ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مروری بر تاریخچه موبایل های سری گلکسی اس سامسونگ [بخش اول]

تا قبل از سال ۲۰۱۰ سامسونگ موبایل هایش را در قالب خانواده های مختلف و با اسامی متفاوتی تولید می کرد؛ در آن میان گروه Omnia ستاره درخشان جمع بود و مجموعه ای از دستگاه های ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

تا قبل از سال ۲۰۱۰ سامسونگ موبایل هایش را در قالب خانواده های مختلف و با اسامی متفاوتی تولید می کرد؛ در آن میان گروه Omnia ستاره درخشان جمع بود و مجموعه ای از دستگاه های مبتنی بر سیستم عامل سیمبین و ویندوز فون را در بر می گرفتند.

سامسونگ حتی یک دوربین-موبایل به نام پیکسون و تلفن همراه اقتصادی به نام Corby داشت و البته در جمع، سری گلکسی هم حضور داشتند که از جایگاه کنونی شان برخوردار نبودند.

تا اینکه در مارس ۲۰۱۰ سامسونگ موبایل I9000 Galaxy S را رونمایی کرد؛ دستگاهی که با استقبال خوبی از جانب کاربران روبرو شد اما تصور نمی شد که روزی نوادگان آن بر دنیای اندروید سلطه کنند و در زمره پرفروش ترین اسمارت فون های دنیا قرار بگیرند.

در ادامه این مطلب سعی داریم نگاهی بیاندازیم به تاریخچه این موبایل ها:

Samsung 19000 Galaxy S

سامسونگ ۱۹۰۰۰ گلکسی اس
سامسونگ ۱۹۰۰۰ گلکسی اس

نمایشگر: 4 اینچی سوپر امولد با رزولوشن 480 در 800 پیکسل

چیپست: هامینگ برد 1 گیگاهرتز

باتری: 1500 میلی آمپر ساعتی

دوربین اصلی: 5 مگاپیکسل

دوربین سلفی: VGA

پیش از هرچیز باید خاطر نشان کنیم که گلکسی اس نخستین موبایل معرفی شده همراه با نمایشگر سوپر امولد نبود و این افتخار در کارنامه محصول دیگری به نام Wave ثبت شده که از سیستم عامل داخلی سامسونگ به نام بادا بهره می برد. در هر صورت نمایشگرهای سوپر امولد در نوع خود فوق العاده بودند و همین مقدمه ای شد برای نام گذاری خانواده کهکشانی های پیشرفته سامسونگ. بنابراین حرف اس در این گروه از موبایل های شرکت کره ای از عبارت سوپرامولد گرفته شده است.

در خصوص تفاوت نمایشگرهای سوپر امولد با انواع متعارف امولد هم باید بگوییم که در انواع سوپر امولد بخش تاچ  با نمایشگر یکپارچه سازی شده است. به همین خاطر نیز نمایشگرهای جدید سامسونگ تنها یک پنجم نور بازتاب یافته توسط نمایشگرهای امولد را از خود منعکس می کردند و در نتیجه بهترین گزینه برای مشاهده محتوا زیر نور خورشید بودند.

سوپرامولدها همچنین از نوع PenTile بودند؛ بدان معنا که تمام پیکسل های رنگی را در خود نداشتند و در مقابل هر پیکسل آنها تنها از دو زیر پیکسل ساخته می شد.

خود گلکسی اس را هم می توان محصولی مدرن در دوران خود نامید. دستگاه طراحی گردی داشت که حتی امروز هم قدیمی به نظر نمی رسد و بدنه اش از پلاستیک با قاب پشتی قابل تعویض ساخته شده بود.

بنابراین حتی در آن ابتدا نیز سامسونگ علاقمندی اش برای سلطه بر قلمرو سخت افزار را به رخ رقبا کشید. گلکسی اس باریک ترین موبایل در دوران خودش محسوب می شد و تنها ۹.۹ میلیمتر ضخامت داشت. این تلفن هوشمند همچنین نخستین گجت اندرویدی پشتیبانی کننده از استاندارد DivX HD به شمار می رفت.

