ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بررسی بازی Beast Quest
ویجیاتو - بازی

بررسی بازی Beast Quest ؛ وقتی نارنیا با هری‌پاتر در میدان پوکمون‌ها ملاقات می‌کند

کمتر پیش می‌آید که در عناوین بازی‌های ویدیویی شاهد آثاری باشیم که اقتباس از روی کتاب باشند و رابطه بین دنیای ادبیات و بازی‌های ویدیویی چندان خوب نیست. در این بین مواردی هم وجود داشته ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۰ فروردین ۱۳۹۷ | ۱۷:۰۰

کمتر پیش می‌آید که در عناوین بازی‌های ویدیویی شاهد آثاری باشیم که اقتباس از روی کتاب باشند و رابطه بین دنیای ادبیات و بازی‌های ویدیویی چندان خوب نیست. در این بین مواردی هم وجود داشته که باعث شده نگاه به این رابطه عوض شود و به آشتی این دو صنعت امیدوار باشیم، عناوینی مثل سری‌ بازی مترو، سری ویچر، Parasite Eve ،Chaos Legion ،Dantes Inferno و... که توانستند خوش بدرخشند و همگی بر اساس کتاب ساخته شدند.

بررسی بازی Beast Quest

بازی Beast Quest نیز از یک سری کتاب فانتزی کودکان ساخته شده و با اینکه اثر چندان موفقی نیست اما همین مساله آن را تبدیل به بازی جالب توجهی می‌کند چرا که منبع داستانی آن یک سری ۶۰ جلدی (که روز به روز هم بیشتر می‌شود) است که دنیای بزرگی را در خود جای داده که داستان‌ها و شخصیت‌های ریز و درشتی در آن وجود دارد که برای طرفداران کتاب و دنیاهای فانتزی جالب است.

  • سازنده:  Maximum Games
  • ناشر: Maximum Games
  • پلتفرم ها: پلی استیشن ۴، پی سی، ایکس‌باکس وان، آیفون
  • پلتفرم بررسی: پی سی

سری Beast Quest که در ایران با نام «نبرد هیولاها» ترجمه و منتشر شده مجموعه بزرگی از یک سری کتاب فانتزی است که توسط نویسنده‌های گوناگون نوشته و خلق می‌شود که همگی با نام مستعار آدام بلید به عنوان خالق این مجموعه آثارشان را منتشر می‌کنند. کتاب‌های این سری قطور نبوده و نهایت صد صفحه هستند و هر ۶ جلد از آن یک بخش داستانی را تشکیل می‌دهند. تا کنون نزدیک به ۶۰ جلد کتاب از سری نبردهیولاها در دنیا منتشر شده و انتشار عناوین آن در آینده ادامه دارد و در ایران نیز ۶ سری از آن (یعنی ۳۶ جلد) توسط ناشر منتشر شده است.

بررسی بازی Beast Quest
کتاب بنقشه (نشر قدیانی)در ایران ۳۶ جلد از این کتاب‌ها را با ترجمه محد قصاع منتشر کرده است.

داستان در سری نبرد هیولاها ترکیبی از ماجراجویی با جادو و قهرمان‌گرایی است و کل ماجراها در سرزمینی جادویی به نام «آوانتیا» می‌گذرد. سرزمینی که هیولاهای سحرآمیزش طلسم شده‌اند و پسری با نام تام مامور می‌شود تا تک تک این هیولاها را از نفرین جادوگری خبیث نجات دهد و آنها را اهلی کند. هر کتاب حکایت رویارویی تام و دوستانش با یکی از این هیولاهاست و بازی فعلی بر اساس ۴ کتاب اول این سری ساخته شده که خود نکته عجیبیست! چرا که قاعدتا باید تا جلد ششم پیش می‌رفت تا داستان تمام می‌شد!

