فورت نایت و پابجی: نبرد بزرگ دنیای بتل رویال

حدودا یک سال از زمان عرضه شدن بازی PlayerUnknown's Battlegrounds به صورت دسترسی زودهنگام (Early Access) می گذرد. بازی در آغاز اشکال های بسیار زیادی داشت ولی تصمیم های بسیار درست تیم سازنده بازی و اصلاح بازی بر اساس پیشنهادات بازیکنان باعث رشد بسیار سریع بازی شد. در همین حال تعداد طرفداران بازی های بتل رویال دیگر مثل H1Z1 و DayZ به دلیل تصمیمات نادرست و نارضایتی بازیکنان روز به روز کمتر می شد. اینگونه شد که قبل از عرضه نسخه اصلی بازی، پابجی به رتبه اول تعداد بازیکنان آنلاین در استیم رسید و تمام رقیبان خود را شکست داد.

اما حالا یک رقیب جدید برای پابجی پیدا شده. کمی بعد از عرضه نسخه دسترسی زودهنگام پابجی یک نام جدید بر سر زبان ها افتاد و به سرعت گسترش پیدا کرد. همه فورت نایت (Fortnite) را به خاطر حالت بازی بتل رویال می شناسند، اما در واقع بتل رویال فقط یکی از چند حالت تعریف شده مختلف برای این بازی است. البته از همین قضیه می توان حدس زد که حالت بتل رویال تجربه ای بسیار لذت بخش تر از دیگر حالت های بازی است.

نیاز به توضیح نیست که در دنیای امروز ایده های تکراری هیچ گاه به موفقیت نمی رسند. مردم همیشه به دنبال یک ایده و یک تجربه خاص هستند و در آن حیطه دنبال بهترین نمونه می گردند و بعد از آن کمتر حاضر می شوند چیزهای جدید را تجربه کنند. این مسئله در مورد پابجی و رقبای اولیه آن مثل DayZ و H1Z1 صادق بود. اما فورت نایت چه چیزی دارد که نه تنها از پابجی عقب نمی ماند، بلکه هرروز به آن نزدیک تر هم می شود؟ در این مقاله قصد داریم تفاوت های اصلی این دو بازی را بررسی کنیم:

گرافیک

بازی فورت نایت: بتل رویال ایده اصلی سبک بتل رویال را می گیرد و آن را در قطب مخالف پابجی پیاده می کند. از همان لحظه اول که وارد بازی می شوید می فهمید قرار است تجربه ای کاملا متفاوت نسبت به پابجی داشته باشید. شخصیت ها و منوهای بازی بسیار فانتزی و کارتونی طراحی شده اند و تداعی کننده بازی هایی مثل Team Fortress 2 یا Borderlands هستند.

این حس وقتی برای اولین بار وارد بازی می شوید تقویت می شود. مثل پابجی شما در یک ناحیه (که در این بازی یک فرودگاه است) منتظر می مانید تا تمام بازیکنان به سرور متصل شوند تا بعد وارد مپ اصلی شوید. تقریبا همه جا سبز است و چند درخت و ساختمان این طرف و آن طرف وجود دارند. از نظر رنگی محیط بازی کاملا یک دست است و به همین دلیل دیدن حریفان نسبت به پابجی بسیار آسان تر است. در باند فرودگاه اتوبوس آبی رنگی وجود دارد که کار همان هواپیماهای پابجی را می کند و بازیکنان را به مپ اصلی می رساند.

بیشتر نواحی مختلف بازی هم به همین شکل است. دشت های سبز ناهموار با چند کوه کوتاه و بلند و چند شهرک مختلف. یکی از نقاط قوت اصلی فورت نایت نسبت به پابجی سادگی ظاهری آن است. البته سادگی نه به معنای کسل کننده و قابل پیش بینی بودن. دنیای فورت نایت خیلی روی جزئیات واقع گرایانه تمرکز نمی کند و محیط را در راستای بهبود درگیری ها طراحی کرده است. در پابجی شما می توانید در خانه هایی بدون پنجره با اتاق های تو در تو پیدا شوید و بیرون خانه ها هم همیشه سنگ و بیشه و دریا و چیزهای دیگری هست که می توانید پشت آنها پناه بگیرید و پنهان شوید.

