ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

درآمد 200 میلیارد تومانی از طرح رجیستری

طرح رجیستری که فاز پایش و فنی آن از مهر ماه سال گذشته آغاز شده بود، در ابتدای اردیبهشت به پایان رسید. «جهرمی» اکنون و حدود دو هفته بعد از اجرای کامل طرح رجیستری خبر ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۶:۰۷

طرح رجیستری که فاز پایش و فنی آن از مهر ماه سال گذشته آغاز شده بود، در ابتدای اردیبهشت به پایان رسید. «جهرمی» اکنون و حدود دو هفته بعد از اجرای کامل طرح رجیستری خبر داد که این طرح درآمد 200 میلیارد تومانی برای دولت داشته و درآمد آتی آن برای دولت را نیز پیش‌بینی کرد:

«اجرای طرح رجیستری گوشی‌های تلفن همراه سالانه یک‌هزار و 200 میلیارد تومان با محاسبه دلار با نرخ 4 هزار تومان برای کشور درآمدزایی به همراه دارد.»

با اجرای طرح رجیستری واردت رسمی تلفن همراه افزایش چشمگیری داشت. در زمان آغاز اجرای طرح رجیستری اعلام شد که ۱۰ درصد واردات رسمی موبایل، به ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده است. مسئولان هم امیدوار شدند با اجرای کامل طرح رجیستری این عدد به ۱۰۰ درصد خواهد رسید. البته این موضوع تقریبا محقق شد و طبق آخرین آمار رسمی در روزهای پایانی سال گذشته این عدد به 93 درصد رسید.

در طرح رجیستری اپراتورها و سرویس‌های مخابراتی فقط به موبایل‌هایی که از مبادی قانونی وارد کشور می‌شوند و حق گمرکی را پرداخت کرده‌اند، سرویس و خدمات ارائه می‌کنند. در پروسه رجیستر شدن، کد موبایل‌ها (IMEI) در سامانه‌ گمرک به نام «همتا» ثبت می‌شود تا اگر موبایلی بدون ثبت شدن وارد کشور شد، صرفا روشن شود و از خدمات موبایلی و اینترنتی محروم بماند. بنابراین کالای اصل و به اصطلاح عامیانه اورجینال با گارانتی و خدمات پس‌ از فروش وارد کشور شده و در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

برای رجیستر شدن گوشی‌های تلفن همراه وارد کنندگان باید مشخصات گوشی را در سامانه همتا ثبت کرده و بر اساس ارزش موبایل، گمرک مشخص شده را بپردازند تا موبایل رجیستر شود و از خدمات اپراتورها بهره مند شود. در غیر این صورت به کاربر موبایل مهلت 30 روزه‌ای برای رجیستر کردن دستگاه داده می‌شود. درصورتیکه رجیستری انجام نشود، گوشی وارد لیست سیاه شده و بعد از مهلت مقرر شده سیگنالی دریافت نمی‌کند. چنانکه از ابتدای اجرای طرح تا پایان فروردین ماه سال جاری 210 هزار دستگاه تلفن همراه در لیست سیاه رجیستری قرار گرفتند.

آنطور که «حمیدرضا دهقانی‌نیا»، مدیر فناوری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز  پیش از این به دیجیاتو گفته بود:

«فروشنده‌ها باید IMEI گوشی را روی فاکتور فروش قید کنند و خریداران باید هنگام تهیه موبایل به این نکته توجه داشته باشند. مهم‌ترین اقدامات در خرید موبایل بعد از طرح رجیستری استعلام IMEI و فعالسازی موبایل و سپس گرفتن همین فاکتور است.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (15 مورد)
  • porsesh
    porsesh | ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸

    با دلار حدود ۱۶۰۰۰ تومن یعنی ۴ تریلیون تومن. (۴ هزار میلیارد تومن ) از عده زیادی میگیرن صرف تعداد کمی می‌کنن. اگر غیر از این بود و این پول صرف مردم می‌شد هر کدام از ما هر از تغییر رو در جهت بهبودی احساس می‌کردیم

  • کیانا صفایی
    کیانا صفایی | ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷

    از جیب من و شما به کام یه سری دیگه،،
    اگه عدالتی تو این دنیا باشه امیدوارم همشون همینجا تک تک بلاهایی که سر من و شماها اوردن پس بدن ...

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی