ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

گلکسی اس 9 پلاس
تکنولوژی

گشودگی دهانه لنز متغیر چیست و چه کاربردی دارد

کمپانی های تولید موبایل همیشه به دنبال راه های جدید برای ارتقا و بهینه سازی ویژگی های مختلف تلفن های هوشمند هستند. در این میان دوربین یکی از عناصر اصلی است که در سال های ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

کمپانی های تولید موبایل همیشه به دنبال راه های جدید برای ارتقا و بهینه سازی ویژگی های مختلف تلفن های هوشمند هستند. در این میان دوربین یکی از عناصر اصلی است که در سال های اخیر از طریق افزایش تعداد پیکسل ها، پردازش نرم افزاری بهتر و تعبیه دوربین های دوگانه شاهد بهینه سازی چشمگیری در آن بوده ایم و حتی در برخی موارد قابلیت رقابت با دوربین های های حرفه ای را پیدا کرده اند.

کمپانی سامسونگ امسال و با معرفی گلکسی اس 9 و نسخه پلاس آن از لنزهای با گشودگی دهانه لنز متغیر رونمایی کرد که در دنیای موبایل های هوشمند مفهومی جدید به شمار می رود.

گشودگی دهانه لنز در واقع سایز دهانه ای است که نور از طریق آن وارد دوربین شده و به سنسور می رسد. این واحد بر اساس ضریب اف محاسبه شده و معادل نسبت فاصله‌ی کانونی به قطر دریچه است. هرچه ضریب اف کوچکتر باشد گشودگی دهانه بیشتر بوده و اجاز عبور نور بیشتری را می دهد.سری گلکسی اس 9 جدای از گشودگی دهانه لنز یا ضریب اف متغیر 1.5 و 2.4 به امکانات سخت افزاری و نرم افزاری متنوعی برای عکاسی و فیلمبرداری مجهز شده که شامل دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی با سنسور 1/2.55 اینچی، لرزشگیر اپتیکال، فوکوس خودکار و فیلمبرداری 4K با نرخ 60 فریم بر ثانیه می شود. دوربین سلفی نیز از سنسور 8 مگاپیکسلی 1/3.6 اینچی، لنز تله با بزرگنمایی دو برابری و لرزشگیر اپتیکال بهره می برد.

فناوری تغییر گشودگی دریچه لنز

فناوری گشودگی دیافراگم متغیر سامسونگ از روش مکانیکی مشابه با دوربین های معمولی دارای لنز متغیر بهره می برد که در نسخه ای مینیاتوری با پره های همپوشان قابل تنظیم، گشودگی دیافراگم را کنترل می کند.

با این حال میزان تغییر این سنسور قابلیت تنظیم دقیق نداشته و تنها بین دو ضریب 1.5 و 2.4 جابه جا می شود. هنوز مشخص نیست چرا سامسونگ متغیر بودن دهانه دیافراگم را به این دو واحد محدود کرده، با این حال تنها دو دلیل برای آن متصور است که شامل محدودیت های موجود در این سایز مینیاتوری و تصمیمات توسعه دهندگان است.

بر این اساس ممکن است توسعه دهندگان نسبت به آشنایی همه کاربران با تاثیر ضریب اف در تصویر شک داشته اند و به همین خاطر ترجیح داده اند میزان آن به حداکثر و حداقل محدود شود. یکی از دلایلی که این فرضیه را تقویت می کند وجود حالت خودکار در تنظیم گشودگی دهانه لنز گلکسی اس 9 است که بر اساس نور دریافتی سنسور، گشودگی دریچه را تنظیم می کند.

اهمیت تعبیه لنز با گشودگی دهانه متغیر

تلفن های هوشمند روز به روز باریکتر شده و از سوی دیگر به تعداد قطعات به کار رفته در آنها افزوده می شود، در نتیجه فضای چندانی برای تعبیه لنزها و حسگرهای بزرگ ندارند که بر دریافت نور و کیفیت تصویر نهایی تأثیر منفی می گذارد.