نسخه های مختلف گلکسی اس

نسخه های مختلف گلکسی اس
1- Google Nexus S 2- Galaxy S 3- Galaxy S L 4- Galaxy S Advance

پیش از آنکه سال ۲۰۱۰ به اتمام برسد گلکسی اس دستخوش تغییراتی به لحاظ طراحی شد و در قالب محصولی تازه به نام گوگل نکسوس اس متولد گردید. دستگاه تقریبا همان بود هرچند که اینبار به نمایشگری خمیده مجهز می شد. خود نمایشگر البته خمیدگی نداشت و شیشه محافظ آن بود که با چنین مشخصه ای عرضه شده بود. البته یک محدودیت جالب دیگر هم در این باره وجود داشت؛ نکسوس اس تنها میتوانست ویدیوهایی با کیفیت 480p را پخش کند در حالی که گلکسی اس با کیفیت فیلم برداری 720p یک گام از آن جلوتر حرکت می کرد. گوگل نکسوس اس البته اولین موبایلی به شمار می رفت که از استاندارد ارتباطی NFC پشتیبانی می کرد.

گلکسی اس توان پردازشی اش را از نسخه اولیه چیپست اگزینوس می گرفت (که در آن زمان با نام Hummingbird شناخته می شد) و عملکرد واحد پردازنده گرافیکی‌ آن سه برابر چیپست اسنپدراگون هم رده اش بود.

با این حال اما سامسونگ در سال ۲۰۱۱ میلادی موبایل گلکسی اس پلاس را همراه با اسنپدراگون اس ۲ رونمایی کرد. چیپست یاد شده تک هسته ای بود با این حال سرعت کلاک آن به رقم خوب ۱.۴ گیگاهرتز  در قیاس با ۱ گیگاهرتز می رسید و پردازنده گرافیکی آن به نام آدرنو ۲۰۵ نیز اندکی قدرتمندتر از PowerVR SGX540 مورد استفاده در مدل اصلی بود.

همچنین در سال ۲۰۱۱ میلادی نیز این شرکت گلکسی اس ال را معرفی کرد که حرف L در آن از سرواژه کلمه LCD گرفته می شد. آن موبایل تنها ۴ گیگابایت حافظه داخلی داشت و از چیپست ضعیف تری به نام TI OMAP بهره می برد.

سامسونگ یکبار دیگر نسخه اولیه از گلکسی اس را به لحاظ طراحی مورد بازنگری قرار داد و در سال ۲۰۱۲ میلادی گلکسی S Advance را معرفی کرد. این محصول چیپستی به نام NovaThor با پردازنده دو هسته ای داشت. اندکی رم هم برایش در نظر گرفته شده بود که نسبت به دو چیپست قبلی نوعی بهبود به حساب می آمد.  با این حال اما گلکسی S Advance موبایلی اقتصادی بود که نمی توانست با گلکسی S II رقابت کند حال S III که جای خودش را دارد.

Samsung I9010 Galaxy S Giorgio Armani

نمایشگر: 4 اینچی سوپر امولد با رزولوشن 480 در 800 پیکسل

چیپست: هامینگ برد 1 گیگاهرتز  کورتکس A8

باتری: 1650 میلی آمپر ساعتی

دوربین اصلی: 5 مگاپیکسل

دوربین سلفی:  ندارد

نسخه جورجیو آرمانی گلکسی اس را به خاطر دارید؟ احتمالا خیلی ها آن را فراموش کرده اند اما اگر بخوایم منصف باشیم در میان موبایل هایی که به صورت اختصاصی با نام برندهای مطرح حوزه مد وارد بازار شدند این یکی ابدا بد به نظر نمی رسید.

Samsung I9100 Galaxy S II

Samsung I9100 Galaxy S II
Samsung I9100 Galaxy S II

نمایشگر: 4.3 اینچی سوپر امولد پلاس با رزولوشن 480 در 800 پیکسل

چیپست: اگزینوس 4210 دو هسته ای 1.2 گیگاهرتز

باتری: 1650 میلی آمپر ساعتی

دوربین اصلی: 8 مگاپیکسل

دوربین سلفی: 2 مگاپیکسل

گلکسی اس ۲ سامسونگ اولین موبایل از سری اس بود که در جریان کنگره جهانی موبایل رونمایی شد. بدنه موبایل نسبت به گذشته باریک تر شده و به رقم ۸.۴۹ میلیمتر رسیده بود. امکانات و سخت افزار دستگاه نیز نسبت به نسل های پیشینش به میزان چشمگیری بهبود پیدا کرده بود و جالب آنکه حتی موفق شد جایزه برترین موبایل سال کنگره جهانی موبایل سال ۲۰۱۲ را نصیب خود کند.

اجازه دهید با نمایشگر سوپر امولد پلاس ۴.۳ اینچی دستگاه شروع کنیم. منظور از پلاس این بود که نمایشگر اینبار به جای PenTile پیکسل هایی با طیف کامل رنگی داشت و به همین خاطر گرچه رزلوشنش با قبل یکی بود اما تصاویر شارپ تری نسبت به قبل را نمایش می داد.

آیا می دانستید که گلکسی اس ۲ از ورودی محتوا با استایلوس پشتیبانی می کرد؟ البته منظور از استایلوس اس پن نیست اما این تازه ابتدای راه برای سامسونگ بود تا موبایل های سری گلکسی نوت را رونمایی کند.

Samsung Galaxy Nexus I9250
Samsung Galaxy Nexus I9250

چیپ اگزینوس جدید دوبرابر هسته های نسخه قبلی اش (و هسته های سریع تر Cortex-A9) را در خود داشت و به یک پردازنده گرافیکی Mali-400MP4 با معماری ARM مجهز بود. رم و حافظه داخلی این موبایل نیز نسبت به سابق دوبرابر شده بود که البته سامسونگ مورد مصرف لازم برای این توان را هم در نظر گرفته بود. خروجی MHL دستگاه از نوعی داک پشتیبانی می کرد که آن نیز میتوانست محتوای AV با رزلوشن 1080p پخش کند.

Samsung I9105 Galaxy S II Plus
Samsung I9105 Galaxy S II Plus

طراحی چهارگوش این موبایل به نوبه خود بسیار زیبا و مطلوب بود و کاور پشتی دستگاه با بافت متفاوتش دست گرفتنش را بسیار ساده می کرد.

Samsung I9103 Galaxy R
Samsung I9103 Galaxy R

درست مانند سابق سامسونگ همچنین نسخه های متعددی از گلکسی اس ۲ را رونمایی کرد که یکی از چیپست تگرا ۲ بهره می گرفت (گلکسی آر همراه با نمایشگر سوپر LCD) و دیگر چیپست برادکام BC28155 را در دل خود جای داده بود (گلکسی اس ۲ پلاس). این چیپ البته بعدها در گلکسی نکسوس هم مورد استفاده قرار گرفت اما همکاری سامسونگ با گوگل برای ساخت موبایل های نکسوس به این نقطه ختم نشد.

Samsung I9300 Galaxy S III

Samsung I9300 Galaxy S III
Samsung I9300 Galaxy S III

نمایشگر: 4.8 اینچی سوپر امولد با رزولوشن 720 در 1280 پیکسل

چیپست: اگزینوس 4412 چهار هسته ای 1.4 گیگاهرتز

باتری: 2100 میلی آمپر ساعتی

دوربین اصلی: 8 مگاپیکسل

دوربین سلفی: 1.9 مگاپیکسل

گلکسی اس ۳ سامسونگ قابلیتی به نام اس وویس داشت؛ نوعی دستیار دیجیتالی که بعد از سیری و پیش از دستیار گوگل متولد شد و البته در آن دوران خبری از بیکسبی نبود.

فروش این موبایل به قدری خوب بود که مرتبا سامسونگ را برای تامین تقاضای مشتریانش با مشکل روبرو  می کرد (خصوصا رنگ آبی آن). این تلفن هوشمند همچنین جایزه بهترین اسمارت فون MWC 2013 را هم از آن خود کرد و در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۲ عنوان پرفروش ترین تلفن هوشمند را به خود اختصاص داد و آیفون ۴ اس را پشت سر گذاشت.

Samsung Ativ S I8750
Samsung Ativ S I8750

مجددا باید اشاره کنیم که این موبایل هم در قالب نسخه های مختلفی به بازار آمد و ما در این مطلب صرفا از نسخه Ativ S صحت می کنیم که تقریبا همان سخت افزار نسل پیشین را داشت اما از ویندوز فون ۸ بهره می گرفت. این موبایل را می توان جدی ترین تلاش سامسونگ در گروه گلکسی اس تا آن زمان قلمداد کرد.

Samsung I9500 Galaxy S4

Samsung I9500 Galaxy S4
Samsung I9500 Galaxy S4

نمایشگر: 5 اینچی سوپر امولد با رزولوشن 1080 در 1920 پیکسل

چیپست: اگزینوس 5410 هشت هسته ای 1.6 و 1.2 گیگاهرتز

باتری: 2600 میلی آمپر ساعتی

دوربین اصلی: 13 مگاپیکسل

دوربین سلفی: 2 مگاپیکسل

سامسونگ همواره به خاطر افزودن امکانات جدید به موبایل هایش شهرت دارد و گلکسی اس ۴ به خاطر بی بهره بودن از این امکانات به شدت مورد انتقاد قرار گرفت. در کنار این مساله باید به تغییر در نامگذاری این موبایل هم اشاره کنیم که دیگر اعداد یونانی را شامل نمی شد. گفته می شود که سال آینده سامسونگ احتمالا باز هم به نامگذاری با کمک اعداد یونانی باز می گردد و به جای S 10 نام SX را برای پرچمدار بعدی اش انتخاب میکند.

در هر صورت اس ۴ می توانست موقعیت سر کاربر را تشخیص داده و همینکه فرد سرش را بالا و پایین می برد صفحات وب را به این دو جهت اسکرول می نمود. البته دیری نپایید که سامسونگ توسعه موبایل هایی با این دست مشخصات را کنار گذاشت اما محصولات سری اس ۹ شرکت مذکور باز هم بازگشتی به گذاشته دارند و ویژگی اسکن چهره آنها را می توان دلیل خوبی در اثبات این گفته دانست.

نمایشگر سوپر امولد این موبایل نیز می توانست انگشت کاربر را که روی نمایشگر حرکت می کرد دنبال نماید و حتی حسگری هم برای کنترل ژست های حرکتی در نظر گرفته شده بود. البته بخش اعظمی از این امکانات بلا استفاده ماند و در مدل های بعدی به کل فراموش شد.

مجددا بهتر است که از صحبت در مورد نسخه‌های مختلف گلکسی اس ۴ پرهیز کنیم و صرفا اشاره ای به مدل اس ۴ گوگل پلی ادیشن داشته باشیم. این موبایل نسخه خالص از اندروید ۴.۲ را اجرا می کرد (درست مانند نکسوس) و خبری هم از رابط کاربری تاچ ویز در آن نبود.

Samsung Galaxy S5

نمایشگر: 5.1 اینچی سوپر امولد با رزولوشن 1080 در 1920 پیکسل

چیپست: اسنپدراگون 801 چهار هسته ای 2.5 گیگاهرتز

باتری: 2800 میلی آمپر ساعتی

دوربین اصلی: 16 مگاپیکسل

دوربین سلفی: 2 مگاپیکسل

گلکسی اس ۵ همراه با مجموعه ای از امکانات و قابلیت های تازه معرفی شد که از آن جمله می توان به استاندارد IP67 (جهت مقاومت در برابر آب)، شارژ بیسیم (که در اس ۴ به صورت اختیاری به کاربران ارائه می شد) و حسگر اثرانگشت اشاره نمود. با این حال اما موبایل مذکور با انتقادات زیادی به خاطر طراحی اش روبرو بود.

جدای از تمامی امکاناتی که سامسونگ برای این موبایل در نظر گرفته بود باید بگوییم که ظاهرش وحشتناک بود. دستگاه مورد بحث بدنه ای از جنس پلاستیک داشت که از نظر بسیاری زیبایی چندانی نداشت و تنها کاربردی بود.

اس ۵ اما با انتقادات بیشتری روبرو شد. حسگر اثر انگشت این موبایل که کاربر برای قفل گشایی باید انگشتش را روی آن قرار داده و به بالا سوایپ می کرد چندان کاربرپسند نبود و در مقابل تاچ آی دیِ آیفون های اپل حرف زیادی برای گفتن نداشت. گلکسی اس ۵ همچنین به قابلیت پایش ضربان قلب مجهز شده بود؛ امکانی که همچنان در موبایل های خانواده گلکسی اس وجود دارد و باید بگوییم که به باور خیلی ها این ویژگی نیز درست مانند حسگر اثر انگشت دستگاه ثبات عملکرد لازم را نداشت.

 

به جذاب ترین بخش این تاریخچه یعنی دوران اوج و شکوفایی سری گلکسی اس نزدیک می شویم. ما را با قسمت دوم از این مطلب همراهی کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (24 مورد)
  • Hossein
    Hossein | ۲۸ اسفند ۱۳۹۶

    هنوز یادمه اون روزی که نشستم پای نارنجی "معرفی S3" بود خیلی هیجان داشت

  • u kh
    u kh | ۲۱ اسفند ۱۳۹۶

    @Mahzar
    چرا راه دور میری ،همون m8 کافیه ،برین تست سرعتشو باs5 ببینین کانال YouTube phonebuff دو برابر تاکید میکنم دو برابر سریع تر از s5 بود ،سنس اون زمان رو با تاچ ویز مقایسه کنین ،طراحی فلزی و کیفیت ساختش رو (به نظرم زیباترین دوربین دوگانه رو داره) ،اسپیکرای استریو فوق العادشو که سامسونگ الان رو s9 هم مثل اونو نداره ،از دوربینش که نگم برین گشودگی دیافراگمشو با s5 مقایسه کنین برین سایز پیکسلاشو با s5 مقایسه کنین دوربین دوگانش رو )هر چیزی که امروز شرکتای بزرگ دارن به عنوان برتری تو دوربینشون به رخ میکشن اچ تی سی چهارسال پیش داشت حتی دوربین سلفیشم کاملا از s5 برتر بود .حتی نمایشگر اولد سامسونگم اون موقع به بلوغ نرسیده بود و کاملا رنگای غیر طبیعیش واضحه از تو عکسا.ساده بگم حتی اون چیزی که اون موقع HTC به اسم Zoe داد رو الان گوگل و اپل و سامسونگ با هزارتا اسم متفاوت ........

  • mahzar
    mahzar | ۲۱ اسفند ۱۳۹۶

    شما یادتون نمیاد یه زمانی کسی سامسونگ قبول نداشت اولین گوشی هایی که تو ایران اومدن اچ تی سی بودن من هنوز مدل قدیمی htc desire hd دارم که عالیی هنوز

  • mahzar
    mahzar | ۲۱ اسفند ۱۳۹۶

    خانم موسوی تاریخچه htc بگین چقدر قوی تر سامسونگک بوده بعد اپل دومین گوشی فلزی اچ تی سی بوده بعد ایفون تمام صفحه بودن گوشی اچ تی سی بوده اون زمانی که اچ تی سی تمام صفحه میده سامسونگ کجا بوده داشته همون دکمه ای هاشو میزده

  • OMID Z5
    OMID Z5 | ۲۱ اسفند ۱۳۹۶

    همش اشغال ?????

    • m samsung
      m samsung | ۲۱ اسفند ۱۳۹۶

      باباته

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی