ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بررسی بازی Fear Effect Sedna
ویجیاتو - بازی

بررسی بازی Fear Effect Sedna ؛ دیگر خبری از ترس نیست

نسل هشتم کنسول‌های بازی بیشتر از همیشه نگاهی به گذشته و تاریخ بازی‌های ویدئویی دارد و این مساله از اعلام ساخت و یا عرضه ریمسترهای گوناگون از بازی‌های خوب نسل‌های گذشته کنسول‌های بازی پیداست. در ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۱ فروردین ۱۳۹۷ | ۱۳:۰۰

نسل هشتم کنسول‌های بازی بیشتر از همیشه نگاهی به گذشته و تاریخ بازی‌های ویدئویی دارد و این مساله از اعلام ساخت و یا عرضه ریمسترهای گوناگون از بازی‌های خوب نسل‌های گذشته کنسول‌های بازی پیداست. در این بین با اینکه بسیاری از  IPهای معروف فراموش شده‌اند و کمپانی‌های مطرح خبری از ساخت بازی جدید از آنها به طرفداران نمی‌دهند ولی از آنسو بسیاری از IPهایی که کسی فکرش را هم نمی‌کرد، دوباره مورد مهر و محبت بازیسازان قرار گرفته‌اند.

بررسی بازی Fear Effect Sedna

عناوین مشهوری از کنسول محبوب Play Station One قرار است دوباره بازسازی شوند و تاکنون بازسازی گیم‌هایی چون رزیدنت اویل ۲، اسپایرو و یا Beyond Good And Evil و فاینال فانتزی ۷ و... معرفی شده‌اند. این مساله البته جای بحث بسیار دارد و زوایای تاریکی همچون ته کشیدن خلاقیت استودیوها و روی آوردن به عناوین گذشته برای تضمین فروش و... هم دارد اما زاویه روشن آن به تجربه دوباره بازی‌های مطرح گذشته برای طرفداران یا گیمرهای کنونی که به هر دلیلی نتوانستند این عناوین را تجربه کنند، برمی‌گردد. بازی  Fear Effect Sedna سومین نسخه از سری بازی Fear Effect محسوب می‌شود که بعد از ۱۷ سال از عرضه نسخه دوم منتشر شده و دوباره اسم این سری را به دنیای بازی‌های کامپیوتری برگردانده است.

  • سازنده:  Sushee
  • ناشر: (Forever Entertainment (Square Enix Collective
  • پلتفرم ها: پلی استیشن ۴، پی سی، ایکس‌باکس وان، نینتندو سوییچ
  • پلتفرم بررسی: پی سی

سری Fear Effect یکی از مهجورترین و کم‌شناخته‌شده‌ترین سری بازی‌ در بین عناوین تاپ و خوب نسل اول پلی‌استیشن شمرده می‌شود و در ایران نیز بسیار ناشناخته است. کمپانی Eidos Interactive در آن سالها در کنار بازی مشهور تامب رایدر، بازی به نام Fear Effect عرضه کرد که تعابیر گوناگون و جالبی برای آن از سوی منتقدین شد. عده‌ای آن را یک نوع متال گر سولید دانستند که با رزیدنت اویل میکس شده و عده‌ای دیگر لقب ماموریت غیرممکن:سایلنت هیل به آن دادند. شهرت این بازی در آن سالها (سال ۲۰۰۰) به حدی رسید که خبر ساخت فیلم‌سینمایی از روی آن در رسانه‌ها قوت گرفت ولی هیچ وقت رنگ واقعیت به خود نگرفت.

بررسی بازی Fear Effect Sedna
خبر خوش‌تر از ساخت این عنوان برای طرفداران اینست که باتوجه به مشارکت عظیم هواداران برای ساخت بازی سوم، اسکوارانیکس تصمیم گرفته تا نسخه اول را به صورت یک بازسازی کامل تحت نام Fear Effect: Reinvented‌ برای کنسول‌های نسل حاضر بسازد. تاریخ عرضه بازی هم زمانی نامعلوم در سال ۲۰۱۸ اعلام شده است.

یکی از دلایل ندیده شدن بازی شاید زمان عرضه آن بود که در اواخر عمر کنسول پلی استیشن ۱ همراه بود و بیشتر افراد چشمشان به دنبال پلی‌استیشن ۲ و عناوین معرفی شده برای آن بود. هرچند در همان زمان بازی سومی با نام Fear Effect:Inferno برای کنسول Ps2 معرفی شد و با وجود نمایش تریلرهای بسیار درباره بازی،در نهایت بازی کنسل شد و رسما از سال ۲۰۰۱ تاچندی پیش خبر از این سری نبود، تا اینکه کمپانی بازیسازی نه‌چندان مشهوری به اسم Sushee در یک کمپین کیک‌استارتر به کمک میلیون‌ها هوادار توانست بودجه اولیه ساخت یک بازی سوم بر اساس این سری را به دست آورد و در نهایت با جلب رضایت و کمک کوچکی از Square Enix (مالک کنونی کمپانی Edios) توانست بازی Fear Effect:Sedna را عرضه کند.

بررسی بازی Fear Effect Sedna

بازی جدید برخلاف نسخه‌های قبلی این سری که به ژانر اکشن سوم شخص-ترسناک (درست مانند سری اویل) با المان‌های مخفی‌کاری محدود می‌شد، به کلی تغییر پیدا کرده و یک عنوان اکشن-تاکتیکی ایزومتریک شده است. سبکی که گیمرهای قدیمی‌تر در سال‌ها پیش در سری بازی Syndicate آن را به‌خوبی تجربه‌ کرده‌اند و حالا بعد از سال‌ها با عنوانی در همان سبک و سیاق روبرو هستند که البته با سبک گرافیک آشنای سری Fear Effect یعنی تکنیک Cel-shading عجین شده است.

بررسی بازی Fear Effect Sedna

داستان بازی ادامه رسمی نسخه اولیه بوده (نسخه دوم بازی پیش‌درآمد بازی اول بود) و برای طرفداران قدیمی‌تر مواردی خاطره‌انگیز را دربردارد و از وقایع رخ‌داده در سری اول به‌خوبی در پیشروی داستان جدید استفاده کرده است، این موضوع به این معنا نیست که تازه‌واردین نمی‌توانند از داستان بازی سر در بیاورند ولی قطعا لذتی کمتر از بقیه خواهند برد.

بررسی بازی Fear Effect Sedna

داستان مثل همیشه قصه یک گروه مزدبگیر به رهبری زنی به نام هانا است که درگیر دزدی‌های آثار باستانی شده و سپس وارد فاز تخیلی می‌شود. (برای توصیف راحت‌تر اتفاقات این سری و یا گروه اصلی بازی می‌توانید یک تیم اسکوبی‌دو تصور کنید که بچه‌گانه نیستند و با ارواح و شیاطین و مسایل متافیزیکی مختلف در ماجراهای خخود روبرو می‌شوند!)

بررسی بازی Fear Effect Sedna

فضای سری fear effcet ترکیبی از سبک‌های سایبرپانک، دیجیتال تروریسم، پست مدرن و حتی نئونوآر هست و این فضا در بازی جدید به‌خوبی حفظ شده اما مشکلی اصلی به گیم‌پلی بازی و گرافیک از رده خارج آن برمی‌گردد که بازی را از دو نسخه اول خود (که در هر دوی این زمینه‌ها در زمان خود پیشتاز بودند) فرسنگ‌ها دور می‌کند.

بررسی بازی Fear Effect Sedna

هسته گیم‌پلی بازی بد نیست و درواقع در ساعات اولیه بازی خیلی هم جذاب و تازه به‌نظر می‌رسد ولی بعد از دو سه ساعت به ورطه تکرار افتاده و معماهای جالب گنجانده شده در مراحل بازی هم نمی‌تواند دردی از آن دوا کند. این امر در زمینه طراحی مراحل هم دیده می‌شود و بازی در نیمه دوم خود (زمان مورد نیاز برای اتمام بازی چیزی حدود شش هفت ساعت است) عملا چیز جدیدی برای ارائه ندارد و داستان آن هم کشش آنچنانی ندارد که گیمر را وادار به ادامه بازی کند.