برای مثال اغلب اسمارت فون ها در فضاهای با نور ناکافی تصویربرداری چندان مطلوبی ندارند اما یک لنز عریض (ضریب اف کمتر) با جذب نور بیشتر، می تواند در رفع این مشکل تاثیر زیادی داشته باشد.

هرچند لنز عریض به تنهایی تضمین کننده افزایش کیفیت تصویر نیست اما با رساندن نور کافی به یک سنسور پیشرفته می تواند بخشی از این فرایند را تسهیل کند. علاوه بر این به منظور جلوگیری از مشکلاتی نظیر کاهش وضوح تصویر، مات شدن یا درخشندگی بیش از حد، گشودگی دهانه لنز باید با طراحی آن سازگار باشد.دهانه لنز متغیراز سوی دیگر در صورتی که نور محیط بیش از حد زیاد باشد باز هم احتمالا دوربین های موبایل عملکرد خوبی نخواهند داشت. در چنین شرایطی می توان از شاترهای سریع و ISO کمتر بهره برد اما این موارد سرعت تصویربرداری را کاهش می دهند، بنابرین بهترین راه استفاده از لنزهای کوچکتر است که با بهبود نورسنجی و فوکوس، احتمال سوختن عکس را کاهش می دهند.

از انجایی که در عکاسی جذب نور مطلوب در شرایط مختلف اهمیت فراوانی دارد، برخودار بودن گلکسی اس 9 از لنزهای با گشودگی متغیر امکان دریافت نور مناسب را فارغ از شرایط محیط فراهم می کند.

درک رابطه بین گشودگی دهانه، فاصله کانونی و عمیق میدان دید اهمیت بالایی دارد. از آنجایی که فاصله بین سنسورهای موبایل و لنز بسیار اندک است، میدان دید کاملا عریض بوده و عمق آن بسیار اندک است. در موبایل های پرچمدار جدید نیز به خاطر همین مساله افکت بوکه تنها به لطف سنسور ثانویه یا پردازش های نرم افزاری میسر است؛ مگر اینکه سوژه در فاصله بسیار نزدیکی از لنز قرار داشته باشد.

عریض تر شدن گشودگی دهانه لنز به کاهش هرچه بیشتر عمق میدان و مات شدن پس زمینه منجر می شود. این مساله در حالت عادی مزیت محسوب نمی شود اما اجازه ثبت تصاویر خلاقانه ای را به عکاسان می دهد. از دیگر مزایای لنزهای عریض می توان به افزایش سرعت شاتر به لطف دریافت نور بیشتر اشاره کرد که لرزش های دست حین عکاسی در محیط های کم نور را بی اثر می کند.

ثبت تصاویر بهتر با گلکسی اس 9دهانه لنز متغیر

در نهایت آن چیزی که از همه بیشتر اهمیت دارد این است که دوربین گلکسی اس 9 یا مدل پلاس آن نسبت به مدل های دیگر خروجی بهتری دارد یا خیر؛ چرا که آخرین نسل از لنزهای تله فوتو که به عنوان نوآوری مطرح شدند؛ کیفیت تصاویر را آن چنان که باید بهبود نبخشیدند.

برای مقایسه دوربین این اسمارت فون با مدل های دیگر احتمالا مقیاسی بهتر از DxOMark نخواهیم داشت.

بر اساس اعلام DxOMark گلکسی اس 9 پلاس با کسب 99 امتیاز، رتبه نخست را در رده بندی موبایل ها به دست آورده است. از جمله نقاط قوت گلکسی اس 9 پلاس در بخش عکاسی می توان به مدیریت فوق العاده نویز تصاویر در شرایط مختلف، جزئیات بسیار خوب در محیط داخلی و خارجی، فوکوس خودکار سریع و دقیق، رنگ های زنده و پویا، و رزولوشن عالی تا بزرگنمایی 4 برابری اشاره کرد.

به گفته DxOMark ناپایداری نورسنجی در بعضی شرایط، خطاهای رنگی جزئی در مواقع خاص و کاهش شارپنس در گوشه های تصویر هم نقاط ضعف نسبی گلکسی اس 9 پلاس هستند.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • Behrooz A
    Behrooz A | ۱۴ اسفند ۱۳۹۶

    اینا همش شانتاژ تبلیغاتیه!! توی اون اندازه سنسور ، هرچقدر هم دهانه لنز باز باشه حتی به اندازه 1.4 ، نتیجه هیچ وقت تفاوت فاحشی با دهانه لنز بسته تر نداره توی عمق میدان !! متاسفم برای سایتی که به خاطر پول همه جور مطلبی رو بدون آگاهی و غیر علمی منتشر میکنه!

    • SM
      SM | ۱۵ اسفند ۱۳۹۶

      بی سواد، سایت منبع یعنی اندروید اتوریتی یکی از سایت های تخصصی اندرویده و مطمعن باش به اندازه شما عقلشون میرسیه

      • Behrooz A
        Behrooz A | ۱۵ اسفند ۱۳۹۶

        تخصص اندروید!! به نظرم سایت متخصص دوربین باید نظر بده راجب گشودگی دهانه لنز ، شما یکم اطلاعات در مورد عکاسی داشتی خودت تحقیق میکردی متوجه قضیه میشدی ، یکی از مواردی که توی عمق میدان تاثیر داره فاصله از سوژس ، شما با دیاف 2.4 هم فاصله از سوژتو کم کنی به عمق میدان کم میرسی ، اما با سنسور دوربین گوشی تو فاصله متعارف برای عکاسی از اشخاص به طور مثال ، دیاف 1.4 حتی توی دوربین گوشی با دیاف 2.4 اون هیچ تفاوتی ایجاد نمیکنه

    • Saeed Nouroozi
      Saeed Nouroozi | ۱۵ اسفند ۱۳۹۶

      با اینکه از سامسونگ زیاد خوسم نمیاد ولی در حد یه موبایل تاثیر حتی جزیی بین گشودگی ۱.۵ تا ۲.۴ یه نکته مثبته و یه مقدار قابل مشاهده توی ۱.۵ عمق میدان کم میشه نسبت به ۲.۴

  • u kh
    u kh | ۱۴ اسفند ۱۳۹۶

    البته باید گفت که گلکسی اس 9 پلاس با دوربین دوگانه ،گشودگی دیافراگم دوگانه و پردازنده و نرم افزار جدید فقط یک امتیاز از پیکسل 2 بالاتر شده تو dxo mark و احتمالا و یا شاید قطعا اس 9 معمولی امتیاز کمتری میگیره و ..

    • Javanbakht
      Javanbakht | ۱۵ اسفند ۱۳۹۶

      معمولا ۲ امتیاز مدلای دو دوربینه کمتر از مدل های تک لنزه بیشتر مییرن اونم به خاطر پرتره کردن و زوم ۴ برابر و نشون دادن جزئیات بیشتر
      و گوشی های x و mate 10 هم دوربین دوگانه دارن تنها شرکتی که با یه دوربین تک لنز تونست این کارو بکنه گوگل بود که واقعا نشون داد در بخش نرم افزار یه سر گردن از بقیه بالا تر

    • mohammad shabaniyan
      mohammad shabaniyan | ۱۵ اسفند ۱۳۹۶

      شما نقد dxomark رو نخوندین پس امتیاز کلی اس9 99 هستش امتیاز بخش عکاسیش 104 هستش و پیکسل 99!104 یعنی در حد dslr ها

      • h kh
        h kh | ۱۶ اسفند ۱۳۹۶

        اینایی که گفتید هیچ کدام حرف منو نقض نمیکنه ها .در ضمن این که 104 یعنی در حد DSLR ها رو نمیدونم از کجا آوردید!

مطالب پیشنهادی