بررسی بازی Beast Quest

«فرنو، اژدهای آتش»  «نانوک، دیو‌یخی» «آرکتا، غول کوهستان» «اپوس، پرنده آتش» نام چهار هیولایی هستند که در این بازی با آنها روبرو خواهید شد. هیولاها در سرزمین‌هایی با موقعیت‌های طبیعی متفاوت قرار دارند و تام باید برای نجات سرزمینش با همه این هیولاها مبارزه کند و به اقلیم‌های مختلف سرزمین آوانتیا سفر کند. او در این راه تنها نیست و آدوروی جادوگر و دختری با نام النا هم او را همراهی می‌کنند.

بررسی بازی Beast Quest
النا هرازگاهی بعد از پرشدن نوار کمکی شما می‌تواند چند ثانیه‌ای به کمکتان بیاید و دمار از روزگار دشمنان در بیاورد

هنگام بازی کردن Beast Quest با خود فکر می‌کردم که کاش در زمان بچگی‌ام می‌توانستم این بازی را تجربه کنم و چقدر از آن لذت می‌بردم! Beast Quest یک جور نسخه کودکانه ویچر یا دارک سولز است که عناصر فانتزی آن یادآور دنیای جادویی نارنیا با اسانس هری پاتر هستند. بازی یادآور خیلی عناوین دیگر از جمله عنوان هابیت (بازی ساخته شده در سال ۲۰۰۳ برای کنسول‌های نسل ششم) و یا حتی سری بازی Fables است اما متاسفانه در هیچ بخشی به گردپای هیچ کدام از این عناوین هم نمی‌رسد.

بررسی بازی Beast Quest

بازی سبک اکشن-نقش آفرینی دارد که البته المان‌های بازی‌های سکوبازی نیز به زور در آن به کار رفته که با توجه به کنترل خشک و نامانوس و از آن بدتر انیمیشن‌های خشک و زشت، مراحل سکوبازی و پیشروی در بازی به شدت آزاردهنده از آب در آمده است. اما ماهیت اصلی بازی یعنی همان عنصر اکشن-نقش آفرینی چطور؟ بازی در این بخش کمی تا قسمتی بهتر پیش رفته و مبارزات با اینکه تنها با یک کاراکتر (تام) انجام می‌شود ولی جادوهای گوناگون آب،باد،آتش و خاک توانسته به همراه حرکات دیگر از جمله جاخالی دادن و چرخش در میدان مبارزه، کمی آنها را چالشی‌تر کند.

بررسی بازی Beast Quest

بازی مثل اکثر عناوین نقش‌آفرینی جهان باز دارای ماموریت‌های فرعی زیادیست که اکثر آنها به چرخیدن و پیداکردن یک سری آیتم محدود می‌شود، در جهان بازی پازل‌هایی نیز وجود دارد که حل کردن آنها بسیار ساده است و بود و نبودشان عملا تاثیری در روند بازی نمی‌گذاشت! صندوقچه‌های موجود در بازی برخلاف دیگر عناوین همرده همینجوری باز نمی‌شوند و برای باز کردنشان نیاز به کلیدهای جداگانه‌ای دارید و این مساله با اینکه در نگاه اول یک نوآوری محسوب می‌شود اما در ادامه به علت تکراری بودن نقشه بازی و کنترل سخت آن، بیشتر آزاردهنده خواهد بود تا قابل توجه.

بررسی بازی Beast Quest

گرافیک بازی حرف خاصی برای گفتن ندارد و بیشتر شبیه به بازی‌های نسل هفتمی می‌خورد تا بازی نسل فعلی، نسخه‌ای از سری Beast Quest پیش‌تر برای موبایل‌های هوشمند عرضه شده بود که گرافیک آن تقریبا با بازی فعلی برابری می‌کند و از این حیث تیم سازنده بازی واقعا کم‌کاری کرده است.

بررسی بازی Beast Quest

صداگذاری شخصیت‌ها با لهجه غلیظ بریتیش دال بر غیرتی بودن انگلیسی‌ها بر آثارشان دارد و بیشتر گیمر را یاد فیلم‌هایی چون نارنیا می‌اندازد. موسیقی و صداگذاری در بازی را می‌توان جزو بخش‌های نسبتا خوب آن دانست و از آن ایراد چندانی نگرفت،هرچند می‌توانست بهتر از چیزی که الان هست باشد.

بررسی بازی Beast Quest

بازی Beast Quest به کتاب‌های اصلی وفادار بوده و حتی روحیه طنز موجود در سری نبرد هیولاها را کاملا در طول بازی حفظ کرده است. دیالوگ‌ها و صحنه‌های خنده‌داری در بازی وجود دارد که یا دقیقا بر اساس جملات کتاب است و یا خلاقیت تیم نویسنده این سری (که گویا در داستان نویسی بازی هم مشارکت کرده‌اند) آنها را ساخته است. شعار معروف تام در کتاب ((تا خون در رگ هایم است از کشورم دفاع می کنم)) هم بارها در بازی تکرار می‌شود که حس خوبی را به خوانندگان کتاب می‌دهد.

بررسی بازی Beast Quest
آپگرید کردن تجهیزات و قدرت‌ها در بازی نیز به شکل ساده‌ای طراحی شده تا مخاطبین کم‌سن‌وسال‌تر را با خود به راحتی همراه سازد

ساخت عنوان Beast Quest نشان می‌دهد که عناوین فانتزی در دنیای ادبیات ما چقدر نیازمند به یک بازی خوب و درخور اسمشان هستند، متاسفانه هنوز عناوینی مثل هری پاتر و یا سری کتاب‌های نارنیا و ... نتوانستند در دنیای بازی‌های ویدئویی خوش بدرخشند و آثار ساخته شده از روی آنها محدود به اقتباس از فیلم‌های سینمایی آنها بوده و شکست خورده محسوب می‌شوند.

بررسی بازی Beast Quest

شاید وقت آن باشد استودیوها با سایر آثار محبوب ادبیات فانتزی دنیا مانند ارباب حلقه‌ها برخورد کرده و آنها را جدی‌تر بگیرند و از پتانسیل بالای آنان برای ساخت یک بازی خوب استفاده کنند.

بررسی بازی Beast Quest
نبرد با Bossها در خاتمه با QTE صورت می‌گیرد که به ساده‌ترین حالت ممکن طراحی شده

در کل بازی Beast Quest می‌تواند گزینه مناسبی برای گیمرهای با سن کمتر باشد و اگر از بازی‌های سکوبازی و کارتونی تکراری خسته شده‌اند، می‌توانند با Beast Quest وارد جهانی فانتزی شوند که در آن المان‌های بازی‌های بزرگ نقش آفرینی در مقیاسی کوچک بازآفرینی شده و می‌تواند دست‌گرمی باشد برای آنها تا بزرگتر شوند و بازی‌های ناب و اصیل‌تری را در این ژانر کشف کنند!

  • داستان خوب و فانتزی
  • مخاطب‌شناسی خوب و آماده کردن بازی برای قشر مورد هدف سازندگان بازی
  • موسیقی و صداگذاری مناسب
  • طراحی جذاب هیولاها
  • طنز موجود در دیالوگ‌های بازی
  • گرافیک از رده خارج
  • کنترل بسیار سخت به ویژه در بخش‌های سکوبازی
  • مبارزات آسان
  • طراحی پازل‌های ضعیف
  • کوتاه بودن بخش داستانی بازی برای یک عنوان نقش‌آفرینی با جهان باز
  • باگ‌های عجیب و غریب گرافیکی
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • ‌شکور حسین
    ‌شکور حسین | ۱۱ فروردین ۱۳۹۷

    این بازی قبلا برای اندروید هم موجود بود

    • آرش پارساپور
      آرش پارساپور | ۱۱ فروردین ۱۳۹۷

      توی متن به اون نسخه که شما میگین هم اشاره شده دوست عزیز. حتی اگر درست یادم باشه اقای بیک زاده اون عنوان رو زمان خودش معرفی کرد توی دیجیاتو.
      عنوان فعلی که من معرفی کردم با اون نسخه اندروید فرق داره و نسخه جدیپشه که برای کنسولای نسل فعلی و پی سی و البته سیستم عامل این ios عرضه شده.

مطالب پیشنهادی