بررسی بازی Fear Effect Sedna

شما در بازی می‌توانید شخصیت خود را سوییچ کنید و کنترل هر یک از اعضا رارعهده بگیرید و با رفتن به حالت استراتژی برای هر یک از کاراکترها فرامینی را بچینید تا موقع مبارزه آنها را اجرا کنند، فرامینی که در نهایت به مسیر قدم زدن آنها در میدان مبارزه منجر شده و دستور باحال‌تر از این نمی‌توانید بدهید! همه شخصیت‌ها نواری به نام نوار ترس را دارند که با پرشدن آن زودتر خونشان کم می‌شود ه این مساله در بازی‌های قبلی هم بود و در سری جدید اما به شکل نامانوسی پیاده‌سازی شده است. خوشبختانه کنترل بازی در هر دو بخش تاکتیک چیدن و اکشن بازی روان و ساده بوده و هرکسی بعد از چند دقیقه سروکله زدن با آن می‌تواند صحنه‌های اکشن جالبی در طول مراحل خلق کند.

بررسی بازی Fear Effect Sedna

معماهای بازی نیز بسیار چالشی بوده و خود گیمر باید بفهمد دقیقا چطور باید آنها را حل کند و این کار از طریق آزمون و خطا امکان‌پذیر است و از همین رو معمولا چندبار مردن و Game Over شدن سر حل این معماهای مرگبار یک چیز طبیعیست! البته یادمان نرود که سری Fear Effect به سکانس‌های مرگ خودش معروف است و ویدئوهای مجموعه Death Scene کاراکترها در این سری به شدت بین علاقه‌مندان طرفدار دارد!

بررسی بازی Fear Effect Sedna
صحنه‌های مرگ Game Over از شاخصه‌های اصلی سری Fear Effect هستند، سکانس‌هایی که در آن شخصیت قابل بازی به فنا می‌رود!

گرافیک بازی با اینکه از تکنیک همان نسخه‌های اولیه و بهبود آن استفاده کرده اما واقعا چنگی به دل نمی‌زند و برای علاقه‌مندان به این سری یک ناامیدی به شمار می‌رود، از آن بدتر بخش صداگذاری بوده که مثل همیشه مشکل‌ دارد و نمی‌دانم چرا دوبلورها در این سری بازی دوست ندارند کار خود را خوب انجام دهند! از آنطرف ولی بخش موسیقی جذاب بازی را داریم که برخلاف بخش صداگذاری عالی از آب درآمده و کاملا فضای نئونوآر بازی را تقویت می‌کند.

بررسی بازی Fear Effect Sedna
پایان بندی‌های مختلف هم از دیگر المان‌های اصلی سری Fear Effect هستند که البته دستیابی به آنها ربطی به طول بازی ندارد و به یک انتخاب در آخرین مرحله محدود می‌شود. Sedna نیز از این قاعده بی‌نصیب مانده و سه پایان متفاوت خوب،بد،افتضاح را به همراه دارد

بازی Fear Effect Sedna به هیچ‌وجه آن بازگشتی که طرفداران انتظارش را داشتند نیست ولی درکل نمی‌توان آن را یک بازی بد شمرد چرا که نیمه اول بازی واقعا سرگرم‌کننده است و آنطور که مردم می‌گویند!! تجربه آن روی نسخه سوییچ بسیار جالب‌تر است. (من متاسفانه این نسخه را نتوانستم امتحان کنم)

بررسی بازی Fear Effect Sedna

Fear Effect Sedna می‌تواند یک پیش‌غذای معمولی باشد برای بشقاب اصلی که قرار است تاچند ماه دیگر توسط اسکوارانیکس عرضه شود و امیداوارم که یک بازسازی دقیق و حساب‌شده از یکی از بهترین بازی‌های کنسول نسل اول سونی را باهم شاهد باشیم تا هم طرفداران قدیم از دیدن آن به وجود بیایند و هم گیمرهای تازه‌واردتر بتوانند مزه ناب این بازی در آن سالها را دوباره و با مزه‌ای بهتر و امروزی‌تر بچشند. ترسی که Sedna به ما چشانید جور دیگر بود!

  • داستانی خوب برای ادامه بازی اول
  • شخصیت‌های دوست‌داشتنی
  • موسیقی بی‌نظیر
  • معماهای جذاب
  • تکراری شدن مراحل
  • گرافیک از رده خارج
  • پتانسیل‌های از دست رفته در بخش گیم‌پلی
  • صداگذاری بد شخصیت‌ها
  • بازگشتی نه‌چندان آبرومند برای یک سری خوب و محبوب
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی