرایط غیر استاندارد و غیر قابل پیش بینی اثبات کنند.

تیکائو ساتو، مهندس ارشد تویوتا می گوید در این تایر ها از دسته ای از نوار های پلاستیکی که دور یک حلقه پلاستیکی- آلومینیومی را فرا گرفته استفاده شده است و بدین ترتیب وزن نهایی لاستیک ها کم شده است.

این مهندس ارشد معتقد است که در آینده نزدیک می توان از این مفهوم در موتور خودرو ها نیز استفاده کرده و به کمک آن وزن موتور ها را کاهش داد.

پتانسیل و عامل استفاده از این دسته از لاستیک ها کاهش وزنی که آن ها برای چرخ ها به ارمغان می آورند.

گفته می شود تا سال 2025 تویوتا از لاستیک های بدون هوا در محصولات خود استفاده خواهد کرد.

براساس گفته مدیران تویوتا ایده ای که کارشناسان این شرکت در حال کار بر روی آن هستند سبب خواهد شد که وزن لاستیک ها چیزی در حدود 30 درصد (حدودا 5 کیلوگرم) نسبت به لاستیک های امروزی کاهش پیدا کند.

بنابراین به نظر می رسد که این لاستیک های خاص در خودرو های الکتریکی سبک وزن به صورت جزئی (حتی گاهی کلی) برکارایی موتور، کاهش مصرف انرژی توسط آن و وزنی که جابجا خواهد کرد.

تاثیر گذاشته و در نهایت سبب تولید خودرو هایی خواهد شد که سایز کوچکتری داشته و جای کمتری را اشغال خواهد کرد.

البته یکی از مشکلاتی که این لاستیک ها همواره با خود داشته اند، داشتن مقاومت در مقابل غلتیدن و اصطکاک در زمان حرکت است.

این مقاومت در لاستیک های بدون هوا در حدود 10 تا 20 نسبت به سایر لاستیک ها بیشتر است که باید راه حلی برای آن پیدا شود.

منتقدان لاستیک های بدون هوا معتقد اند تا حل نشدن مشکل اصطکاک و مقاوت این لاستیک ها راه دادن آن ها به دنیای واقعی دیوانگی بوده و در نهایت به ضرر صنعت خودروسازی و استفاده کنندگان از محصولات این صنعت خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • امیر سادات شیرازی
    امیر سادات شیرازی | ۲۷ بهمن ۱۳۹۶

    عالیه دوستان بیسواد لطفا کامنتهای مفت نزارن این کمپانی پارسال بزرگترین تولید کننده جهان در اتومبیل سازی شد و هر سال این داستان بین تویوتا و فولکس واگن و فورد پاسگاری میشه پس با کمال احترام کساییکه علم ندارن این برندهارو اصلا با پزو و هیوندای ناقص ساز مقایسه نکنن بیچاره مردم انقدر ماشین خوب سوار نشدن مثلا ماشینهایی مثل سانتافه یا اگسنت یا مگان رو بهترین ماشین میدونن

  • M
    M | ۲۵ بهمن ۱۳۹۶

    مدیران تویوتا ایده ای که کارشناسان این شرکت در حال کار بر روی آن هستند سبب خواهد شد که وزن لاستیک ها چیزی در حدود 30 درصد (حدودا 5 کیلوگرم) نسبت به لاستیک های امروزی کاهش پیدا کند

  • M
    M | ۲۵ بهمن ۱۳۹۶

    مگه چقدر در کاهش وزن خودرو تاثیر داره؟

مطالب پیشنهادی