ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بررسی بازی Candleman
ویجیاتو - بازی

بررسی بازی Candleman ؛ شمع و گل و پروانه و کنسول و پی‌سی همه جمعند

من هم مثل خیلی از افراد دیگر قبل از آنکه Candleman‌را بازی کنم آن را یک عنوان احمقانه تصور می‌کردم که مثل برخی از بازی‌های جدید و پست مدرن امروزی قصد دارد فضایی خاص به ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۴ فروردین ۱۳۹۷ | ۱۵:۳۰

من هم مثل خیلی از افراد دیگر قبل از آنکه Candleman‌را بازی کنم آن را یک عنوان احمقانه تصور می‌کردم که مثل برخی از بازی‌های جدید و پست مدرن امروزی قصد دارد فضایی خاص به خود بگیرد و مثلا یک بازی ویژه شمرده شود. اینکه در نقش یک شمع در بازی فرو بروم که روی یک شمعدان با دوپای خود اینور آنور می‌رود برای من مضحک بود و بازی را با این دید شروع کردم و بعد از نیم ساعت دیدم که در دنیای این شمع کوچولوی قهرمان غرق شدم و اصلا متوجه گذر زمان نیستم. حالا که بازی را تمام کردم می‌توانم به جرات بگویم که بازی Candleman یک بازی ایندی و پلتفرمر سه بعدی است که تجربه آن بی‌نهایت لذتبخش است.

  • سازنده: Spotlightor Interactive
  • ناشر: Spotlightor Interactive
  • پلتفرم ها: پی سی، پلی استیشن 4، ایکس باکس وان، آیفون و آیپد، اندروید
  • پلتفرم بررسی: پی‌سی

بررسی بازی Candleman

تازه بعد از اتمام بازی بود که متوجه اسامی تیم پشت پرده Candleman شدم و فهمیدم که چرا نبوغ و المان‌های بی‌نظیر از سرتاپای بازی به بیرون می‌ریزد. ژاپنی‌ها! این چشم بادامی‌های نازنین عوامل اصلی تیم سازنده بازی را تشکیل می‌دهند و داستان تاریک و تلخ Candleman را در طول مراحل عجیب و غریبش برای گیمرها روایت می‌کنند. داستانی که در ظاهر ساده به نظر می‌رسد ولی درست مثل اکثر انیمه‌های ژاپنی می‌توان در آن تعمق کرد و برداشت‌های متفاوتی از آن داشت.

بررسی بازی Candleman

شما در نقش یک شمع هستید که یک روز صبح از خود می‌پرسد که چرا من می‌سوزم؟ او می‌خواهد از دلیل وجودیت و هستی خودش بداند و برای این خودشناسی سفر ماجراجویانه را پیش می‌گیرد که در آن هدفش رسیدن به یک فانوس دریایی بلندبالاست که از دوردست به چشم او نورانی‌ترین شی در برابر تاریکی آمده است. او می‌خواهد به این فانوس برسد و راز نور عظیمش را بداند و بفهمد که چگونه می‌توان مثل او درخشید و تاریکی را بلعید.

بررسی بازی Candleman

این داستان به ظاهر ساده مفهوم‌های زیادی از مسائل دینی و عرفانی و حتی روانشناسی را در خود دارد که پرداختن به آنها از حوصله این مطلب خارج است، پایان‌بندی قصه شمع کوچک قهرمان ما نیز یکی از به‌یادماندنی‌ترین و البته کوتاه‌ترین پایان‌بندی‌هاست که مانند پتک بر سر مخاطب کوبیده می‌شود. شمع می‌خواهد بداند که چرا می‌سوزد و این سوختن او چه فایده‌ای دارد، از همین رو به دیدن بزرگترین شی نورانی که می‌شناسد رفته تا از او سوال کند و راه و رسم زندگی را بیاموزد.

بررسی بازی Candleman

خارج از این داستان به‌ظاهر ساده و کوتاه، تمام لذت بازی Candleman به گیم‌پلی بی‌نظیر آن برمی‌گردد، یک بازی پلتفرمر سه بعدی که بعد از مدت‌ها در این سبک می‌درخشد و می‌تواند به مدت ۴ الی ۶ ساعت گیمر را در خودش درگیر کند.

بررسی بازی Candleman

شما در هر مرحله در نقش شمع فرو می‌روید و وارد یک فضای نسبتا تاریک می‌شوید که با کورسویی از نور روشن است و برای رد کردن این مراحل نیاز دارید که گاهی خودتان را روشن کنید، اما یادتان باشد که شمع نهایتا سرجمع ۱۰ ثانیه می‌تواند روشن باشد و بیشتر از آن باعث نابودی او خواهد شد. اینجاست که باید سوختن خود را در مکان‌های تاریک بازی مدیریت کنید.

بررسی بازی Candleman

کل کنترل بازی به چرخیدن با دکمه‌های جهات و پریدن و سوختن است، سوختنی که باید به صورت نیم ثانیه یا کمتر صورت بگیرد و شما سعی کنید با دیدن یک لحظه از محیط‌های مختلف، در ذهن خود مکان‌ها را تجسم کنید و درست به اینور آنور بپرید و بروید.

بررسی بازی Candleman

در این بین شمع‌هایی در طول مراحل بازی وجود دارد که باید آنها رو روشن کنید (برخی از این شمع‌ها حالت Checkpoint دارند و از آنجا که احتمال دارد در اوایل بازی زیاد بمیرید توصیه می‌کنم که حتما آنها را روشن کنید!) و برخی دیگر صرفا برای تمام کردن صد در صدی مراحل بازی هستند.

بررسی بازی Candleman

پیدا‌کردن تمام شمع‌ها در هر مرحله کار کمی سختیست و بازی را کمی تا قسمتی چالشی می‌کند اما  نکته بد ماجرا اینجاست که روشن کردن تمامی شمع‌های یک مرحله هیچ امتیاز یا ویژگی خاصی به شما نخواهد داد و از همین رو یافتن آنها بعد از مدتی دغدغه‌تان نخواهد بود.

بررسی بازی Candleman
مرحله نهایی بازی از آن دسته مراحلیست که تا مدتها در ذهنتان باقی می‌ماند

پازل‌ها و معماهایی در بازی وجود دارد که چندان سخت نیستند ولی توانسته‌اند بازی را از ورطه تکرار رهایی دهند. این پازل‌ها با گذر مراحل بیشتر و بیشتر می‌شوند و در سطوح بالاتر بازی را عملا تبدیل به یک سکوبازی حرفه‌ای می‌سازند. طراحی مراحل بازی در Candleman بسیار متنوع است و مدت زمان کوتاه آن باعث می‌شود که بازی در هیچ لحظه‌ای حوصله‌سربر نشود.

بررسی بازی Candleman

بازی عملا از موسیقی خاصی بهره نمی‌برد ولی صداگذاری‌های ریزی که در آن صورت گرفته قابل تحسین است، حتی قدم زدن‌های شمع قهرمان روی سطوح مختلف (که بیشترین صدای بازی را در مراحل آن تشکیل می‌دهد) به خوبی انجام شده و در کنار نواهای ریز و درشت دیگر اشیای موجود در بازی، بخش صداگذاری را برخلاف موسیقی ضعیف آن قوی کرده است.

بررسی بازی Candleman

گرافیک Candleman برای یک بازی ارزان ۲۰ دلاری در ژانر پلتفرمر سه بعدی، تحسین‌برانگیز است. سایه‌ها و نورپردازی در این بازی از همه نقش مهم‌تری دارند و این مساله به‌خوبی در مراحل متنوع بازی رعایت شده است. مراحل مختلف باعث شده که گرافیک بازی در برخی مراحل خودنمایی کند و در برخی دیگر چندان به چشم نیاید اما در کل آن را ستودنی و قابل توجه باید قلمداد کرد.

بررسی بازی Candleman

Candleman می‌توانست چالشی‌تر از چیزی که الان هست باشد و به ارزش خود با افزودن این چالش بیفزاید، نسخه فعلی در حال حاضر بیشتر برای افرادیست که قصد دارند یک عنوان پلتفرمر اکشن سه بعدی را تجربه کنند و دغدغه‌ای از سخت بودن بیش‌ازحد بازی یا گیرکردن در مراحلی خاص نداشته باشند و بتوانند به خوبی از گیم‌پلی بازی لذت ببرند.

  • اتمسفر و فضای جالب بازی
  • داستان به‌ظاهر ساده ولی پرمفهوم
  • گیم‌پلی بی‌نظیر
  • گرافیک خوب مخصوصا در بخش نور و سایه‌پردازی
  • کنترل نرم و روان
  • موسیقی ضعیف
  • بازی پتانسیل این را داشت که چالشی‌تر باشد
  • کوتاه بودن بازی
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • Divan Greedy
    Divan Greedy | ۱۴ فروردین ۱۳۹۷

    چند تا نکته

    ابن بازی برای اندرویید هم در دسترسه / نسخه ps4 فقط برای اسیا هستش /

    مهم تر از همه بازی ساخت چین هستش و ربطی به ژاپن نداره

    نسخه 4k پلی استیشن پرو و ایکس باکس وان ایکس هم توی راهه و همین طور نسخه سوییچ

    • آرش پارساپور
      آرش پارساپور | ۱۵ فروردین ۱۳۹۷

      سلام.نسخه بین‌المللی بازی برای ps4 به زودی میاد. نسخه سوییچ که فعلا تا لحظه مطلب منتشر نشده و اگر می‌شد مینوشتیم طبیعتا. و تاجایی که من میدونم بازی برای ژاپنه نه چین. حالا بازهم یه چک میکنم.

  • nhho
    nhho | ۱۴ فروردین ۱۳۹۷

    توی قسمت پلتفرم هافراموش کردیدکه اندرویدروهم بنویسید،تقریبابرای اندروید،فایل نصبیش37مگابایته ودیتای فشرده شدش هم تقریبا350مگابایته...?

    • آرش پارساپور
      آرش پارساپور | ۱۵ فروردین ۱۳۹۷

      بله دوستان اضافه کردن گویا. من فراموش کرده بودم. مرسی

مطالب پیشنهادی