در فورت نایت پیدا کردن دشمنان و تحت نظر گرفتن محیط های مختلف ساده تر است. اما این مسئله به قیمت از بین رفتن جزئیات تمام می شود. بنابراین اگر از طرفداران بازی هایی مثل ARMA هستید و دوست دارید جنگیدن را در محیط هایی نزدیک به واقعی تجربه کنید شاید پابجی انتخاب بهتری باشد.

از طرف دیگر حذف جزئیات غیر ضروری از دنیای بازی باعث شده فورت نایت بازی بسیار سبک تری نسبت به پابجی باشد. پابجی یکی از سنگین ترین بازی های موجود است و برای تجربه دنیای بازی در بالاترین تنظیمات گرافیکی باید سیستم بسیار قدرتمندی داشته باشید. از طرف دیگر پایین آوردن تنظیمات گرافیکی باعث افزایش فریم می شود اما در این حالت دیدن و پیدا کردن دشمنان خصوصا از فواصل زیاد بسیار سخت تر می شود..

فورت نایت این مشکل را تا حدودی حل کرده. بازی هنوز هم بسیار سنگین است؛ از همه چیز گذشته بالاخره شما در یک مپ بسیار بزرگ و در کنار 99 نفر دیگر بازی می کنید و این اطلاعات کمی برای پردازش نیست. اما نسبت به پابجی، بازی بسیار روان تر است و با سیستم های قدیمی بیشتر کنار می آید. بنابراین برای کسانی که سیستم های خیلی خوبی ندارند و دنبال چند بازی کوتاه هستند فورت نایت انتخاب منطقی تری است.

اما به صورت کلی به نظر می رسد که با اینکه رویکرد واقع گرایانه طراحان پابجی در طراحی دنیای بازی باعث تجربه خاص و بسیار لذت بخشی شده است، دنیای فورت نایت فضای بیشتری به گیم پلی می دهد و از طرف دیگر بازیکنان بیشتری هم جذب می کند.

گیم پلی

اولین چیزی که در دنیای پابجی جلب توجه می کند یک نوار آبی رنگ در گوشه راست صفحه است که روی آن تصویر یک پله، پل، دیوار و چند چیز دیگر وجود دارد. شاید مهمترین نقطه تفاوت این دو بازی همین قابلیت ساختن باشد. در بازی فورت نایت شما می توانید از منابع مختلف درون بازی (اعم از چوب، سنگ و آهن) استفاده کنید و چیزهای مختلف بسازید. مثلا در فورت نایت تپه های زیادی وجود دارد و شما گاهی نمی توانید به صورت عادی از آنها بالا بروید، اما می توانید یک پلکان چوبی بسازید و با استفاده از آن راحت به بالای تپه بروید. یا وقتی با دشمن درگیر شدید و هر لحظه ممکن بود بمیرید دور خود یک دیوار آهنی بسازید تا دشمن نتواند به شما تیراندازی کند.

همچنین در بازی یک آیتم به نام Jump Pad  وجود دارد که با استفاده از آن می توان مسافتی طولانی را با سرعت زیاد پرواز کرد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که حرکت کردن از یک مکان به مکان دیگر در بازی بسیار راحت تر است.

از طرف دیگر فورت نایت به طوری طراحی شده که حرکت را تشویق می کند. تقریبا تمام ساختمان های درون بازی آسیب پذیر هستند. شما می توانید از کلنگ خود (تنها سلاح سرد یا Melee بازی که برای ماین کردن هم از آن استفاه می شود)  تا در و پنجره و دیوار ساختمان ها را نابود کنید و سنگ و چوب و آهن به دست بیاورید. همچنین می توانید با شلیک کردن به سازه های دیگر بازیکنان پناه آنها را نابود کنید و آنها را وادار به حرکت کنید.

مکانیزم های حرکتی بازی فورت نایت هم بسیار ساده تر از پابجی هستند. فورت نایت بر خلاف پابجی حرکت های مختلف مثل سینه خیز رفتن را حذف کرده و از طرف دیگر سرعت حرکت و ارتفاع پرش شخصیت ها را افزایش داده است.

جایی که پابجی به وضوح از فورت نایت پیشی می گیرد طراحی اسلحه و جزئیات مربوط به آن است. در فورت نایت تعداد انگشت شماری از سلاح های مختلف (چند سلاح اتوماتیک، چند سلاح کمری و چند شاتگان) وجود دارد. تنها چیزی که اینها را از هم جدا می کند کلاس سلاح ها است که با چند رنگ مختلف مشخص شده اند. برای مثال رنگ نارنجی نشانگر دسته Legendary یا افسانه ای است. سلاح های این کلاس بیشتر از بقیه صدمه می زنند و پیدا کردن آنها بسیار سخت تر است. بنابراین لوت کردن هنوز هم ارزشمند است.

اما فورت نایت کاملا تجهیزات سلاح های مختلف را حذف کرده. چیزی که فرآیند طولانی و کسل کننده لوت کردن در پابجی را بسیار لذت بخش می کند گشتن به دنبال چیزهایی مثل زوم های 4X  یا صدا خفه کن و میزان تاثیر آنها هستند. این مسئله کاملا در فورت نایت حذف شده و کمبود آن شدیدا حس می شود.

در طراحی مکانیزم های درگیری هم پابجی عمق بسیار بیشتری نسبت به فورت نایت دارد. در پابجی فاکتورهایی مثل فاصله دو حریف، ارتفاع و میزان لگد زدن اسلحه بسیار تاثیرگذار هستند. بالاخره هرچه باشد بازی ادامه دهنده مسیر بازی هایی مثل ARMA است و باید درگیری های آن به واقعیت نزدیک باشند. اما در فورت نایت به ندرت از این مسائل خبری می شود. تیراندازی و نشانه گیری در فورت نایت تا حد زیادی آسان تر از پابجی است. برای مثال کنترل لگد سلاح کلاش در پابجی تقریبا غیر ممکن است اما در فورت نایت کمتر درگیر این مسائل می شوید.

می رسیم به مپ بازی. در آپدیت های اخیر پابجی یک مپ دیگر به بازی اضافه شد و در هر بازی به صورت تصادفی یکی از مپ ها انتخاب می شود. در فورت نایت هنوز هم یک مپ وجود دارد و از این نظر از رقیب خود عقب مانده است. همین یک مپ هم از نظر مقیاس و اندازه بسیار کوچک تر از دو مپ پابجی است. از طرف دیگر وسایل نقلیه کاملا از بازی حذف شده اند و سرعت حرکت بازیکنان هم بیشتر شده. بنابراین به صورت کلی زمان سفر کردن و صبر کردن در فورت نایت نسبت به پابجی کمتر است.

اما اینها فقط در راستای دیدگاه و طرز فکر سازندگان فورت نایت است و حداقل از دیدگاه آنها نقطه ضعف حساب نمی شود. وقتی تک تک المان های گیم پلی بازی را کنار هم می گذاریم متوجه می شویم اپیک گیمز (EPIC Games)  و فورت نایت اهداف متفاوتی را نسبت به بلوهول (Bluehole) و پابجی دنبال می کنند روند تصمیم گیری و برنامه ریزی تیم سازنده پابجی در کنار سبک چالش برانگیز و سخت بازی نشان می دهد که سازندگان به دنبال ساخت یک بازی رقابتی هستند.

یکی از برنامه های اصلی شرکت بلوهول و سازندگان پابجی وارد شدن به عرصه ورزش های الکترونیکی است و تابحال چند مسابقه بزرگ هم در این بازی برگزار شده و به خوبی از آنها استقبال شده. البته مشخصا برای رساندن بازی به آن مرحله تغییرات و زمان زیادی لازم است اما از طرف دیگر فورت نایت هدف بسیار متفاوتی دارد.

به نظر می رسد که اپیک گیمز بیشتر تلاش می کند یک بازی ساده تر، سریع تر و سرگرم کننده تر بسازد. بازی به شیوه ای طراحی شده که بازیکنان همیشه در حال حرکت در محیط های باز در دنیایی کوچک تر باشند و از طرف دیگر مکانیزم های نبرد ساده تر از پابجی هستند. در نتیجه درگیری ها در فورت نایت بیشتر هستند و هر بازی سریع تر تمام می شود.از طرف دیگر اپیک گیمز تا کنون برنامه ای برای ورود به زمینه ورزش های الکترونیکی نداشته است.

هر چند بعید نیست با توجه به رشد روزافزون بازی به زودی شاهد مسابقات و لیگ های مختلف فورت نایت هم باشیم.

