ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بررسی بازی Chuchel
ویجیاتو - بازی

بررسی بازی Chuchel ؛ دنیای دیوانه دیوانه دیوانه

شرکت Amanita Design سازنده عنوان‌های مشهوری در سبک پازل و معمایی است و عموما با عنوان محبوب خود یعنی ماشیناریوم (Machinarium) در بین گیمرها شناخته می‌شود. بازی‌های این شرکت سرشار از احساسات و رنگ و عواطف ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ | ۲۳:۰۰

شرکت Amanita Design سازنده عنوان‌های مشهوری در سبک پازل و معمایی است و عموما با عنوان محبوب خود یعنی ماشیناریوم (Machinarium) در بین گیمرها شناخته می‌شود. بازی‌های این شرکت سرشار از احساسات و رنگ و عواطف در کنار معماهای نه زیاد سخت و نه خیلی آسان است که در کنار یکدیگر ویترینی جذاب را برای یک گیم می‌سازند.

بررسی بازی Chuchel

بازی Chuchel (با تلفظ صحیح کوکل که از کشور چک سرچشمه می‌گیرد و به معنای گوله پشم کثیف است، درست مانند شخصیت اصلی بازی) جدیدترین ساخته این استودیو است و مانند عناوین قبلی این شرکت یک بازی منحصر به‌فرد و خاص است که البته در فاز دیگری نسبت به ماشیناریوم یا Samorost طی می‌کند، توگویی متفکران و کارمندان شرکت دورهم جمع شده‌اند و خواسته‌اند با Chuchel هم به خود بخندند، هم به ما بخندند و هم همه یکدیگر با هم بخندیم و دست از سر گیم‌پلی پیچیده و ... برداریم.

  • سازنده: Amanita Design
  • ناشر: Amanita Design
  • پلتفرم ها: پی سی ، iOS ، اندروید
  • پلتفرم بررسی: پی‌سی

توصیف کردن بازی Chuchel کار سختیست چرا که اساسا نام بازی بر آن نهادن خودش جای سوال دارد. Chuchel متشکل از یک سری آیتم‌های کوتاه کوتاه است که در قالب مراحل بازی ساخته و پرداخته شده که در طی دیدن آنها کمی، فقط کمی هم فسفر می‌سوزانید و مکان‌نمای ماوس را تکان می‌دهید. Chuchel  موجودیست پشمالو با یک کلاه عجیب و غریب که عاشق گیلاس است و دوستی چهارپا و ریزه میزه هم دارد که از قضا او هم عاشق گیلاس است. این دو نفر مانند سنجاب عصر یخبندان برای یک گیلاس حاضرند هرکاری کنند و برای همین است که بر سر یک گیلاس درشت و قرمز همیشه دعوا دارند.

بررسی بازی Chuchel

بازی در اینجا شما را به مکان‌های مختلف می‌برد که در اکثر آنها هدفتان رسیدن به محبوبتان یعنی همانا آن گیلاس لعنتی است، گیلاسی که یک دست عظیم‌الجثه کرم می‌ریزد و وقتی به آن می‌رسید آن را برمی‌دارد و شما هم مجبورید به مکان‌های مختلف در زمان‌های گوناگون بروید تا به گیلاستان برسید. در برخی مراحل تنها هستید و در برخی دیگر همان دوست کذایی‌تان هم با شماست.

بررسی بازی Chuchel

داستان عجیبیست، نه؟ از آن عجیب‌تر گرافیک بازی و از آن غریب‌تر گیم‌پلی بازی و از همه‌شان عجیب و غریب‌تر صداگذاری و موسیقی بازیست. Chuchel شبیه هیچ عنوان دیگری نیست و مدت زمان کوتاه آن (۲ تا ۳ ساعت) درست مانند دیدن یک انیمیشن کمدی با قابلیت Interactive بودن است. گرافیک بازی بسیار بامزه و خاص است و در برخی صحنه‌ها طراحی‌های بی‌نظیری را به رخ گیمر می‌کشد و در برخی مکان‌ها شوخی‌ها و ارجاعات خاصی هم به عناوین کلاسیک‌تر در دنیای گیم دارد. بازی گرافیک بالایی ندارد و تقریبا روی اکثر سیستم‌های ساده امروزی هم اجرا می‌شود ولی در عین این سادگی، ظرافت‌های خاص و طنز نهانی دارد که آن را دوست‌داشتنی کرده است.

