ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مرغ تخم طلای اپل آیفون نیست

بر اساس گزارش مالی اپل در فصل پایانی سال ۲۰۱۷، حدود ۷۰ درصد از درآمد این شرکت از محل فروش آیفون تامین شده است. شاید در نگاه اول اینطور به نظر برسد که اپل بیشتر ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۵ فروردین ۱۳۹۷ | ۲۰:۳۰

بر اساس گزارش مالی اپل در فصل پایانی سال ۲۰۱۷، حدود ۷۰ درصد از درآمد این شرکت از محل فروش آیفون تامین شده است. شاید در نگاه اول اینطور به نظر برسد که اپل بیشتر تخم‌مرغ‌هایش را در یک سبد قرار داده و اتفاقاً کارشناسان مختلف هم عقیده‌ دارند که اپل از زمان «پیک فروش آیفون» عبور کرده و حالا کمتر کاربرانی علاقه دارند تا سال به سال مدل‌های جدید را خریداری کنند. آیا اپل باید نگران باشد؟

بعضی تحلیلگران باور دارند که حتی اگر فروش آیفون کاهش پیدا کند، اپل می‌تواند شریان‌های درآمدی تازه‌ای برای خود ایجاد کند. «بیزنس اینسایدر» خبر می‌دهد که موسسه تحلیلی-اقتصادی «مورگان استنلی»، عقیده دارد که درآمدهای اپل از سرویس‌هایش، پتانسیل آن را دارند تا درآمدهای کلی اپل را در آینده افزایش دهند. این موسسه عقیده دارد که تا پنج سال آینده، بیشتر از ۵۰ درصد از درآمدهای شرکت اپل از محل فروش سرویس‌ها تامین خواهد شد.

iPhone X

اگر نگاهی به گزارش‌های مالی اپل در سال‌های اخیر داشته باشید، می‌بینید که درآمدها از محل ارائه سرویس‌ها افزایش چشم‌گیری داشته‌اند؛ سرویس‌هایی مثل آیتونز، اپ استور، اپل موزیک، آی‌کلاود و اپل‌پی.

اپل در سه ماه پایانی سال ۲۰۱۷، درآمدی ۸.۴ میلیارد دلاری از بخش سرویس‌ها داشته است. برای مقایسه، سه سال پیش در همین دوره مالی، درآمد اپل از سرویس‌هایش ۴.۷ میلیارد دلار بود. موسسه مورگان استنلی همچنین باور دارد که اپل در ازای هر دستگاهی که به فروش می‌رساند، میانگین درآمد ۳۰ دلاری از محل فروش سرویس‌های نرم‌افزاری به دست می‌آورد. رقمی که در مقایسه با دو سال پیش، ۵ دلار افزایش داشته است اما آن چیزی که این گزارش را جالب‌تر می‌کند، احتمال رسیدن این رقم به بالاتر از ۱۰۰ دلار است:

«نه تنها این احتمال وجود دارد که درآمد اپل از فروش سرویس در ازای هر دستگاه به ۶۰ دلار برسد، بلکه این رقم می‌تواند به بالاتر از ۱۰۰ دلار هم افزایش پیدا کند. در حال حاضر آمازون پرایم ۱۰۶ میلیون کاربر دارد که به شکل سالانه ۹۹ دلار پرداخت می‌کنند. نت‌فلیکس هم ۱۱۱ میلیون کاربر دارند که سالانه ۱۲۰ دلار می‌پردازند. این در حالی است که تنها ۱۸ درصد از کاربران گجت‌های اپل، مشترک‌هایی هستند که سرویس‌های این شرکت را می‌خرند. در نتیجه هنوز جای زیادی برای رشد باقی مانده است.»

اپل به تازگی خبر داده است که سرویس استریم موسیقی‌اش، ۳۸ میلیون کاربر دارد و تحلیلگران هم باور دارند که تعداد کاربران این سرویس احتمالاً در تابستان از تعداد کاربران اسپاتیفای (بزرگترین پلتفرم استریم آنلاین موسیقی) پیشی خواهد گرفت. از طرفی، درآمدهای اپل از اپ استور همچنان شگفت‌انگیزند: ۸۸ میلیارد دلار درآمد در سال ۲۰۱۷.

شاید در آینده و سال‌های پیش رو، اپل آیفون‌های کمتری بفروشد، اما بر اساس همین تحقیق موسسه مورگان استنلی، در حال حاضر تنها ۲.۹ درصد از کاربران گجت‌های این شرکت از اپل موزیک استفاده می‌کنند. در نتیجه‌گیری این تحقیق هم آمده است که تا ۵ سال آینده، بیشتر از ۵۰ درصد درآمد اپل از سرویس‌ها تامین خواهد شد. تحلیلی که اگر در آینده به واقعیت بدل شود، شاید بتوان گفت تیم کوک در جاده خاکی حرکت نمی‌کند!

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • darksider
    darksider | ۶ فروردین ۱۳۹۷

    مرغ تخم طلای اپل قیمت بالای محصولاتشه که حاشیه سود بسیار بالا دارن
    و از اونطرف با حذف قابلیت های معمول از دستگاه هاش مردم و به خرید لوازم جانبی گذون قیمت محصولاتش مجبور میکنه ینی سود چند طرفه

  • I.G.I
    I.G.I | ۵ فروردین ۱۳۹۷

    حالا اپل خودش میدونه اگه گوشیاش فروش نره بدبخت میشه ولی نویسنده نمیخواد قبول کنه???

    • فواد قبله
      فواد قبله | ۵ فروردین ۱۳۹۷

      دقیقا ???

مطالب پیشنهادی