اما تیم سازندگان فورت نایت به خوبی از موفقیت ها و شکست های پابجی درس گرفت و توانست با اتخاذ تصمیمات بهتر گیمی را خلق کند که تجربه ساده تر و لذت بخش تری نسبت به رقیب خود ارائه می دهد. گیمی که اشکالات بسیار کمتری دارد.

اما در نهایت انتخاب اصلی با شماست. اگر سیستم خوبی دارید و دنبال یک بازی سخت و چالش برانگیز هستید پابجی انتخاب بهتری است. اما اگر روز بدی داشتید و می خواهید مدت کوتاهی را با دوستان خود (یا تنهایی) پشت کامپیوتر بگذرانید، احتمالا فورت نایت حال شما را بهتر می کند.

مطالب مرتبط

اپیک یک دموی نفس گیر برای هدست های واقعیت مجازی منتشر کرد

اپیک گیمز و موتور گرافیکی آنریل اش قادر به کارهای شگفت انگیزی هستند، و حالا این استودیوی خوشنام تصمیم گرفته تا تبحرش در انگشت به دهان کردن افراد را در فضای واقعیت مجازی هم امتحان کند. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.  "Showdown" دمویی است که تجربه حضور در یک میدان جنگ پر زد و خورد را برای... ادامه مطلب

فورتنایت به صحنه ورزش الکترونیکی وارد می شود؛ سرمایه گذاری 100 میلیون دلاری اپیک

بالاخره بعد از مدت ها انتظار اپیک گیمز در حساب رسمی توییتر خود اعلام کرد که تصمیم گرفته با بازی فورتنایت، بتل رویالی که در جامعه گیمینگ آشوب به پا کرده وارد صحنه ورزش های الکترونیکی شود و برای این کار سرمایه گذاری بزرگی هم کرده. اپیک اعلام کرد که از این سرمایه برای برگزاری چند... ادامه مطلب

شکایت اپیک از متقلب ۱۴ ساله فورتنایت؛ درگیری ها همچنان ادامه دارند

آنچه از شواهد و قرائن پیداست گویا اپیک گیمز، سازنده بازی محبوب Fortnite به دنبال شکایت از یک گیمر ۱۴ ساله متقلب است. بر اساس شکایت ثبت شده توسط اپیک گیمز، این پسر ۱۴ ساله متهم به استفاده از چیت های نرم افزاری مختلفی در بازی فورتنایت بوده. البته پیگیری اپیک مربوط به حالا نیست و... ادامه مطلب

بازی بتل رویال Darwin Project را به صورت رایگان تجربه کنید

بازی بتل رویال Darwin Project که پیش از این به صورت «دسترسی زودهنگام» قابل بازی بود، به یک عنوان Free to Play تبدیل شد. سازندگان بازی می گویند برخی از کاربران اخیراً با مشکلاتی نظیر پیدا کردن مسابقات به علت خلوت بودن سرورها روبرو شده اند؛ به همین دلیل قرار است بازی از این پس... ادامه مطلب

معرفی بازی Darwin Project؛ ادامه‌ای بر تکامل یا قدمی به عقب در خلقت بتل رویال؟

اگر گیمری دو الی سه سال اخیر را در کما سپری کرده باشد و یک روز ناگهان به هوش آید و از شما سوال کند که در این مدت چه اتفاقاتی برای صنعت گیم افتاده و ترندهای روز چه هستند، پس از اشاره به موفقیت‌های فراوان نینتندو سوییچ، احتمالا ساعت‌ها از عناوینی چون PUBG (بررسی... ادامه مطلب

کلمه‌ی ممنوع نژادپرستانه، توییچ و بزرگ‌ترین استریمرش را به دردسر انداخت

در پست های گذشته تایلر بلوینز یا Ninja، یکی از بزرگترین و محبوب ترین استریمرهای پلتفرم توییچ را معرفی کردیم. او با پخش زنده بازی فورتنایت بیننده های زیادی را به خود جذب کرده و در حال حاضر رکورد پربیننده ترین استریمر توییچ هم در اختیار دارد. اما چند روز پیش او مرتکب اشتباه بزرگی شد... ادامه مطلب

نظرات ۷

وارد شوید

برای گفتگو با کاربران، وارد حساب کاربری خود شوید.

ورود
x