بررسی بازی Chuchel

گیم‌پلی بازی با اینکه سبک‌وسیاقی پازل، همانند عناوین قبلی استودیو سازنده آن، دارد ولی بیشتر حول کلیک کردن روی آیتم‌ها و اشیای مختلف درون صحنه مراحل و انتخاب گیمر می‌گذرد، انتخاب‌هایی که چندان گسترده نیستند و بسیاری از آنها صرفا برای جنبه طنز بازی در آن گنجانده شدند.

بررسی بازی Chuchel

شما باید پازل‌ها را حل کنید تا به صفحه بعد (مرحله بعد) بروید و برخلاف ماشیناریوم و دیگر گیم‌های مشابه لازم نیست در دنیای بازی بچرخید و کارهای مختلفی برای رد کردن یک مرحله انجام دهید، بازی Chuchel بسیار ساده‌تر از این حرف‌هاست و مانند دوش گرفتینست که بعد از کلی خستگی می‌گیرید و با آن حال می‌کنید.

بررسی بازی Chuchel

پازل‌ها در بازی عموما ساده هستند و در برخی موارد هم که کمی عجیب و غریب (بخوانید همان پیچیده) می‌شوند به‌سرعت توسط راهنمایی‌های مختلف برای حل شدن مرحله به گیمر کمک می‌شود. کم پیش می‌آید که به هیچ‌وجه از این کمک‌ها استفاده نکنید چرا که برخی راه‌حل‌ها واقعا به مغز مریض و البته خلاق سازندگان بازی رسیده و بس!

بررسی بازی Chuchel

جدا از مراحل پازل بازی که بخش اعظم آن را تشکیل می‌دهد، مینی‌گیم‌هایی هم در بازی تعبیه شده که شامل عناوین زیادی از جمله Tetris(خانه‌سازی قدیمی خودمان)، Pacman و برخی مینی‌گیم‌های ابداعی خود سازندگان می‌شود.

بررسی بازی Chuchel

صداگذاری و موسیقی در بازی به معنای تام بی‌نظیر است و نمی‌توان هیچ ایرادی از آن گرفت. موسیقی بازی توسط گروه DVA تنظیم شده که سابقه همکاری را با استودیو Amanita Design دارد و با حال و هوای بازی‌های آنها به‌درستی آشناست. در کنار موسیقی صدا و اصوات جادویی Chuchel و دیگر کاراکترها را داریم که با وجود اینکه هیچ معنایی در هیچ زبانی ندارند ولی اثربخش هستند و زبان بدن و قیافه آنها در کنار لحن صوتی که از دهانشان تولید می‌شود کاملا مشخص کننده صحبت‌های آنهاست.

بررسی بازی Chuchel

زبان دنیای Chuchel زبان من‌درآوردی است که واقعا خنده‌دار است و لبخند را بر لبان گیمر در اکثر اوقات می‌نشاند. همین صدا‌پردازی‌هاست که به کاراکترهای بی‌هویت بازی عمق داده و باعث شده که از آنها به‌ویژه از Chuchel خوشمان بیاید و او را یک شخصیت دوست‌داشتنی بدانیم.

بررسی بازی Chuchel

اگر با دیدگاه عناوین قبلی استودیو سازنده بازی به سمت Chuchel می‌روید به‌طور حتم سرافکنده خواهید شد چرا که بازی در هیچ ابعادی ذره‌ای شباهت به بازی‌های قبلی Amanita Design ندارد. اما اگر مانند دست‌اندرکاران این شرکت که دورهمی یک عنوان شگفت‌انگیز و خنده‌دار ساختند تا از شر پیچیدگی‌های گیم‌های امروزی شما را رها کنند باشید، می‌بینید که با شروع کردن بازی دو ساعت است که پای آن نشسته‌اید و متوجه گذر زمان نشده‌اید و بازی را هم به پایان رساندید!

بررسی بازی Chuchel

خبر خوب و نهایی اینکه این بازی هم مثل اکثر آثار استودیوی سازنده آن به زودی برای موبایل‌های هوشمند (حتی شاید هنگام منتشر شدن این مطلب) عرضه خواهد شد.

  • گرافیک هنری زیبا و بامزه
  • فضای به‌شدت مفرح بازی
  • صداگذاری بی‌نظیر
  • موسیقی عالی
  • تجربه‌ای متفاوت
  • داستان ضعیف
  • کوتاه بودن بازی
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • kevin
    kevin | ۲۲ فروردین ۱۳۹۷

    هر کسی ماشیناریوم رو تجربه نکرده حتما امتحانش کنه فوق العاده است

  • mr.arash
    mr.arash | ۲۲ فروردین ۱۳۹۷

    جالبه

مطالب پیشنهادی